Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töissä riita: tytöttelyn jälkeen en tervehdi/puhu ”setämiehelle”

Vierailija
11.10.2019 |

Mies sai huomautuksen esimieheltään, on minuun nähden esimiesasemassa. Tilanne on kireä, mutta olen saanut luvan käsitellä asiaa itseksekseni, ja olla huomioimatta miestä. Miehen mielestä ”uhriudun”, ja nyt olen tehnyt jälleen hänestä valituksen tästä takanapäin uhriutuja- nimittelystä.

Muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (216)

Vierailija
161/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi vain helpointa näyttää keskisormea , jos siltä tuntuu.

Ja jatkaa työn tekoa.

Tai niinkuin minulle  huusi vanhempi miespuolinen työkaveri   OOO HILIJOO . 

Siinä sitten kikateltiin puolin ja toisin. 

Vierailija
162/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi miehet ei ole niin herkkiä. Heitä saa sanoa pojiksi ja 52 vuotias miespuolinen työkaveri nauroi makeasti, kun kerran huikkasin, että tulisko pojat auttamaan.

Nainen 53v

Juu, tyttö sanan vastine tässä yhteydessä ei olekaan poika.

Jos olisit pyytänyt "setiä" tai "pappoja" auttamaan, olisivat he nauraneet ilmaukselle kerran. Toisella kerralla olisi suhtautuminen ollut toista.

Ei se yksittäinen sana tai nimitys ole ratkaiseva, vaan mihin yhteyteen tai äänensävyyn se liittyy. Ja vaikka näistä tekijöistä olisi erimielisyyttä ("ihan vaan kollegiaalisesti sanoin...") voi toisen tahtoa kunnioittaa.

Itse työskentelen saksankielisessä työympäristössä, ja jokin aika sitten eräs kolmikymppinen nainen hieman loukkaantui "Mädels"-ilmaisusta. Itse olin pitänyt termiä jokseenkin neutraalina, mutta jos joku siitä loukkaantuu, voin kyllä muotoilla asiani toisinkin. Tosin siihen kyllä liittyisi myös keskustelu siitä, onko käytökseni ollut myös sisällöllisesti alentavaa.

Mikäs tytön vastine sitten on jos ei poika ?

Äänensävyt jos vedätte vielä tähän, niin onko enää väliä mitä sanaa käyttää. Papottelu on taas sinun ihan omaa kuvitelmaa.

Tytön vastine on joissain yhteyksissä poika. Tässä tilanteessa ei ole kyse nimityksen asiasisällöstä, vaan siihen liiittyvistä arvotuksista ja konnotaatioista. Tytöttely on vähättelyä, osaamattomaksi, hömpötyksiin meneväksi ilmapääksi sanomista ja sen alleviivaamista, että naiset eivät missään iässä saavuta kunnianarvoisuutta. Pojittelu on myös vähättelyä, mutta se kohdistuu henkilön ohimenevään tilanteeseen eikä sukupuoleen ja siihen sisältyy ymmärrys, että kyse on kokemattomuudesta joka menee ohi. Sedittely tai papattelu taas liittyy seniiliyteen, miehen miehuutta halveerataan kyseenalaistamalla hänen kognitiivinen ja seksuaalinen suorituskykynsä. Vanhuus ei mene ohi.

En silti ole sitä mieltä että edes sedittely tai papattelu olisi yhtä tehokas keino alentaa toista kuin tytöttely, koska elämän "taustasäteily" vaikuttaa nimityksien voimaan todella paljon. Keski-ikäiset miehet ovat arvovaltaisia ja he ovat tottuneet olemaan vähintään tasaveroisia melkein kenen tahansa kanssa. Nuoret naiset sen sijaan saavat kritiikkiä, myllytystä, seksismiä, seksualisointia, ja ties mitä niskaansa jatkuvalla syötöllä, ja lähes kaikki kohtelevat heitä alentuvasti. Keski-ikäistenkään naisten kohdalla tilanne ei ole niin parantunut, että heitä ei voisi vähätellä tytöttelemällä.

Nyt säteilee ja kovaa, ehkä kannattaisi mennä jonnein vihanhallinta kurssille. Eihän tässä nyt ole enää mitään järkeä yleisellä tasolla :D

Ei, vaan viesti oli erittäin hyvin kirjoitettu ja selitetty.

Voi pientä, oliko sisältö sinulle liian vaikea ymmärtää?

Pahoitin mieleni aika alentavasti kirjoitettu :(

Itse asiaan, itse olen työskennelyt naisvaltaisella allalla toimistotöissä +10 vuotta ja naisia on yli puolet johtoryhmästä lähtien, ikähaitari tällähetkellä 20-60 miehissä sekä naisissa.

Totta toisinaan joku 60 v. mies voi joskus pojutella 20 v. miestä (menikö oikein?), mutta aika nopeasti sieltä tulee kuitti takaisin, eihän tää nyt mikään yksisuuntainen tie ole. Yksilöitä kaikki on myös tässä asiassa vai oletko tosiaan sitä mieltä että joka kerta kun tyttö sanotaan niin kyseinen vuodatus tapahtuu miehen aivoissa ?

Samoin kun kollega 55 v. huutaa että tytöt ja pojat nyt kahville, niin alentaako hän kaikkia muita sukupuolesta riippumatta ?

Se että sinulla on antipatioita tai henk.koht. traumoja asiasta ei muuta todellisuutta, valitettavaahan tuo on jos tapahtunut mutta yleistäminen on aika outoa, voisipa jopa sanoa että aika fanaattista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi olin niin masokisti että luin tämänkin ketjun läpi. Ihmiset ovat nykyään ihan käsittämättömiä. Projisoidaan mm. vähättelyt joihinkin sanoihin. Eivät ne riipu siitä lainkaan. Ainakin minä osaisin käyttää herra- ja rouva -sanoja ihan vaan vittuillakseni.

Itse olen 51-vuotias tyttö. Ja olettaisin että iän lisääntyessä sen kun nuorennun vaan. Olen oikein mielissäni jos kuka tahansa sanoo minua tytöksi. En päde millään ammattitaidolla tai muulla pönötyksellä. Pukeudun niin kuin tyttö, käyttäydyn niin kuin tyttö. Pidän pojista niin kuin tytöt pitää. Mikään lapanen en silti ole.

Vierailija
164/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Ompa kamalaa. No pitäisikö sinun edessäsi jotenkin kumarrella ja nöyristellä. Monet vanhuksetkin kutsuvat toisiaan tytöiksi ja pojiksi. Jompaa kumpaa sukupuoltahan sitä on. Tyttö minäkin olen vaikka olen jo 40-vuotias.

Vierailija
165/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi miehet ei ole niin herkkiä. Heitä saa sanoa pojiksi ja 52 vuotias miespuolinen työkaveri nauroi makeasti, kun kerran huikkasin, että tulisko pojat auttamaan.

Nainen 53v

Juu, tyttö sanan vastine tässä yhteydessä ei olekaan poika.

Jos olisit pyytänyt "setiä" tai "pappoja" auttamaan, olisivat he nauraneet ilmaukselle kerran. Toisella kerralla olisi suhtautuminen ollut toista.

Ei se yksittäinen sana tai nimitys ole ratkaiseva, vaan mihin yhteyteen tai äänensävyyn se liittyy. Ja vaikka näistä tekijöistä olisi erimielisyyttä ("ihan vaan kollegiaalisesti sanoin...") voi toisen tahtoa kunnioittaa.

Itse työskentelen saksankielisessä työympäristössä, ja jokin aika sitten eräs kolmikymppinen nainen hieman loukkaantui "Mädels"-ilmaisusta. Itse olin pitänyt termiä jokseenkin neutraalina, mutta jos joku siitä loukkaantuu, voin kyllä muotoilla asiani toisinkin. Tosin siihen kyllä liittyisi myös keskustelu siitä, onko käytökseni ollut myös sisällöllisesti alentavaa.

Mikäs tytön vastine sitten on jos ei poika ?

Äänensävyt jos vedätte vielä tähän, niin onko enää väliä mitä sanaa käyttää. Papottelu on taas sinun ihan omaa kuvitelmaa.

No juu, olet oikeassa, eipä ole sanavalinnalla niin kovasti väliä, mutta joskus sillä on merkitystä. Esim. jos työkaverisi keksii sinulle lempinimen, jota et toivoisi hänen käyttävän (esim. "Pauliina" => "Pauliskainen") niin varmaan olisi kohteliasta olla käyttämättä sitä nimeä, jos niin toivot. Vaikka "ainahan työkaverit ovat jonkin kivan nimen keksineet! Ei minuakaan "Antuksi" ennen sanottu, kuin täällä)

Vierailija
166/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, en ole koskaan pitänyt tytöttelyä ja pojittelua kiusaamisena. Minua tytötellään vieläkin joskus ja itse saatan pyytää apua pojilta. Töissä on hyvä olla pientä huumoria mukana, jos kaikesta loukkaantuu ja mielensä pahoittaa niin kova elämä nuorella naisella edessä.

Työkavereiden kanssahan ei tarvitse töiden ulkopuolella kaveerata, mutta töissä kaikki turha kiukuttelu ja loukkaantuminen on asiatonta.

N51

Puhut ihan eri asiasta kuin ap. Yhteinen huumori on eri kuin se, että alentavasti ivataan jonkun ikää. Myös ap:n esimiehen mielestä. Eikä ap ole kaikesta loukkaantunut, ihan aiheesta sanoo!

Vierailija
167/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

eulaalia von pomo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanoudu. Tuhoat työilmapiirin nipottamisellasi ja uhriutumisellasi.

Vaihtoehtoisesti kaiva hiekka p i l l u s t a s i ja anna setämiesten olla setämiehiä (kunhan eivät käy ahdistelemaan). Tytöksi kutsuminen ei ole ahdistelemista.

Kyllä se on! Se on vähättelyä ja se ei ole esimiesasemassa olevalle oikeutettua!

Ihan sama kuin ap pojittelisi/sedättelisi/ukottelisi pomoa,niin taatusti sais lähteä.

Nyt peli poikki! Minä olin työllistettynä kaupungilla ja tietyn tilanteen jälkeen sanoin opastettavalleni   että tyttö älä minua ala neuvoa jne. Hän meni tästä itkemään esinaiselleen ja lopputulema oli se, että minä sain lähteä. (koeaika oli ja hän teki töitä hitaasti ja se kaikki olisi mennyt minut piikkiini) Aivan kipeetä, ja täydellisen epäoikeudenmukaista touhua. Hänellä oli jonkinlainen vammaiskortti vielä käytössään. Olin ollut työssä täysin asiallisesti, mutta näin vaan kävi. Saa ta na !!!! Tytöksi kutsuminen tietyissä tilanteissa ei tosiaankaan ole mitään kovin vakavaa. Jos olisin iranilainen tai musta niin voisin ottaa ra sisti-kortin esiin, mutta olen kovin tavallinen valkoihoinen suomen alkuperäiskansalainen. MInä siinä jouduin kärsimään ja esimieskunta ei välittänyt mitään, oli vaan tuon säälittävän puolella. Per kele.

Vierailija
168/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, en ole koskaan pitänyt tytöttelyä ja pojittelua kiusaamisena. Minua tytötellään vieläkin joskus ja itse saatan pyytää apua pojilta. Töissä on hyvä olla pientä huumoria mukana, jos kaikesta loukkaantuu ja mielensä pahoittaa niin kova elämä nuorella naisella edessä.

Työkavereiden kanssahan ei tarvitse töiden ulkopuolella kaveerata, mutta töissä kaikki turha kiukuttelu ja loukkaantuminen on asiatonta.

N51

Puhut ihan eri asiasta kuin ap. Yhteinen huumori on eri kuin se, että alentavasti ivataan jonkun ikää. Myös ap:n esimiehen mielestä. Eikä ap ole kaikesta loukkaantunut, ihan aiheesta sanoo!

Samaahan se ap:kin tekee, lukeehan tuo jo otsikossa. Aivan varmasti setämieskin on huomannut että nyt osu, eihän se nyt muuten uhriutujaa käyttäisi.

Mitä meinaatte mikä on lopputulos pitemmän päälle jos vuoron perään heitellään provosoivia heittoja ja toinen tehtailee valituksia ? Iloinen yhteistyö ? Vai olisiko parhain että nainen pääseekin esimieheksi ja setämies alennetaan alaiseksi, niin voisi maksaa potut pottuina ? Tää nyt kuulostaa enemmän kiusaamiselta setämiehen puolelta, varsinkin kun huomannut että reaktioita tulee... mitäs tälläisissä tapauksissa tehdään.... laitetaan toinen pihalle tai muihin hommiin.

Vierailija
169/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme sontaa, kyllä vähän saisivat kaikki nykynuoretkin kestää. Itsellä pitkä yli 30 vuoden työkokemus ennen näitä naurettavia # me too-kampanjoita. Ennen esimies sai vähän mielihyvää, kun näki ympärillään nuoria nättejä jopa kauniita naisia ja urahan siitä noilla nuorilla naisilla lähti nousuun.....

Vierailija
170/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ”tyttö” on muuttunut kirosanaksi? Jokaisella minua vanhemmalla on oikeus kutsua minua tytöksi. Roolit vaihtuvat kun vanhenen.

Vierailija
171/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset saavat kyllä mennen tullen pojitella, siihen ei kukaan puutu.

Vierailija
172/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun ihmisiä heidän nimillään enkä ymmärrä, miksi joku tytöttelisi tai pojittelisi muita ihmisiä. Olen valkoinen heteromies. Onko toimintatapani oletusarvoisesti väärä ihonvärini, sukupuoleni ja seksuaalisen suuntaumukseni takia?

Vierailija
173/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijakkaa kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Ompa kamalaa. No pitäisikö sinun edessäsi jotenkin kumarrella ja nöyristellä. Monet vanhuksetkin kutsuvat toisiaan tytöiksi ja pojiksi. Jompaa kumpaa sukupuoltahan sitä on. Tyttö minäkin olen vaikka olen jo 40-vuotias.

Niin me ihmiset ollaan erilaisia. Olen sinua vanhempi eikä minulla ole koskaan tullut mieleen kutsua työkavereitani tytöiksi tai pojiksi, aikuisia ihmisiä kun ovat. Olen työssäni myös ohjannut tet-harjoittelijoita ja opiskelijoita, mutta heitäkin olen osannut kutsua nimeltä vaikka osa on ollut alaikäisiä.

Vierailija
174/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni pahemman kerran fiilikset, kun eräs naistyömaamestari pojitteli minua ja kolleegaani. Itku kurkussa olin jo laittamassa pillejä pussiin ja menossa nurkkaan nyhkimään, kunnes työkaverini ymmärsi lohduttaa minua sanoin: "Ei se mitään Jussi, se on mäntti." Sain kuin sainkin päivän työt päätökseen ja kotona purskahdin itkuun oluttölkki kädessä.

Vierailija
175/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset saavat kyllä mennen tullen pojitella, siihen ei kukaan puutu.

Voi tuossakin tapauksessa aukaista suunsa ja sanoa, että lopettaa pojittelun. Kaikissa työpaikoissa ei mene sellainen käytös läpi, joka on ollut tavallista jossain toisessa. Työpaikkaa vaihtaessa voi tulla yllätys eteen, kun uudessa paikassa työntekijöiltä odotetaan asiallista käytöstä.

Vierailija
176/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa aika keskenkasvuiselta.Voisi vähän kasvaa, jättää pikkumaisuudet pois ja yrittää omalla esimerkillään vaikuttaa parantavasti työpaikkansa ilmapiiriin.Katkeruudella ja kaunalla ei saada mitään positiivista aikaan.

Vierailija
177/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsun ihmisiä heidän nimillään enkä ymmärrä, miksi joku tytöttelisi tai pojittelisi muita ihmisiä. Olen valkoinen heteromies. Onko toimintatapani oletusarvoisesti väärä ihonvärini, sukupuoleni ja seksuaalisen suuntaumukseni takia?

En minä ainakaan jaksa muistaa ihmisten nimiä. En edes omia lapsiani kutsu nimellä, koska oikea nimi ei kuitenkaan just silloin tule mieleen kun pitäis kutsua.

Vierailija
178/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme sontaa, kyllä vähän saisivat kaikki nykynuoretkin kestää. Itsellä pitkä yli 30 vuoden työkokemus ennen näitä naurettavia # me too-kampanjoita. Ennen esimies sai vähän mielihyvää, kun näki ympärillään nuoria nättejä jopa kauniita naisia ja urahan siitä noilla nuorilla naisilla lähti nousuun.....

Joo, kyllä me teidät limanuljaskat muistetaan vieläkin. Teidän selän takana naureskeltiin teille höppänöille, olisitpa kuullut, mitä nimityksiä teistä käytettiin.

Vierailija
179/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijakkaa kirjoitti:

Ei sinun iälläsi ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Eikä tässä ole kyse nöyristelystä.

Kyse on siitä mikä on asiallista käytöstä työpaikalla.

Jos pyydetään lopettamaan tytöttely, mutta sitä silti jatketaan, se ei ole asiallista käytöstä työpaikalla.

Vierailija
180/216 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi stna muistan mitä joutui aikanaan kestämään kun esimies oli joku oksettava vanha käppänä joka käytti esimiesasemaansa nuorempien työntekijöiden nöyryyttämiseen ja seksuaaliseen ahdisteluun. Ja työpaikan hyvävelikerhon setämiehet pitivät huolta siitä, että sai jatkaa nöyryyttämistä ja häirintää eikä koskaan joutunut vastuuseen puheistaan eikä teoistaan. Onneksi ollaan menty ajassa eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi