Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vierailija
09.10.2019 |

Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.

Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vaihtoehdot

Kommentit (423)

Vierailija
301/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli.

Jopa minä pitkäaikaistyötön tajuan tämän.

Vierailija
302/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjimus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurjimus kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa tuli aika vahva wtf-fiilis. Aivan järkyttävän huonoa palkkaa maksetaan näköjään joillekin. Olen pitänyt omaa 13,11/h tuntipalkkaani (yksityinen turvallisuusala, rividuunari) aivan surkeana, mutta taidankin vetää valitukset takaisin.

Omalla kohdalla kipuraja palkan suhteen menee 12 e/h kohdalla.

Sinä taidat saada vitostason palkkaa? Huomio että ykkösen tuntipalkka samalla alla on reilu 10€.

Nelostaso PKS-seudulla korkeimmalla kokemuslisällä ja taisi olla vielä joku pieni erä siinä päällä. Mielestäni silti palkka ei ole kovin suuri. Tiedän kyllä, mitä alemmissa palkkaluokissa maksetaan. Aivan hirveitä orjapalkkoja.

PK:n perus vitonen on myös siinä jossain 13,10€ paikkeilla. Korkein kokemuslisä ei taida tuoda edes euroa lisää. Alan korkein taulokkopalkka jää alle 15€.

En voi olla ajattelematta sitä Tikkurilassa puukotettua vartijaa (asun vieressä, siksi se tulee mieleen) joka oli nuori kundi ja varmaan sai suunnilleen tuota alinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa. Tähän on laskettu mukaan vuorolisät eli peruspalkka saattaa olla alempi. Lisäksi on paljon osa-aikaista työtä, jossa tuntipalkat ovat matalia. 

Sille ei vaan mitään voi, että jos ei ole erityistä osaamista, palkka on pieni. Kannattaa siis hankkia kunnollinen koulutus eikä mennä vain kavereiden perässä amkiin taloushallintoa opiskelemaan.

Kuten sanottu, nämä 20 000 ovat melkein kaikki jotain koululaisia. Tässä ketjussa valehdellaan palkoista.

Ei valehdella. Esim. teollisuudessa ja raksalle 9-12€ t palkat ovat yleisiä. Ja näitä saavat eivät ole vain nuoria vaan todellisuudessa suurimmaksi osaksi keski ikäisiä joista moni on kokeneita ammattilaisia. Olen itsekin tehnyt 20v töitä alle 12€ t palkalla. Kyllä työntekijät venyvät Suomessa paljon.

Hassua, että joku edes olettaa, että alle 12 euron palkkoja ei ole. Mä olen olettanut, että suurin osa suomalaisista tienaa sen verran, tai vähän yli. Ja tätä ketjua lukiessa siltä vaikuttaakin. Rikkaat vain olettavat, että kaikki tienaavat vähintään 20e/tunti. Ja sitten ihmettelevät, miksi töissäkäyvillä on tiukkaa, eivätkä saa rahaa säästöön.

Minä oletin, kuten sinä, että suurin osa asian tietää ja etenkin ymmärtävä. Sitten tapasin mieheni. Olin silloin ravintola-alalla keikkailemassa ja totta kai kaveripiiriin kuului samalta alalta porukkaa.

Jossain istujaisissa puhuttiin töistä ja yhden ravintolan vuoropäällikkö, syystä jota en enää muista, mainitsi palkkansa.

Myöhemmin kun olimme kahden mieheni kysyi palkaani, vastasin ja hän jäi tuijottamaan suu auki. Hän oli oikeasti ihmeissään miten se esimiestöitä tekevä, jolla ei oikeataan ole enää mahdollisuutta edetä sai "vain" reilu 13€/h kun oli luullut että minä keikkailija saisin sitä.

En voinut kuin nauraa päin naamaa. Tämä 30-vuotias mies ei ihan oikesti tiennyt että osa meistä saa sen suunnilleen kympin tunnilta vaikka hänelläkin oli duunarikavereita. Suomessa ei taideta paljon puhua omista palkoista.

Vierailija
304/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan Suomessa on kyllä monella alalla palkat täysin pielessä juuri siihen ajatellen miten kallis maa tämä on ja kuinka paljon kaikki maksaa muutenkin. Sen palkan suuruuden huomaa siinä, kun ulkomaalainen siirtotyöläinen saa se rahan käteen ja tietää, että pystyy kuitenkin elämään kotimaassaan sillä summalla pitkään ja saa säästöjä. Heillä vielä täällä usein yhteisasunnot yms eli ei tarvitse paljon maksaa mitään kuluja ja jää paljon säästöön. Itselle se palkka ei sitten olekaan minkään arvoinen ja häviää nopeasti kaikkiin kuluihin. Suhteessa jonkun maan tasoon voi olla lottovoitto päästä sinne töihin esimerkiksi muista maista tulleena, jotka helposti elävät sillä summalla vaikka kuinka pitkään ja raha oikesti arvokasta sen maan palkkoihin verrattuna. Olen vaan monesti saanut työnkin puolesta näitä juttuja seurata. 

Vierailija
305/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa. Tähän on laskettu mukaan vuorolisät eli peruspalkka saattaa olla alempi. Lisäksi on paljon osa-aikaista työtä, jossa tuntipalkat ovat matalia. 

Sille ei vaan mitään voi, että jos ei ole erityistä osaamista, palkka on pieni. Kannattaa siis hankkia kunnollinen koulutus eikä mennä vain kavereiden perässä amkiin taloushallintoa opiskelemaan.

Kuten sanottu, nämä 20 000 ovat melkein kaikki jotain koululaisia. Tässä ketjussa valehdellaan palkoista.

Ei valehdella. Esim. teollisuudessa ja raksalle 9-12€ t palkat ovat yleisiä. Ja näitä saavat eivät ole vain nuoria vaan todellisuudessa suurimmaksi osaksi keski ikäisiä joista moni on kokeneita ammattilaisia. Olen itsekin tehnyt 20v töitä alle 12€ t palkalla. Kyllä työntekijät venyvät Suomessa paljon.

Hassua, että joku edes olettaa, että alle 12 euron palkkoja ei ole. Mä olen olettanut, että suurin osa suomalaisista tienaa sen verran, tai vähän yli. Ja tätä ketjua lukiessa siltä vaikuttaakin. Rikkaat vain olettavat, että kaikki tienaavat vähintään 20e/tunti. Ja sitten ihmettelevät, miksi töissäkäyvillä on tiukkaa, eivätkä saa rahaa säästöön.

Minä oletin, kuten sinä, että suurin osa asian tietää ja etenkin ymmärtävä. Sitten tapasin mieheni. Olin silloin ravintola-alalla keikkailemassa ja totta kai kaveripiiriin kuului samalta alalta porukkaa.

Jossain istujaisissa puhuttiin töistä ja yhden ravintolan vuoropäällikkö, syystä jota en enää muista, mainitsi palkkansa.

Myöhemmin kun olimme kahden mieheni kysyi palkaani, vastasin ja hän jäi tuijottamaan suu auki. Hän oli oikeasti ihmeissään miten se esimiestöitä tekevä, jolla ei oikeataan ole enää mahdollisuutta edetä sai "vain" reilu 13€/h kun oli luullut että minä keikkailija saisin sitä.

En voinut kuin nauraa päin naamaa. Tämä 30-vuotias mies ei ihan oikesti tiennyt että osa meistä saa sen suunnilleen kympin tunnilta vaikka hänelläkin oli duunarikavereita. Suomessa ei taideta paljon puhua omista palkoista.

Niin ja tämä mies koko seurutelumme alkuajat ruikutti kun saa niin pientä palkkaa eikä luvattua korotusta näy. En ikinä kysynyt mitä se on kun itse oletin olevan suunnilleen sama kuin oma pieni palkkani.

Hänen "pieni" palkkansa oli enemmän kuin mitä se vuoropäällikkö sai ja luuli tosissaan että hänelle maksetaan todella vähän.

Vierailija
306/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehny työtä 4€ tuntipalkalla!

Vierailija
307/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kysy palstamammoilta. Täällä kadehdittiin pari viikkoa sitten Postilaisen palkkaa joka oli työskennellyt 30 vuotta Postilla ja tienasi huimat 13.7€/h

Vierailija
308/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi hyvä että ei olisi enää työntekijöitä, jokainen hoitaisi oman laskutuksensa toiminimellä ja maksaisi siitä verot ja eläkemaksut, sairaslomat vakuutukset ja kesälomat. Hoitaisi itse kirjanpidon! Alkaisi kummasti se oma palkka tuntua isolta ja olisi ehkä hempompi verrata sitä siihen mitä ne palvelut maksaa.

Järjetöntä että kaupan kassa valittaa että hänen palkkansa on surkea ja sitten valittaa että parturiyrittäjä kiskoo liikaa hintaa hiustenleikkuusta ja värjäyksestä (200€/2,5h) tosiasiassa kampaajalle jää sama tuntipalkka käteen.

Vierailija
309/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa huviksenne vaikka huvipuistoalan tes.. siinö vasta luettavaa. :)

Vierailija
310/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa huviksenne vaikka huvipuistoalan tes.. siinö vasta luettavaa. :)

Hah joo joskus epätoivoisena katselin töitä lintsiltä. Totesin äkkiä etten sitä tarvitse.

Vierailija
311/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojana Tampereella palkka oli 8,50/h.

Vierailija
312/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kun tessin mukaan alin harjoittelijan palkka on 9,60€? Ei kannata antaa huijata itseään, tarkistakaa ne vähimmäispalkat liiton sivuilta!

Vierailija
313/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

11,20e ja siis puhelinneuvojan hommia teen.

Vierailija
314/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen postin pomo ja saan miljoonan tunnissa, koska olen niin hirveen hyvä duunissani, ihan korvaamaton.

Vierailija
315/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi hyvä että ei olisi enää työntekijöitä, jokainen hoitaisi oman laskutuksensa toiminimellä ja maksaisi siitä verot ja eläkemaksut, sairaslomat vakuutukset ja kesälomat. Hoitaisi itse kirjanpidon! Alkaisi kummasti se oma palkka tuntua isolta ja olisi ehkä hempompi verrata sitä siihen mitä ne palvelut maksaa.

Järjetöntä että kaupan kassa valittaa että hänen palkkansa on surkea ja sitten valittaa että parturiyrittäjä kiskoo liikaa hintaa hiustenleikkuusta ja värjäyksestä (200€/2,5h) tosiasiassa kampaajalle jää sama tuntipalkka käteen.

Siinä värjäyksen aikana on kyllä 30-45 minuuttia odotusaikaa ja kampaaja voi hoitaa vaikka paperihommiaan.

Vierailija
316/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuule on. Tulehan maanpinnalle ja kerro myös kavereillesi, että näin on. Virolaiset ravintolatyöntekijt pitävät esim. ko. alan palkat alhaalla. Saisivat Virossa n. 3 egee, täällä saavat n. 10 €. Suomalaiset haluavat enemmän.

Vierailija
317/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kun tessin mukaan alin harjoittelijan palkka on 9,60€? Ei kannata antaa huijata itseään, tarkistakaa ne vähimmäispalkat liiton sivuilta!

No tästä on lähemmäs kymmenen vuotta, ehkä tessit muuttuneet tänä aikana. Mutta alle ap:n ihmettelemän 12 e:n tuo 9,60 menee myös.

Vierailija
318/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivooja SOL.illa. Kyllä pienelläkin palkalla elää. 

Esim. Kirpputorilta saa nykyisin laatua halvalla. Yksi päivä ostin uudenveroiset farkut 2 eurolla. Leipomon tehtaanmyymälästä saa ison säkin tuoretta 2-laadun ruisleipää muutamalla eurolla.... pakkaseen.  Semmoisen ihan käytetyn ok-polkupyörän saa 50 kympillä. jne..

En jaksa kirjoittaa enempää nyt.

Vierailija
319/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tästä on lähemmäs kymmenen vuotta, ehkä tessit muuttuneet tänä aikana. Mutta alle ap:n ihmettelemän 12 e:n tuo 9,60 menee myös.

No siitä on aikaa, oletin että tässä puhutaan nykyajan palkoista. Matalia ne toki juu edelleen on.

Vierailija
320/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

y554y kirjoitti:

Olen siivooja SOL.illa. Kyllä pienelläkin palkalla elää. 

Esim. Kirpputorilta saa nykyisin laatua halvalla. Yksi päivä ostin uudenveroiset farkut 2 eurolla. Leipomon tehtaanmyymälästä saa ison säkin tuoretta 2-laadun ruisleipää muutamalla eurolla.... pakkaseen.  Semmoisen ihan käytetyn ok-polkupyörän saa 50 kympillä. jne..

En jaksa kirjoittaa enempää nyt.

Hyi sinua! Sinun kuuluu ostaa suomalaisia tuotteita tuottajilta ja käydä suomalaisella kampaajalla! Kuinka kehtaat kituutella ja säästää! Pienet palkat on sinun syysi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän