Lapsiperheessä vierailu on tehokkain ehkäisykeino.
Olin viikonloppuna käymässä ystäväni luona. Perheessä on kaksi pientä lasta. Taas naurattaa se, kun joku oman elämänsä asiantuntija avautui jossain lehdessä että syy vauvakatoon johtuu siitä, että moni ihminen ei enää näe tavallista perhe-elämää tai ole kertaakaan pitänyt vauvaa sylissään vielä 30-vuotiaanakaan.
Ainakin itselläni asia on päinvastoin. :D Vierailu lapsiperheessä saa aikaan halun syödä tuplamäärän e-pillereitä kun pääsen kotiin. Lapset ovat mukavia, ja nämä ystäväni lapset kivoja ja fiksuja, mutta voi luoja sentään en ikinä hankkisi moisia omaan kotiini. Kaikki, ihan kaikki on vaikeampaa kuin ilman lapsia. Naureskelin ääneen ystävälleni että on melko kaoottinen välipalatilanne käynnissä, vaikka mitään ei edes mennyt pieleen. Ei itkupotkuraivareita tai kummempaa vikinää.
Olen aina tuollaisen parin tunnin vierailun jälkeen aivan loppu, ja mielettömän onnellinen että saan tulla kotiin jossa ei ole lapsia.
Muita veloja joilla samankaltaisia ajatuksia?
N27
P.S. Vauvakosketuksiakin on tullut, minulla on useampi kummilapsi ja sukulaiset ovat lisääntyneet aikuisikäni aikana. Eli siis tämä ystäväni perhe ei ole ainut kokemukseni perhe-elämästä, vauvoista ja lapsista.
Kommentit (514)
Kiitos velojen, tulevaisuudessa suomalaiset elävät viimeiset 20 vuotta elämästään äärimmäisessä köyhyydessä ja omassa paskassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kyllä niin samaistua ap.n kommenttiin. Asuin veljeni luona melkein parin kuukauden ajan kun omaa asuntoani remontoitiin. Hänellä on kaksi poikaa ja tyttö, joista vanhin eskarissa. Voin sanoa, että kun oma koti valmistui olin vieläkin varmempi siitä, etten omia lapsia tahdo. Veljeni on vaimonsa kanssa erittäin hyviä vanhempia, mutta päiväkotiin lähtö, ruokailut ja nukkumaanmenot eivät siltikään olleet niitä helpoimpia siirtymiä päivässä.
Tuntuu hassulta, että kun lapsettomana aikuisena ihmisenä sanon, mikä hankaluutta aiheutti perheessä on minulla varmasti lynkkausjoukko valmiina. Mutta kun äiti tai isä puhuu arjen hankaluuksista niin heitä sympataan. Vela ei saa ilmaista omaa mielipidettään lapsiperhearjesta.
Saa. Mutta vanhempana tietää että vela ei ymmärrä asian toista puolta, ja siksi kokemus on puutteellinen. En minä jaksa kuunnella toisen PELKKÄÄ kauhistelua siitä kuinka kamalalta meidän aamupukeminen näyttää. Kun toisaalta se toinen ei ymmärrä sitä tunnetta, kuinka liikuttavalta se tuntuu - sen aamuhässäkän jälkeenkin - tiputtaa se oma lapsi koululle ja katsella kun se taapertaa ystäviensä luo iso reppu selässä keikkuen. Vanhemmuus on työtä ja sen vela näkee. Vanhemmuus on myös palkitsevaa, palkitsevaa sellaisella tavalla mitä vela ei voi ikinä ymmärtää.
Tuokin on tosi hassu olettamus, että lapseton ihminen kuvittelisi lapsiperhe-elämän olevan pelkkää hässäkkää ja negatiivista stressiä ilman mitään palkintoa. Jos asia olisi noin, kukaan tässä maailmassa ei lisääntyisi koskaan, ainakaan vapaaehtoisesti.
Kyllä minä tiedän että vanhempi rakastaa lastaan ja lapsi vanhempaansa. Kyllä minä tiedän että lapsen kehitystä on kiehtovaa seurata. Ei se muuta sitä faktaa etten itse halua elää sellaista elämää.
Ap
Ja saat olla haluamatta. Tuo on vain syy miksi velojen juttuja ei ehkä vanhemmat jaksa kuunnella.
Henk.koht. minulle tulee mieleen lähinnä kypsymätön teini-ikäinen mieleen näistä aikuisista ihmisistä, jotka jaksaa valittaa lapsiperheen normaalista ruokailutilanteesta. Teinithän on sellaisia aika itsekkäitä ja egoistisia, koko maailman pitäisi pyöriä teinin ympärillä ja auta armias jos jostain on pientäkin vaivaa 😂 Mut teini-ikähän on nykyisin pitkittynyt.. en itse vaan jaksa kuunnella sellaista narinaa 🙂
Vai vertaat veloja itsekkäisiin teineihin. Varmasti sinulla on lapsi koska niin _halusit_. Oma halu meni siis kaiken edelle. Vaikka velat eivät lapsia halua ja sanovat kasvattamista työksi eivät he arvostele teitä kaupassa naama punaisina huutavia äitejä teinin tasolle jääneiksi.
En huuda kaupassa naama punaisena.
Enkä istu toisten ruokapöydässä sanoen vanhemmille että heidän hyvin käyttäytyvät lapsensa tekevät tilanteesta “kaoottisen”, niinkuin ap teki. Yksinkertaisesti huonotapaista; käytöstä minkä voisi ymmärtää teiniltä, ei aikuiselta ja fiksulta naiselta.
Ketjussa on ollut hyviä kirjoituksia. Olen jo nelikymppinen vela. Teen töitä lapsiperheiden kanssa, joten omalla kohdalla ei voi puhua kokemuksen puutteesta. Myös kaikilla läheisimmillä ystävillä on lapsia, samoin miehelläni edellisestä suhteesta. Samaistun ap:n kokemukseen siitä, kuinka lapsiperhearki on sellaista, jota ei osaa kuvitella/halua omaan kotiinsa. Tarvitsen hiljaisuutta palautumiseen ja monesti jopa tv:n ääni tuntuu liialliselta arkisin. Nautin rauhallisesta elämästäni.
Olen kuitenkin kiintynyt kummilapsiini ja myös asiakasperheiden auttamiseksi teen parhaani. Lapsilla on oikeus turvalliseen kotiin ja hyvään huolenpitoon. Valitettavasti esim. isien puuttuminen/osallistumattomuus arkeen on yleinen ongelma, josta pitäisi puhua enemmän. (Siitä joku kirjoittikin.) Myös haastavissa erityislapsiperheissä tukiverkostot tuntuvat kaikkoavan helposti. Toisaalta hyvään vanhemmuuteen kohdistetaan paljon paineita. Samalla kuitenkin pitäisi olla tavoitteellinen myös työelämässä ja omata terveelliset elämäntavat. Mielestäni vallitsevassa ilmapiirissä on sellaisia asioita, jotka aiheuttavat sen, että lapsiperhe-elämä koetaan liian haastavaksi. Omalla kohdallani toki olen nähnyt työn kautta paljon sitä, mitä se on, kun voimavarat ovat vähissä. Toisaalta lapsia saavat myös sellaiset, joilla ei ole edes lähtökohtaisesti kunnollisia edellytyksiä vanhemmuuteen esim. vakavat mielenterveys- ja päihdeongelmat. Siksi on hyvä, että nykyään ihmiset pohtivat sitä, onko minusta kantamaan vastuu myös toisen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kyllä niin samaistua ap.n kommenttiin. Asuin veljeni luona melkein parin kuukauden ajan kun omaa asuntoani remontoitiin. Hänellä on kaksi poikaa ja tyttö, joista vanhin eskarissa. Voin sanoa, että kun oma koti valmistui olin vieläkin varmempi siitä, etten omia lapsia tahdo. Veljeni on vaimonsa kanssa erittäin hyviä vanhempia, mutta päiväkotiin lähtö, ruokailut ja nukkumaanmenot eivät siltikään olleet niitä helpoimpia siirtymiä päivässä.
Tuntuu hassulta, että kun lapsettomana aikuisena ihmisenä sanon, mikä hankaluutta aiheutti perheessä on minulla varmasti lynkkausjoukko valmiina. Mutta kun äiti tai isä puhuu arjen hankaluuksista niin heitä sympataan. Vela ei saa ilmaista omaa mielipidettään lapsiperhearjesta.
Saa. Mutta vanhempana tietää että vela ei ymmärrä asian toista puolta, ja siksi kokemus on puutteellinen. En minä jaksa kuunnella toisen PELKKÄÄ kauhistelua siitä kuinka kamalalta meidän aamupukeminen näyttää. Kun toisaalta se toinen ei ymmärrä sitä tunnetta, kuinka liikuttavalta se tuntuu - sen aamuhässäkän jälkeenkin - tiputtaa se oma lapsi koululle ja katsella kun se taapertaa ystäviensä luo iso reppu selässä keikkuen. Vanhemmuus on työtä ja sen vela näkee. Vanhemmuus on myös palkitsevaa, palkitsevaa sellaisella tavalla mitä vela ei voi ikinä ymmärtää.
Tuokin on tosi hassu olettamus, että lapseton ihminen kuvittelisi lapsiperhe-elämän olevan pelkkää hässäkkää ja negatiivista stressiä ilman mitään palkintoa. Jos asia olisi noin, kukaan tässä maailmassa ei lisääntyisi koskaan, ainakaan vapaaehtoisesti.
Kyllä minä tiedän että vanhempi rakastaa lastaan ja lapsi vanhempaansa. Kyllä minä tiedän että lapsen kehitystä on kiehtovaa seurata. Ei se muuta sitä faktaa etten itse halua elää sellaista elämää.
Ap
Ja saat olla haluamatta. Tuo on vain syy miksi velojen juttuja ei ehkä vanhemmat jaksa kuunnella.
Henk.koht. minulle tulee mieleen lähinnä kypsymätön teini-ikäinen mieleen näistä aikuisista ihmisistä, jotka jaksaa valittaa lapsiperheen normaalista ruokailutilanteesta. Teinithän on sellaisia aika itsekkäitä ja egoistisia, koko maailman pitäisi pyöriä teinin ympärillä ja auta armias jos jostain on pientäkin vaivaa 😂 Mut teini-ikähän on nykyisin pitkittynyt.. en itse vaan jaksa kuunnella sellaista narinaa 🙂
Kommentistasi, jossa sanot veloja kypsymättömiksi teineiksi tulee mieleen äiti joka katuu suuresti lapsiaan. Ja purkaa katumuksen kateudelta haiskahtavilla kommenteillaan.
En suinkaan puhunut KAIKISTA veloista. Vain niistä jotka menee lapsiperheeseen kylään ja kokee oikeudekseen istua siellä naama väärinpäin, arvostella toisten lapsia vain koska he ovat lapsia, tai jaksavat vain valittaa lapsiperheiden elämästä. Sellaiset narisijat on rasittavia ja heistä tulee mieleen teini-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ok ettei joku halua lapsia, mutta se että perustaa sen niihin muutamaan pikkulapsi vuoteen on jotenkin hassua. Ne lapset on sellaisia autettavia höseltäjiä muutaman vuoden, ei pelkästään sen takia kannata jättää tekemättä.
A: vanhempien ajankäsitys on ihan erilainen kuin lapsivapaan. Vanhemmalle 5-10 vuotta on ihan silmänräpäys, koska elämä on niin täynnä rutiineja ja kiirettä. Lapsettomalle se on pitkä aika, jossa esim itse olen ehtinyt muuttaa kolmesti työpaikkaa, kahdesti kaupunkia, kerran maata, opiskella uuden tutkinnon ja uuden kielen, matkustella kymmeniä kertoja, jne jne. Ajatus siitä että vaihtaisin tällaisen vapaan 10v jakson johonkin jota en missään nimessä halua tehdä, on aivan kamala. Se ei todellakaan ole mikään "muutama hassu vuosi" odottaa että lapsen voi jättää esim yksin kotiin muutamaksi tunniksi.
.
Eka lapsi on nyt 11v, tämän 11 vuoden aikana minä olen vaihtanut työpaikkaa 4 kertaa, mies 2 kertaa (omasta halusta), olemme muuttaneet 2 kertaa ( 1 kerta niistä kaupunkia) . Matkustaneet n 3-5 kertaa vuodessa ulkomailla. Olen opiskellut avoimessa sen mitä halusin, lapsista ei jatko ole jäänyt kiinni. Eli , sun ajatus siitä miten lapset sitoo, ei nyt ihan täsmää todellisuuteen. Ja tämän 11 v aikana tehty toinenkin lapsi. ( ja meillä ei ole tukiverkkoja, lapset ei ole sukulaisilla koskaan hoidossa). Ensi kesänä olemme 5 viikkoa USAssa road tripilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap eikö ole omituista, että vauvapalstailet? 😂
Palstan nimi on aihe vapaa. 99,9 % keskusteluista liittyy muuhun aiheeseen kuin lapsiin. Ja nyt ap aloitti keskustelun, joka liittyy vieläpä nimenomaan lapsiin. Että aika ontuva Ja väsynyt heitto.
T: joku muu
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti, en näiltä sivuilta seuraa muuta kuin aihe vapaa-palstaa. :)
Ap
Itselleni on tullut todella isona yllätyksenä velojen hämmästyttävän innokas Vauva lehden keskustelusivuilla palstailu.
Pitäisikö mennä TM lehden sivuille avautumaan siitä miten ei halua autoa itselleen?
😂
Ap kuka sinut joskus halusi ja miksi? Oletko kysynyt äidiltäsi ja isältäsi?
Itsellä on yksi lapsi ja inhoan lapsiperhe-elämää. En vain ymmärtänyt sitä ajoissa ja nyt kaduttaa. Hyvä kun aloittaja tietää mitä haluaa ja toimii sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan nimi on aihe vapaa. 99,9 % keskusteluista liittyy muuhun aiheeseen kuin lapsiin. Ja nyt ap aloitti keskustelun, joka liittyy vieläpä nimenomaan lapsiin. Että aika ontuva Ja väsynyt heitto.
Velat kertomassa vauvainhostaan vauvapalstalla on todella ontuvaa ja todella väsynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkä aloitukseni osui johonkin arkaan paikkaan kun koet sen noin? Omasta mielestäni en erityisesti ole valittanut mistään. Pointtini oli se, että on virheellistä kuvitella, että vapaaehtoinen lapsettomuus johtuisi siitä, ettei ole kosketusta lapsiperhe-elämään tai ei ole pitänyt vauvaa sylissään.
Minä ihan itse vapaaehtoisesti hakeudun noihin lapsiperheiden ruokailutilanteisiin ja heidän elämäänsä muutenkin, sillä rakastan ystäviäni ja pidän myös heidän lapsistaan. Aloituksen pointti ei siis ollut valittaa lapsiperheen ruokailutilanteesta, vaan kertoa että ainakaan omalla kohdallani lapsettomuus ei johdu siitä, ettenkö olisi nähnyt elämää lasten kanssa.
P.S. Teini-ikä päättyy kun ihminen täyttää 20 v. Se ei siitä pitkity millään, vaikka sinun mielestäsi aikuisuuden mitta olisikin lisääntyminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain kannatan tätä kommenttia. Siltä lapsettomalta jää kokonaan se toinen puoli näkemättä ja ymmärtämättä. Rakkaus, perhe, hauskat jutut, lasten seurasta nauttiminen. Se ei vaan ymmärrä niitä omista lähtökohdistaan johtuen, eli siitä ettei vela halua lapsia eikä halua viettää aikaa heidän kanssaan. Lapsellinen nimenomaan on ne lapset halunnut, jolloin tekeminen ja arki niiden kanssa on usein pääsääntöisesti kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos velojen, tulevaisuudessa suomalaiset elävät viimeiset 20 vuotta elämästään äärimmäisessä köyhyydessä ja omassa paskassaan.
Oletko tehnyt osasi luovuttamalla sukusoluja? Tuolla on meinaa ihmisiä jotka eivät kykene syystä tai toisesta saamaan lapsia vaikka haluaisivatkin. Syytä alat veloja usuttamaan lasten tekoon kun tuolla olisi heitäkin joille todella saisi siunaantua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velat kertomassa vauvainhostaan vauvapalstalla on todella ontuvaa ja todella väsynyttä.
Kuka täällä on sanonut inhoavansa vauvoja? Ja oletk huomannut, että valtaosa aihe vapaan aloituksista liittyy muuhun kuin vanhemmuuteen tai vauvoihin? Tiedätkö mitä tarkoittaa aihe vapaa?
Hassu kommentti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on tullut todella isona yllätyksenä velojen hämmästyttävän innokas Vauva lehden keskustelusivuilla palstailu.
Pitäisikö mennä TM lehden sivuille avautumaan siitä miten ei halua autoa itselleen?
😂
Ap kuka sinut joskus halusi ja miksi? Oletko kysynyt äidiltäsi ja isältäsi?
En jaksaisi nyt kolmannen kerran valistaa että olen aihe vapaa-osiossa. En vauvat ovat parasta maailmassa ja haluan niitä hankkia-osiossa. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikö se lapsensaanti sulta sisälukutaidon? Aihe vapaa.
T: äiti itsekin, mutta en ota muiden mielipiteitä omasta lisääntymisestään henkilökohtaisesti, eikä ap ole missään vaiheessa kertonut inhoavansa vauvoja, ei vaan halua sellaista itselleen. Miten ja miksi se on sinulta pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä että tunnistaa omat voimavaransa ja kykynsä.
Näinhän se on. En vain usko että tässä tapauksessa kyse on varsinaisesti kyvyistä tai voimavaroista. Minä en halua elää sellaista elämää. Totta kai pystyisin siihen jos synnyttäisin lapsen, mutta en halua tehdä sitä.
Ap
No onhan. Koska me joilla on voimavaroja ja kykyjä vanhemmuuteen, nautimme siitä perhe-elämästä. Sinulla ei ole, joten saat ahdistuksen jo pelkästä ajatuksesta. Joten on hyvä että tunnistat nämä itsessäsi. Kyllä vanhemmuus vaatii valtavasti voimavaroja ja kykyjä, ei se ole pelkkä makuasia tykkäänkö vai en.
Voi kai sen noinkin nähdä. Itse en näe noita asioita varsinaisesti ollenkaan rinnastettavana. Onhan mulla voimavaroja ja kykyjä moneen muuhunkin asiaan joita en halua tehdä. Voisin käydä laskuvarjohyppykurssin, en halua. Voisin opetella uuden kielen, en halua. Voisin hakeutua tohtoriopintoihin, en halua.
Se on totta että lasten kasvatus vaatii muutakin kuin tahtoa, mutta eiköhän siitä kaikki lähde liikkeelle. Voimavaroista ja kyvyistä huolimatta.
Loppukaneettina vielä, että myös kyvyttömät ja voimavarattomat kyllä lisääntyvät ja kasvattavat lapsia. Ei siihen niitäkään aina vaadita.
Ap
Niin hankkii. Siksi sanoinkin että on hyvä että sinä olet nämä asiat itsessäsi huomannut ja tiedostanut. Jos tuntuu ettei pystyisi vanhemmuuteen, ei siihen kannata ryhtyä.
Moni muukin asia vaatii kykyä ja voimavaroja, vanhemmuus ei kuitenkaan ole rinnastettavissa kielikurssiin. Se että kyvytön aloittaa kielikurssin, ei ole erityisen haitallista. Jos kyvytön hankkii lapsen, se on erityisen haitallista.
Siitä olen kyllä aivan varma että pystyisin vanhemmuuteen. Uskoisin jopa että olisin ihan hyvä äiti. Toki tämä on 100% subjektiivinen arvio. Rakastaisin kuitenkin lasta enemmän kuin mitään muuta.
Mutta en halua lapsia. En halua elää lapsiperhe-elämää. En tiedä saatko nyt tästä kuviosta ollenkaan kiinni, en osaa selittää selvemmin. :D
Ap
Olet selittänyt hyvin, keskustelukumppanisi vain ei halua ymmärtää. Hänellä on niin vahvana ajatus siitä, että lapsiperhe-elämä on jotain suurta ja parempaa kuin mikään muu. On varmaan niitä, joille vanhemmuus on elämän suurin saavutus.
Ap taitaa olla joku lastentarhanhoitaja ammatiltaan. Kenenkään muun kuin niiden en ole kuullut käyttävän sanoja "välipalatilanne" ja "ruokailutilanne".
Mitä osaa ette ymmärrä nimestä aihe vapaa? Kai täällä nyt saa muutkin käydä kun äidit. Maisa keskustelu ei muistaakseni mitenkään liity lapsiin myöskään. Silti se pauhaa etusivulla jo toista vaiko kolmatta viikkoa?
Lapsettomalla voi olla läheinen side omaan äitiin.