Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraihmiset apua. Mieheni koira ei tottele minua yhtään

Vierailija
11.10.2019 |

Miehellä oli koira kun tapasimme. Oli ottanut sen 2 vuotta aiemmin. Pidän koirista mutta itselläni ei koskaan ole ollut koiraa. Nyt olemme jo naimisissakin eli vuosia on kulunut mutta ongelma on yhä sama, miehen koira ei vieläkään tottele minua yhtään. Olen alkanut aika paljon rasittua tästä kun kotona sisälläkään se ei tottele minua yhtään ja joudun asumaan koiran kanssa jota en saa tekemään mitään mitä käsken. Koiraihmiset apua?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuhaa sen kanssa muutakin kuin käskytät, käytä palkkioita, leiki sen kanssa, ulkoile yms. Mitä nyt normaalisti koirien kanssa puuhataan. Siis luo suhde koiraan.

Monta vuotta hoidin kaikki ruokkimiset, ja lisäksi leikin sen kanssa joka päivä ja ulkoilin joka päivä, koska noilla jutuilla yritettiin saada asiaa kuntoon miehen kanssa. Mutta ei ole ollut vaikutusta. Ap

Onpas kovapäinen hurtta :D

Tuosta ruokinnasta tulin sanomaan, että kokeilkaa, että vain ja ainoastaan sinä annat kaiken syötävän koiralle. Mutta näin on jo ilmeisesti tehtykin?

Tuttavan rotikkanarttu alkoi dominoida perheen isäntää, mutta otti vaimon johtajakseen. Koirapsykologi (ammattilainen) ohjasi miehen syöttämään koiran niin, että joka suupala meni miehen sormista suoraan suuhun. Koira kai siten ymmärsi, että on pirun riippuvainen miehestä, ja alkoi totella. Oli siinä varmaan muitakin harjoitteita.

Kai myös muistat, että kaikkialle menet SINÄ ENSIN, ja vasta sinun jälkeesi tulee koira, tulette sitten ulkoa tai lähdette, tai menette toiseen huoneeseen jne. Tämän opetin minä omalle naapurille (jostain koirien koulutusohjelmasta bongasin neuvon), jota alkoi hänen koiransa käskyttää. Tehosi. Ja muuten, koira syö sitten kans viimeisenä, kunhan itse olette syöneet. Pöydästä ei ruokaa tai muutakaan anneta.

Kärsivällisyyttä, ei se varmaankaan mikään toivoton tapaus ole, kunhan uhittelee. Onneksi ei kuitenkaan ole aggressiivinen mitenkään, koska sitten vois olla jo todella hankala hoitaa ongelmaa.

Vierailija
42/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ne ongelmatilanteet on joku esimerkki avaisi hieman mitä "tottelu" sisällä pitää sisällään?

Koiralla on sääntönä että yhteen huoneeseen ei saa mennä eikä sohvalle. Kun mies on kotona tottelee nämähyvin. Kun olen yksin kotona niin koira yrittää mennä molempiin ja ei tottele yhtään kun kiellän vaan juoksee niihin vain. Kun käsken pois niin ei tottele vaan joudun työntämään pois. Ja käsken koiraasiten miten mies on minua opettanut tekemään. Ap

Muriseeko koira sinulle, kun työnnät pois? Tai näyttää muuten dominoinnin merkkejä? Olet koiralle liian lepsu... Tottakai koirat kokeilee...

Ei murise eikä muutenkaan dominoi. Heittäytyy vaan sellaiseksi löysäksi, että ei kiinnosta yhtään mennä pois. Ap

eli toimii kuin teini-ikäinen Jonne :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuijota vihaisesti, huuda möreällä äänellä, ota uhkaava kehonkieli käskiessä käyttööm

Hohhoijakkaa. Tuo toimii vain jos koira on opetettu tottelemaan pelkästää karjumista. Koiralla on paljon parepi kuulo kuin ihmisillä, fiksuinta on opetella se tottelemaan huomaamattomia hiljaisia käskyjä, jolloin koiraa voi ohjata ilman että kaikki lähikortteleissa tietää mitä koiralta on pyydetty.

Vierailija
44/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ne ongelmatilanteet on joku esimerkki avaisi hieman mitä "tottelu" sisällä pitää sisällään?

Koiralla on sääntönä että yhteen huoneeseen ei saa mennä eikä sohvalle. Kun mies on kotona tottelee nämähyvin. Kun olen yksin kotona niin koira yrittää mennä molempiin ja ei tottele yhtään kun kiellän vaan juoksee niihin vain. Kun käsken pois niin ei tottele vaan joudun työntämään pois. Ja käsken koiraasiten miten mies on minua opettanut tekemään. Ap

Muriseeko koira sinulle, kun työnnät pois? Tai näyttää muuten dominoinnin merkkejä? Olet koiralle liian lepsu... Tottakai koirat kokeilee...

Ei murise eikä muutenkaan dominoi. Heittäytyy vaan sellaiseksi löysäksi, että ei kiinnosta yhtään mennä pois. Ap

Minun mielestä se koira on menkka-akka. 

Ap

Vierailija
45/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapuri tekee lasun, eiku kosun...

Vierailija
46/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuijota vihaisesti, huuda möreällä äänellä, ota uhkaava kehonkieli käskiessä käyttööm

Hohhoijakkaa. Tuo toimii vain jos koira on opetettu tottelemaan pelkästää karjumista. Koiralla on paljon parepi kuulo kuin ihmisillä, fiksuinta on opetella se tottelemaan huomaamattomia hiljaisia käskyjä, jolloin koiraa voi ohjata ilman että kaikki lähikortteleissa tietää mitä koiralta on pyydetty.

Mieheni käskee koiraa itse aika kovalla äänellä ja karjaisemalla. Ja mies on roteva ja isokokoinen. Mutta hän on kouluttanut koiransa niin ennen kuin tapasimme. Ap

Vierailija
47/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkääpä vaikka kuukauden ajan niin, että sinä hoidat koiran: annat kaikki, siis ihan kaikki sen ruoat (ja pistä se vaikka istahtamaan tms. ennen kuin saa kipon, joten se älyää, että tätä tyyppiä pitää totella), ts. hoidat sen perustarpeet niin että koira huomaa olevansa susta riippuvainen. Kyllä se sitten alkaa totella. Toistaiseksi se käsittää homman niin, että sen hyvinvointi on kokonaan ja vain sun miehestä kiinni, ja sulla ei oo asiassa mitään virkaa.

Kauhea vaiva saada koira tottelemaan. Jos se koira ärsyttää niin pistäkää pois.

Vierailija
48/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsee olla äkäinen? voihan sen koiran houkutella sieltä pois hyvälläkin eli houkutella sen pois. Vai ottaako sitten ihmistä päähän, vaikka ongelma on ratkaistu?

Moni koira oppii, että kannattaa mennä sohvalle, kun sitten houkutellaan pois ja saa palkan. Kannattaa mennä kiellettyyn huoneeseen, kun ihminen alkaa houkuttelemaan palkalla.

Koiria treenatessakaan ei saa liikaa houkutella palkalla, jos houkuttelua käyttää, niin se pitää mahdollisimman nopeasti jättää pois, koska tarkoitus olisi, että koira tottelisi ilman että se näkee/haistaa palkkansa. Treenatessa palkka voi tulla myöhemminkin, arjessa ei mielestäni ole mielekästä lähteä palkkaamisrumbaan joka asiassa. Palkan käyttö pitää osata siis myös häivyttää pois oikeaoppisesti, ellei sitten halua koiraa joka toimii vaan kun tietää saavansa siitä jonkun nami/lelupalkan.

Kun koira tekee arjessa oikein, pelkkä kehukin riittää palkaksi.

Vierailija
49/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkääpä vaikka kuukauden ajan niin, että sinä hoidat koiran: annat kaikki, siis ihan kaikki sen ruoat (ja pistä se vaikka istahtamaan tms. ennen kuin saa kipon, joten se älyää, että tätä tyyppiä pitää totella), ts. hoidat sen perustarpeet niin että koira huomaa olevansa susta riippuvainen. Kyllä se sitten alkaa totella. Toistaiseksi se käsittää homman niin, että sen hyvinvointi on kokonaan ja vain sun miehestä kiinni, ja sulla ei oo asiassa mitään virkaa.

Mies tykkää koirastaan eikä tietenkään halua siitä luopua. Minäkin tykkäsin siitä monta vuotta, mutta en enää. Ap

Vierailija
50/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha!! :D Mun koira tekee tätä välillä mulle. Ja siis treenataan suojelua ja jäljestystä, että tottelee kyllä pääasiassa erinomaisesti ja luotan siihen sataprosenttisesti noissa tilanteissa. Mutta se on luonteeltaan aika itsepäinen venkula, niin välillä saa kyllä työntää sitä pois ihan fyysisesti kun se jää johonkin vetkulehtamaan eikä usko. Ollaan molemmat n. 50-kiloisia, se on ehkä enemmän sellaista leikkiä meillä. Sitten kun sanon tosissaan eri äänenpainolla, niin uskoo heti.

Koira ei varmaan ota sinua tosissaan. Voit kokeilla olla topakampi, tai vaihtoehtoisesti tee tottelemisesta koiralle hyödyllistä. Palkitse se hyvästä käytöksestä. Eiköhän se pian opi, että sinua tottelemalla saa herkkupalan ja kehuja.

Vierailija
51/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lopulta näin, mutta kyllä mulla ainakin on tähän pääseminen vaatinut jämäkkyyttä ja auktoriteetin selkeää osoittamista. Tottakai naksuilla ja nameilla voi päästä samaan, mutta ei mulla ainakaan ole aikaa ja jaksamista lähteä niin pitkän tien kautta opettamaan ihan perusasioita kuten esim. sitä että tule alas sohvalta. Ei ole koirallekkaan mikään hankala temppu ymmärtää.

Vierailija
52/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin se koira vaan oppinut ettet ole tosissasi. Mun koira on tosi itsepäinen olento ja surutta käyttää lepsuja ihmisiä hyväkseen. Silti tottelee mun poikaystävää vaikka ei edes asuta yhdessä. Mun poikaystäväkään ei ollut tottunut koiriin mutta hienosti opetellut. Paljon hellii ja leikkii ja silti osaa komentaa kun tarvii ja koira tottelee. Leikitkö sä ja hellitteletkö koiraa? Jotenkin nyt pitäisi saada se koira ymmärtämään että oot myös sen omistaja jota täytyy kuunnella.

Olen samaa mielta.

Itsellani 9-vuotias molossirotuinen, 60-kiloinen leikkaamaton uros, joka on suoraan sanoen ihan h*lvetin itsepainen ja reviiritietoinen. Mina olen pomo ja lauman johtaja, tasta ei ole (koiralla) epailystakaan (itsea joskus hirvittaa kun joskus salaa mietin etta milloinhan tuo keksii etta voi halutessaan t*ppaa mut :D). 

Tahan palettiin tuli vuosi sitten mun uusi poikaystava, NOLLAKOKEMUS koirista ennen (tulee Lahi-idasta, siella ei kaikki ihan hirveesti koirista tykkaa) ja nykyaan koira tottelee hanta kyselematta. (Vahemman jos mina olen kotona, silloin katsoo ensin minua etta "onks pakko".) 

Ja ma siis luulen etta tama johtuu siita etta mies oikeasti tykkaa mun koirasta, on sille kiltti ja leikkii sen kanssa, rapsuttelee sita ja antaa makupaloja. Koira luottaa siihen ja tietaa etta mies valittaa siita ja on sille osa laumaa. 

Eli ma luulen kans etta sun pitaa myos olla "kiltti" sille koiralle valilla, eika vaan komentaa. 

Vierailija
53/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetettu koira tottelee opettajaansa, omistajaansa.

