Hautajaiskukat?
Olen viimeksi ollut hautajaisissa lapsena, niin nyt on pakko kysyä neuvoa:
Kyseessä on siunaustilaisuus kirkossa, jonka jälkeen mennään suoraan muistotilaisuuteen, ei siis hautaanlaskua. Uurnanlasku on myöhemmin.
Millaiset kukat siunaukseen viedään, oletan, että arkun viereen ne lasketaan kirkossa? Saako omaiset ne myöhemmin? Auttakaa tietämätöntä!
Kommentit (5)
saa viedä millaiset haluaa, ja kukat lasketaan arkun viereen. mutta kun tilaisuus päättyi pappi kehotti meitä ottamaan kukat mukaan muistotilaisuuteen tai viemään jonkun muun haudalle, käsittääkseni sen takia etteivät polta niitä vaan heittävät roskiin. itse vein yhden ruusun ja jätin sen arkulle, tuntui hullulta viedä pois kun kerta olin sen tuonut viimetervehdykseksi ko vainajalle.
Vierailija kirjoitti:
saa viedä millaiset haluaa, ja kukat lasketaan arkun viereen. mutta kun tilaisuus päättyi pappi kehotti meitä ottamaan kukat mukaan muistotilaisuuteen tai viemään jonkun muun haudalle, käsittääkseni sen takia etteivät polta niitä vaan heittävät roskiin. itse vein yhden ruusun ja jätin sen arkulle, tuntui hullulta viedä pois kun kerta olin sen tuonut viimetervehdykseksi ko vainajalle.
Häh???
Meillä on suvussa kaikki tuntemani vainajat polttohaudattu ja ihan tavalliset kukkalaitteet on arkulle laskettu siunaustilaisuudessa. Hautaustoimisto on yleensä siunauksen jälkeen huolehtinut kukkalaitteista, säilyttänyt niitä kylmässä ja ne on tuotu haudalle uurnanlaskun yhteydessä tai jo sitä ennen jos aikaa kuluu enemmän. Anopin hautajaisissa kukkalaitteet otettiin mukaan ja vietiin itse tulevalle hautapaikalle, se sijaitsi ihan kappelin vieressä.
Ikinä en ole moista kehotusta kuullut, että viekää jonkun muun haudalle. Ihan absurdi juttukin.
Ja ihan juhlavat ja kalliit kukkalaitteet on aina hankittu, paitsi niissä tapauksissa jolloin on toivottu esim. vain yhtä kukkaa.
Kukkalaitteissahan on usein värssyt, eihän niitä voi kenenkään muun haudalle laittaa. Omaiset yleensä ottavat ne talteen. Muistotilaudden jälkeen tai seuraavana päivänä.
Samalla tavalla toimitaan kukkien kanssa siunaustilaisuudessa, on kyseessä sitten arkkuhautaus tai tuhkaus. Eli lasket valitsemasi kukat tai kukkalaitteen arkun viereen.
Aika usein nykyään hautajaisvieraat tai omaiset ottavat kukat mukaan siunaustilaisuuden päätteeksi ja ne käydään laskemassa esim. tulevalle uurnahaudalle tai haustausmaan / uurnalehdon yleiselle muistelupaikalle. Omaiset päättävät, mitä kukille tehdään siunaustilaisuuden jälkeen.