Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas on koulukiusaaminen (=koulukiduttaminen) vienyt hengen

Vierailija
11.10.2019 |

Nyt Torniossa:
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006270207.html

Milloin tämä loppuu?!! Loppuuko sittenkään jos kiusaamisesta joutuisi vankilaan? Mä itse sairastuin pysyvästi: paniikkihäiriö ja olen myös fyysisesti vähät väliä sairaana.

Kommentit (237)

Vierailija
41/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat vankilaan taposta ja nimet sekä kuvat julki, että myös he menettävät koko elämänsä eikä vain kiusattu.

Tällaiset ihmiset kuin tämän kirjoittaja ovat pahimpia kiusaajia. Näyttää, että nauttii kovasti tästä mahdollisuudesta julkiseen lynkkaukseen. Ei edes väliä mitä oikeast tapahtui. Kunhan päästään kimppuuuuuun.

Vierailija
42/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeä toimintatapa jatkossa voimaan. Kaikki koulukiusaamiset ja työpaikkakiusaamiset poliisille , niin eiköhän ala loppua. Poliiseille saatava lisävoimia hoitamaan ja tutkimaan.

Tuo on hyvä aloite. Muuten ei tapahdu muutosta parempaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat vankilaan taposta ja nimet sekä kuvat julki, että myös he menettävät koko elämänsä eikä vain kiusattu.

Tällaiset ihmiset kuin tämän kirjoittaja ovat pahimpia kiusaajia. Näyttää, että nauttii kovasti tästä mahdollisuudesta julkiseen lynkkaukseen. Ei edes väliä mitä oikeast tapahtui. Kunhan päästään kimppuuuuuun.

Osu omaan nilkkaa? 

Vierailija
44/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lopu. Tuollakin toki jo psykologit huolehtivat siitä, miten saadaan vakuutettua kiusaajille, etteivät heidän tekonsa johtaneet tähän. Että kiusaajien elämä jatkuu hyvin eivätkä saa traumoja. Psykologit naiivisti uskovat, että itsemurhan tehneen lapsen kotioloissa on jotain pahasti vialla. Että itsemurhaan johtaa monta syytä, ja vanhemoien puutteet ja laiminlyönnit ovat pääsyy.

Tosielämässä kuitenkin lapsi voi tappaa itsensä kiusaamisen takia, vaikka kotona olisi kaikki hyvin. Niin se vain on.

Mun kiusaajalle järjestettiin lukion jälkeen terapiaa ja suojatyöpaikka välivuodeksi epätevänä kouluavustajana. Siis kunnan taholta!!! Asuin pikkukunnassa ja äitini, kunnan työntekijä, sai kuulla asiasta ja näki myös tätä tyttöä työpaikallaan. Sanoi että joutui taistelemaan ettei olisi käynyt hänen sekä kunnanjohtajan päälle. Minä en saanut koskaan terapiaa, psk. hoitoa, suojatyötä, en mitään tukea.

Vierailija
45/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osu omaan nilkkaa? 

Ei. Minä en myöskään osallistu näihin hauskoihin somelynkkauksiin.

Vierailija
46/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin lopettavat ikinä. Tiedän yhden tytön joka sairasti syöpää ja kuoli siihen, niin leviteltiin juoruja että olisi oikeasti hullujenhuoneella eikä syöpäosastolla. Eräs levitti myös juttua pillusyövästä. Sitten kun kuoli niin koko koulu tuntui riemuitsevan. En käsitä, kyllä 99% ihmisistä on stanan julmia!!!!

Eivät ne lopeta muuta kuin koulua vaihtamalla. Eikä sekään minulla auttanut, kun olin Asperger-henkilö ja valitettavan sosiaalisesti kömpelö ja vieläpä ylipainoinen tuolloin. Jouduin vaan uudelleen kiusatuksi.

