Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vierailija
09.10.2019 |

Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.

Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vaihtoehdot

Kommentit (423)

Vierailija
281/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjimus kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa tuli aika vahva wtf-fiilis. Aivan järkyttävän huonoa palkkaa maksetaan näköjään joillekin. Olen pitänyt omaa 13,11/h tuntipalkkaani (yksityinen turvallisuusala, rividuunari) aivan surkeana, mutta taidankin vetää valitukset takaisin.

Omalla kohdalla kipuraja palkan suhteen menee 12 e/h kohdalla.

Sinä taidat saada vitostason palkkaa? Huomio että ykkösen tuntipalkka samalla alla on reilu 10€.

Vierailija
282/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

köyhät osaamattomat yrittäjät kirjoitti:

Miksi meillä on niin köyhiä firmoja ja työnantajia ettei heillä ole varaa maksaa parempia palkkoja ja ylityölisiä, vakuutuksia ja työterveyttä?

Miksi niin köyhä alkaa yrittäjäksi eikä mene vain siivoomaan?

Yrittäjyyteen pitää olla rahaa ja olla rikas että voi alkaa yrittämään. Jos ei ole varaa maksaa edes palkkoja oikein, niin miksi alkaa yrittämään?

Pitäisikö ensin mennä elämänhallinta kurssille tms?

Tyhmä kysymys. Koska meillä ei ole asiakkaita, jotka haluavat maksaa senttiäkään enempää kuin mitä on ihan pakko. Täällä sitä nau'utaan palkkojen alhaisuudesta ja samaan aikaan metsästetään tuotteita ja palveluita mahdollisimman halvalla. Tekopyhät p erseet.

Ei katsos ole mitään millä maksaa, pitää etsiä se halvin. Ostovoima on hyvin heikko Suomessa. Tekopyhää kiukutella miksi ei osta kallista niille joilla ei siihen varaa ole.

Se oliskin hauskaa kun yrittäjä joutuisi itse rahoittamaan omaa yritystään että saisi palkat maksettua, sitähän tuo pösilö kirjoitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meillä on niin köyhiä firmoja ja työnantajia ettei heillä ole varaa maksaa parempia palkkoja ja ylityölisiä, vakuutuksia ja työterveyttä?

Yrittäjyyteen pitää olla rahaa ja olla rikas että voi alkaa yrittämään. Jos ei ole varaa maksaa edes palkkoja oikein, niin miksi alkaa yrittämään?

Tyhmä kysymys. Koska meillä ei ole asiakkaita, jotka haluavat maksaa senttiäkään enempää kuin mitä on ihan pakko. Täällä sitä nau'utaan palkkojen alhaisuudesta ja samaan aikaan metsästetään tuotteita ja palveluita mahdollisimman halvalla. Tekopyhät p erseet.

Ei katsos ole mitään millä maksaa, pitää etsiä se halvin. Ostovoima on hyvin heikko Suomessa. Tekopyhää kiukutella miksi ei osta kallista niille joilla ei siihen varaa ole.

En tarkoittanut, että pitää pystyä ostamaan kaikki kerralla. Edustanet nykyajan kaikki-heti-nyt-ajattelua. Jostain pitää aloittaa. Enpä itsekään ennen ostellut esim. luomuruokaa, mutta jos edes yhden tuotteen viitsii venyä jos mitenkään pystyy. Näin syntyy karmaa, joka kohta auttaa ostamaan jo kaksi. Ja sitten kolme. "Mutta kun kaikki heti tai ei ole mikään oikea ratkaisu yhtään mihinkään!!! En ymmärrä aikajanoja ja kehityskaaria!!! :O :O :O" -palsta

Vierailija
284/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vahingossa ajautunut siivoojaksi, kun en ikinä saannut oman alan töitä. Siis sain, mutta ne oli aina nollasopimuksia tai määräaikaisia sopimuksia. Muutaman kuukauden työsuhde lähinnä veeetutti. Ja pistettiin tekemään kaikki raskaimmat ja vaarallisimmat työt. :( 

Lähdin siivoojaksi. Siivousalalla minulle maksettiin 11,76. Se oli siis 4 ryhmän palkka. Tein tällä palkalla töitä 2 vuotta. Suostuin tekemään kaikki ylityöt ja lauantaityöt ja kaikki. Aina kun minulle soitettiin ja pyydettiin ylitöihin, niin lähdin. Töissä annoin itsestäni AINA 100%. AINA. Huomasin, että juuri kukaan muu ei suostunut tekemään ylitöitä/lauantaitöitä. 

Sitten yks päivä pamautin, haluan että palkkani nostetaan seuraavan palkkaryhmään, siis 12,35, tai irtisanoudun!  Hyvin kiltisti kuulkaas nostettiin palkka! Ilman napinoita! Ja tämä on sellaisessa yrityksessä, mikä on tunnettu huonoista palkoistaan. Ja muutenkin siivousalalla ei palkkoja nosteta kovin helposti. Ja tiedän sen, että kukaan muu meidän työporukasta ei saa samaa palkkaa kuin minä. gfnhf Vaikka ei tämä 12,35 :kään mikään hyvä pallkka ole. Mutta on se parempi kuin 11,76 :D

Työelämässä onkin tärkeää erottua joukosta positiivisesta ja näyttää että on kova tekemään töitä. Että on mukana 100%:sti. Ts. pitää tehdä itsestään niin tärkeä työntekijä, että on korvaamaton! 

Vierailija
285/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

amujen hommia kirjoitti:

Hyi helevetti. Älkää nyt ihmeessä noin matalalla palkalla työskennelkö. Pomonne huijaa teitä ja hyötyy teistä rahallisesti!

Eihän edes muualta tulleet tee noita hommia, kun hoksaavat mistä on kyse!

Jäin keväällä työttömäksi 30v kestäneen työputken jälkeen. 

Menin sitten mukaan "työelämään valmennukseen" ja siellä minulle tarjottiin tehdastöitä, koska oman alani töitä ei ollut tarjolla. 

Palkka huimat +8e/h . Paheksuin huonoa palkkaa, kun työpaikkakin olisi ollut toisella paikkakunnalla ja ajamista olisi tullut reilu 60km päivä.

Tämä ohjaaja alkoi pitämään minulle saarnaa siitä, että työ antaa tekijälleen muutakin kuin vain sen työn :D

Ihan niinkuin en tietäisi, kun ikäni olen töissä ollut. Mutta en minäkään hyväntekeväisyyteen viitsisi alkaa.Tehdastyö on kuitenkin raskasta ja ikääkin alkaa olla. Ja kaiken huipuksi saan nyt paremmin ansiosidonnaisella, kuin mitä tuolla töissä saisia, kun otetan huomioon matkakulut. 

Eikä voida sanoa, että ansiosidonnainen olisi liian suuri, vaan palkka on liian pieni. Ja kun tuollaisesta työstä jäät joskus työttömäksi, on ansiosidonnainenkin vain noin 600e/kk. Ja sillä on jo vaikea tulla toimeen.

Ymmärrän kaiken tämän ja olen tosi empaattinen. Mutta en koskaan pysty käsittämään, miksi joku (sinä?) ajattelee, että tällainen vastoinkäyminen olisi sitten muitten (veronmaksajien) ongelma?

Minusta tuet vaan pitäisi poistaa. Ehkä se nostaisi palkkoja. Ainakin se ratkaisisi ongelmasi.

Jos sinulla ei ole perhettä muuta sinne työpaikan viereen. Jos on perhettä, niin kai he tekevät jotain hyväksesi, että pääsisit edes vähän helpommalla. ?

"Tuet pitäisi poistaa" mieltä ollaan tasan niin kauan, kun oma varma työpaikka menee alta työskenneltyäsi siellä 20v, asuntolaina painaa pälle ja lapset on pahimmassa kulutusiässä. 

Ja miten se, että tuet poistetaan, muka nostaisi palkkoja? Päinvastoin, ihmisten olisi pakko mennä 5e/h työpaikkoihin.

Yhteiskunnassa homma menee niin, että teet työtä ja maksat veroja. Kun jäät  työttömäksi, nosta työttömyyskorvausta, ettet kuole nälkään tai joudu kerjuulle. Työtä kun ei välttämättä ole vaikka sitä haluaisit.

Sitten kun taas pääset töihin, maksat taas niitä veroja ja joku toinen työtön elää sinun verorahoillasi. Vuoron vieraissa.  Koskaan kun et voi olla varma, ettei se työpaikka menen sinunkin altasi, vaikka kuinka olet luullut, että se on ikuinen.

Minä maksan mielelläni veroja, koska niillä saadaan niin paljon hyvää aikaiseksi. Koulut, sairaanhoito(lähes ilmaista) työttömyystuki jne.

Olen kyllä ollut tätä mieltä ihan läpi työttömyydenkin. Ei se toki vuosia kestänyt. En vaan hyväksy varastamista.

Nälkäänkuoleminen olisikin mielenkiintoinen kohtalo ja kertoisi aika paljon ihmisestä joko siitä kuolleesta tai muista sitten..

Se ettet sinä taivu ”kerjuulle” kertoo vain siitä, että olet ylpeä, ahneuden lisäksi.

Koska myös oletat, että kaikki ihmiset ovat itsekkäitä on aika itsestäänselvää, että itse olet itsekäs.

Et taida ymmärtää mitään ylipäätään rakkaudesta ja laupeus varmaan oikein puistattaa sinua.

Vierailija
286/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siivoajana 4e tunti ja pikaruokalassa 7e tunti.

Vierailija
287/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin erässä puhelinmyyntifirmassa / sähköyhtiön asiakaspalvelusa töissä yli vuosi sitten, tuntipalkka 9,55e + joku lisä 0,50 senttiä eli yhteensä tuntipalkka oli 10,05e, kuukaudessa tilille napsahti noin 1200e :D arvaa lopetinko pian :D

Vierailija
288/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

amujen hommia kirjoitti:

Hyi helevetti. Älkää nyt ihmeessä noin matalalla palkalla työskennelkö. Pomonne huijaa teitä ja hyötyy teistä rahallisesti!

Menin sitten mukaan "työelämään valmennukseen" ja siellä minulle tarjottiin tehdastöitä, koska oman alani töitä ei ollut tarjolla. 

Palkka huimat +8e/h . Paheksuin huonoa palkkaa, kun työpaikkakin olisi ollut toisella paikkakunnalla ja ajamista olisi tullut reilu 60km päivä.

Tämä ohjaaja alkoi pitämään minulle saarnaa siitä, että työ antaa tekijälleen muutakin kuin vain sen työn :D

Ihan niinkuin en tietäisi, kun ikäni olen töissä ollut. Mutta en minäkään hyväntekeväisyyteen viitsisi alkaa.Tehdastyö on kuitenkin raskasta ja ikääkin alkaa olla. Ja kaiken huipuksi saan nyt paremmin ansiosidonnaisella, kuin mitä tuolla töissä saisia, kun otetan huomioon matkakulut. 

Eikä voida sanoa, että ansiosidonnainen olisi liian suuri, vaan palkka on liian pieni. Ja kun tuollaisesta työstä jäät joskus työttömäksi, on ansiosidonnainenkin vain noin 600e/kk. Ja sillä on jo vaikea tulla toimeen.

Ymmärrän kaiken tämän ja olen tosi empaattinen. Mutta en koskaan pysty käsittämään, miksi joku (sinä?) ajattelee, että tällainen vastoinkäyminen olisi sitten muitten (veronmaksajien) ongelma?

Minusta tuet vaan pitäisi poistaa. Ehkä se nostaisi palkkoja. Ainakin se ratkaisisi ongelmasi.

Jos sinulla ei ole perhettä muuta sinne työpaikan viereen. Jos on perhettä, niin kai he tekevät jotain hyväksesi, että pääsisit edes vähän helpommalla. ?

"Tuet pitäisi poistaa" mieltä ollaan tasan niin kauan, kun oma varma työpaikka menee alta työskenneltyäsi siellä 20v, asuntolaina painaa pälle ja lapset on pahimmassa kulutusiässä. 

Ja miten se, että tuet poistetaan, muka nostaisi palkkoja? Päinvastoin, ihmisten olisi pakko mennä 5e/h työpaikkoihin.

Yhteiskunnassa homma menee niin, että teet työtä ja maksat veroja. Kun jäät  työttömäksi, nosta työttömyyskorvausta, ettet kuole nälkään tai joudu kerjuulle. Työtä kun ei välttämättä ole vaikka sitä haluaisit.

Sitten kun taas pääset töihin, maksat taas niitä veroja ja joku toinen työtön elää sinun verorahoillasi. Vuoron vieraissa.  Koskaan kun et voi olla varma, ettei se työpaikka menen sinunkin altasi, vaikka kuinka olet luullut, että se on ikuinen.

Minä maksan mielelläni veroja, koska niillä saadaan niin paljon hyvää aikaiseksi. Koulut, sairaanhoito(lähes ilmaista) työttömyystuki jne.

Olen kyllä ollut tätä mieltä ihan läpi työttömyydenkin. Ei se toki vuosia kestänyt. En vaan hyväksy varastamista.

Nälkäänkuoleminen olisikin mielenkiintoinen kohtalo ja kertoisi aika paljon ihmisestä joko siitä kuolleesta tai muista sitten..

Se ettet sinä taivu ”kerjuulle” kertoo vain siitä, että olet ylpeä, ahneuden lisäksi.

Koska myös oletat, että kaikki ihmiset ovat itsekkäitä on aika itsestäänselvää, että itse olet itsekäs.

Et taida ymmärtää mitään ylipäätään rakkaudesta ja laupeus varmaan oikein puistattaa sinua.

Minä olen ihan kirjaimellisesti varastanut työnantajaltani ruokaa ettei tulisi tuo nälkäkuolema. Tunnit ja palkka oli sen verran pieni. Kaupanala ei taida ketään yllättää.

Jäin koloon jossa tuet laskettiin parempien tuntien mukaan ja kun ne putosi piti odottaa tukien käsittelyä niin ettei oikeasti ollut varaa edes siihen ruokaan. Silloin varastin enkä edes häpeä, piti pysyä hengissä. Ilman tukia olisin totta kai varastanut enemmän.

Vierailija
289/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

amujen hommia kirjoitti:

Mitä ihmettä sä selität??

Vierailija
290/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut, että pitää pystyä ostamaan kaikki kerralla. Edustanet nykyajan kaikki-heti-nyt-ajattelua. Jostain pitää aloittaa. Enpä itsekään ennen ostellut esim. luomuruokaa, mutta jos edes yhden tuotteen viitsii venyä jos mitenkään pystyy. Näin syntyy karmaa, joka kohta auttaa ostamaan jo kaksi. Ja sitten kolme. "Mutta kun kaikki heti tai ei ole mikään oikea ratkaisu yhtään mihinkään!!! En ymmärrä aikajanoja ja kehityskaaria!!! :O :O :O" -palsta

Ei ole viitsimisestä kyse vaan siitä ettei ne sentit veny. Ei se katsos tapahdu hyvän tahdon voimalla. Sieltä säästetään mistä pystyy.

Vierailija
291/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ja vielä kerran ei kirjoitti:

Joidenkin työpanoksesta kukaan ei ole valmis maksamaan 12€/h. Sinäkö ne haluat elättää?

Myös sinä osallistut heidän elättämiseen tukien muodossa.

Vastoin tahtoani, kai sen tajuat.?

On muitakin vaihtoehtoja.. ei aikuista työkykyistä pidä kenenkään joutua elättämään.

Vierailija
292/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ja vielä kerran ei kirjoitti:

Joidenkin työpanoksesta kukaan ei ole valmis maksamaan 12€/h. Sinäkö ne haluat elättää?

Myös sinä osallistut heidän elättämiseen tukien muodossa.

Vastoin tahtoani, kai sen tajuat.?

On muitakin vaihtoehtoja.. ei aikuista työkykyistä pidä kenenkään joutua elättämään.

Silti olet sitä mieltä ettei ne työkykyiset ansaitse palkkaa jolla elättäisivät itsensä. Aika ristiriitainen olet.

Vierailija
293/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurjimus kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa tuli aika vahva wtf-fiilis. Aivan järkyttävän huonoa palkkaa maksetaan näköjään joillekin. Olen pitänyt omaa 13,11/h tuntipalkkaani (yksityinen turvallisuusala, rividuunari) aivan surkeana, mutta taidankin vetää valitukset takaisin.

Omalla kohdalla kipuraja palkan suhteen menee 12 e/h kohdalla.

Sinä taidat saada vitostason palkkaa? Huomio että ykkösen tuntipalkka samalla alla on reilu 10€.

Nelostaso PKS-seudulla korkeimmalla kokemuslisällä ja taisi olla vielä joku pieni erä siinä päällä. Mielestäni silti palkka ei ole kovin suuri. Tiedän kyllä, mitä alemmissa palkkaluokissa maksetaan. Aivan hirveitä orjapalkkoja.

Vierailija
294/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä mielenkiintoista, miten työntekijöiden palkkaa ei voida nostaa, mutta toimitusjohtajien palkkoja nostetaan kyselemättäkin ja annetaan vielä boonuksia.

Vierailija
295/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa. Tähän on laskettu mukaan vuorolisät eli peruspalkka saattaa olla alempi. Lisäksi on paljon osa-aikaista työtä, jossa tuntipalkat ovat matalia. 

Sille ei vaan mitään voi, että jos ei ole erityistä osaamista, palkka on pieni. Kannattaa siis hankkia kunnollinen koulutus eikä mennä vain kavereiden perässä amkiin taloushallintoa opiskelemaan.

Kuten sanottu, nämä 20 000 ovat melkein kaikki jotain koululaisia. Tässä ketjussa valehdellaan palkoista.

Ei valehdella. Esim. teollisuudessa ja raksalle 9-12€ t palkat ovat yleisiä. Ja näitä saavat eivät ole vain nuoria vaan todellisuudessa suurimmaksi osaksi keski ikäisiä joista moni on kokeneita ammattilaisia. Olen itsekin tehnyt 20v töitä alle 12€ t palkalla. Kyllä työntekijät venyvät Suomessa paljon.

Hassua, että joku edes olettaa, että alle 12 euron palkkoja ei ole. Mä olen olettanut, että suurin osa suomalaisista tienaa sen verran, tai vähän yli. Ja tätä ketjua lukiessa siltä vaikuttaakin. Rikkaat vain olettavat, että kaikki tienaavat vähintään 20e/tunti. Ja sitten ihmettelevät, miksi töissäkäyvillä on tiukkaa, eivätkä saa rahaa säästöön.

Vierailija
296/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tollasilla palkoilla elä mitenkään.

Siis mä en nyt ymmärrä, miten niin ei elä?

Itellä kokemusta 10e/h palkasta + iltalisät.

Tommosella palkalla myös verot on alhaset.

Siitä jää vaihtelevasti 1500-1400 kuussa käteen kulujen jälkeen.

Jos tolla ei elä, niin ei osaa käyttää rahaa. Eihän tolla nyt HETI mitään autoja ostella, mut oli se musta ihan hyvin.

Vierailija
297/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitin puutarhurin hommissa niin palkka oli sen vajaa 9 euroa/tunti. Nyt kun on vuosien työkokemusta niin se on hiipinyt hiljalleen ylöspäin ja nyt on nippa nappa sen 12 euroa tunnilta. Siltikin mielestäni ihan liian vähän niin fyysisesti raskaaseen työhön, ja hirvittää vastavalmistuneiden/kausityöläisten puolesta joilla palkka on sen mitä mulla alussa ja työ on kuitenkin ihan yhtä raskasta.

Vierailija
298/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös siivousalalla työskennellyt. Palkka oli toisessa oikein 10,67€/h ja toisessa 11.20. Eli kakkos - ja kolmostason liksat.

Palkat tosiaan maksetaan päin p*rsettä todella usein, aina sai olla tarkistamassa ja vaatimassa omiaan. Ja ei mitään lauantailisiä maksella, arvatkaa siis kiinnostiko mennä lauantaitakin vielä viettämään työpaikalle? Ei. ja sunnuntaisin ei tietenkään koskaan ollut töitä ettei vaan rikastumaan pääse...

Olet huonossa firmassa/toimipisteessä, jos palkat väärin. Oletko hyvä tekijä? Jos kyllä, etsimällä löytää parempia olosuhteita. Jos olet huono tekijä, otan osaa.

Juu ei se sollin maine kauhean hehkeä ole, samat ongelmat vähän joka puolella Suomea, googlesta löytyy aika paljon. ja ihan työkavereilta kuullut samaa, aina palkoissa korjattavaa. Tämä on alalla yleistä kun esimies palkkoja naputtelee koneeltaan. Olen itse ihan muualla töissä nykyään.

Vierailija
299/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

amujen hommia kirjoitti:

Minä olen ihan kirjaimellisesti varastanut työnantajaltani ruokaa ettei tulisi tuo nälkäkuolema. Tunnit ja palkka oli sen verran pieni. Kaupanala ei taida ketään yllättää.

Jäin koloon jossa tuet laskettiin parempien tuntien mukaan ja kun ne putosi piti odottaa tukien käsittelyä niin ettei oikeasti ollut varaa edes siihen ruokaan. Silloin varastin enkä edes häpeä, piti pysyä hengissä. Ilman tukia olisin totta kai varastanut enemmän.

Ja koska joku kuitenkin tulee pätemään ettei kaikkien tarvitse asua pk-seudulla niin kyllä, olen samaa mieltä että täältä voisi sulkea jokaikisen kaupan, terveyskeskuksen, ravintolan ja jättää toimistot siivoamatta jos se tarkoittaisi sitä että ne niitä töitä ennen tehneet saisi jostain muualta työn jolla voisivat pitää itsensä elossa ilman tukia (ja varastamista).

Vierailija
300/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa. Tähän on laskettu mukaan vuorolisät eli peruspalkka saattaa olla alempi. Lisäksi on paljon osa-aikaista työtä, jossa tuntipalkat ovat matalia. 

Sille ei vaan mitään voi, että jos ei ole erityistä osaamista, palkka on pieni. Kannattaa siis hankkia kunnollinen koulutus eikä mennä vain kavereiden perässä amkiin taloushallintoa opiskelemaan.

Kuten sanottu, nämä 20 000 ovat melkein kaikki jotain koululaisia. Tässä ketjussa valehdellaan palkoista.

Ei valehdella. Esim. teollisuudessa ja raksalle 9-12€ t palkat ovat yleisiä. Ja näitä saavat eivät ole vain nuoria vaan todellisuudessa suurimmaksi osaksi keski ikäisiä joista moni on kokeneita ammattilaisia. Olen itsekin tehnyt 20v töitä alle 12€ t palkalla. Kyllä työntekijät venyvät Suomessa paljon.

Hassua, että joku edes olettaa, että alle 12 euron palkkoja ei ole. Mä olen olettanut, että suurin osa suomalaisista tienaa sen verran, tai vähän yli. Ja tätä ketjua lukiessa siltä vaikuttaakin. Rikkaat vain olettavat, että kaikki tienaavat vähintään 20e/tunti. Ja sitten ihmettelevät, miksi töissäkäyvillä on tiukkaa, eivätkä saa rahaa säästöön.

Joo niinpä, mitä ihmettä nyt okeesti.

Ainakin tekstiilialalla on tosi matalat alkupalat.

Kaikki varsinkin naisvaltaiset tehtaat ja laitokset on matalasti palkattuja.

Mikä yllätys tää nyt on kellekään? Missä maailmassa ihmiset oikein elää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi