Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.
Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.
Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa huviksenne vaikka huvipuistoalan tes.. siinö vasta luettavaa. :)
Löytyy Googlaamalla huvi teema tes 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kuplassa nämä elävät jotka väittävät ettei tienneet kuinka matalaa palkkaa Suomessa duunarit saa? Naiset aina toki vielä vähemmän kuin miehet. Itse ollut 8-11e tuntipalkalla monta vuotta, kunnes vaihdoin yrittäjäksi. Ei silläkään leveästi elä, mutta työ on huomattavasti parempaa eikä koko elämä mene paskassa työpaikassa vit tuuntuneena.
Voi SAA"TANA teitä alistuvia lampaita. Sahasitte oman oksanne ja muiden tuolla ALISTUMISELLA.
En ymmärrä ollenkaa. Vi"ttu.
Työskentelen itse tuotannossa (tavaran) ja ongelma on siinä, että meille maksetaan jo nyt yli kymmenen kertaa enemmän kuin mitä kiinalainen työntekijä saisi samasta työstä. Kun suomalainen työ käy liian kalliiksi, tuotanto siirretään pois Suomesta. Ja siksi kaikki on täällä niin kallista, kun kaikesta myytävästä täytyy saada valtavat katteet, jotta työntekijäkulut pystytään maksamaan joka vaiheessa.
On se kyllä kumma, kun työttömänä sai kuulla olevansa laiska paska, jos ei ota vastaan mitä työtä vaan, mutta sitten kun ottaa, haukutaan siitä että ei pitäisi suostua tekemään töitä ollenkaan jos ei saa isoa palkkaa. Itse olen tyytyväinen siihen, että saan yli tonnin enemmän kuussa kuin työttömänä työnhakijana sain, eikä tarvitse enää mennä tekemään pitkää päivää palkattomiin työkokeiluihin tmv. Ihan hyvin tämä riittää elämiseen.
Missähän se raja sitten menee milloin yritys siirtää tuotannon Suomesta Kiinaan? Kymmenkertainen ero ei ole vielä liikaa, ehkäpä 11-kertainen on. Tätä mantraa jankutetaan ja saadaan työntekijät uskomaan että siirto odottaa kulman takana hetkenä minä hyvänsä jos työntekijät eivät suostu nollakorotuksiin (tai jopa palkanalennuksiin) ja työajan lisäyksiin ynnä muihin huononnuksiin. Kyllä ne yritykset olisi jo siirtäneet tuotantonsa jos aikoisivat koska erohan on jo valtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sen jälkeen voi vaikka verrata Pariisin disneyn palkkoihin ja työetuihin.
Voi huomata että Ranskassa työläisillä on paremmin asiat :)
Milloin suomalaisten työläisten oikeuksia aletaan korjata. Milloin liitot tekee edes jotain?
Välitetäänkö köyhistä työläisistä Suomessa vai ei?
Tuntuu että ei välitetä ja liitot on pettäneet matalapalkka-alan työläiset :(
Harmi kun lapset kärsii sellaisesta. Miten päättäjät ja virkailijat voivat elää sellaisten tunnon tuskien alla?
Ajatelkaapa miten köyhien perheiden lapset nääntyy nälässä ja puutteessa näinä aikoina. Talvikikn on edessä ja joulu. Harva tulee saamaan lahjoja. Monissa perheissä ei enää vietetä joulua, kun se on niin kallis ja joulu on kulutusjuhla. Ei ole ostovoimaa viettää joulua.
Olen jo ajat sitten irtisanoutunut PAM:ista. En näe mitään syytä miksi pienestä palkastani maksaisin sinne yhtään mitään, tarvitsen itse joka euron.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuule on. Tulehan maanpinnalle ja kerro myös kavereillesi, että näin on. Virolaiset ravintolatyöntekijt pitävät esim. ko. alan palkat alhaalla. Saisivat Virossa n. 3 egee, täällä saavat n. 10 €. Suomalaiset haluavat enemmän.
Suomalaiset _tarvitsevat_ enemmän elääkseen säädyllistä elämää perheen kanssa. Kun se perhe ja asunto on täällä Suomessa, ei Virossa. Virolaiset kantaa kaiken Suomesta ansaitsemansa rahan Viroon, asuvat täällä kimppakämpissä. Ruokaakin roudaavat Virosta mukanaan ettei tarvitse suomalaisissa kaupoissa käydä. Virolaiset raksamiehet tekevät vielä lisätienestiä kun roudaavat halpaa viinaa ja tupakkaa tänne myytäväksi. On niin nähty tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi hyvä että ei olisi enää työntekijöitä, jokainen hoitaisi oman laskutuksensa toiminimellä ja maksaisi siitä verot ja eläkemaksut, sairaslomat vakuutukset ja kesälomat. Hoitaisi itse kirjanpidon! Alkaisi kummasti se oma palkka tuntua isolta ja olisi ehkä hempompi verrata sitä siihen mitä ne palvelut maksaa.
Järjetöntä että kaupan kassa valittaa että hänen palkkansa on surkea ja sitten valittaa että parturiyrittäjä kiskoo liikaa hintaa hiustenleikkuusta ja värjäyksestä (200€/2,5h) tosiasiassa kampaajalle jää sama tuntipalkka käteen.
Siinä värjäyksen aikana on kyllä 30-45 minuuttia odotusaikaa ja kampaaja voi hoitaa vaikka paperihommiaan.
Niin eihän kampaajalle mitään taukoja kuulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sen jälkeen voi vaikka verrata Pariisin disneyn palkkoihin ja työetuihin.
Milloin suomalaisten työläisten oikeuksia aletaan korjata. Milloin liitot tekee edes jotain?
Harmi kun lapset kärsii sellaisesta. Miten päättäjät ja virkailijat voivat elää sellaisten tunnon tuskien alla?
Ajatelkaapa miten köyhien perheiden lapset nääntyy nälässä ja puutteessa näinä aikoina. Talvikikn on edessä ja joulu. Harva tulee saamaan lahjoja. Monissa perheissä ei enää vietetä joulua, kun se on niin kallis ja joulu on kulutusjuhla. Ei ole ostovoimaa viettää joulua.
Ei välitetä ja työkyvyttömyyseläkkeet ovat nousussa ja nimenomaan mt-syistä myönnetyt. Valtio kustantaa lopulta työelämän kiristykset.
Itse ihmettelen miten työnantajalla on pokkaa tavata työntekijät joille maksaa niin kurjaa palkkaa?
Siis jos on varaa maksaa parempaa palkkaa. Ihmettelen sitä ahneutta ja itsekkyyttä, jos voittoa tulee, mutta ei viitsitä jakaa ja osoittaa että te olette osallistuneet voiton tekoon.
Ehkä nämä tapaukset eivät myöskään lapsuudessa jakaneet karamellipussista muille lapsille, vaan mussuttivat koko pussin yksin itsekseen.
Itsellä ei olisi pokkaa moiseen toimintaan.
Toki pitää muistaa että kaikki yrittäjät eivät ole rikkaita tai älykkäitä liikeideassaan ja siksi ei ole varaa maksaa hyvää.
Se vaatii kristillistä mieltä työntekijöiltä tehdä pyyteetöntä hyväsydämistä hyväntekeväisyyttä.
Siksi työntekijä on aina sydämeltään puhtain.
Mulla on päiväpalkka 9 €. Kiitos sdp:n lanseeraaman ilmaistyön.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Olipas kyllä kerrassaan kamalaa luettavaa D: En enää ikinä mene yhteenkään huvi/teema/elämyspuistoon. Kamalaa kyykyttämistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa. Tähän on laskettu mukaan vuorolisät eli peruspalkka saattaa olla alempi. Lisäksi on paljon osa-aikaista työtä, jossa tuntipalkat ovat matalia.
Sille ei vaan mitään voi, että jos ei ole erityistä osaamista, palkka on pieni. Kannattaa siis hankkia kunnollinen koulutus eikä mennä vain kavereiden perässä amkiin taloushallintoa opiskelemaan.
Kuten sanottu, nämä 20 000 ovat melkein kaikki jotain koululaisia. Tässä ketjussa valehdellaan palkoista.
Ei valehdella. Esim. teollisuudessa ja raksalle 9-12€ t palkat ovat yleisiä. Ja näitä saavat eivät ole vain nuoria vaan todellisuudessa suurimmaksi osaksi keski ikäisiä joista moni on kokeneita ammattilaisia. Olen itsekin tehnyt 20v töitä alle 12€ t palkalla. Kyllä työntekijät venyvät Suomessa paljon.
Hassua, että joku edes olettaa, että alle 12 euron palkkoja ei ole. Mä olen olettanut, että suurin osa suomalaisista tienaa sen verran, tai vähän yli. Ja tätä ketjua lukiessa siltä vaikuttaakin. Rikkaat vain olettavat, että kaikki tienaavat vähintään 20e/tunti. Ja sitten ihmettelevät, miksi töissäkäyvillä on tiukkaa, eivätkä saa rahaa säästöön.
Minä oletin, kuten sinä, että suurin osa asian tietää ja etenkin ymmärtävä. Sitten tapasin mieheni. Olin silloin ravintola-alalla keikkailemassa ja totta kai kaveripiiriin kuului samalta alalta porukkaa.
Jossain istujaisissa puhuttiin töistä ja yhden ravintolan vuoropäällikkö, syystä jota en enää muista, mainitsi palkkansa.
Myöhemmin kun olimme kahden mieheni kysyi palkaani, vastasin ja hän jäi tuijottamaan suu auki. Hän oli oikeasti ihmeissään miten se esimiestöitä tekevä, jolla ei oikeataan ole enää mahdollisuutta edetä sai "vain" reilu 13€/h kun oli luullut että minä keikkailija saisin sitä.
En voinut kuin nauraa päin naamaa. Tämä 30-vuotias mies ei ihan oikesti tiennyt että osa meistä saa sen suunnilleen kympin tunnilta vaikka hänelläkin oli duunarikavereita. Suomessa ei taideta paljon puhua omista palkoista.
Siksi näistä asioista pitää keskustella ja tämäkin ketju on tehty ihan sitä varten että asioista tiedotetaan ja ihmiset saavat tietoa.
Joillekin on jopa pyhä asia ettei palkkaa kerrota. En tiedä onko se häpeä vai mikä se on.
Se on erittäin haitallista työläisille.
Tähänkin ketjuun on jo löytänyt sellaiset ihmiset jotka pitivät omaa palkkaa huonona, mutta luettuaan tämän ymmärsivät että palkka voisi olla vielä kehnompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuule on. Tulehan maanpinnalle ja kerro myös kavereillesi, että näin on. Virolaiset ravintolatyöntekijt pitävät esim. ko. alan palkat alhaalla. Saisivat Virossa n. 3 egee, täällä saavat n. 10 €. Suomalaiset haluavat enemmän.
Suomalaiset _tarvitsevat_ enemmän elääkseen säädyllistä elämää perheen kanssa. Kun se perhe ja asunto on täällä Suomessa, ei Virossa. Virolaiset kantaa kaiken Suomesta ansaitsemansa rahan Viroon, asuvat täällä kimppakämpissä. Ruokaakin roudaavat Virosta mukanaan ettei tarvitse suomalaisissa kaupoissa käydä. Virolaiset raksamiehet tekevät vielä lisätienestiä kun roudaavat halpaa viinaa ja tupakkaa tänne myytäväksi. On niin nähty tämä.
Näitä on asunut naapurissa. En todellakaan heitä tuomitse, enemmänkin olen kateellinen.
Yhdellä entisellä naapurilla oli perhe Virossa, häntä en kadehtinut kun ei heidän kanssaan viikolla saanut olla mutta äkkiä hän lähtikin takaisin. Puhui siitä että vähän kun saa kasaan niin menee. Minä en saa perheelleni kansaan mitään mutta totta kai meitä jokainen mahdollisuuksien mukaan etsii tavan selviytyä.
Lupaan seuraavan asian: Tästä lähtien aina, kun harkitsen palvelun ostamista, kysyn palvelun välittäjän maksamaa palkkaa työntekijälleen. Jos palkka on mielestäni liian alhainen, kieltäydyn palvelusta ja siirryn seuraavalle tarjoajalle. Yritysten pitäisi ilmoittaa omilla nettisivuillaan eri palveluiden työntekijöiden saaman alimman maksetun palkan. Tämäkin pitäisi olla rangaistavaa väärentää.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini teki yli 40v työuransa kaupan kassana/lihatiskityöntekijänä/hedelmäosastosta vastaavana hiukan yli 10e tuntipalkalla. Jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten, eläke huimat 1100e/kk.
Eli kyllä todellakin on. Mistä keksit ettei olisi?
Kun ei ihmisillä ole tajua arkielämän realiteeteista, jos ei perheessä tai lähipiirissä ole tavan työn tekijöitä. 12e tunti on aika tavallinen duunarin tuntipalkka ja sillä pitää ihan elääkin. Eikös se minimituntipalkka kuitenkin ole alle 10 euron?
Palkkoihin tuntuvia korotuksia 2021 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa. Tähän on laskettu mukaan vuorolisät eli peruspalkka saattaa olla alempi. Lisäksi on paljon osa-aikaista työtä, jossa tuntipalkat ovat matalia.
Sille ei vaan mitään voi, että jos ei ole erityistä osaamista, palkka on pieni. Kannattaa siis hankkia kunnollinen koulutus eikä mennä vain kavereiden perässä amkiin taloushallintoa opiskelemaan.
Kuten sanottu, nämä 20 000 ovat melkein kaikki jotain koululaisia. Tässä ketjussa valehdellaan palkoista.
Ei valehdella. Esim. teollisuudessa ja raksalle 9-12€ t palkat ovat yleisiä. Ja näitä saavat eivät ole vain nuoria vaan todellisuudessa suurimmaksi osaksi keski ikäisiä joista moni on kokeneita ammattilaisia. Olen itsekin tehnyt 20v töitä alle 12€ t palkalla. Kyllä työntekijät venyvät Suomessa paljon.
Hassua, että joku edes olettaa, että alle 12 euron palkkoja ei ole. Mä olen olettanut, että suurin osa suomalaisista tienaa sen verran, tai vähän yli. Ja tätä ketjua lukiessa siltä vaikuttaakin. Rikkaat vain olettavat, että kaikki tienaavat vähintään 20e/tunti. Ja sitten ihmettelevät, miksi töissäkäyvillä on tiukkaa, eivätkä saa rahaa säästöön.
Minä oletin, kuten sinä, että suurin osa asian tietää ja etenkin ymmärtävä. Sitten tapasin mieheni. Olin silloin ravintola-alalla keikkailemassa ja totta kai kaveripiiriin kuului samalta alalta porukkaa.
Jossain istujaisissa puhuttiin töistä ja yhden ravintolan vuoropäällikkö, syystä jota en enää muista, mainitsi palkkansa.
Myöhemmin kun olimme kahden mieheni kysyi palkaani, vastasin ja hän jäi tuijottamaan suu auki. Hän oli oikeasti ihmeissään miten se esimiestöitä tekevä, jolla ei oikeataan ole enää mahdollisuutta edetä sai "vain" reilu 13€/h kun oli luullut että minä keikkailija saisin sitä.
En voinut kuin nauraa päin naamaa. Tämä 30-vuotias mies ei ihan oikesti tiennyt että osa meistä saa sen suunnilleen kympin tunnilta vaikka hänelläkin oli duunarikavereita. Suomessa ei taideta paljon puhua omista palkoista.Siksi näistä asioista pitää keskustella ja tämäkin ketju on tehty ihan sitä varten että asioista tiedotetaan ja ihmiset saavat tietoa.
Joillekin on jopa pyhä asia ettei palkkaa kerrota. En tiedä onko se häpeä vai mikä se on.
Se on erittäin haitallista työläisille.
Tähänkin ketjuun on jo löytänyt sellaiset ihmiset jotka pitivät omaa palkkaa huonona, mutta luettuaan tämän ymmärsivät että palkka voisi olla vielä kehnompi.
Nykyään olen täälläkin mainitulla yksityisella turvallisuusalalla. Perustuntipalkka ei päätä huimaa mutta saan "tehtäväkohtaisen" lisän. Kerron siitä kaikille samoissa tehtävissä oleville ihan siitä syystä etten luota että he sen automaattisesti saisi pyytämättä.
Mieheni ei enää pidä palkaani surkeana kun olen myöhemmin kertonut mitä minulle on maksettu milloin mistäkin. Tai esim noista vuorolisistä mitä joku jo ehdotti että pitää poistaa.
Sitä pidetään junttina jos puhuu palkastaan mutta itse puhun koska koska siitä voi olla hyötyä muille plus mieheni ei enää pysty elämään omassa kuplassaan vaan ymmärtää vähän enemmän muita ihmisiä ja erillaisia tilanteita. Hän oli ennen niitä jotka heittää vitsillä tukien poistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini teki yli 40v työuransa kaupan kassana/lihatiskityöntekijänä/hedelmäosastosta vastaavana hiukan yli 10e tuntipalkalla. Jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten, eläke huimat 1100e/kk.
Eli kyllä todellakin on. Mistä keksit ettei olisi?
Kun ei ihmisillä ole tajua arkielämän realiteeteista, jos ei perheessä tai lähipiirissä ole tavan työn tekijöitä. 12e tunti on aika tavallinen duunarin tuntipalkka ja sillä pitää ihan elääkin. Eikös se minimituntipalkka kuitenkin ole alle 10 euron?
Suomessahan ei ole mitään lakisääteistä minimipalkkaa. On vain yleissitovia tes:sejä ja niitäkin työnantajat haluavat huonontaa tai vaihtaa halvempaan.
Eli todellakin tarvitaan liittoja. Koska ilman niitä työnantaja voi sanoa ota tai jätä kun tarjoaa vaikka 3€ palkkaa jos mitään tessiä ei olisi.
Ja mihin sitten vedetään alipalkkaus ja ihmiskaupan raja? Työnantaja voisi pitää töissä 10h päivässä ilman lomia 7pv viikossa. Sillä siihen se härskeimmillä työnantajilla menisi jos mitään tessiä ei olisi.
Ja lisää halpatyövoimaa tänne haalitaan urakalla. Ei nouse meidän palkat. Asumistukijärjestelmä jyllää ja voi hyvin. Ja kuka maksaa? Siinäpä pohdittavaa.
Oon ollut melkein koko elämäni työtön, ja nykyään voisi olla ehkä halua jotain duunia tehdä, mutta en jaksa hakeutua mihinkään koska en saisi kuin näitä paskahommia paskalla palkalla.
Jos saan 10e/tunti bruttona niin se on lähes +-0 tilanne nykyisiin tukiini verrattuna (asun melko kalliissa asunnossa jonka vuokra huomioidaan kokonaisuudessaan toimeentulotuessa koska pk-seudulla ei ole halvempia asuntoja tarjolla)
Jo työmatkat veisivät rahallisesti miinukselle...puhumattakaan siitä menetytystä ajasta jonka nyt voin käyttää itseni kehittämiseen, tai ihan mihin haluan.
Olisin täysin kyvykäs lähes mihin tahansa työhön lyhyen perehdytysjakson jälkeen, mutta nykyinen byrokraattinen ja tutkintoja sekä työhistoriaa suurennuslasilla tarkasteleva toimintamalli työmarkkinoilla pitää minut jatkossakin työttömänä.
T: mies, 33 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Olipas kyllä kerrassaan kamalaa luettavaa D: En enää ikinä mene yhteenkään huvi/teema/elämyspuistoon. Kamalaa kyykyttämistä!
Tuu vaan! Siellä on niin kiva olla töissä, et mä ainakin välillä havahdun, et "nii joo, tästähän saa palkkaakin" 😃 Harrastushan se mulle on, veivata niitä mun rakkaita laitteita 😊
Vierailija kirjoitti:
Ja lisää halpatyövoimaa tänne haalitaan urakalla. Ei nouse meidän palkat. Asumistukijärjestelmä jyllää ja voi hyvin. Ja kuka maksaa? Siinäpä pohdittavaa.
Emmekö me saa jo aika usein lukea miten yritykset ja rikkaammat lähtevät ulkomaille? Kuka sen sitten todellakin maksaa? En ainakaan minä koska kuukaudessa saan enemmän asumistukea mitä maksan veroja.
Minulta loppui voimat ja aseet vaikuttaa ja nykyään ei enää ole edes tahtoa.
Lukiossa yhteiskuntaopin opettaja neuvoi säästämään kaiken "patjan alle" koska pankkiin ei pidä luottaa, jos se kaatuu voit menettää säästösi.
Näin teen minkä voin. Ehkä minäkin voin jonain päivänä jättää tämän uppoavan Suomen.