Löysin rauhan vasta teknillisestä yliopistosta, osin siksi että kursseilla on niin iso opiskelijavaihtuvuus, että ketään on vaikea ottaa pitkäaikaisesti silmätikuksi, kun yhteisiä kursseja on ehkä yksi ja kampus on niin iso, että vahingossa ei törmää, osin siksi, että paljon voi tehdä etänä, osin siksi että täällä on muitakin outolintuja, osin siksi, että täällä on aika mukava kiusaamisen tuomitseva ilmapiiri/kulttuuri, jota ei ollut missään muussa koulussa aiemmin. Ainakin siinä on täällä kyllä onnistuttu.

Vierailija
47/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lopu. Tuollakin toki jo psykologit huolehtivat siitä, miten saadaan vakuutettua kiusaajille, etteivät heidän tekonsa johtaneet tähän. Että kiusaajien elämä jatkuu hyvin eivätkä saa traumoja. Psykologit naiivisti uskovat, että itsemurhan tehneen lapsen kotioloissa on jotain pahasti vialla. Että itsemurhaan johtaa monta syytä, ja vanhemoien puutteet ja laiminlyönnit ovat pääsyy.

Tosielämässä kuitenkin lapsi voi tappaa itsensä kiusaamisen takia, vaikka kotona olisi kaikki hyvin. Niin se vain on.

Mun kiusaajalle järjestettiin lukion jälkeen terapiaa ja suojatyöpaikka välivuodeksi epätevänä kouluavustajana. Siis kunnan taholta!!! Asuin pikkukunnassa ja äitini, kunnan työntekijä, sai kuulla asiasta ja näki myös tätä tyttöä työpaikallaan. Sanoi että joutui taistelemaan ettei olisi käynyt hänen sekä kunnanjohtajan päälle. Minä en saanut koskaan terapiaa, psk. hoitoa, suojatyötä, en mitään tukea.

Tässä tarinassa on varmaan se todellinenkin puoli.

Vierailija
48/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja opettajille myös, syystä että avunanto tappoon / murhaan. Muistakaa, että opettajat antoivat tuon tapahtua.

Vierailija
49/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaisten junttius millään kikkakolmosilla häviä. Se vaatii työtä jokaiselta vanhemmalta, usein myös yhteistyötä. Nämä taas ei oikein ole suomalainen juttu.

Vierailija
50/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osu omaan nilkkaa? 

Ei. Minä en myöskään osallistu näihin hauskoihin somelynkkauksiin.

No mistä itse muka tiedät mitä tapahtui tai ei tapahtunut?

Vierailija
51/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin lopettavat ikinä. Tiedän yhden tytön joka sairasti syöpää ja kuoli siihen, niin leviteltiin juoruja että olisi oikeasti hullujenhuoneella eikä syöpäosastolla. Eräs levitti myös juttua pillusyövästä. Sitten kun kuoli niin koko koulu tuntui riemuitsevan. En käsitä, kyllä 99% ihmisistä on stanan julmia!!!!

En yleensä usko väkivaltaan mutta tällaisten juttujen jälkeen (oli sitten tosi tai keksitty juttu) tulee aina mieleen että jotkin ihmiset oikeasti ansaitsis kunnon selkäsaunan että keltainen neste karisis päästä ja tulis vähän nöyryyttä. Aikuisten pitäisi ärähtää heti kun ensimmäiset tämäntyyppiset sanomiset alkaa ettei sanoja saa mitään harhaluuloa että toisista voi keksiä mitä tahansa juttua ilman seurauksia. Se vain lietsoo muitakin samaan idiotismiin. Useimmiten riittää kun ärähtää isolla äänellä "Ole hiljaa!".

Vierailija
52/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro??

Vierailija
53/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja opettajille myös, syystä että avunanto tappoon / murhaan. Muistakaa, että opettajat antoivat tuon tapahtua.

Oletko oikeasti näin yksinkertainen.

Vierailija
54/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mikä nyppii?

Vierailija
55/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro??

En tiedä mistä olet saanut mieleesi nämä salaliittoteoriat. Kukaan ei pääse psyk hoitoon tai terapiaan eri perustein kuin joku toinen.

Työpaikkakaan ei varmasti ollut mikään suojatyöpaikka.

Sinulle tämä henkilö näyttäytyi kiusaajana. Muut näkivät vaan tytön.

Tällainen salaliittoteoria vahingoittaa sinua vakavasti.

Vierailija
56/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti Suomessa hyysätään rikollisia ja pahantekijoitä enemmän, kuin uhreja. Kiusattu joutuu vaihtamaan koulua jne.

Vierailija
57/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä rankoista kiusaamistapauksista pitäisi puhua avoimesti ja juurta jaksaen. Nyt vain Iltasanomissa on ollut juttu Torniosta ja sekin oli kirjoitettu niin epämääräisesti ettei siitä saanut selvää mitä oli tapahtunut. En tietenkään tarkoita, että uhrin ja hänen perheensä elämää pitäisi repostella, mutta kiusaamisen salailu ja kieltäminen vain mahdollistaa uudet tapaukset. Kiusaamisella on kansantaloudellisestikin valtava vaikutus: uhrit kärsivät vielä aikuisenakin, jotkut eivät toivu koskaan. Olen varma että masennus kansantautina liittyy valitettavan yleiseen koulu- ja työpaikkakiusaamiseen. Ja kaikki nämä "kukaan ei huomannut" ja "aivan tavallinen oppilas" lausunnot, joita jokaisen kuolemaan päättyneen kiusaamistapauksen ja kouluampumisen jälkeen kuulee kyllästymiseen asti, tuntuvat todella karmivilta. Eivätkö päättäjät todellakaan aio ryhtyä mihinkään toimiin kiusaamisen estämiseksi? Vai onko niin, että tämän ongelman edessä on jo heitetty pyyhe kehään ja todettu ettei mitään voida (=haluta) tehdä?

Vierailija
58/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mikä nyppii?

Laki määrittää tapon ja murhan ja avunannon.

Ymmärrät varmaan tämän.

Vierailija
59/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua niin ihmetyttää koulukiusaamisesta puhuminen. Suuressa osassa tapauksia kuitenkin kyseessä on väkivalta, eikä mikään hiton kiusaaminen. Mitä mahtaisi tapahtua, jos opettaja tönisi jatkuvasti toista opettajaa rappusissa, hakkaisi opettajainhuoneessa, sylkisi päälle jne? Se on väkivaltaa, ei kiusaamista. Jos opettaja toimisi noin, hyvin nopeasti asiaa olisi selvittämässä poliisi ja todennäköisesti "kiusannut" opettaja erotettaisiin. 

Minua kiusattiin ensimmäiseltä luokalta toisen asteen loppuun, mutta tosiaan vain kiusattiin, oli ilkeää nälvimistä ja huutelua, mutta siinä se, en koskaan kokenut väkivaltaa ja kiusaajat rauhoittuivat kummasti, kun aloin täräyttämään takaisin heille.

Nuoret ovat myös ihmisiä, eivätkä yhtään vähempiarvoisia kuin aikuiset, he ansaitsevat myös suojelua, ihan kuten aikuiset. 

Vierailija
60/237 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin 29 kirjoittaja tässä.

On täysin uskomatonta että tällaistä vielä tapahtuu 2019. Opettajat vastuuseen. On nin paljon helpompaa katsoa toisen suuntaan kuten kun minä olin ala-asteella.

Suomessa opeilla on 6 vuoden maisteri tutkinto. Luulis et ois älyä huomata jos jollain oppilailla on huono olla ja / tai huomata ketkä ne kiusaajat ovat.

Itse olen aina kannustanut tyttöjäni kertomaan heti meille vanhemmille jos heitä kiusataan. Olen myös nyt opettanut vanhimmalle (11v) perus itsepuolustus kikkoja. Jos suhun kosketaan väkivaltaisesti sulla on täys oikeus puolustautua. Jos tytön koululla on tämän kanssa ongelma menen mielelläni juttelemaan.

Sitä en halua tytöilleni että joutuvat pahoinpitelemään kiusaajat niin että oma kärsimys loppuu kuten jouduin itse tekemään. Vuosi oli 83 ja Suomi oli aika raaka paikka silloin. Ei hirveesti tunteista puhuttu.