Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.
Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.
Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...
Suomessa?!
Mikä ala ja mikä työ?
Missä päin noin matalat palkat?
Oletko opiskelija ja riistettävä?
Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.
Nyt kyllä vaikutta k*setukselta. Pamin palkkataulukossa tuntipalkat Helsingissä alkaa 10,93e/tunti ja koululaisen palkka on 70% ja harjoittelijan 85% taulukon alimmasta palkasta. Millainen sopimus sinulla oikein on?
Niin minustakin vaikuttaa, että minua k*usetetaan, usko pois. Ei ole ketjuliike, pieni myymälä ja minun lisäkseni kaksi ihmistä töissä (omistaja ja toinen nuori). Jos vaihtaisin vaikkapa esimerkiksi S- tai K-ryhmän kauppaan, saattaisin saada parempaa palkkaa, en tiedä. Meillä palkka on tuo, ja nousee aikanaan. Voikohan olla, että minua huijataan? Kenelle tästä voisi sanoa? Vai voiko olla oikein? Minä tuohon palkkaan kyllä suostuin ja allekirjoitin työsopimuksen.
Ammattiliittoon yhteys, siis Palvelualojen ammattiliittoon. Jos et vielä kuulu siihen, liity heti. On kyllä surkea liitto, mutta kyllä sieltä nyt ainakin lakineuvoja pitäisi saada.
Itse olin kaupan kassalla 9,36 eurolla tunnissa juuri, ensimmäinen vuosi sen alan hommissa. Olin tosin itsekin sitä mieltä, että en sillä hinnalla itke iltaisin ilkeiden asiakkaisen takia, ja lähdin. Nyt saan 15e/tunti, eikä tarvitse kohdata asiakkaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmista palkoista tulisikin melkoinen ketjureaktio taloudessa...
Joo, mutta tuotteiden hinnat eivät nousisi yhtä rajusti, mitä palkat. Sitäpaitsi se ei olisi kamalaa, jos hinnat nousisivat, mikäli palkat nousisivat reilusti. Silloin jokaisella palkansaajalla olisi enemmän valuuttaa ja näin ollen myös valinnan vapautta. Se että jonkin tuotteen hinta nousee muutamalla kymmenellä sentillä muutaman euron palkannostojen vuoksi, ei ole mikään maailman loppu. Minulla parin euron tuntipalkan nousu tarkoittaisi 17% palkankorotusta, mikä on kuukausipalkassani jo huomattavasti parempi. Ei silläkään herroiksi tosin eläisi.
Mieti järjellä mitä se tekee yrittäjälle jos kaikkien palkkoja nostetaan 17%
Ei ihan riitä kymmenen centin nosto myytäviin tuotteisiin..
Jos saisi edes 2000€ kuussa, mutta ei. 1880€- verot
Kun olin töissä Mäkkärissä opintojen ohessa 1-3 vuoroa viikossa vuosina 2007-2009, tuntipalkka oli muistaakseni n. 9€.
Onhan se opiskelijalle ok summa, mutta ei sillä eläisi, jos pitäisi maksaa kalliita vuokria jne ilman muita tuloja
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on 13,5e mutta sopimus on 0-tuntisopimus. Ensimmäinen vakituinen sopimus ikinä. Viikossa on varmana töitä 2h, työnantaja selitti silmät kiiluen että töitä on niin paljon kuin vain jaksaa tehdä. Jäi vaan sanomatta, että tää on kuin yrittäjän hommaa eli itse pitää hankkia asiakkaat, joista firma käärii rahat. Asiakkaiden etsimisestä ei makseta, se pitää tehdä omalla ajalla.
En jaksa vaivautua, kun ei työnantajakaan vaivaudu minun suuntaan. Sieltä mennään missä rima on matalin ilman, että siitä koituu sanomista mulle.
Tätä ennen mun määräaikaisissa pätkissä palkka on ollut 7-9e.
N37
Nollasopparista irtisanoutuessa ei pitäisi saada karenssia. Nollasopparit on sieltä ja syvältä. Työnantaja voi roikottaa listoillaan ilman että antaa töitä eikä irtisano. Ei se heitä hetkauta. Ainoa tapa päästä pois on löytää uusi työ.
Ajatellaan että kaikkien tuntipalkka pitäisi olla se 15€ niin yksi kokopäiväinen työntekijä maksaisi yritykselle ilman lisiä 4500€ sivukuluineen, tähän ei myöskään ole laskettu mitään lisiä.
Siitä voi jokainen miettiä kuinka suuri pitää myynnin kuukaudessa olla että pystyy tuollaisia palkkoja maksmaan, jo otetaan esimerkiksi pieni K-kauppa, en osaa edes arvailla minkälainen myynti siellä on kuukaudessa mutta jos työntekijöitä on kauppiaan lisäksi 4 niin aika helkkaristi saa myydä että saa työntekijän kulut maksettua.
Ei ei ja vielä kerran ei kirjoitti:
Joidenkin työpanoksesta kukaan ei ole valmis maksamaan 12€/h. Sinäkö ne haluat elättää?
Hyvä pointti. Ihmisillä on tapana argumentoida pohjalta "järjestäkää työpaikat kaikille" arvioimatta ollenkaan, minkä arvoista "kaikkien" työpanos sitten olisi.
Minä oon tehnyt kaikenlaista väliltä 5,5-33 euroa tunti.
Tätä ketjua lukiessa tuli aika vahva wtf-fiilis. Aivan järkyttävän huonoa palkkaa maksetaan näköjään joillekin. Olen pitänyt omaa 13,11/h tuntipalkkaani (yksityinen turvallisuusala, rividuunari) aivan surkeana, mutta taidankin vetää valitukset takaisin.
Omalla kohdalla kipuraja palkan suhteen menee 12 e/h kohdalla.
Jos palkkoja nostetaan vaikka 20% on myös hintoja nostettava enemmän.
Mitä hyötyä tästä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kuplassa nämä elävät jotka väittävät ettei tienneet kuinka matalaa palkkaa Suomessa duunarit saa? Naiset aina toki vielä vähemmän kuin miehet. Itse ollut 8-11e tuntipalkalla monta vuotta, kunnes vaihdoin yrittäjäksi. Ei silläkään leveästi elä, mutta työ on huomattavasti parempaa eikä koko elämä mene paskassa työpaikassa vit tuuntuneena.
Voi SAA"TANA teitä alistuvia lampaita. Sahasitte oman oksanne ja muiden tuolla ALISTUMISELLA.
En ymmärrä ollenkaa. Vi"ttu.
Työskentelen itse tuotannossa (tavaran) ja ongelma on siinä, että meille maksetaan jo nyt yli kymmenen kertaa enemmän kuin mitä kiinalainen työntekijä saisi samasta työstä. Kun suomalainen työ käy liian kalliiksi, tuotanto siirretään pois Suomesta. Ja siksi kaikki on täällä niin kallista, kun kaikesta myytävästä täytyy saada valtavat katteet, jotta työntekijäkulut pystytään maksamaan joka vaiheessa.
On se kyllä kumma, kun työttömänä sai kuulla olevansa laiska paska, jos ei ota vastaan mitä työtä vaan, mutta sitten kun ottaa, haukutaan siitä että ei pitäisi suostua tekemään töitä ollenkaan jos ei saa isoa palkkaa. Itse olen tyytyväinen siihen, että saan yli tonnin enemmän kuussa kuin työttömänä työnhakijana sain, eikä tarvitse enää mennä tekemään pitkää päivää palkattomiin työkokeiluihin tmv. Ihan hyvin tämä riittää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kuplassa nämä elävät jotka väittävät ettei tienneet kuinka matalaa palkkaa Suomessa duunarit saa? Naiset aina toki vielä vähemmän kuin miehet. Itse ollut 8-11e tuntipalkalla monta vuotta, kunnes vaihdoin yrittäjäksi. Ei silläkään leveästi elä, mutta työ on huomattavasti parempaa eikä koko elämä mene paskassa työpaikassa vit tuuntuneena.
Voi SAA"TANA teitä alistuvia lampaita. Sahasitte oman oksanne ja muiden tuolla ALISTUMISELLA.
En ymmärrä ollenkaa. Vi"ttu.
Työskentelen itse tuotannossa (tavaran) ja ongelma on siinä, että meille maksetaan jo nyt yli kymmenen kertaa enemmän kuin mitä kiinalainen työntekijä saisi samasta työstä. Kun suomalainen työ käy liian kalliiksi, tuotanto siirretään pois Suomesta. Ja siksi kaikki on täällä niin kallista, kun kaikesta myytävästä täytyy saada valtavat katteet, jotta työntekijäkulut pystytään maksamaan joka vaiheessa.
On se kyllä kumma, kun työttömänä sai kuulla olevansa laiska paska, jos ei ota vastaan mitä työtä vaan, mutta sitten kun ottaa, haukutaan siitä että ei pitäisi suostua tekemään töitä ollenkaan jos ei saa isoa palkkaa. Itse olen tyytyväinen siihen, että saan yli tonnin enemmän kuussa kuin työttömänä työnhakijana sain, eikä tarvitse enää mennä tekemään pitkää päivää palkattomiin työkokeiluihin tmv. Ihan hyvin tämä riittää elämiseen.
Tämä on asia jota ei tavallinen talliainen ymmärrä vaikka kuinka vääntäisi rautalangasta.
Yrittäjä on aine AHNE kun myy kiinalaista tavaraa hirveään hintaan vaikka kiinassa tuote maksaa euron.
Sitten kun yrittäjä ei maksa työntekijälle yli 15€ tunti niin YRITTÄJÄ on taas ahne.
Yrittäjän pitäisi siis myydä samalla hinnalla kuin kiinassa mutta maksaa palkkaa 50 krt enemmän.
köyhät osaamattomat yrittäjät kirjoitti:
Miksi meillä on niin köyhiä firmoja ja työnantajia ettei heillä ole varaa maksaa parempia palkkoja ja ylityölisiä, vakuutuksia ja työterveyttä?
Miksi niin köyhä alkaa yrittäjäksi eikä mene vain siivoomaan?
Yrittäjyyteen pitää olla rahaa ja olla rikas että voi alkaa yrittämään. Jos ei ole varaa maksaa edes palkkoja oikein, niin miksi alkaa yrittämään?
Pitäisikö ensin mennä elämänhallinta kurssille tms?
Tyhmä kysymys. Koska meillä ei ole asiakkaita, jotka haluavat maksaa senttiäkään enempää kuin mitä on ihan pakko. Täällä sitä nau'utaan palkkojen alhaisuudesta ja samaan aikaan metsästetään tuotteita ja palveluita mahdollisimman halvalla. Tekopyhät p erseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuminen KALLISTA, sähkö KALLISTA, ruoka MELKO KALLISTA.
Eihän tuollaisilla "palkoilla" ole mitään ostovoimaa, eikä tuollaisista "palkoista" kerry mitään verohyötyä.
Mikä hitto tätä maata oikein vaivaa?
Laskelmieni mukaan noin 15e tuntipalkka vähintään 6h viidesti päivässä kannattaisi taloudellisesti että saa elettyä yhteiskunnassa hyvinvoivasti. Ei sekään silti kannata siten että säästöön jäisi, mutta noin.
No meinasin jo sanoa itsekkin tämän, että nykysuomessa se 15€/h on ns. "minimipalkka", millä kattaa elämisen ilman pennin venyttämistä.
Palkka pitäisi maksaa ammattitaidon, osaamisen ja kokemuksen mukaan. Turha on "työantajien" ulista, että ei löydy ammattitaitoista työvoimaa, jos eivät haluaa maksaa asiallisia palkkoja.
Eikä varsinkaan motivoitunutta ja sitoutunutta työvoimaa, jotka on oikeasti ihan jokaiselle yritykselle se ainoa minkä varaan koko bisnes nojaa.
Se on ihan se ja sama millaisia visioita on, jos kaikki nakkaa pskat ja tekee hommat vähän sinnepäin. Ja niinhän siinä käy, kun työntekijää ei arvosteta.
Joo tämä! Minunkin työnantajani kuvittelee minun olevan jotenkin uskollinen firmalle, mutta todellisuudessa kenenkään ei tarvitse kuin tarjota hieman suurempaa palkkaa niin hyppään seuraavan kelkkaan. Uskollisuuden saa kilpailukykyisillä palkoilla, ei riistolla. Siinäpähän jää itkemään, kun ollaan sitten asiakkaiden kanssa hankaluuksissa, jos tekijöitä ei riitä. Ei ole minun ongelmani. Sitten kun alkaa näkymään palkassa, niin lupaan, että olen uskollisempi.
