Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vierailija
09.10.2019 |

Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.

Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vaihtoehdot

Kommentit (423)

Vierailija
241/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommunistitko tätä ylläpitää häh? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmista palkoista tulisikin melkoinen ketjureaktio taloudessa...

Kerro nyt saatana lisää?

Eihän nuo palkat ketään kannata. Ihmettelen miksi kukaan tekee noita?

Luulisi ihmisillä olevan järkeä päässä ja pysyttelevän tukien varassa mieluummin.

Siis tekeekö vassarit noita töitä ylläpitääkseen työväenkultuuria vai mistä tässä on vika?

Eihän kukaan muu kuin työtä arvostava vassari mene mieluummin töihin kuin jää tukien varaan.

Minkä ihmeen tukien varassa?! Jos jättäytyisin työttömäksi, saisin karenssin jälkeen työttömyyskorvausta. Ehkä. En mitään muita tukia.

Vierailija
242/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskahan tämä asia saataisiin Suomessa korjattua? Itsellä tuntipalkka 11 eur ja rapiat päälle. Myyjän työtä ja ihan riittävän viheliäistä. Turha sanoa, että en viitsi liikoja tsemppailla tai puristaa työnantajalle. Vedän niin löysästi kuin vain voin, koska motivaatio on tasan nollassa ellei jopa miinuksen puolella.

Pitäisikö tässä tuntea itsensä hyväosaiseksi, kun joku parka työskentelee alle 10 eur tuntipalkalla? No enpä tunne.

Opiskelijat ja lyhytaikaiset kokemattomat ja kouluttamattomat sijaiset erikseen, mutta vakityössä käyvälle tälläinen palkkataso on vain ja ainoastaan NAURETTAVA. Meidän tulisi kaikkien saada automaattisesti jotain kansalaispalkkaa tms. lisää valtiolta, jotta tulisimme toimeen. Itse en pärjäisi ellei puoliso tienaisi huomattavasti paremmin ja vastaisi suurimmasta osasta elinkustannuksiamme.

Monella köyhällä vaikuttaa olevan puoliso, joka maksaa ainakin puolet kuluista. Se varmasti helpottaa. Minä maksan kaiken yksin sillä 11 euron tuntipalkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä - ei se oikein ole, mutta totta

Vierailija
244/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menette töihin mistä ei makseta kunnolla? Roskakuskikin tienaa enemmän.

Ai miksikö? No siksi, että elettävä on ja ruokaa saatava. Jos jäät työttömäksi ja oman alan töitä ei löydy, on otettava vastaan työ mikä tahansa. Ja sehän on tietenkin se työ, jossa tuntipalkka on se 7,70e/h ja se työ jota   ei kukaan ole ottanut vastaan huonon palkan takia.  Pakko sinne on mennä, muuten ei tule rahaa mistään.

Vierailija
245/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennustyömaasiivoojana. Palkka on 11,76. Työ on todella raskasta sekä henkisesti, että fyysisesti. Ja paaaskaista. Pitää kestää painetta, kiirettä, kyklmää, kuumaa, likaisuutta, kettuilua. Aina väsyttää. Päivät on pitkiä ja työmaat voivat olla satojenkin kilometrien päässä. Pitää olla auto, että pääsee töihin. Sekin maksaa!!!! 

Ei kannata ruveta duunariksi, eikä varsinkaan siivoojaksi. Ihan sama elääkö täällä ollenkaan. kun aina on vaan työ. Ja työllä ansaitulla palkalla elättää juuri ja juuri itsensä.  

Vierailija
246/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma palkka 10e/tunti, lisiä tulee jonkun verran joten todellisuus 12-15e tunti. Mutta jos on semmoisia hetkiä että ei lisiä saa, niin sitten se jää kymppiin. Aiemmin palkka oli 7e tunti, mutta nousi sittemmin.

Mitä te oikein jotkut narisette että yhyy uli uli älkää menkö töihin noin pienillä palkoilla teitä riistetään byhyy <//3. Onko arvon siunailijoilla tiedossa että KAIKILLA EI YKSINKERTAISESTI OLE MAHDOLLISUUTTA TYÖHÖN MISTÄ TIENAISI ENEMMÄN? Ei niihin hyvinpalkattuihin duuneihin noin vaan marssita ja aleta tekemään. Sitäpaitsi, jos me paskapalkkaiset jäätäisiin kotiin makaamaan niin siitähän te vasta kitisisittekin koska yhyy meidäm,,, verom,, raha haaskaajat!!11!

Lisäksi, itse ainakin tulen toimeen palkallani ihan mukavasti vaikka en glamourelämää vietäkkään. 

Vierailija
247/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies32vuotta kirjoitti:

Rakennustyömaasiivoojana. Palkka on 11,76. Työ on todella raskasta sekä henkisesti, että fyysisesti. Ja paaaskaista. Pitää kestää painetta, kiirettä, kyklmää, kuumaa, likaisuutta, kettuilua. Aina väsyttää. Päivät on pitkiä ja työmaat voivat olla satojenkin kilometrien päässä. Pitää olla auto, että pääsee töihin. Sekin maksaa!!!! 

Ei kannata ruveta duunariksi, eikä varsinkaan siivoojaksi. Ihan sama elääkö täällä ollenkaan. kun aina on vaan työ. Ja työllä ansaitulla palkalla elättää juuri ja juuri itsensä.  

Tämähän siinä huonosti palkatussa työssä onkin, kun saat palkkaa sen verran, että pysyt hengissä ja "jaksat" käydä töissä. Ikuinen noidankehä, joka kyllä latistaa.

Vierailija
248/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen KALLISTA, sähkö KALLISTA, ruoka MELKO KALLISTA.

Eihän tuollaisilla "palkoilla" ole mitään ostovoimaa, eikä tuollaisista "palkoista" kerry mitään verohyötyä.

Mikä hitto tätä maata oikein vaivaa?

Laskelmieni mukaan noin 15e tuntipalkka vähintään 6h viidesti päivässä kannattaisi taloudellisesti että saa elettyä yhteiskunnassa hyvinvoivasti. Ei sekään silti kannata siten että säästöön jäisi, mutta noin.

No meinasin jo sanoa itsekkin tämän, että nykysuomessa se 15€/h on ns. "minimipalkka", millä kattaa elämisen ilman pennin venyttämistä.

Palkka pitäisi maksaa ammattitaidon, osaamisen ja kokemuksen mukaan. Turha on "työantajien" ulista, että ei löydy ammattitaitoista työvoimaa, jos eivät haluaa maksaa asiallisia palkkoja.

Eikä varsinkaan motivoitunutta ja sitoutunutta työvoimaa, jotka on oikeasti ihan jokaiselle yritykselle se ainoa minkä varaan koko bisnes nojaa.

Se on ihan se ja sama millaisia visioita on, jos kaikki nakkaa pskat ja tekee hommat vähän sinnepäin. Ja niinhän siinä käy, kun työntekijää ei arvosteta.

Vierailija
249/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ja vielä kerran ei kirjoitti:

Joidenkin työpanoksesta kukaan ei ole valmis maksamaan 12€/h. Sinäkö ne haluat elättää?

Myös sinä osallistut heidän elättämiseen tukien muodossa.

Vierailija
250/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on 13,5e mutta sopimus on 0-tuntisopimus. Ensimmäinen vakituinen sopimus ikinä. Viikossa on varmana töitä 2h, työnantaja selitti silmät kiiluen että töitä on niin paljon kuin vain jaksaa tehdä. Jäi vaan sanomatta, että tää on kuin yrittäjän hommaa eli itse pitää hankkia asiakkaat, joista firma käärii rahat. Asiakkaiden etsimisestä ei makseta, se pitää tehdä omalla ajalla. 

En jaksa vaivautua, kun ei työnantajakaan vaivaudu minun suuntaan. Sieltä mennään missä rima on matalin ilman, että siitä koituu sanomista mulle. 

Tätä ennen mun määräaikaisissa pätkissä palkka on ollut 7-9e. 

N37

Vierailija
251/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menette töihin mistä ei makseta kunnolla? Roskakuskikin tienaa enemmän.

Ajan mieluummin laitteita kuin roska-autoa, se on paljon hauskempaa! 😊

Vierailija
252/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paremmista palkoista tulisikin melkoinen ketjureaktio taloudessa...

Joo, mutta tuotteiden hinnat eivät nousisi yhtä rajusti, mitä palkat. Sitäpaitsi se ei olisi kamalaa, jos hinnat nousisivat, mikäli palkat nousisivat reilusti. Silloin jokaisella palkansaajalla olisi enemmän valuuttaa ja näin ollen myös valinnan vapautta. Se että jonkin tuotteen hinta nousee muutamalla kymmenellä sentillä muutaman euron palkannostojen vuoksi, ei ole mikään maailman loppu. Minulla parin euron tuntipalkan nousu tarkoittaisi 17% palkankorotusta, mikä on kuukausipalkassani jo huomattavasti parempi. Ei silläkään herroiksi tosin eläisi.

Vierailija
253/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! Jos joku saa alle Tes:n palkan niin sit yhteyttä esim. Liittoon, kuului siihen tai ei. Kannattaa aittaa ja kysyä, mitä voi tehdä, alipalkkaus on laitonta!

Esim. Palvelualoilla, kuten kaupassa on sitova Tes ja tuolta löytyy taulukot:

https://www.pam.fi/tyo/tyoehtosopimukset.html

Vierailija
254/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen siivosualalla. Ja palkka on siis huono. Tämähän on sanomattakin selvää.

Mutta eniten suututtaa se, että yritys yrittää koko ajan jättää maksamatta lisiä, lomakorvauksia yms. Lisäksi ilmoitettuja tunteja puuttuu palkasta. Olen työskennellyt jo kahdessa siivousalan yrityksessä ja molemmissa samat palkkasekoilut. Muutenkin huono palkka ja sitten vielä yritetään jättää osa maksamatta. Ja tämä on ihan normaalia siivousalalla. Omasta palkastaan ja lisistään on tapeltava, että ne maksetaan!. 

Surullisinta on, kun siivousalalla on paljon nuoria ja ulkomaalaisia, jotka eivät edes tiedä mitä kaikkia lisiä ym. on olemassa. Eivät siis tajua lukea tessiä. Eivätkä tajua, että jokaikinen kerta palkkalaskelma pitää tarkistaa ja laskea itse, että kaikki on maksettu oikein!!!!!!!!!Ja näiltä varsinkin yritetään jättää maksamatta  mitä kuuluu.

Sairas maailma.... :(

Vierailija
255/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen KALLISTA, sähkö KALLISTA, ruoka MELKO KALLISTA.

Eihän tuollaisilla "palkoilla" ole mitään ostovoimaa, eikä tuollaisista "palkoista" kerry mitään verohyötyä.

Mikä hitto tätä maata oikein vaivaa?

Laskelmieni mukaan noin 15e tuntipalkka vähintään 6h viidesti päivässä kannattaisi taloudellisesti että saa elettyä yhteiskunnassa hyvinvoivasti. Ei sekään silti kannata siten että säästöön jäisi, mutta noin.

No meinasin jo sanoa itsekkin tämän, että nykysuomessa se 15€/h on ns. "minimipalkka", millä kattaa elämisen ilman pennin venyttämistä.

Palkka pitäisi maksaa ammattitaidon, osaamisen ja kokemuksen mukaan. Turha on "työantajien" ulista, että ei löydy ammattitaitoista työvoimaa, jos eivät haluaa maksaa asiallisia palkkoja.

Eikä varsinkaan motivoitunutta ja sitoutunutta työvoimaa, jotka on oikeasti ihan jokaiselle yritykselle se ainoa minkä varaan koko bisnes nojaa.

Se on ihan se ja sama millaisia visioita on, jos kaikki nakkaa pskat ja tekee hommat vähän sinnepäin. Ja niinhän siinä käy, kun työntekijää ei arvosteta.

Joo tämä! Minunkin työnantajani kuvittelee minun olevan jotenkin uskollinen firmalle, mutta todellisuudessa kenenkään ei tarvitse kuin tarjota hieman suurempaa palkkaa niin hyppään seuraavan kelkkaan. Uskollisuuden saa kilpailukykyisillä palkoilla, ei riistolla. Siinäpähän jää itkemään, kun ollaan sitten asiakkaiden kanssa hankaluuksissa, jos tekijöitä ei riitä. Ei ole minun ongelmani. Sitten kun alkaa näkymään palkassa, niin lupaan, että olen uskollisempi.

Vierailija
256/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivvoi kirjoitti:

Itse työskentelen siivosualalla. Ja palkka on siis huono. Tämähän on sanomattakin selvää.

Mutta eniten suututtaa se, että yritys yrittää koko ajan jättää maksamatta lisiä, lomakorvauksia yms. Lisäksi ilmoitettuja tunteja puuttuu palkasta. Olen työskennellyt jo kahdessa siivousalan yrityksessä ja molemmissa samat palkkasekoilut. Muutenkin huono palkka ja sitten vielä yritetään jättää osa maksamatta. Ja tämä on ihan normaalia siivousalalla. Omasta palkastaan ja lisistään on tapeltava, että ne maksetaan!. 

Surullisinta on, kun siivousalalla on paljon nuoria ja ulkomaalaisia, jotka eivät edes tiedä mitä kaikkia lisiä ym. on olemassa. Eivät siis tajua lukea tessiä. Eivätkä tajua, että jokaikinen kerta palkkalaskelma pitää tarkistaa ja laskea itse, että kaikki on maksettu oikein!!!!!!!!!Ja näiltä varsinkin yritetään jättää maksamatta  mitä kuuluu.

Siis työnantaja ei maksa palkkaa oikein ja jättää tiettyjä osia maksamatta, jos et ole tarkkana?

Vierailija
257/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivvoi kirjoitti:

Siivousaloille kannattaa mennä melkeimpä ennemmin vuokrafirman kautta, koska vuokrafirmat ovat tarkkoja lisien ja korvausten kanssa, koska saavat siitä myös itse lisää rahaa. Jos saa neuvoteltua itselleen hyvän palkan alalle, niin on jo periaatteessa voiton puolella, mikäli pask*duuneista puhutaan. Lisäksi on se etu, että voit koska tahansa lähteä lätkimään sekunnin varoitusajalla, koska mikään ei sido sinua mihinkään.

Vierailija
258/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meillä on niin köyhiä firmoja ja työnantajia ettei heillä ole varaa maksaa parempia palkkoja ja ylityölisiä, vakuutuksia ja työterveyttä?

Miksi niin köyhä alkaa yrittäjäksi eikä mene vain siivoomaan?

Yrittäjyyteen pitää olla rahaa ja olla rikas että voi alkaa yrittämään. Jos ei ole varaa maksaa edes palkkoja oikein, niin miksi alkaa yrittämään?

Pitäisikö ensin mennä elämänhallinta kurssille tms?

Vierailija
259/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa. Tähän on laskettu mukaan vuorolisät eli peruspalkka saattaa olla alempi. Lisäksi on paljon osa-aikaista työtä, jossa tuntipalkat ovat matalia. 

Sille ei vaan mitään voi, että jos ei ole erityistä osaamista, palkka on pieni. Kannattaa siis hankkia kunnollinen koulutus eikä mennä vain kavereiden perässä amkiin taloushallintoa opiskelemaan.

Kuten sanottu, nämä 20 000 ovat melkein kaikki jotain koululaisia. Tässä ketjussa valehdellaan palkoista.

Ei valehdella. Esim. teollisuudessa ja raksalle 9-12€ t palkat ovat yleisiä. Ja näitä saavat eivät ole vain nuoria vaan todellisuudessa suurimmaksi osaksi keski ikäisiä joista moni on kokeneita ammattilaisia. Olen itsekin tehnyt 20v töitä alle 12€ t palkalla. Kyllä työntekijät venyvät Suomessa paljon.

Vierailija
260/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivooja, palkka 10,67 €/tunti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän