Lapsiperheessä vierailu on tehokkain ehkäisykeino.
Olin viikonloppuna käymässä ystäväni luona. Perheessä on kaksi pientä lasta. Taas naurattaa se, kun joku oman elämänsä asiantuntija avautui jossain lehdessä että syy vauvakatoon johtuu siitä, että moni ihminen ei enää näe tavallista perhe-elämää tai ole kertaakaan pitänyt vauvaa sylissään vielä 30-vuotiaanakaan.
Ainakin itselläni asia on päinvastoin. :D Vierailu lapsiperheessä saa aikaan halun syödä tuplamäärän e-pillereitä kun pääsen kotiin. Lapset ovat mukavia, ja nämä ystäväni lapset kivoja ja fiksuja, mutta voi luoja sentään en ikinä hankkisi moisia omaan kotiini. Kaikki, ihan kaikki on vaikeampaa kuin ilman lapsia. Naureskelin ääneen ystävälleni että on melko kaoottinen välipalatilanne käynnissä, vaikka mitään ei edes mennyt pieleen. Ei itkupotkuraivareita tai kummempaa vikinää.
Olen aina tuollaisen parin tunnin vierailun jälkeen aivan loppu, ja mielettömän onnellinen että saan tulla kotiin jossa ei ole lapsia.
Muita veloja joilla samankaltaisia ajatuksia?
N27
P.S. Vauvakosketuksiakin on tullut, minulla on useampi kummilapsi ja sukulaiset ovat lisääntyneet aikuisikäni aikana. Eli siis tämä ystäväni perhe ei ole ainut kokemukseni perhe-elämästä, vauvoista ja lapsista.
Kommentit (514)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen usein itseni ihan oudoksi kun mulla on pieniä lapsia ja elämä aika rankkaa, silti oon onnellinen. Mutta: mä en tunne mitään tarvetta julistaa lastenhankkimista muille niinku jotain uskontoa. Mun mielestä lapsettomuus voi olla kypsä ja vastuullinen valinta. - kahden ihanan pienen äiti
En vertaisi julistamiseen tai uskontoon lapsenhankkimisviettiä, se on maailman luonnollisin asia ja elämän jatkumisen ehto. Tarve lisääntyä mietityttää, ei siitä täällä muuten keskusteltaisi. Itseäni hämmästyttää miten osa ihmisistä on vieraantunut luonnosta, pitää jälkeläisestä huolehtimisesta miltei luonnottomana asiana. Luonnoton rakennettu kulttuuri täyttää elämän niin ettei luonnolliset jälkeläiset siihen mahdu. Sen kyllä ymmärrän jos sopivaa kumppania ei lapsien saamiseen ole, tai ymmärtää ettei omat voimavarat riitä. Mutta normaali terveellä ihmisellä kyllä energia riittää lasten kasvatukseen jos tahtoa siihen on. Ja yhteiskunta auttaa jos apua tarvii. Ennen on hyvin vähillä ulkoisilla resursseilla kasvatettu lapset, ei mietitty paljonko jää aikaa ja rahaa oman navan ympärille pyöriskelyyn.
"Mutta normaali terveellä ihmisellä kyllä energia riittää lasten kasvatukseen jos tahtoa siihen on." Niin, ja jos ei ole tahtoa niin ei riitä. Huomasitko, että puhuit itsesi pussiin? Veloilla ei ole tahtoa eikä siten myöskään energiaa ja siksihän he juuri ovat veloja.
Ehdotus: uusi sivusto, vela.fi, johon te voitte mennä ruikuttamaan näitä vapaaehtoisesti lapsettomien juttujanne :D tää menee jo siis todella naurettavaksi. Meitä ei kiinnosta miksi ette hanki lapsia, menkää nauttimaan luxuselämästänne ja tehkää mitä lystäätte. T. onnellinen äiti
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus: uusi sivusto, vela.fi, johon te voitte mennä ruikuttamaan näitä vapaaehtoisesti lapsettomien juttujanne :D tää menee jo siis todella naurettavaksi. Meitä ei kiinnosta miksi ette hanki lapsia, menkää nauttimaan luxuselämästänne ja tehkää mitä lystäätte. T. onnellinen äiti
No aika montaa suomalaista näyttää kylläkin tämä kiinnostavan, kun media tuo tämän jatkuvasti nyt esille.
Jokainen lapseton vela luulee olevansa uniikki lumihiutale ja tehneensä ainutlaatuisen yksilöllisen ratkaisun jäädä lapsettomaksi - ja tätä uniikkia valintaa toitotetaan kovaan ääneen olettaen että se kiinnostaa kaikkia.
No, kun tuhannet ja tuhannet tekevät saman ”yksilöllisen ainutlaaruisen päätöksen” niin 20v päästä on kärttyisten keski-ikäisten naisten armeija kuormittamassa terveydenhuoltoa masennukellaan ja siitä 40v päästä kuormittamassa vanhustelnhuoltoa Esperi-heittopusseina.
Ylipäätään ei kannattaisi koskaan tehdä niinkuin kaikki muut tekee. Täällä velat syyttää lapsen tehneitä ”lmmaslaumaksi” mutta miettikääpä ketkä tässä niitä laumakäyttäytyc lampaita oikein ovat :)
Olen itse entinen vela ja uratykki, luojan kiitos tulin järkiini.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on jo nähty, että monien vanhempien kiinnostuksen piiri on hyvin rajoittunut. Silti, vaikka sinua ei kiinnostakaan kuin jälkeläisesi vaipan sisällön koostumus, yhteiskunnan ylemmillä tasoilla ollaan kovinkin kiinnostuneita tietämään, mistä lisääntynyt lapsettomuus johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapseton vela luulee olevansa uniikki lumihiutale ja tehneensä ainutlaatuisen yksilöllisen ratkaisun jäädä lapsettomaksi - ja tätä uniikkia valintaa toitotetaan kovaan ääneen olettaen että se kiinnostaa kaikkia.
No, kun tuhannet ja tuhannet tekevät saman ”yksilöllisen ainutlaaruisen päätöksen” niin 20v päästä on kärttyisten keski-ikäisten naisten armeija kuormittamassa terveydenhuoltoa masennukellaan ja siitä 40v päästä kuormittamassa vanhustelnhuoltoa Esperi-heittopusseina.Ylipäätään ei kannattaisi koskaan tehdä niinkuin kaikki muut tekee. Täällä velat syyttää lapsen tehneitä ”lmmaslaumaksi” mutta miettikääpä ketkä tässä niitä laumakäyttäytyc lampaita oikein ovat :)
Olen itse entinen vela ja uratykki, luojan kiitos tulin järkiini.
No onpa hienoa, että sä tiedät jo, että pakotat sun lapset hoitamaan sua vanhuksena. Tämähän se tärkein asia vanhemmuudessa tietty on, että ei tarvitse mennä Esperi-heittopusseiksi vaan on ihan omat lapset sitä varten. Tällaisen kirjoittajalle toivon ainoastaan, että sun lapset todellakin heittää sut heittopussiksi.
Minulla on yksi lapseton tuttu joka käy aina toisinaan kylässä ja ääneen päivittelee kyläilyn aikana lasten kuullen omia tuntojaan lapsista. "Ei hänestä olis ikinä siihen", "Lapset ovat ihania mutta... ne ei osaa syödä sotkuitta/leikkii kolistellen/nenä vuotaa räkää/kyselee pälpättävät koko ajan".... jne. Ei ymmärrä kun sanon että meillä suurin osa ajasta eletään iha rauhallisen rytmikkäästi arkea eteenpäin, usein lapset ilahtuu vieraista ja heille tulee hirmu kiire kokea/leikkiä/kysyä kaikkea ennenkuin tämä vieras lähtee. Ikäänkuin lapsille tulis "esiintymisrooli". Se mitä lapseton näkee lapsista sen tunnin aikana ei välttämättä ole 24/7 semmoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on jo nähty, että monien vanhempien kiinnostuksen piiri on hyvin rajoittunut. Silti, vaikka sinua ei kiinnostakaan kuin jälkeläisesi vaipan sisällön koostumus, yhteiskunnan ylemmillä tasoilla ollaan kovinkin kiinnostuneita tietämään, mistä lisääntynyt lapsettomuus johtuu.
Minun jälkeläiseni tulevat aikanaan maksamaan niiden hoitajien palkan, jotka analysoivat sinun vaipan sisällyksen koostumustasi hoitokodissa. Ei tarvitse kiitellä :)
Realiteetit kirjoitti:
Mikään ei ole niin katkera elämälle, kuin vähän yli viiskymppinen lapseton nainen tai vielä pahempaa lapseton ja miehetön nainen. Eihän sellaiselle ole mitään käyttöä, kelpaa lähinnä täyttömaaksi. Toistaalta jos hävitetään polttolaitoksessa niin siitä saa sentään lämpöenergiaa.
Onneksi tästä viestistä ei huokunut yhtään katkeruutta.
Syntyvyys nousuun negatiivisella ilmapiirillä. Ainahan lapsien kanssa on välillä raskasta, mutta ainahan elämä on raskasta. On hullua tappaa itsensä sukupuuttoon siksi että kun tuntuu vähän raskaalta eikä voi bilettää yli kolmikymppiseksi.
Lapsettomia on monenlaisia tottakai. Suurinosa ilmeisesti aivan täyspäisiä ja rauhaa rakastavia. Sitten on sanoisinko niitä itsekkäitä (ei sillä, ettei olisi itsekkäitä vanhempia). Minulla on kaksi vela-läheistä ja toinen on tosi kiva ja tullaan hyvin juttuun (vaikka harvemmin nähdään hänen luonaan ainakaan lasten kanssa, saisi hermoromahduksen, tietää rajansa). Toinen on aika elämänhallintaongelmainen ja vastuuton bilettäjä irtosuhteilija, jossa olen ollut havaitsevinani narsistisia piirteitä. Kyse kun on siskopuolesta niin en ole tohtinut pistää välejä poikki kun ei sinällään harmillinen ole. Hän on ilmiselvästi ollut minulle kateellinen ihan lapsesta asti mm. siitä, että olen nätimpi, pärjäävämpi, suositumpi.. ja nykyisin kadehtiminen kohdistuu noiden lisäksi parisuhteeseeni. On surullista kuinka muutoin hän on ilman meikkiä, mutta kun mieheni on paikalla niin täydessä meikissä ja vähintään tilaisuuteen sopimattomissa vaatteissa. Ja näissä tilaisuuksissa hän saattaa alkaa esimerkiksi venyttelemään kankeita takareisiään. Erikoista eikö totta? Lasten suosiosta kilpaileminen on lievimmillään todella omituista, esim. vauvan sylistäni "varastamista" ja pelleilyä vauvalle, estelee vauvaa katsomasta minuun. Vai kuvittelenko vain? Meillä on jo useampi lapsi, joten en usko, että tämä tästä muuttuu, huh.. nyt kun tätä käytöstä avasi niin tulee ihan mieleen The Hand That Rocks The Cradle.
Onneksi tunnen useammankin lapsettoman, muuten mielikuvani lapsettomista olisi "hulluja".
Ooooohiiiiis
Vierailija kirjoitti:
kannatan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietkö ap, meitä perheellisiä ei kiinnosta sun syyt lapsettomuuteesi, emme ole sinulle kateellisia helposta elämästäsi. Emme myöskään kirjoittele näitä palstoja täyteen aloituksia siitä, miten meitä säälittää meidän lapsettomat ystävät, kun päivän päätteeksi he menevät yksin tyhjään kotiin ja että miten merkityksetöntä elämä ilman lapsia olisi. Joten miksi tei velat julistatte _jatkuvasti_ tätä samaa?
Voi ei, nyt taitaa jollain muullakin olla stressihormonit tapissaan. Miten voikin noin väärin ymmärtää koko tekstin jujun. Luitko edes aloitusta, vai vain otsikon ja sitten jo kiehahti ja sormet näpyttelivät kuin itsestään?
Ap
Syy: Kaikki, ihan kaikki on vaikeampaa kuin ilman lapsia.
Helppo elämä: Olen aina tuollaisen parin tunnin vierailun jälkeen aivan loppu, ja mielettömän onnellinen että saan tulla kotiin jossa ei ole lapsia.
Turhaa julistusta asiasta: voi luoja sentään en ikinä hankkisi moisia omaan kotiini.
Tähdentäisitkö vielä, että mitä en aloituksessasi ymmärtänyt?
Osallistun velana tähän mediassa alati vellovaan lapsettomuuskeskusteluun. Ehkä et ole ehtinyt seurata mitään medioita lapsiperhearjen tiimellyksessä, mutta tästä aiheesta tosiaan on puhuttu.
Oman mielenkiintoni herätti se oletus (jonka kirjoitan nyt tähän keskusteluun kymmenettä kertaa), että vap. eht. lapsettomuus johtuisi siitä, etteivät lisääntymisikäiset näe lapsiperheitä ja lapsia elämässään. Aloitin keskustelun kertoakseni että ainakin omalla kohdallani asia on päinvastoin, enkä selvästi ole ainoa.
Keskustelun löysivät tietysti myös äidit jotka vetävät sata hernettä nenään välittömästi kun vela avaa suunsa. Kaikki muuthan tuntuvat tietävän paremmin ilmiön syyt kuin velat itse. Liekö sitten kuitenkin takaraivossa kysymys siitä, oliko se oma valinta sittenkään oikea? Vai miksi muutamat tuntuvat hermostuvan täysin kun joku sanoo ettei tahdo elää lapsiperhe-elämää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietkö ap, meitä perheellisiä ei kiinnosta sun syyt lapsettomuuteesi, emme ole sinulle kateellisia helposta elämästäsi. Emme myöskään kirjoittele näitä palstoja täyteen aloituksia siitä, miten meitä säälittää meidän lapsettomat ystävät, kun päivän päätteeksi he menevät yksin tyhjään kotiin ja että miten merkityksetöntä elämä ilman lapsia olisi. Joten miksi tei velat julistatte _jatkuvasti_ tätä samaa?
Voi ei, nyt taitaa jollain muullakin olla stressihormonit tapissaan. Miten voikin noin väärin ymmärtää koko tekstin jujun. Luitko edes aloitusta, vai vain otsikon ja sitten jo kiehahti ja sormet näpyttelivät kuin itsestään?
Ap
Helppo elämä: Olen aina tuollaisen parin tunnin vierailun jälkeen aivan loppu, ja mielettömän onnellinen että saan tulla kotiin jossa ei ole lapsia.
Turhaa julistusta asiasta: voi luoja sentään en ikinä hankkisi moisia omaan kotiini.
Osallistun velana tähän mediassa alati vellovaan lapsettomuuskeskusteluun. Ehkä et ole ehtinyt seurata mitään medioita lapsiperhearjen tiimellyksessä, mutta tästä aiheesta tosiaan on puhuttu.
Oman mielenkiintoni herätti se oletus (jonka kirjoitan nyt tähän keskusteluun kymmenettä kertaa), että vap. eht. lapsettomuus johtuisi siitä, etteivät lisääntymisikäiset näe lapsiperheitä ja lapsia elämässään. Aloitin keskustelun kertoakseni että ainakin omalla kohdallani asia on päinvastoin, enkä selvästi ole ainoa.
Keskustelun löysivät tietysti myös äidit jotka vetävät sata hernettä nenään välittömästi kun vela avaa suunsa. Kaikki muuthan tuntuvat tietävän paremmin ilmiön syyt kuin velat itse. Liekö sitten kuitenkin takaraivossa kysymys siitä, oliko se oma valinta sittenkään oikea? Vai miksi muutamat tuntuvat hermostuvan täysin kun joku sanoo ettei tahdo elää lapsiperhe-elämää?
Ap
https://yle.fi/uutiset/3-10322285
Viittaatko tähän artikkeliin? Mikäli sisälukutaitosi tästä tuo esille syyksi ainoastaan tuon "lapsettomuus johtuisi siitä, etteivät lisääntymisikäiset näe lapsiperheitä ja lapsia elämässään" niin suosittelisin lukemaan artikkelin uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki ne pukemistilanteet varsinkin talvella, onhan se sellaista vuovaamista. Tuli nähtyä lapsiperhe arki sisarusten perheissä, todella hyvä ehkäisykeino täytyy sama todeta. Pitää lippaa nostaa kuka tuohon touhuun ryhtyy nykyään. :)
Huh. Kylläpä arki ja elämä on rankkaa jos jo esim vaatteiden pukeminen lapselle koetaan liian vaativaksi ja selitetään etten halua sellaista elämää. Btw, 2,5v lapsi pukee jo itse. Kauheaa, 2,5v meni elämästä hukkaan.
Kyllä mulle uhmaikäisen pukeminen on rankkaa. Ja se saatanallinen tappelu pukemisesta toistuu monta kertaa päivässä.
Miksei se uhmaikäinen pue itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
https://yle.fi/uutiset/3-10322285
Viittaatko tähän artikkeliin? Mikäli sisälukutaitosi tästä tuo esille syyksi ainoastaan tuon "lapsettomuus johtuisi siitä, etteivät lisääntymisikäiset näe lapsiperheitä ja lapsia elämässään" niin suosittelisin lukemaan artikkelin uudelleen.
Mikä tuossa artikkelissa on epäselvää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ok ettei joku halua lapsia, mutta se että perustaa sen niihin muutamaan pikkulapsi vuoteen on jotenkin hassua. Ne lapset on sellaisia autettavia höseltäjiä muutaman vuoden, ei pelkästään sen takia kannata jättää tekemättä.
Tämä. Aina kun tästä lapsiasiasta puhutaan, suurin osa ihmisistä ei tunnu näkevän sitä elämäntilannetta kolmea vuotta pidemmälle.
Juuri näin. Se pikkulapsiarki ei välttämättä ole raskainta. Ystävälläni on yksi lapsi, toivottu ja rakastettu. Lapsuus meni hienosti, ystävätär silminnähden nautti pikkulapsiarjesta. Nyt lapsi on aikuinen, päihde- ja mielenterveysongelmainen. Nyt hänellä on huoli ja hätä, mistään ei saa apua aikuiselle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ok ettei joku halua lapsia, mutta se että perustaa sen niihin muutamaan pikkulapsi vuoteen on jotenkin hassua. Ne lapset on sellaisia autettavia höseltäjiä muutaman vuoden, ei pelkästään sen takia kannata jättää tekemättä.
Tämä. Aina kun tästä lapsiasiasta puhutaan, suurin osa ihmisistä ei tunnu näkevän sitä elämäntilannetta kolmea vuotta pidemmälle.
Juuri näin. Se pikkulapsiarki ei välttämättä ole raskainta. Ystävälläni on yksi lapsi, toivottu ja rakastettu. Lapsuus meni hienosti, ystävätär silminnähden nautti pikkulapsiarjesta. Nyt lapsi on aikuinen, päihde- ja mielenterveysongelmainen. Nyt hänellä on huoli ja hätä, mistään ei saa apua aikuiselle lapselle.
Ja näiden uhkakuvien takia siis osa jättää lapsen hankkimatta? Näettekö muissakin asioissa pelkästään uhkakuvia ja riskejä sen sijaan, että asiat voisi kauhutarinoista huolimatta mennä hyvin?
Samaa mieltä ap:n kanssa. Olen 35+ nainen. Itselläni ei ole lapsia, mutta veljilläni on useitakin. Olen nähnyt millaista sirkusta se elämä on kun lapset ovat pieniä, ja se käy yleensä ilmi jo varttitunnissakin. Näkemäni perusteella halua pysytellä visusti erossa lasten hankkimisesta.
Toisaalta muistan elävästi miten kamalaa perhehelvettiä oma lapsuuteni oli, kun äiti huusi joka päivä meille kersoille. Ei äidilläkään pää kestänyt lapsia, vaikka olivat meitä hankkineet useampia. Joka päivä oli kamala, kun äiti karjui naama punaisena meille. Eikä siihen raivoamiseen tarvittu välttämättä mitään kunnon syytäkään, riitti että esim. oli jättänyt jonkun sukan keskelle lattiaa. Näin ollen, päätin jo lapsena että minä en ikinä enää halua perhehelvettiä. Eli siis, päätin etten tule hankkimaan lapsia enkä sellaista puolisoa jolla on lapsia. Ehkäisen itseni päätymisen raivoavaksi hermoraunioäidiksi. Tiedän, että sellainen minustakin olisi tullut jos lapsia olisin hankkinut. Vilkkaiden ja meluisien lasten kanssa oleminen repii hermojani vähitellen riekaleiksi jo pienissäkin annoksissa. Olen pystynyt olemaan rauhallinen, mutta sisälläni kiehuu. Uskon, että tuo kiehuminen voisi purkautua ulos säännöllisesti raivoamisena, jos joutuisin jatkuvasti olemaan lasten kanssa. Varmaan perinnöllistä.
Tiedätkö,lapsista pääsee ONNEKSI eroon,kun muuttavat 16-vuotiaana kotoa 😊
Saa olla taas kaksin miehen kanssa.