Miltä synnytys tuntuu?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavaa olisi että tähän vastaisi vain naiset jotka ovat kokeneet luomu synnytyksen. Äidit joille on annettu kolme epiduraalia, spinaali, ilokaasu jne eivät tiedä synnyttämisestä yhtään mitään. Paitsi tietysti vertaavat ”menkkakipuihin”, jestas.
No tämä on kyllä täysin totta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan helvetiltä ja kaksi lasta tehneenä voin sanoa, että molemmat olisi jääneet tekemättä mikäli olisin etukäteen tiennyt tuskan.
Oma kipukynnys on korkea vielä olevinaan
teit kuitenkin vielä toisen,vaikka tiesit :)
Siltä että kuolee tavalla tai toisella siihen, eli ihan helvetiltä. Ehkä lyhyempi synnytys ei ole niin paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavaa olisi että tähän vastaisi vain naiset jotka ovat kokeneet luomu synnytyksen. Äidit joille on annettu kolme epiduraalia, spinaali, ilokaasu jne eivät tiedä synnyttämisestä yhtään mitään. Paitsi tietysti vertaavat ”menkkakipuihin”, jestas.
No ei kyllä pidä paikkaansa. Ilokaasu helpotti vain alkuvaiheessa ja vain vähän. Epiduraali toimi juu, mutta ei sitä saanut enää ponnistusvaiheen alla lisää. Sen vaikutus oli jo ohi. Ehti onneksi hieman levätä sen avulla.
Vierailija kirjoitti:
En tajua kun yleisesti annetaan kuva että synnytys on yhtä tuskaa. Minua ei sattunut yhtään missään kohtaa. Käynnistettiin kun lapsi ei ollut tullakseen. Ei sattunut supistukset, ei avautumisvaiheessa tai ponnistaessa. Supistuksetkin tuntui jotenkin olemattomilta, tuntui tyhmältä kun kätilö käski ponnistaa eikä minusta yhtään tuntunut siltä. Silti kojoajan synnytys eteni. Oliko mulla sitten vaan niin pirun hyvät kätilöt että osasivat ajoittaa lääkitykset niin hyvin.
Et ole ehkä paras henkilö vastamaan kysymykseen jos olet saanut lääkkeitä läpi synnytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä pidä paikkaansa. Ilokaasu helpotti vain alkuvaiheessa ja vain vähän. Epiduraali toimi juu, mutta ei sitä saanut enää ponnistusvaiheen alla lisää. Sen vaikutus oli jo ohi. Ehti onneksi hieman levätä sen avulla.
Tarkoitin yleisesti että lääkkeillä synnyttänyt nainen ei oikein voi vastata kysymykseen että miltä se synnyttäminen tuntuu.
No se kun supistukset alkaa olla tiuhaan tahtiin just pystyy hengittää hyvin pinnallisesti ettei satu lisää ja suonen vedot kyllä vetää huippu kipeetä. Ei kyllä miehet jos joutuisi siihen kipulääkkeet olisi jo olemassa ollut ja puudutus. Kipeetä tekee ei kai hammas särkykään mitään ole sen rinnalla. Monta tuntia putkeen kipua. Vähän kuin leikkaushaava jos yskii liikkuu niin sattuu.
Jos olisin tiennyt, mikä helvetti synnytys ja jälkitoimenpiteet ovat, minulla ei olisi sitä ainuttakaan lasta.
Ei kivut synnytykseen lopu, kun alapää on riekaleina.
Vierailija kirjoitti:
Et voi kuvata naisille menkkakipuja. Ei niitä ole kaikilla naisilla.
Itse haluaisin tietää, onko teillä kirjoittajilla normaalisti kipeät menkat vai oletteko kivuttomia.
Jostain muistan lukeneeni että kovat menkkakivut voivat olla yhteydessä koviin synnytyskipuihin. 😔
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitenkään sietämätöntä ollut. En kyllä vertais ulostamiseen ,ponnistushan kohdistuu ihan muualle kuin peräaukkoon.
Jos on kiitettävät kuukautiskivut , kouristukset, niin ne potenssiin jotain. Luvun voi valita itse. Eikä tuntunut meloonilta vaikka olikin 4,5 kg.
Yo.vastauksena miltä tuntui.
En tiedä oletko koskaan kärsinyt jäätävästä ummetuksesta, mutta kyllä sitä vain voi ulostassakin ponnistaa ihan muullakin kuin peräaukolla. 🙄 ja käsittääkseni samoja lihaksia käytetään...
Luomusynnytys tuntuu alkuun siltä, kuin olisi menkkakipuja, jotka tulee ja menee välillä pois. Sitten se menkkakipu kovenee, tihenee ja lopulta tuntuu siltä, kuin pitäisi ulostaa. Se itse vauvan ulospuskenta on samantuntoista kuin vääntäisit maailman isointa torttua peräpukamissa. Ja kun vauva on pihalla, tunne helpottaa. Koko homma menee normisti ohi aika nopeasti, kun on tunto tallella ja tuntee luonnostaan, koska ja miten puskea.
Jos pimberton on revennyt, se pitää tikata. Tikkaus sattuu saa-ta-nas-ti enemmän kuin synnytys. Se siis tuntuu samalta kuin neulalla tökitään SITÄ. Eli kipeää tekee! Varsinkin, kun toosasta on juuri synnyttänyt jonkun. Tikkaamiseen voisin ottaa sitä epiduraalia/puudutusta/viinaa/huumeita/tällin päähäni/mitä tahansa.
Tämä kolmen normaalikokoisen lapsen normaalisynnytys-kokemuksella.
Ja joo, pipari paranee ja palautuu kyllä takaisin mittoihinsa, sillä se on tehty tuota varten. Rinnatkin palautuu täysimetyksestä, jos on kiinteää mallia. Minulla oli kiinteä A-kuppi, nyt kiinteä B. Semmoiset saunakauha-malliset, miehen käteenmahtuvat pallonpuolikkaat. Vatsa kiinteytyy myös, sillä imetys vie paljon energiaa ja olin alkujaankin perus hoikka urheilullinen. Ei jäänyt pömppöä tai roikkuvaa nahkaa tms.
Mutta kaikki on yksilöitä ja kaikki on yksilöllistä sekä vielä sattumaakin. Synnytys on kuin kuolemakin, yksilöllinen tapahtuma, jota ei voi etukäteen hallita ja määrätä. Onneksi synnytämme hyvinvointiyhteiskunnassa lääkäreiden valvonnassa eikä missään bambumajassa tai vuoristotiellä. Ollaan hyvissä käsissä.
Synnyttäisin mielelläni vielä uudestaankin lisää veronmaksajia, mutta pitää ajatella myös järjellä - ja lompakolla.
Ekan lapsen kohdalla se tuntui siltä kuin joku poraisi reikää mun selkärankaan. Istumaan en pystynyt ollenkaan kun takapuoleen sattui silloin selän sijaan.
Toka synnytys tuntui avautumisvaiheessa siltä, kuin joku poraisi kohdunkaulaa. Ponnistusvaiheessa tuntui kakkaamiselta eikä sattunut yhtään.
Kuin puukolla olisi joku vedellyt alapäästä.
Luomusynnytyksellä ei oikeasti ole mitään tekemistä menkkakipujen kanssa. Kipu helpottaa supistusten välissä synnytyksen alkuvaiheessa hieman mutta loppuvaiheessa se on täyttä höyryä ihan koko ajan, helpostus tulee kun vauva ulkona.