Koiraihmiset apua. Mieheni koira ei tottele minua yhtään
Miehellä oli koira kun tapasimme. Oli ottanut sen 2 vuotta aiemmin. Pidän koirista mutta itselläni ei koskaan ole ollut koiraa. Nyt olemme jo naimisissakin eli vuosia on kulunut mutta ongelma on yhä sama, miehen koira ei vieläkään tottele minua yhtään. Olen alkanut aika paljon rasittua tästä kun kotona sisälläkään se ei tottele minua yhtään ja joudun asumaan koiran kanssa jota en saa tekemään mitään mitä käsken. Koiraihmiset apua?
Kommentit (86)
Koira on todennäköisesti mustasukkainen, jos se näykkäisee.
Muistan koiran, joka oli tilapäisesti viikon hoidossa meillä, se näykkäisi aina yllättäen polvitaipeesta laittaessani ruokaa. Saattoi se haluta herkkupalojakin. En ollut aikaisemmin siihen tapaan törmännyt. Tai halusiko kiinnittää huomiota, kun oli aika vieraassa paikassa? Tai oliko mustasukkainen "uudesta isännästä"?
Olen tänään vapaapäivällä kotona tehdäkseni isomman siivouksen kotona. Taas koira livahti sinne koiralta kiellettyyn huoneeseen, näin ja kielsin kovaa ei. Otti siitä vain vauhtia ja juoksi sinne. Menin heti perässä ja käskin kovaa poistumaan. Heittäytyi maate lattialle. Työnsin huoneesta pois. Nyt se makaa suihkukaapissa(!) mököttämässä ja huokailee kovaan ääneen. Sinne meni pahastuneena käskemisestäni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Koira on todennäköisesti mustasukkainen, jos se näykkäisee.
Muistan koiran, joka oli tilapäisesti viikon hoidossa meillä, se näykkäisi aina yllättäen polvitaipeesta laittaessani ruokaa. Saattoi se haluta herkkupalojakin. En ollut aikaisemmin siihen tapaan törmännyt. Tai halusiko kiinnittää huomiota, kun oli aika vieraassa paikassa? Tai oliko mustasukkainen "uudesta isännästä"?
Miehen koira ei sentään onneksi näykkäise minua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ne ongelmatilanteet on joku esimerkki avaisi hieman mitä "tottelu" sisällä pitää sisällään?
Koiralla on sääntönä että yhteen huoneeseen ei saa mennä eikä sohvalle. Kun mies on kotona tottelee nämähyvin. Kun olen yksin kotona niin koira yrittää mennä molempiin ja ei tottele yhtään kun kiellän vaan juoksee niihin vain. Kun käsken pois niin ei tottele vaan joudun työntämään pois. Ja käsken koiraasiten miten mies on minua opettanut tekemään. Ap
Muriseeko koira sinulle, kun työnnät pois? Tai näyttää muuten dominoinnin merkkejä? Olet koiralle liian lepsu... Tottakai koirat kokeilee...
Ei murise eikä muutenkaan dominoi. Heittäytyy vaan sellaiseksi löysäksi, että ei kiinnosta yhtään mennä pois. Ap
eli toimii kuin teini-ikäinen Jonne :D
Naapuri tekee lasun, eiku kosun...
Ei ole kosu vaan elsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuijota vihaisesti, huuda möreällä äänellä, ota uhkaava kehonkieli käskiessä käyttööm
Hohhoijakkaa. Tuo toimii vain jos koira on opetettu tottelemaan pelkästää karjumista. Koiralla on paljon parepi kuulo kuin ihmisillä, fiksuinta on opetella se tottelemaan huomaamattomia hiljaisia käskyjä, jolloin koiraa voi ohjata ilman että kaikki lähikortteleissa tietää mitä koiralta on pyydetty.
Mieheni käskee koiraa itse aika kovalla äänellä ja karjaisemalla. Ja mies on roteva ja isokokoinen. Mutta hän on kouluttanut koiransa niin ennen kuin tapasimme. Ap
Sitten on tuskin mitään toivoa. Koira tuskin edes tunnistaa käskysanoja, on vaan oppinut miehen olemuksesta tietämään mitä halutaan, eikä osaa lukea sinua.
Koira tuhoaa miehen tavaroita ollessaan yksin kotona, siis esim. miehen kenkiä pureskelee rikki. Ei minun vaan miehen. Ehkä sillä on joku eroahdistus miehestä joka näkyy niin myös niin, että ei tottele minua? Ap
Laumajärjestys, olet koiran alapuolella ja sun pitää ottaa vain paikkasi koiran yläpuolelta, vaatii luonnetta joo. Ja koirat ei ole mitään lapsia, ne ei ajattele kuin ihmiset ja niitä ei kohdella myöskään niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuijota vihaisesti, huuda möreällä äänellä, ota uhkaava kehonkieli käskiessä käyttööm
Hohhoijakkaa. Tuo toimii vain jos koira on opetettu tottelemaan pelkästää karjumista. Koiralla on paljon parepi kuulo kuin ihmisillä, fiksuinta on opetella se tottelemaan huomaamattomia hiljaisia käskyjä, jolloin koiraa voi ohjata ilman että kaikki lähikortteleissa tietää mitä koiralta on pyydetty.
Mieheni käskee koiraa itse aika kovalla äänellä ja karjaisemalla. Ja mies on roteva ja isokokoinen. Mutta hän on kouluttanut koiransa niin ennen kuin tapasimme. Ap
Sitten on tuskin mitään toivoa. Koira tuskin edes tunnistaa käskysanoja, on vaan oppinut miehen olemuksesta tietämään mitä halutaan, eikä osaa lukea sinua.
Apua jos on näin mutta joo, voi olla että lukeekin miehen olemusta eikä niitä sanoja. Mitä teen? Alan olla todella loppu tähän koira-asiaan. Koirahan ei siis enää ole mikään nuori edes niin oppiiko se enää mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Laumajärjestys, olet koiran alapuolella ja sun pitää ottaa vain paikkasi koiran yläpuolelta, vaatii luonnetta joo. Ja koirat ei ole mitään lapsia, ne ei ajattele kuin ihmiset ja niitä ei kohdella myöskään niin.
Neuvo miten teen sen? Kun olen omasta mielestäni sitä tehnyt jo vuosia (olen tähän ketjuun kirjoittanut esimerkkejä miten).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Useat opettavat koiraa istumaan, mutta esimerkiksi, mikäli koira viedään näyttelyyn, se ei kehässä istu, vaan seisoo paikallaan tai liikkuu. Siksi komennosta "istu" voi olla haittaa.
Käytämme sanaa "paikka", koska silloin koira pysähtyy.Koira oppii automaattisesti istumaan seuratessaan jotakin. Istu-kehotus on ikivanha tapa.
Hä? "Istu" ja "paikka" ovat luonnollisesti eri käskyjä ja koira tekee niillä eri toiminon. Palveluskoirille opetetaan ihan tarkoituksella omalaatuisia käskysanoja, sen vuoksi että eivät vahingossakaan noudata toiselle koiralle annettuja käskyjä. Mutta se vaatii sitten paljon jo myös ohjaajalta että se osaa itse luontemasti nämä omalaatuiset käskyt ja mahdollisesti jos on useita koiria niin jokaiselle koiralle on samalle asialle eri käskyt.
Meillä esimerkiksi näyttäelyssä paikallaan seisomiskäsky on "käsi".
Vierailija kirjoitti:
Koiran omistajat ovat ilmaston pilaajia.
Omistajat siis pilaavat ilmaston. Kaikki ihmiset pilaavat ilmastoa, kuka enemmän, kuka vähemmän. Ihmiset ja koirat, kaikki eläimet omalla tavallaan. Jotkut jätökset ovat kuitenkin "luonnontuotetta".
Mikä sitä ilmastoa todella pilaa on saasteet ja älytön huonolaatuisten koneiden ja vaatteiden jne valmistaminen. Tehdään lähes kertakäyttökamaa. Kaupat on täynnä rättejä ja lumppuja. Kuka niitä ostaa - kärrätään kaatopaikoille. Surkeita koneita ei kannata korjauttaa, koska varaosat ja korjaaminen maksaa älyttömästi. Siis romukasat vain kasvaa.
Emme tarvitse yhtään enempää, nytkin joka paikka pursuaa käyttämätöntä tavaraa. Se ei kuitenkaan riitä, joidenkin täytyy tehdä lisää ja lisää bisnestä.
Ihmiset, ostakaa vain välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua jos on näin mutta joo, voi olla että lukeekin miehen olemusta eikä niitä sanoja. Mitä teen? Alan olla todella loppu tähän koira-asiaan. Koirahan ei siis enää ole mikään nuori edes niin oppiiko se enää mitään.
Ap
Sinun tai teidän, pitäisi alkaa opettaa koiralle käskyt uudestaan. Miten miehesi käskee koiran pois sohvalta? Onko siihen edes mitään käskyksanaa? Vai alkaa mies vaan mesota ja kiroilla ja koira häipyy?
Vierailija kirjoitti:
Ilmastohysteerikoilla pahinta ilmaston pilaamista on aina se mitä ei itse tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinun tai teidän, pitäisi alkaa opettaa koiralle käskyt uudestaan. Miten miehesi käskee koiran pois sohvalta? Onko siihen edes mitään käskyksanaa? Vai alkaa mies vaan mesota ja kiroilla ja koira häipyy?
Koira ei mene sohvalle kun mies on kotona. Ei edes yritä mennä. Ehkä siihen ei ole sanaa? Itse teen niin, että kun koira yrittää sohvalle sanon matalalla äänellä kovaa tiukasti ei. Ja kun se on siellä niin näytän kädelle pois-merkkiä ja sanon kovaa pois. Ap
Vierailija kirjoitti:
Omistajat siis pilaavat ilmaston. Kaikki ihmiset pilaavat ilmastoa, kuka enemmän, kuka vähemmän. Ihmiset ja koirat, kaikki eläimet omalla tavallaan. Jotkut jätökset ovat kuitenkin "luonnontuotetta".
Mikä sitä ilmastoa todella pilaa on saasteet ja älytön huonolaatuisten koneiden ja vaatteiden jne valmistaminen. Tehdään lähes kertakäyttökamaa. Kaupat on täynnä rättejä ja lumppuja. Kuka niitä ostaa - kärrätään kaatopaikoille. Surkeita koneita ei kannata korjauttaa, koska varaosat ja korjaaminen maksaa älyttömästi. Siis romukasat vain kasvaa.
Emme tarvitse yhtään enempää, nytkin joka paikka pursuaa käyttämätöntä tavaraa. Se ei kuitenkaan riitä, joidenkin täytyy tehdä lisää ja lisää bisnestä.
Ihmiset, ostakaa vain välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koira ei mene sohvalle kun mies on kotona. Ei edes yritä mennä. Ehkä siihen ei ole sanaa? Itse teen niin, että kun koira yrittää sohvalle sanon matalalla äänellä kovaa tiukasti ei. Ja kun se on siellä niin näytän kädelle pois-merkkiä ja sanon kovaa pois. Ap
Kannattaa varmaan lukea joku koiran koulutuksen alkeita käsittelevä kirja ja löytyyhän niitä ohjeita myös netistä. Onko koira ahne ruualle? Jos on niin siitä on helppo alkaa kouluttamaan. Annat koiran tietää että sinulla on kinkkupala kädessä ja käsket sitä "pois". Sitten vaan odotat että koira keksii hypätä alas sohvalta ja annat välittömästi namin sille. Siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvo miten teen sen? Kun olen omasta mielestäni sitä tehnyt jo vuosia (olen tähän ketjuun kirjoittanut esimerkkejä miten).
Ap
En ole edellinen, mutta lue koiran sisäsyntyisistä vieteistä ja ala käyttämään niitä hyväksesi. Erityisesti laumaviettiä. Lässyttely ja paijailu ei auta kun koiraan suhde ei ole kunnossa, mutta sillon ku se on kunnossa koira haluaa tehdä kuten käsket jotta saa palkaksi tätä hyväksyntää=pääsee viettinsä päämärään laumaviettiin.
Koira ei tottele koska et merkitse koiralle mitään, koira ei yksinkertaisesti hyöydy siitä. On myös tärkeä ymmärtää, että koira tietää varmasti mitä siltä haetaan. Esim. se aivan varmasti tietää, ettei sinne huoneeseen/sänkyyn mennä.
Noinkin lepsua rotua ei saada tottelemaan. Tsot tsot. No onneksi jämerä mies tietää miten toimia ja koirakin uskoo. Kun ei sitä auktoriteettia ole niin sitä ei ole.
Koira vaikuttaa hel***in tyhmältä.