Koiralla ja sen omistajalla on aivan erityinen suhde.

Eikö omistaja voisi jotenkin opettaa koiransa tottelemaan myös aloittajaa? Antaa aloittajan komentaa koiraa, ja palkita jos koira tottelee, ja jos ei, puuttua itse asiaan ja pakottaa koiraa tottelemaan.

Näitä tilanteita ei edes ole kun mies on kotona eli silloin koira ei edes yritä sohvalle eikä sinne yhteen huoneeseen tms vastaavaa missä voisin sitä käskeä. Ap

Ettekö voi opetella yhdessä jotain muita peruskomentoja? Istuminen, seuraaminen, pysähtyminen jne.

Koiralaumassa vallitsee hierarkia, ja jatkuvasti selvitellään paikkoja. Miehesi on koiralle lauman ehdoton pomo, jonka auktoriteettia se ei kiistä. Sinä olet uusi tulokas, koiran mielestä varmaan sitä itseään alempana.

Miehesi tehtävä on opettaa koiralle, että sinua kunnioitetaan siinä missä häntäkin.

Vierailija
54/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsee olla äkäinen? voihan sen koiran houkutella sieltä pois hyvälläkin eli houkutella sen pois. Vai ottaako sitten ihmistä päähän, vaikka ongelma on ratkaistu?

Moni koira oppii, että kannattaa mennä sohvalle, kun sitten houkutellaan pois ja saa palkan. Kannattaa mennä kiellettyyn huoneeseen, kun ihminen alkaa houkuttelemaan palkalla.

Koiria treenatessakaan ei saa liikaa houkutella palkalla, jos houkuttelua käyttää, niin se pitää mahdollisimman nopeasti jättää pois, koska tarkoitus olisi, että koira tottelisi ilman että se näkee/haistaa palkkansa. Treenatessa palkka voi tulla myöhemminkin, arjessa ei mielestäni ole mielekästä lähteä palkkaamisrumbaan joka asiassa. Palkan käyttö pitää osata siis myös häivyttää pois oikeaoppisesti, ellei sitten halua koiraa joka toimii vaan kun tietää saavansa siitä jonkun nami/lelupalkan.

Kun koira tekee arjessa oikein, pelkkä kehukin riittää palkaksi.

Jos koira on palkan perään, saa ap kontaktin aikaan palkan avulla ja sen jälkeen koira kuuntelee jo ilman palkkaakin. Nythän koiraa ei kiinnosta ap:n jutut. 

Vierailija
55/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tykkää koirastaan eikä tietenkään halua siitä luopua. Minäkin tykkäsin siitä monta vuotta, mutta en enää. Ap

Valintojen maailma.

Vierailija
56/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira tottelee vain kasvattajaansa.

Et ole sen kasvattja, miksi se sinua silloin tottelisi.

Jos koira tottelisi kaikkia muiden ihmisten käskyjä, se olisi todella vaarallista.

Jos asutaan samassa taloudessa, niin kyllä sen koiran pitäisi totella ihan jokaista ihmistä.

Kuinka paljon ap puuhaat koiran kanssa? Lenkität, harrastat? Kannattaa pyrkiä positiivisella tavalla luomaan suhdetta koiraan ja palkita, kun se toimii haluamallasi tavalla. Onko sinun tyylisi työntää koira vaan pois ei-toivotusta paikasta ja lässyttää jotain "et saa tulla tänne"?

En lässytä vaan puhun tiukalla matalalla äänellä, joskus karjaisen. Olen lenkittänyt paljonkin ja leikkinyt ja silittänyt ja ruokkinut, mutta en tykkää siitä enää koska koira ei lenkilläkään yhtään tottele minua. Jaksoin monta vuotta yrittää, mutta nyt vain ärsyttää enää koko koira. Ap

Koira tiedostaa, ettet tykkää siitä ja se sinua ärsyttää ja nyt koira antaa samalla mitalla. Ja sinä olet ollut se, joka on tullut koiran reviilille.

Inhoan suuresti kissoja ja yksikään kissa ei minulle korvaansa letkauta.

Vierailija
57/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei pidä sinua paljon minään.

Mitään kovin kummallisia laumanjohtajakötöstyksiä en suosittele, kumminkin tulet ihan "yllättäen" näykkäistyksi tai purruksi. Mikä luonnollisestikin on huono asia kaikkien kannalta.

Koirat osaavat usein istua käskystä.

Siispä koiran superherkkua sinulle ja koiraa istuttamaan. Koira ei saa herkkua, jos ei istu asiallisesti käskystäsi. Herkku ei tule pyytämällä, kerjäämällä tai vaatimalla, pelkästään istumalla. Rauhallisella asenteella ja pitkillä hermoilla tämä onnistunee. Mikäli vaatimukset käyvät törkeiksi, et anna herkkua ja miehesi voi  myös kertoa koiralle, että nyt meni sillee niinku pikkasen pieleen.

Tästä ei ole ainakaan haittaa.

Vierailija
58/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta yhtään, mikäli koiralle "puhua papatetaan" monisanaisesti.

Koiran kanssa toimitaan muutamalla sanalla, jotka on opetettu pennusta lähtien.

Tänne, tule, ulos, paikka.

Koira kyllä oppii ymmärtämään puhetta enemmänkin. Usein saa vaikutelman, että se on puhetta vailla oleva ihminen.

Koiran kanssa tulee olla johdonmukainen kasvatuksessa yleensäkin. Käytetään noita muutamia vakiosanoja käskettäessä.

Tässä tapauksessa koira kienee valinnut paikkansa isäntää seuraavana. Kahdestaan koiran kanssa ollessa vaimo voisi alkaa johdonmukaisesti ja jämäkästi käyttämään noita muutamia (max 5) käskysanaa, joita koira sitten tottelee. Johdonmukaisuus on tärkeää.

Vierailija
59/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira tottelee vain kasvattajaansa.

Et ole sen kasvattja, miksi se sinua silloin tottelisi.

Jos koira tottelisi kaikkia muiden ihmisten käskyjä, se olisi todella vaarallista.

Jos asutaan samassa taloudessa, niin kyllä sen koiran pitäisi totella ihan jokaista ihmistä.

Kuinka paljon ap puuhaat koiran kanssa? Lenkität, harrastat? Kannattaa pyrkiä positiivisella tavalla luomaan suhdetta koiraan ja palkita, kun se toimii haluamallasi tavalla. Onko sinun tyylisi työntää koira vaan pois ei-toivotusta paikasta ja lässyttää jotain "et saa tulla tänne"?

En lässytä vaan puhun tiukalla matalalla äänellä, joskus karjaisen. Olen lenkittänyt paljonkin ja leikkinyt ja silittänyt ja ruokkinut, mutta en tykkää siitä enää koska koira ei lenkilläkään yhtään tottele minua. Jaksoin monta vuotta yrittää, mutta nyt vain ärsyttää enää koko koira. Ap

Koira tiedostaa, ettet tykkää siitä ja se sinua ärsyttää ja nyt koira antaa samalla mitalla. Ja sinä olet ollut se, joka on tullut koiran reviilille.

Inhoan suuresti kissoja ja yksikään kissa ei minulle korvaansa letkauta.

Joo mutta ihan aidosti tykkäsin siitä koirasta monta vuotta. Siis tykkäsin paljon ja koira varmasti huomasi sen. Eikä silti totellut. Nyt olen enää ärsyyntynyt. Ap

Vierailija
60/86 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat opettavat koiraa istumaan, mutta esimerkiksi, mikäli koira viedään näyttelyyn, se ei kehässä istu, vaan seisoo paikallaan tai liikkuu. Siksi komennosta "istu" voi olla haittaa.

Käytämme sanaa "paikka", koska silloin koira pysähtyy.

Koira oppii automaattisesti istumaan seuratessaan jotakin. Istu-kehotus on ikivanha tapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä