Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhällä on enää varaa polttaa tupakkaa

Vierailija
09.10.2019 |

Tupakka askin hinta on jo noin 8 euroa suomessa. Jos polttaa askin päivässä se tekee viikossa 56 euroa. Ja kuukaudessa 224 euroa. Miten köyhällä siis on enää varaa polttaa tupakkaa? Perustoimeentulotuen perusosa on noin 480 euroa joten melkein puolet rahasta palaisi pelkästään tupakkaa.

Kommentit (189)

Vierailija
41/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungin roskalava-ryhmässä on tosi aktiivisena mm eräs nelikymppinen äiti, joka pyyteli nyt jouluksi lahjoja lapsikatraalleen, kun ei ole vara hankkia itse. Joku sitten oli laittanut antavansa sähkötupakkasetin ja pyysi haluajia kertomaan kauanko ovat polttaneet. Tuonkin se äiti halusi ja kertoi polttaneensa yli kaksikymmentä vuotta. Noloa! Ei tuon pitäisi voida olla mahdollista, mutta täällä on asiat liian hyvin.

Vierailija
42/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kysyä leipäjonolaisilta. Askin hinnalla saa kurmee-eväät liitistä.

Mistä helvetin liitistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi luulet Suomessa olevan köyhyyttä? Rahat menee tupakkaan ja viinaan. Ruokaa haetaan ruokajonosta ja muut ostokset sossusta harkinnanvaraisella.

Mulla on lähipiirissä useita ns köyhiä ja kaikilla tämä sama kuvio. Ite lopetin alkon ja röökin yhdeksän vuotta sitten ja päivääkään en ole katunut. Nyt mulla on koulutus, hyvä työpaikka ja lapsilla valoisa lapsuus ja tulevaisuus.

Vierailija
44/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se olekaan mikään yhteiskunnan ydintehtävä rahoittaa vähävaraisten tupakointia.

No sehän se just onkin, viina ja tupakka. Muun saa ilmaiseksi.

Just näin. Yhteiskunta rahoittaa rahoillaan nimenomaan viinan ja tupakan hankintaa. Ruoat kun saa tosi halvalla halutessaan (terveellisyys toki niin ja näin) ja vaatteet myös, jopa ilmaiseksi avun kautta.

Vierailija
45/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi luulet Suomessa olevan köyhyyttä? Rahat menee tupakkaan ja viinaan. Ruokaa haetaan ruokajonosta ja muut ostokset sossusta harkinnanvaraisella.

Mulla on lähipiirissä useita ns köyhiä ja kaikilla tämä sama kuvio. Ite lopetin alkon ja röökin yhdeksän vuotta sitten ja päivääkään en ole katunut. Nyt mulla on koulutus, hyvä työpaikka ja lapsilla valoisa lapsuus ja tulevaisuus.

:D ai,missähän mun rikkaus kun itsekin lopetin tupakan ja alkoon en ole teini vuosien jälkeen koskenut?

Vierailija
46/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki polta askia päivässä, on myö niitä köyhiä joilla aski kestää 4 päivää.

Vierailija
47/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on verotuloista. Ei se itse tupakan hinta nouse, vaan suomen valtion asettama tupakkavero. Tupakan hinnan (veron) nousu + tupakoimattomuus/terveystrendit = yhä vähemmän tupakoitsijoita = vähemmän tupakan myyntiä = yhä suurempi tupakan hinnan nousu jotta valtiolle saataisiin sama verotulo huolimatta vähentyneestä tupakan myynnistä. Suostuu valtio ottamaan takkiinsa vain sen takia, että tupakointi vähentyy hiljalleen? No ei. Korotetaan veroa niin saadaan kompensoitua. Täysin sama homma toistuu polttoaine- ja alkoholiverotuksessa. 

Vierailija
48/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannatakaan

. Nekin rahat säästyvät nyt  vähän 'ärmäkämpiin' aineisiin ja niitten  kunnon mietiskelysavuihin ja 'dzointteihin'...

Vierailija
49/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tupakointikokemukseni rajoittuu nuoruuden muutamaan askiin. Kun sitten työelämään päästyäni seurasin kaverin tupakointia aski päivässä tahtiin niin laskin sen hintaa 170 €/kk. Päätin aloittaa samalla summalla kuukausittaisen säästämisen ja sijoittamisen. Tuo Potti on nyt kasvanut reiluun neljäänkymmeneen tuhanteen euroon. Kaveri köhii ja röhii viimeistä päivää. Summan käytän aikoinani itseeni ja mahdollisesti irtaantuakseniaiemmin työelämästä.

Vierailija
50/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi työkaveri, joka oli ketjupolttaja. Rahat hänellä oli aina lopussa, mutta joku tyhmä sille lainasi rahaa jotta sai ostettua röökiä. Ruokaa sillä ei ollut varaa ostaa, mutta röökiä piti saada. En koskaan ymmärtänyt tuota logiikkaa.

Vierailija
51/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli yksi työkaveri, joka oli ketjupolttaja. Rahat hänellä oli aina lopussa, mutta joku tyhmä sille lainasi rahaa jotta sai ostettua röökiä. Ruokaa sillä ei ollut varaa ostaa, mutta röökiä piti saada. En koskaan ymmärtänyt tuota logiikkaa.

Jos ei ole varaa ostaa röökiä, niin sitten ei polteta. Että mulla alkaa kiehua tollaset pummit.

Vierailija
52/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aikamoinen kuluerä. Itsellä meni kesäaikaan 3 askia päivässä, eli noin ~30€ päivä. Lähinnä itseä kyllä huolettaa enemmän nuo terveyshommat. Pitää ruveta ensivuoden alusta vähentämään roimasti tupruttelua

mies51v

Vierailija
53/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on varaa ja olen työtön. Poltan noin yhden savukkeen päivässä. Aski riittää pitkään. Mitään terveysongelmaa ei ole. On mukavaa illalla jo muiden mentyä nukkumaan juoda teetä ja tupakoida takahuoneessa

Vierailija
54/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen läheltä seuraillut perheen elämää, jossa molemmat aikuiset eivät ole päivääkään olleet töissä ja lapsia on viisi. He elelevät varsin leveästi. On autot, kaikilla lapsilla viimeisimmät iPhonet, valtavat telkkarit, joka viikonloppu hoplopissa ja vastaavissa paikoissa sekä matkustelevat ulkomailla pari kertaa vuodessa. Että oikein mahtavasti näyttää pärjäilevän ja vielä tupakkaankin jää varaa.

Ehkä ovat saaneet ison perinnön tai tulevat toimeen sijoituksilla? Isovanhemmat rahoittavat? Kaikki eivät huutele esim. perinnöstä.

Rahaa täytyy tuossa tapauksessa tulla jostain muualtakin kuin yhteiskunnan tuista. Pelkästään niillä ei elä 7-henkinen perhe leveästi.

Vierailija
55/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä huoli omista asioistasi.

🚬 💀

Vierailija
56/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuka alapeukuttaa 49ä...? Ilmeisesti joku tupakkaluuseri joka veronmaksajien rahoilla ensin tuhoaa keuhkonsa ja sitten aiheuttaa uuden jättikulun sairaalamaksuilla.

Juuri tuollaisten luuseripummien takia en haluaisi maksaa ylikorkeita veroja.

Vierailija
57/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka aiheuttaa heroiiniin verrattavan riippuvuuden ja melko nopeasti, joten tupakka menee nikotiiniriippuvaisilla kaiken edelle. Sitä on ns. pakko saada, koska riippuvuus on erittäin voimakas.

Vierailija
58/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakka aiheuttaa heroiiniin verrattavan riippuvuuden ja melko nopeasti, joten tupakka menee nikotiiniriippuvaisilla kaiken edelle. Sitä on ns. pakko saada, koska riippuvuus on erittäin voimakas.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/2016030721232363

Maailman viisi eniten addiktoivaa ainetta:

1. Heroiini

2. Alkoholi

3. Kokaiini

4. Barbituraatit

5. Nikotiini

Vierailija
59/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on verotuloista. Ei se itse tupakan hinta nouse, vaan suomen valtion asettama tupakkavero. Tupakan hinnan (veron) nousu + tupakoimattomuus/terveystrendit = yhä vähemmän tupakoitsijoita = vähemmän tupakan myyntiä = yhä suurempi tupakan hinnan nousu jotta valtiolle saataisiin sama verotulo huolimatta vähentyneestä tupakan myynnistä. Suostuu valtio ottamaan takkiinsa vain sen takia, että tupakointi vähentyy hiljalleen? No ei. Korotetaan veroa niin saadaan kompensoitua. Täysin sama homma toistuu polttoaine- ja alkoholiverotuksessa. 

Suomessa viljeltiin tupakkaa kotitarpeiksi aina toisen maailmansodan loppuun saakka. Venäläinen mahorkka taitaa olla noista maatiaisversioista tehtyä tupakkaa. Enpä ihmettelisi, jos tuo kotikasvatus jossain vaiheessa taas Suomessa yleistyisi näillä hinnoilla.

Vierailija
60/189 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän ei pitäisi polttaa ollenkaan vaan ostaa niilläkin rahoilla ravitsevaa ruokaa tai muuta järkevää. Polttaminen on niin turhaa kuin olla voi ja vielä typerämpää jos on köyhä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi