Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En voi mitenkään ymmärtää, että millä logiikalla opettajaa syytetään koulukiusaamisesta. Tälläkin palstalla.

Vierailija
12.10.2019 |

Sillä opettajalla kun ei ihan oikeasti ole mitään keinoa lopettaa jonkun syvästi häiriintyneen, persoonallisuushäiriöisen sadistin toimintaa. Opettaja voi kyllä joka kerta kieltää ja huomauttaa, soittaa vanhemmille ja palaveerata loputtomiin. Ja silti se sama k*sipää jatkaa päivästä toiseen ja vuodesta toiseen. Ketään ei eroteta koulusta ivallisen naureskelun, rasististen kommenttien, tuntien häirinnän, kiroilun, toisten koulukirjojen sotkemiseen tms. takia. Suomessa peruskoulu on oikeus ja velvollisuus, ei sitä voi keneltäkään evätä. Ja luokasta poistaminenkaan ei onnistu, kun ei tällainen nuori suostu lähtemään, tai sitten lähtee häiritsemään muita tunteja.
Se opettaja ei voi enää opettaa, kaikki aika menee näihin häiriköihin, jotka eivät siitä miksikään muutu. Saataispa edes tarkkisluokat takaisin.
Nykyvanhemmat ei ymmärrä, miten jyrkkä alamäki nuorten käytöksessä on ollut ihan viimeisen viiden sisällä.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin opettajat voisi lopettaa työyhteisössä toistensa ja oppilaiden kiusaamisen, kun sekin on yleistä.

En oikein ymmärrä, miksi tässäkin asiassa opettajat vapautetaan vastuusta, kun muissakin työyhteisössä kaikkia työntekijöitä velvoitetaan puuttumaan ja kertomaan esimiehelle työpaikkakiusaamista, jopa saktioiden uhalla.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/7-tarinaa-kuinka-tyopai…

Toki velvoitetaan. Silti Suomessa työpaikkakiusaaminen on Euroopan huipputasoa. Ei mikään mairitteleva meriitti tämä.

Vierailija
42/45 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi jo hyvä käyttää termiä "kouluväkivalta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin kauan sitten..

-Opettaja päästi itseni aina viimeiseksi tunneilta

- Esitteli esim. Kuvistöitäni muulle luokalle esimerkkinä siitä millainen on pa*katyö

- Laittoi luokasta ulos kun esim. pudotin kynän lattialle

- Haukkui minua muun luokan kuullen kaikesta ja teki koko luokalle selväksi, ettei minusta koskaan tule mitään

- juorusi muille koululaisille henkilökohtaisia asioitani mm. Terveystiedoista

- Takavarikoi henkilökohtaista omaisuuttani (ei mitään kiellettyä tai sellaista mitä muilla oppilailla ei olisi ollut) ja piti ne jostakin syystä tallessa useita vuosia kertoakseen nuoremmille sisaruksilleni, että tavarat ovat hänellä edelleen.

En tiedä mitä helkutaa tämä oli jos ei kiusaamista. Olin hiljainen oppilas.

Tämä ei kyllä ole mikään normaali tilanne missään koulussa.

Toki oma tilanteeni oli aikalailla ääripää, mutta olen kuullut vastaavia muitakin. Ei niin harvinainen tilanne mitä voisi kuvitella.

Sen lisäksi olen omien opintojenikin kautta nähnyt tilanteita, joissa opettaja osallistuu kiusaamiseen ehkä ymmärtämättömyyttään tai väsymystään.

Esimerkiksi näitä on tullut vastaan:

- Opettaja läksyttää toistuvasti ainoastaan yhtä oppilastaan koko luokan edessä (vaikka myöhästymisistä, joiden syyt ovat oppilaasta itsestään riippumattomia esim. Koulukiusaamisesta aiheutuvat, samalla muiden oppilaiden myöhästymisiin ei puututa)

-sallimalla tiettyyn oppilaaseen kohdistuvat nimittelyt tai käytännön pilat, koska kyseessä on huumori. Oppilas ei lähellekään aina halua kertoa, ettei kyseessä ole hauskat pilat vaan puhdas kiusaaminen.

- Ohittamalla tietyn oppilaan toistuvasti eri tilanteissa esim. Oppilasta ei oteta ehdolle äänestyksiin tai tapahtumien suunnitteluihin, ei anneta puheenvuoroja jne.

Ylipäätään yksittäisten oppilaiden eriarvoinen kohtelu.

Mistä miinus? Kenties tunne siitä, että tässä yritetään syyllistää opettajia?

Kun puhutaan kiusaamisesta monet opettajat ottavat itseensä. Ei ole aikaa ja mutku kaikenlaiset erityisoppilaat.

Kiusaajatkin halutaan väkisin nähdä yksittäisinä "ongelmalapsina", joiden käytökseen ei voida puuttua.

Mutta mulla on uutinen, se kaikkia kiusaava yksinäinen erityislapsi ei ole vastuussa kiusaamisilmiöstä. Yksinäinen, muita terrorisoiva lapsi voi toki aiheuttaa traumoja, mutta näillä muilla on usein muiden oppilaiden vertaistuki taustallaan.

Ja vielä järkyttävämpi uutinen voi olla se, että usein kiusaavat opettajat ovat niitä pidettyjä "kaveriopettajia" tai niitä, jotka yrittävät epätoivoisesti olla suosittuja oppilaiden keskuudessa.

Tämä on yksi syy, miksi opettajista kiusaajina ei juuri puhuta. Oppilaan on vaikea ymmärtää, että suosittu opettaja kohtelisi epäoikeuden mukaisesti ja opettaja taas ei tunnista omaa käytöstään kiusaamiseksi, sitä ikään kuin mennään mukaan nuorten tasolle ja pönkitetään omaa egoa jonkun "heikomman" oppilaan kustannuksella.

Jatketaan vielä kun vauhtiin päästiin.

En ole nähnyt yhtään luokkaa, jolla ei kiusattaisi ainakin yhtä oppilasta edes "miedosti". Toisaalta taas tiedän opettajia, joiden luokilla "ei ole kiusaamista".

Tiedän, että monet opettajat tulevat triggeröitymään tästä, mutta itse näen asian näin:

Pääsääntöisesti opettajiksi kouluttautuvat "kiltit 10-tytöt" ja "vilkkaat, uteliaat pojat", usein näiden kokemus kiusaamisesta on se, että sitä ei ollut (tai ainakaan "kovin pahaa", jotain kiusattiin vain "vähän") omalla luokalla, mutta tiedetään joku kiusattu oppilas muilta luokilta.

Poikkeuksina ovat ne kympin tytöt jotka kokivat itse kiusaamista koulumenestyksen vuoksi, mutta saivat yhdeltä tai useammalta opettajalta tukea.

Tämä jo itsessään aiheuttaa vinouman kiusaamisen tunnistamiseen, saati siihen puuttumiseen. Nekin opettajat, jotka ovat itse kokeneet kiusaamista saattavat huomata ainoastaan ne hyvät oppilaat ja nämäkin ainoastaan positiivisessa valossa.

Omat koulukokemukset muovaavat armottomasti myös omaa opettajuutta, valitettavasti usein siihen suuntaan, että kiusattu saatetaan herkästi nähdä "ärsyttävänä" tai jopa itse kiusaajana.

Vierailija
44/45 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä syytän opettajaa, joka toistuvasti oli käskenyt lastani lopettamaan tyhjä juoruaminen ja käski pois häiritsemästä. Kunnes tuli kiusaajan toimesta kuristustilanne ja jälleen opettaja väitti että lapsi valehtelee. Tällä kertaa nasahti valvontakameraan.

Vierailija
45/45 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki mahdolistaa oppilaan etottamisen. Miksi ette käytä sitä? Niin selkärangatonta sanoa, ettei ole keinoja. On kyllä jos uskallate käyttää niitä!

Tätä ei voi yksittäinen koulu eikä edes rehtori tehdä. Siitä päättää isompi koulun ulkopuolinen toimielin, ja kaikki mahdolliset kuulemiset on tehtävä sitä ennen. Se on siis yksinkertaisesti niin hidas ja tehoton menetelmä, ettei siitä yleensä akuuttiin tilanteeseen ole apua.