Töissä riita: tytöttelyn jälkeen en tervehdi/puhu ”setämiehelle”
Mies sai huomautuksen esimieheltään, on minuun nähden esimiesasemassa. Tilanne on kireä, mutta olen saanut luvan käsitellä asiaa itseksekseni, ja olla huomioimatta miestä. Miehen mielestä ”uhriudun”, ja nyt olen tehnyt jälleen hänestä valituksen tästä takanapäin uhriutuja- nimittelystä.
Muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko nimittää henkilöksi? Näin ei tulisi sitä sukupuoliolettamaakaan, joka joitain kovasti satuttaa… niin tai onko siinäkin olettama, kun joku ei ehkä koekaan identiteettinsä olevan varsinaisesti ihminen… ehkä olennoksi nimittäminen olisi riittävän neutraalia. "Tulisitteko olennot nyt palaveriin."
Niin, sehän nyt on ihan liian vaikeaa sanoa "Pirkko ja Pekka, tulisitteko palaveriin" tai isommalle porukalle "myyntiosaston palaveri alkaa kohta" tai vain kaikkia koskien "tulisitteko nyt palaveriin". Miksi tuossakaan pitää mainita kenenkään sukupuoli?
Miksi ei? Jos vaikka huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Entisellä työpaikkallani oli "pojat ja Maija" (*nimi muutettu*), kun olin ainoa nainen kyseisessä paikassa. Siellä ne keski-ikäiset miehet pojittelivat toisiaan.
Se on ihan eri asia silloin, kun itse kuuluu siihen ryhmään, mitä nimittelee. Olisitko sinä tykännyt, jos työpaikan miehiä olisi kutsuttu aina nimellä ja sinä olisit ollut "tyttö"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko nimittää henkilöksi? Näin ei tulisi sitä sukupuoliolettamaakaan, joka joitain kovasti satuttaa… niin tai onko siinäkin olettama, kun joku ei ehkä koekaan identiteettinsä olevan varsinaisesti ihminen… ehkä olennoksi nimittäminen olisi riittävän neutraalia. "Tulisitteko olennot nyt palaveriin."
Niin, sehän nyt on ihan liian vaikeaa sanoa "Pirkko ja Pekka, tulisitteko palaveriin" tai isommalle porukalle "myyntiosaston palaveri alkaa kohta" tai vain kaikkia koskien "tulisitteko nyt palaveriin". Miksi tuossakaan pitää mainita kenenkään sukupuoli?
Työpaikalla, kun puhuttelet työkavereita? Ihanko totta?
Vierailija kirjoitti:
Poliitikoista julkisesti tytöttelyä ova saaneet ainakin Merja Kyllönen, kun hänet valittiin liikenneministeriksi ja Sanni Grahn-Laasonen. Yksi pitkän linjan miespoliitikko kommentoi Kyllösen valintaa lehdessä mielipidekirjoituksessaan "mitä se nuori tyttö näistä asioista tietää". Grahn-Laasosta nimiteltiin tyttöseksi. Kai se joistain on ihan asiallista puhetta, minusta ei.
Nyyhnyyhnyyh! Voivoivoi! Valivalivali!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä höpötät?
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole säälittävämpää kuin lihava feministi joka alkaa vihata miehiä sen vuoksi että ei saa heiltä huomiota samalla tavoin kuin viehättävämmät kanssasisarensa.
Vielä kun syndroomaan yhdistyy ikääntyminen ja miesten mielenkiinnon totaalinen loppuminen joskus naisen 40-50 ikävuoden välissä, on työpaikalla jälleen yksi ikääntynyt vmäinen ä mm ä lisää...
Miksi sinä luulet, että miesten huomio etenkin ulkonäköön on naisista positiivinen asia? Ainakin työelämässä jokainen haluaa arvostusta nimenomaan työntekijänä iästä ja sukupuolesta riippumatta. Epäilen, onko sinulla mitään kokemusta töistä, kun et tiedä, että siellä vaaditaan käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä höpötät?
Siis ettet viitsi töissä opetella työkavereittesi nimiä tai puhua neutraalisti. Tuo huvittaa kuulostaa siltä, että sinulle asiallinen käytös on joku vitsi.
Mä otan kohteliaisuutena, jos sanotaan tytöksi :D
n45
Vierailija kirjoitti:
n45
Hihihi! ”Tyttö.” Tyypillinen lähes viisikymppinen miehiä nuoleskeleva nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, olen sanonut työkavereita työtöiksi ja pojiksi riippumatta ovatko he minua nuorempia vai vanhempia.. Miesvaltaisella alalla pojitellut ehkä sata kertaa enemmän
Ehkä kannattaisi miettiä mitä suustaan laukoo nykypäivänä.
Nykypäivänä ei voi sanoa yhtään mitään , jollain on aina palot nenässä.
Kuten se ketä kommentoit niin minäkin olen puhunut alaisistani poikina eivätkä ole minua siitä ojentaneet.
Kun mieheni 60v lähtee kavereineen jonnekin , hän menee kundien kanssa.
Kun 30v poikani tekee saman, minä sanon hänen menevän poikien kanssa.
Minusta olisi huomattavasti loukkaavampaa, jos joku äijä (jaha taas tuli loukkaava termi ) puhuttelisi nainen hei, tuotko sen tulosteen. Kuulostaa ihan maksulliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä höpötät?
Siis ettet viitsi töissä opetella työkavereittesi nimiä tai puhua neutraalisti. Tuo huvittaa kuulostaa siltä, että sinulle asiallinen käytös on joku vitsi.
Öööööö?
"Miksi tuossakaan pitää mainita kenenkään sukupuoli?"
Jos mainitaan työkaverin nimi, niin lähes aina mainitaan samalla myös sukupuoli.
Lääkkeet?
Ei ihme, että mieluummin otetaan miehiä töihin. Nämä kaikki meetoot ja tytöksi nimittelyt tekee sen, että turvallisempaa on valita mies, kuin nainen töihin.
Hei, me lähetään tyttöjen kanssa heittään korkkarit kattoon, jiiiiiiij
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n45
Hihihi! ”Tyttö.” Tyypillinen lähes viisikymppinen miehiä nuoleskeleva nainen.
En nuoleskele miehiä, olen yksin viihtyvä erakko. Miestä ei ole koskaan ollut. Mutta onhan se nyt kiva, että vielä tällä ikää menee tytöstä.
n45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi miehet ei ole niin herkkiä. Heitä saa sanoa pojiksi ja 52 vuotias miespuolinen työkaveri nauroi makeasti, kun kerran huikkasin, että tulisko pojat auttamaan.
Nainen 53v
Juu, tyttö sanan vastine tässä yhteydessä ei olekaan poika.
Jos olisit pyytänyt "setiä" tai "pappoja" auttamaan, olisivat he nauraneet ilmaukselle kerran. Toisella kerralla olisi suhtautuminen ollut toista.
Ei se yksittäinen sana tai nimitys ole ratkaiseva, vaan mihin yhteyteen tai äänensävyyn se liittyy. Ja vaikka näistä tekijöistä olisi erimielisyyttä ("ihan vaan kollegiaalisesti sanoin...") voi toisen tahtoa kunnioittaa.
Itse työskentelen saksankielisessä työympäristössä, ja jokin aika sitten eräs kolmikymppinen nainen hieman loukkaantui "Mädels"-ilmaisusta. Itse olin pitänyt termiä jokseenkin neutraalina, mutta jos joku siitä loukkaantuu, voin kyllä muotoilla asiani toisinkin. Tosin siihen kyllä liittyisi myös keskustelu siitä, onko käytökseni ollut myös sisällöllisesti alentavaa.
Mikäs tytön vastine sitten on jos ei poika ?
Äänensävyt jos vedätte vielä tähän, niin onko enää väliä mitä sanaa käyttää. Papottelu on taas sinun ihan omaa kuvitelmaa.
Tytön vastine on joissain yhteyksissä poika. Tässä tilanteessa ei ole kyse nimityksen asiasisällöstä, vaan siihen liiittyvistä arvotuksista ja konnotaatioista. Tytöttely on vähättelyä, osaamattomaksi, hömpötyksiin meneväksi ilmapääksi sanomista ja sen alleviivaamista, että naiset eivät missään iässä saavuta kunnianarvoisuutta. Pojittelu on myös vähättelyä, mutta se kohdistuu henkilön ohimenevään tilanteeseen eikä sukupuoleen ja siihen sisältyy ymmärrys, että kyse on kokemattomuudesta joka menee ohi. Sedittely tai papattelu taas liittyy seniiliyteen, miehen miehuutta halveerataan kyseenalaistamalla hänen kognitiivinen ja seksuaalinen suorituskykynsä. Vanhuus ei mene ohi.
En silti ole sitä mieltä että edes sedittely tai papattelu olisi yhtä tehokas keino alentaa toista kuin tytöttely, koska elämän "taustasäteily" vaikuttaa nimityksien voimaan todella paljon. Keski-ikäiset miehet ovat arvovaltaisia ja he ovat tottuneet olemaan vähintään tasaveroisia melkein kenen tahansa kanssa. Nuoret naiset sen sijaan saavat kritiikkiä, myllytystä, seksismiä, seksualisointia, ja ties mitä niskaansa jatkuvalla syötöllä, ja lähes kaikki kohtelevat heitä alentuvasti. Keski-ikäistenkään naisten kohdalla tilanne ei ole niin parantunut, että heitä ei voisi vähätellä tytöttelemällä.
Nyt säteilee ja kovaa, ehkä kannattaisi mennä jonnein vihanhallinta kurssille. Eihän tässä nyt ole enää mitään järkeä yleisellä tasolla :D
Ei, vaan viesti oli erittäin hyvin kirjoitettu ja selitetty.
Voi pientä, oliko sisältö sinulle liian vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi miehet ei ole niin herkkiä. Heitä saa sanoa pojiksi ja 52 vuotias miespuolinen työkaveri nauroi makeasti, kun kerran huikkasin, että tulisko pojat auttamaan.
Nainen 53v
Juu, tyttö sanan vastine tässä yhteydessä ei olekaan poika.
Jos olisit pyytänyt "setiä" tai "pappoja" auttamaan, olisivat he nauraneet ilmaukselle kerran. Toisella kerralla olisi suhtautuminen ollut toista.
Ei se yksittäinen sana tai nimitys ole ratkaiseva, vaan mihin yhteyteen tai äänensävyyn se liittyy. Ja vaikka näistä tekijöistä olisi erimielisyyttä ("ihan vaan kollegiaalisesti sanoin...") voi toisen tahtoa kunnioittaa.
Itse työskentelen saksankielisessä työympäristössä, ja jokin aika sitten eräs kolmikymppinen nainen hieman loukkaantui "Mädels"-ilmaisusta. Itse olin pitänyt termiä jokseenkin neutraalina, mutta jos joku siitä loukkaantuu, voin kyllä muotoilla asiani toisinkin. Tosin siihen kyllä liittyisi myös keskustelu siitä, onko käytökseni ollut myös sisällöllisesti alentavaa.
Mikäs tytön vastine sitten on jos ei poika ?
Äänensävyt jos vedätte vielä tähän, niin onko enää väliä mitä sanaa käyttää. Papottelu on taas sinun ihan omaa kuvitelmaa.
Tytön vastine on joissain yhteyksissä poika. Tässä tilanteessa ei ole kyse nimityksen asiasisällöstä, vaan siihen liiittyvistä arvotuksista ja konnotaatioista. Tytöttely on vähättelyä, osaamattomaksi, hömpötyksiin meneväksi ilmapääksi sanomista ja sen alleviivaamista, että naiset eivät missään iässä saavuta kunnianarvoisuutta. Pojittelu on myös vähättelyä, mutta se kohdistuu henkilön ohimenevään tilanteeseen eikä sukupuoleen ja siihen sisältyy ymmärrys, että kyse on kokemattomuudesta joka menee ohi. Sedittely tai papattelu taas liittyy seniiliyteen, miehen miehuutta halveerataan kyseenalaistamalla hänen kognitiivinen ja seksuaalinen suorituskykynsä. Vanhuus ei mene ohi.
En silti ole sitä mieltä että edes sedittely tai papattelu olisi yhtä tehokas keino alentaa toista kuin tytöttely, koska elämän "taustasäteily" vaikuttaa nimityksien voimaan todella paljon. Keski-ikäiset miehet ovat arvovaltaisia ja he ovat tottuneet olemaan vähintään tasaveroisia melkein kenen tahansa kanssa. Nuoret naiset sen sijaan saavat kritiikkiä, myllytystä, seksismiä, seksualisointia, ja ties mitä niskaansa jatkuvalla syötöllä, ja lähes kaikki kohtelevat heitä alentuvasti. Keski-ikäistenkään naisten kohdalla tilanne ei ole niin parantunut, että heitä ei voisi vähätellä tytöttelemällä.
Nyt säteilee ja kovaa, ehkä kannattaisi mennä jonnein vihanhallinta kurssille. Eihän tässä nyt ole enää mitään järkeä yleisellä tasolla :D
Ei, vaan viesti oli erittäin hyvin kirjoitettu ja selitetty.
Voi pientä, oliko sisältö sinulle liian vaikea ymmärtää?
Viestisi oli pelkkää ideologiaa ilman sisältöä. Toistettiin samaa höpinää koko ajan.
Eikö olisi vain helpointa näyttää keskisormea , jos siltä tuntuu.
Ja jatkaa työn tekoa.
Sorry ap, mutta kyllähän sä uhriuduit, jos et edes tervehdi toista =( Sanoisin, että sinun oma energian menetyksesi. Sen sijaan, että jatkaisit elämääsi, iloisesti ja huolettomasti kaikkia tervehtien, pikkuvirheet anteeksi antaen.
Katkera ei kannata koskaan olla, se tekee elämästä ihan kamalaa! Been there.
:''D
Juu no et ole, vaan _nainen_ kuten kaikki muutkin _miehinä_ täällä esiintyvät _naiset. _