Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.
Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.
Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut melkein koko elämäni työtön, ja nykyään voisi olla ehkä halua jotain duunia tehdä, mutta en jaksa hakeutua mihinkään koska en saisi kuin näitä paskahommia paskalla palkalla.
Jos saan 10e/tunti bruttona niin se on lähes +-0 tilanne nykyisiin tukiini verrattuna (asun melko kalliissa asunnossa jonka vuokra huomioidaan kokonaisuudessaan toimeentulotuessa koska pk-seudulla ei ole halvempia asuntoja tarjolla)
Jo työmatkat veisivät rahallisesti miinukselle...puhumattakaan siitä menetytystä ajasta jonka nyt voin käyttää itseni kehittämiseen, tai ihan mihin haluan.
Olisin täysin kyvykäs lähes mihin tahansa työhön lyhyen perehdytysjakson jälkeen, mutta nykyinen byrokraattinen ja tutkintoja sekä työhistoriaa suurennuslasilla tarkasteleva toimintamalli työmarkkinoilla pitää minut jatkossakin työttömänä.
T: mies, 33 vuotta
Ja jos joku haluaa itkeä miten tuet on liian suuret kun ei ihmiset suostu töihin niin muistakaa että ne lasketaan niin että ihminen pysyy vain hengissä. Miksi kukaan menisi töihin jotta saisi vain sen verran pysyy hengissä?
Tuet ei ole liian suuret vaan palkat liian pienet.
Vierailija kirjoitti:
Lupaan seuraavan asian: Tästä lähtien aina, kun harkitsen palvelun ostamista, kysyn palvelun välittäjän maksamaa palkkaa työntekijälleen. Jos palkka on mielestäni liian alhainen, kieltäydyn palvelusta ja siirryn seuraavalle tarjoajalle. Yritysten pitäisi ilmoittaa omilla nettisivuillaan eri palveluiden työntekijöiden saaman alimman maksetun palkan. Tämäkin pitäisi olla rangaistavaa väärentää.
Voit tehdä sen jo nyt, suosi suomalaisia tuotteita ja käytä palveluita. Kaikki raha minkä laitat suomalaiseen tuotteeseen/palveluun on lisää rahaa suomalaiselle työntekijälle, oli hän sitten palkollinen tai yrittäjä.
Kouluttamattomana siivoajana palkkani oli 11€/h ja nyt koulutettuna lääkevastuullisena lähihoitajana palkka on 12€/h. Yksiö maksaa Helsingin lähiössä 700€/kk. Muutaman tunnin saa tehdä, että sen saa kerättyä.
Tää koko järjestelmä on pelkkää pskaa.
Eliitti vihaa teitä ja haluaa näännyttää teidät taakkanne alle! Mä oon järjestänyt niin et jos joku instanssi huijaa mua esim. Parkkisakko, ylinopeussakkoja, liian pieni palkka, aiheeton karenssi, niin kostan sen aina kyseiselle instanssille viisinkertaisesti! Seuraamukset ei mua haittaa eikä kiinnosta koska niitä ei käytännössä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa huviksenne vaikka huvipuistoalan tes.. siinö vasta luettavaa. :)
Sitten sen jälkeen voi vaikka verrata Pariisin disneyn palkkoihin ja työetuihin.
Voi huomata että Ranskassa työläisillä on paremmin asiat :)
Milloin suomalaisten työläisten oikeuksia aletaan korjata. Milloin liitot tekee edes jotain?
Välitetäänkö köyhistä työläisistä Suomessa vai ei?
Tuntuu että ei välitetä ja liitot on pettäneet matalapalkka-alan työläiset :(
Harmi kun lapset kärsii sellaisesta. Miten päättäjät ja virkailijat voivat elää sellaisten tunnon tuskien alla?
Ajatelkaapa miten köyhien perheiden lapset nääntyy nälässä ja puutteessa näinä aikoina. Talvikikn on edessä ja joulu. Harva tulee saamaan lahjoja. Monissa perheissä ei enää vietetä joulua, kun se on niin kallis ja joulu on kulutusjuhla. Ei ole ostovoimaa viettää joulua.
Älä nyt jaksa niistä lapsista. Ottaa päähän ihan omasta puolestani raataa niska limassa sen +-0:n tähden ja minä sentään teen sen työn.
Minulla ei ole maksuhäiriöitä tai en ole koskaan joutunut virallisesti mustalle listalle.
Silti vaikka olen jo neljäkymmentä vuotta, niin en ole saanut luottokorttia.
Vastaukseksi olen saanut kun olen asiasta tivannut jo vuosia, että kuukausien pätkätyöt ja matalapalkka-ala.
Eli käytännössä en voi tehdä mitään pitkiä hankintoja. En siis saa tavallaan velkaa edes muutamaa satasta tai tonnia.
Kun kävin kyselemässä töitä niin usein kysytään ajokorttia ja autoa.
Totean aina että ei oikein näistä (8e tuntipalkka) hommista jää rahaa säästöön.
Minun on siis vaikea nousta ylös köyhyydestä, vaikka olen ihan kunnon ihminen ja en ole tehnyt koskaan rötöksiä.
Meillä on olemassa köyhä luokka, josta ei nousta ylös sitten millään. Ja monista se tuntuu olevan ihan ok.
Myös työhaastatteluissa tulee ilmi että ollaan vähän pahoillaan, mutta aluksi ihmetellään miksi ei ole varaa useiden tonnien arvoiseen ajokorttiin tai autoon. Se pahoitteleva katse on todella leimaava.
Myös se kun kerron haikeasti tuosta etten saa edes luottokorttia että voisin ostaa talvikengät talven varalle, kun ei tiedä tuleeko yllättäviä menoja...
Haluaisin myös kysyä täälläkin keskustelussa olevilta matalaa palkkaa puolustelevilta, että miksi haluatte että ihmiset ovat köyhyysloukussa ja eivät pääse elämässään eteenpäin?
Hyödyttekö te itse näiden ihmisten köyhyydestä vai miksi sellaista toivoo muille?
En siis ole edes rikollinen tai entinen rikollinen. Mielestäni en missään tapauksessa ansaitse tälläistä kohtelua mitä rikolliset saavat osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sen jälkeen voi vaikka verrata Pariisin disneyn palkkoihin ja työetuihin.
Milloin suomalaisten työläisten oikeuksia aletaan korjata. Milloin liitot tekee edes jotain?
Harmi kun lapset kärsii sellaisesta. Miten päättäjät ja virkailijat voivat elää sellaisten tunnon tuskien alla?
Ajatelkaapa miten köyhien perheiden lapset nääntyy nälässä ja puutteessa näinä aikoina. Talvikikn on edessä ja joulu. Harva tulee saamaan lahjoja. Monissa perheissä ei enää vietetä joulua, kun se on niin kallis ja joulu on kulutusjuhla. Ei ole ostovoimaa viettää joulua.
Älä nyt jaksa niistä lapsista. Ottaa päähän ihan omasta puolestani raataa niska limassa sen +-0:n tähden ja minä sentään teen sen työn.
Kärsiihän ne lapsetkin kovaa, kun aistivat vanhemmassa tyytymättömyyden työelämää kohtaan ja sen kun iskä ei oikein jaksa lähteä ulos työpäivän jälkeen ja avaa sen halvan lager-tölkin, kun ei sinne lenkillekään enää kerkeä. Ilta on jo liian myöhä ylitöiden takia taas...
Ap. yrittää olla nyt vitsikäs ja tämä on selvä provo. Jos näin ei olisi, niin luulisi ap.llä olevan sen verran sivistystä ja tietoa miten ansiosidonnainen muodostuu.
Ansiosidonnainen 12€/h n. 2000€/kk vaatii jo yli 4000€/kk ansion joka Suomessa on reilusti yli keskipalkan.
Ja tähän ei pääse edes lääkärit, jos joutuisi työttömäksi.
Ja tuokin on vielä pientä, kun katsoo kansanedustajien sopeutumiseläkkeitä. Suvi Linden eläke on yli 5000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ap. yrittää olla nyt vitsikäs ja tämä on selvä provo. Jos näin ei olisi, niin luulisi ap.llä olevan sen verran sivistystä ja tietoa miten ansiosidonnainen muodostuu.
Ansiosidonnainen 12€/h n. 2000€/kk vaatii jo yli 4000€/kk ansion joka Suomessa on reilusti yli keskipalkan.
Ja tähän ei pääse edes lääkärit, jos joutuisi työttömäksi.Ja tuokin on vielä pientä, kun katsoo kansanedustajien sopeutumiseläkkeitä. Suvi Linden eläke on yli 5000€/kk.
Tarkoitatko että tämä on provo joillekin?
Minua tämä ei provosoinut vaan tunsin tavallaan lohdutusta että joku on ymmärtänyt köyhien tilanteen.
Vositko kertoa miksi provosoiduit?
Käytätkö ansiosidonnaista väärin vai?
En oikein ymmärtänyt miten tämä voi provosoida joitain tai edes vitsauttaa. Ei naurata tämä köyhyys yhtään.
Pitääkö köyhyydestä provosoitua tai nauraa sille?
Vuonna 1983 sain 18,18 markkaa/h kesätöissä vaneritehtaalla.
Rahanarvolaskurilla laskettuna se vastaa 6,49 e/h v.2019.
Vakituiset sai n. 22 mk/h eli laskurilla 7,85 e/h.
Ihmettelin miten ne voi sillä pärjätä.
Mulla vastavalmistunedna akateemisena palkka 1400e/kk verohallinnossa. Ihan täyspäivätyö. Mitä siitä tulee per tunti, ei juuri mitään. Eli todella on, onhan noita muillakin aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Lupaan seuraavan asian: Tästä lähtien aina, kun harkitsen palvelun ostamista, kysyn palvelun välittäjän maksamaa palkkaa työntekijälleen. Jos palkka on mielestäni liian alhainen, kieltäydyn palvelusta ja siirryn seuraavalle tarjoajalle. Yritysten pitäisi ilmoittaa omilla nettisivuillaan eri palveluiden työntekijöiden saaman alimman maksetun palkan. Tämäkin pitäisi olla rangaistavaa väärentää.[/quote
Älä puhu paskaa. Valitset tarjoajan hinnan mukaa. Halvalla pitää saada ja vähän alennusta vielä päälle.
Miten luulet, että, kun pitkin hampain maksat sen 25€/h palvelusta siitä pystyy maksaa yli 12€ tuntipalkkaa? Tai edes sitä? Suomi on kallismaa ja esim. Pelkkä työhöntulo tarkastus maksaa useita satoja, eli aika monta tuntia saa työntekijä painaa, että edes se on katettu. Puhumattakaan muista säännöllisistä kuluista joita maksetaan oli niitä asiakkaita tai ei.
Hienot on puheet, mutta kyllä ostotilanteessa on hinta ainoa mikä ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä nykyisin ammattiliitojen pitäisi tehdä ja miten ne ovat pettäneet matalapalkka-alat "työläiset"?
Eihän enää 10-20-vuoteen työntekijöiden ole edes ollut trendikästä kuulua ammattiliitoon, vaan jokainen työntekijä neuvottelee sopimuksensa itse ja on oman onnensa seppä ja kuuluu Loimaan kassaan, josta saa ainoastaan työttömyysturvan. Ja ne jäsenet ammattiliitossa mitä liitossa on, on vanhoja ihmisiä ja jäseniä. Ja monet kunniajäseniä, jotka eivät ole edes työelämässä.
Työntekijöiden edustus neuvotteluissa on lähes olematon, kun samaan aikaan työnantajaliitot ovat kasvattaneet valtaansa, jopa nyrkkipajat kuuluvat oman alansa työnantajaliittoon, yrittäjäjärjestöihin ja alajärjestöihin, EK.n, Työnantajilla on jopa oma ministeri hallituksessa. Ja uskotaan yhteiseen voimaan, toisin kuin työntekijät.
Suomesta on pikku hiljaa tullut halpatyövoima maa. Tällä viikolla uutisissa kerrottiin, kuinka Virosta ei saada enää työvoimaa, kun Virossa on paremmat palkat ja elinkustannukset alhaisemmat eli ostovoimaa reilusti enemmän kuin Suomessa.
Suomen palkkataso Eu-vertailussa on alle keskitason, vaikka Suomi kuuluu lähes maailman kalliinpiin maihin maailmassa, kun huomioidaan elinkustannukset ja ostovoima Suomessa se on alhainen.
Sama tuissa ja etuuksissa, myös siinä ansiosidonnaisessa työttömyyskorvauksessa ja ovat vain Eu-maiden keskitasoa. Onpa Suomi saanut jopa Eu-lta huomautuksen tukien pienuudesta, mutta joskin syystä suomalaiset antavat sille hyväksynnän ja mieluimmin trollataan niin kuin ap. työttömyyskorvausten suuruutta ja pidetään kansa tyytyväisenä.
Tässä Eu-palkkataso ja kun se vielä verrataan palkan ostovoimaan, Suomen tilanne ei ole kummoinen ja yhä useampi on köyhä. Ja monessa maassa puhutaan vuosipalkasta, joka on 13-14 kk palkka.
Ainakin jos uutisiin on uskominen, Suomessa on jo halpatyövoimaa, sillä uutisoitiin kuinka Reino-tossujen valmistustiloihin siirretään kenkätehdas Portugalista ja Virosta, kun täällä on halvempaa työvoimaa kuin siellä. Näin kenkätehtaan tj kertoi telkussa.
Ammattiliitot ovat viimevuosikymmenenä kasvattaneet sijaansa Euroopassa ja Aasiassa, jopa nykyisin Intiassa, Kiinassa jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lupaan seuraavan asian: Tästä lähtien aina, kun harkitsen palvelun ostamista, kysyn palvelun välittäjän maksamaa palkkaa työntekijälleen. Jos palkka on mielestäni liian alhainen, kieltäydyn palvelusta ja siirryn seuraavalle tarjoajalle. Yritysten pitäisi ilmoittaa omilla nettisivuillaan eri palveluiden työntekijöiden saaman alimman maksetun palkan. Tämäkin pitäisi olla rangaistavaa väärentää.[/quote
Älä puhu paskaa. Valitset tarjoajan hinnan mukaa. Halvalla pitää saada ja vähän alennusta vielä päälle.
Miten luulet, että, kun pitkin hampain maksat sen 25€/h palvelusta siitä pystyy maksaa yli 12€ tuntipalkkaa? Tai edes sitä? Suomi on kallismaa ja esim. Pelkkä työhöntulo tarkastus maksaa useita satoja, eli aika monta tuntia saa työntekijä painaa, että edes se on katettu. Puhumattakaan muista säännöllisistä kuluista joita maksetaan oli niitä asiakkaita tai ei.
Hienot on puheet, mutta kyllä ostotilanteessa on hinta ainoa mikä ratkaisee.Mitä palveluita voi Suomessa ostaa 25€/tunti?
Yleisin veloitus tai mitä itse olen maksanut on esim
parturi 120-200€/h
autokorjaamo/työt 70-110€/h
hieroja 70-90€/h
Raksamies 70€/h
Sähkömies 90-110€/h
kosmetologi 90€/h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienot on puheet, mutta kyllä ostotilanteessa on hinta ainoa mikä ratkaisee.Mitä palveluita voi Suomessa ostaa 25€/tunti?
parturi 120-200€/h
hieroja 70-90€/h
Raksamies 70€/h
Sähkömies 90-110€/h
kosmetologi 90€/hNiin näillähän on tuo palkka kyllä yli 12€
Suomalaiset ovat hyvin nöyriä ja apaattisia pitämään puoliaan.
Suomessa tuskin koskaan tapahtuu mitään mellakoita.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_Union_member_states_by_m…
Vähän perspektiiviä ulkomailta. Kautta Euroopan on maita, joissa monilla aloilla perusduunarina on todella alhaiset palkat. Alhaisemmat kuin Suomessa. Meillä on vain totuttu niin tasaisesti jakautuvaan ja hyvään elintasoon. Suomen ulkopuolella monessa paikassa elintasoerot on ihan hitosti suuremmat. Hyvässä duunissa, hyvällä koulutuksella (KTM, DI) tienataan paljon enemmän kuin Suomessa. Vastaavasti perusduunissa vähäisellä koulutuksella tienataan vielä vähemmän kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
parturi 120-200€/h
hieroja 70-90€/h
Raksamies 70€/h
Sähkömies 90-110€/h
kosmetologi 90€/hHuvipuistoranneke on +-40e puistosta riippuen, ja sillä saa palvelua koko päivän 🤗
Ensimmäinen kesätyöpaikka oli siivoojana, palkka oli jotai vähän yli 8€/h
Sähköasentajana tienasin parhaimmillani 15-16€/h.
Nyt olen vaihtanut parempiin hommiin, mistä maksetaan kunnon korvaus.