Minun työnantajani maksaa (ainakin minulle) enemmän mitä tes sanoo. Saan juuri ja juuri yli tuon 12€. Puhuivat minut sillä vaihtamaan työnantajaa. Uskollisuus loppuu heti jos toinen tarjoaa enemmän. Alalla jatkuva pula tekijöistä ja vaihtuvuus suurta, tietävät itsekin että palkassa vika. Silti ei alan neuvotteluissa saatu tuntipalkkaan lisää kuin 20 senttiä ja sekin tuli muita ehtoja huonontamalla.
Myös siivousalalla työskennellyt. Palkka oli toisessa oikein 10,67€/h ja toisessa 11.20. Eli kakkos - ja kolmostason liksat.
Palkat tosiaan maksetaan päin p*rsettä todella usein, aina sai olla tarkistamassa ja vaatimassa omiaan. Ja ei mitään lauantailisiä maksella, arvatkaa siis kiinnostiko mennä lauantaitakin vielä viettämään työpaikalle? Ei. ja sunnuntaisin ei tietenkään koskaan ollut töitä ettei vaan rikastumaan pääse...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-marketin aloituspalkka oli 8,49€. 18-vuitiaana se tuntui hyvältä palkata muttei enää 28-vuotiaana
Jep. Kuten sanottu kesätyössä ja satunnaisissa keikka- /sijaistuspätkissä surkeahkon palkan vielä ymmärtää, mutta näin 45+ -iässä tuntuu lohduttomalta, että tuntipalkkataso on yhä vain kymppi ja hilut päälle ja tällä mennään joko hautaan tai eläkeikään (mikäli se ikinä koittaa) asti. Ei minkäännäköistä palkkakehitystä horisontissa. Naurettavaa ja kertoo karua kieltä työntekijöiden kokemuksen ja kertyvän osaamisen arvostuksesta - eli sen puutteesta.
Ja erityisen paha tilanne on yksityisellä siivousalalla, jossa poistettiin palvelusvuosilisät kokonaan. 30 vuotta työskennellyt saa saman kuin vasta aloittanut. Kiitos PAM ja Selin tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
köyhät osaamattomat yrittäjät kirjoitti:
Miksi meillä on niin köyhiä firmoja ja työnantajia ettei heillä ole varaa maksaa parempia palkkoja ja ylityölisiä, vakuutuksia ja työterveyttä?
Miksi niin köyhä alkaa yrittäjäksi eikä mene vain siivoomaan?
Yrittäjyyteen pitää olla rahaa ja olla rikas että voi alkaa yrittämään. Jos ei ole varaa maksaa edes palkkoja oikein, niin miksi alkaa yrittämään?
Pitäisikö ensin mennä elämänhallinta kurssille tms?
Tyhmä kysymys. Koska meillä ei ole asiakkaita, jotka haluavat maksaa senttiäkään enempää kuin mitä on ihan pakko. Täällä sitä nau'utaan palkkojen alhaisuudesta ja samaan aikaan metsästetään tuotteita ja palveluita mahdollisimman halvalla. Tekopyhät p erseet.
Ei katsos ole mitään millä maksaa, pitää etsiä se halvin. Ostovoima on hyvin heikko Suomessa. Tekopyhää kiukutella miksi ei osta kallista niille joilla ei siihen varaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Myös siivousalalla työskennellyt. Palkka oli toisessa oikein 10,67€/h ja toisessa 11.20. Eli kakkos - ja kolmostason liksat.
Palkat tosiaan maksetaan päin p*rsettä todella usein, aina sai olla tarkistamassa ja vaatimassa omiaan. Ja ei mitään lauantailisiä maksella, arvatkaa siis kiinnostiko mennä lauantaitakin vielä viettämään työpaikalle? Ei. ja sunnuntaisin ei tietenkään koskaan ollut töitä ettei vaan rikastumaan pääse...
Olet huonossa firmassa/toimipisteessä, jos palkat väärin. Oletko hyvä tekijä? Jos kyllä, etsimällä löytää parempia olosuhteita. Jos olet huono tekijä, otan osaa.
En muita ookkaan tehnyt, kuin alle 12e tuntipalkkatöitä.
Siivooja 11,80e/h
Raksasiivooja 11e/h
Postinlajittelija 10e/h
Teknologiateollisuuden kokoonpanija 9,50e/h
Elektroniikkateollisuuden kokoonpanija 9e/h
jne.
Olen rahoitusalalla palveluneuvojana ja tuntipalkkani on 10,80e. Olen tehnyt tätä työtä 4 vuotta ja kokopäivätyö on kyseessä.