Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vierailija
09.10.2019 |

Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.

Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vaihtoehdot

Kommentit (423)

Vierailija
221/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S-marketin aloituspalkka oli 8,49€. 18-vuitiaana se tuntui hyvältä palkata muttei enää 28-vuotiaana

Niin, kyllä se on aika pitkälti suoranaista vi"ttuilua, kun on työkokemusta ja ammattitaitoa ja sitten sulle tarjotaan harjoittelijan palkkaa.

Entiset harjoittelijat ulos ja uudet tilalle, ilmaistyöautomaatti. Eihän mihinkään tarvitse ketään oikeasti palkata, kun toiminta on tuollaista nuorten hyväksikäyttöä ja siin samassa varttuneempien syrjintää.

Kyllä. Sama juttu, kun "kesäurpoille" maksetaan sama liksa kuin vakiotyöntekijöille, vaikka eivät osaa aluksi yhtään mitään. Ei nosta motivaatiota plussan puolelle tämäkään.

Vierailija
222/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuessani tein ravintola-alalla töitä 10,60e tuntipalkalla, koulutus hankittuna alalle. Nyt toisessa maassa asuvana ja taloudenhoitajana tienaan virallisesti 16,70e tunti, mutta koska tuntimäärä ei täyty millään mutta palkka on sama, voisi käytännössä arvioida tuntipalkkani olevan 23-25e välissä. Ja ilman koulutusta. Työ on vielä niin leppoista että voisin hankkia lisähommia ja tienata 200-500e/kk lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...

Suomessa?!

Mikä ala ja mikä työ?

Missä päin noin matalat palkat?

Oletko opiskelija ja riistettävä?

Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.

Nyt kyllä vaikutta k*setukselta. Pamin palkkataulukossa tuntipalkat Helsingissä alkaa 10,93e/tunti ja koululaisen palkka on 70% ja harjoittelijan 85% taulukon alimmasta palkasta. Millainen sopimus sinulla oikein on?

Niin minustakin vaikuttaa, että minua k*usetetaan, usko pois. Ei ole ketjuliike, pieni myymälä ja minun lisäkseni kaksi ihmistä töissä (omistaja ja toinen nuori). Jos vaihtaisin vaikkapa esimerkiksi S- tai K-ryhmän kauppaan, saattaisin saada parempaa palkkaa, en tiedä. Meillä palkka on tuo, ja nousee aikanaan. Voikohan olla, että minua huijataan? Kenelle tästä voisi sanoa? Vai voiko olla oikein? Minä tuohon palkkaan kyllä suostuin ja allekirjoitin työsopimuksen.

Palkkoja voidaan periä työnantajalta myös takautuvasti eli hyvät liksat siinä saa kerralla jos työnantaja on p*ssinyt silmään, liitto riitauttaa ja voittaa jutun. Tuolloin kannattaa kyllä jo alkaa etsiä muuta työtä sillä työnantaja saattaa alkaa hyvinkin veemäiseksi.

Periaatteessa joo, mutta tosiaan liittojen suosittelemat minimipalkat eivät velvoita yrityksiä maksamaan mitään. Jotkut ketjut ja yritykset ovat sitoutuneet maksamaan liittojen suosittelemia palkkoja, mutta aika monet eivät ole ja maksavatkin vain minimin millä porukkaa saadaan töihin. Työpaikoissa minne on matala kynnys hakeutua, ja joissa työskentelee paljon nuoria maksetaan usein matalampaa paikkaa kuin paikoissa joihin vaaditaan koulutusta ja kokemusta työskentelyyn.

Itse olen myynyt vaatteita 7-12 euron palkkahaitarilla, mutta ei se ininä palkankorotuksista olisi muuttanut mitään muuta kuin että työnantaja olisi voinut palkata jonkun toisen tilalleni. Toki, palkankorotusta voi perustella esimerkiksi liittojen suosituspalkoilla, mutta mikään ei velvoita työnantajaa maksamaan samaa palkkaa kuin naapuriyritys.

Myös akateemisilla aloilla poljetaan palkkoja. Olen huomannut että moni teknologiayritys maksaa sitä surkeampaa aloituspalkkaa mitä tunnetumpi ja "halutumpi" työllistäjä alalla on. Nokialla aikoinaan sain 11 euroa tunnissa, joka oli noin kolmasosaa pienempi kuin alan suosituspalkat.

Vierailija
224/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa joo, mutta tosiaan liittojen suosittelemat minimipalkat eivät velvoita yrityksiä maksamaan mitään. .

Nyt olet kyllä täysin väärässä. Tes:in noudattaminen on lakisääteistä. Ja se koskee myös niitä firmoja, jotka eivät kuulu liittoon. Eli neuvotellut vähimmäispalkat on kyllä maksettava, tai yritys toimii laittomasti.

Sen sijaan naapuriyritys saa vapaaehtoisesti maksaa enemmän työntekijöilleen, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Jos sinä olet kateellinen naapuriyrityksen palkoista, niin hakeudu sinne töihin.

Vierailija
225/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy todeta tähän väliin että mun mielestä ei tarvittaisi yli 10e tuntipalkkoja.

Eli kaikille se palkka siihen kymmeneen euroon. Täällä tosi monet hyvätuloisetkin ihmettele että onko noin alhaisia palkkoja ja miten niillä pärjää.

Sitten on niitä hyvätuloisia jotka tietää että tuollaisilla palkoilla pärjää hyvin kun ei osta turhia.

Sen takia olisi hyvä että jokaiselta verotetaan niin paljon että jää se 10e tuntipalkka eikä yhtään enempää. Ympäristön vuoksi ja tasa-arvon vuoksi.

Voisi töitäkin aina vaihtaa jos tuntuu mälsältä ja mennä takaisin häntä koipien välissä paikkaamaan hampaita, kun ei jaksanutkaan raskasta maanviljelijän työtä.

Eli jokaiselle kymppi tunnissa alasta ja asemasta riippumatta. Tehtäisi ilmastotalkoot.

Tämä olisi mielenkiintoinen kokeilu. Sitä ulinaa, kun paremmin tienaavat kituuttaisivat kympin liksalla........

No voin sanoa että 5v koulutuksen jälkeen kyllä ketuttaisi jos mulle maksettaisiin vain kymppi tunnilta. Tällainen yhtenäinen palkkataso romahduttaisi jatkokoulutuksen, sillä suurin osa ihmisistä kouluttautuu ammatteihin turvatakseen itselleen työpaikan tulevaisuudessa ja jonkinlaisen kohtuullisen palkkatason. Kuka siis enää viitsisi opiskella vuosia ja tehdä stressaavia töitä haastavassa ympäristössä, mikäli siitä ei edes maksettaisi kunnon palkkaa?

Itse en ainakaan enää istuisi valvomassa pankkijärjestelmiä ja kuuntelemassa asiakkaiden raivoamista koska miksi viitsisin? Mieluummin tienaisin saman rahan vaikka siivoamalla jolloin voisin ottaa paljon rennommin ja liikkuakin työaikana, tämän ainaisen istumisen sijaan. Yhtä lailla motivaatio tehdä vaarallisia töitä (esim. ydinvoimalassa) tai vastuullisia töitä (sydänkirurgi) pienenisi.

Vierailija
226/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla yrittäjänä ole varaa maksaa työntekijälle kuin ~11€/h tai pulju on nurin. Sesonkimyyneistä (joulu, juhannus, pääsiäinen) saadaan se voitto millä sitten tehdään investointeja ja säästetää kesälomapalkkoihin/sairaslomiin.

Keskimäärin työntekijän palkka on kuukaudessa 1700€ ja oma palkkani 3000€

Vierailija
227/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli 10,50 mutta vaihdoin työpaikkaa ja nyt on 10,90. Koulutusta 3v takana, mutta ei valmista tutkintoa vielä.

Vierailija
228/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urakalla kun raksalla painaa niin palkka jopa välillä yli 30e

Joskus sit mennee persiillee mut silti 15e tunti

Tänä vuonna 40t tienattuna ja veroja tietysti menee hurja määrä tuosta mut minkäs teet

Mut enemmän pitäis kaikkien pystyä vaikuttaan omalla tekemisellä palkkaan ja perus liksa kohilleen

Vierailija
229/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon töitä joissa normaali palkka on 10-12€/h. Mutta muihin länsimaihin verratuna nämä matalapalkkapalkat ovat kuitenkin melko korkeita. Varsinaisesti palkkakuopassa ovat 3000€/kk tienaavat korkeasti koulutetut, monessa maassa heidän töissään palkka on tuplat.

Omalla alallani maisterit tienaavat keskimäärin 2800 €/kk. Itse en jaksa oman alani freelanceriyttä/pakkoyrittäjyyttä, joten teen muita hommia, palkka siinä 2000 € hujakoilla. En sinänsä valita, on vakituinen soppari ja duuni on helppoa kuin heinänteko. Menoni myös verran pienet, että ainakin 200 € jää kuukaudessa säästöön. Korkea koulutus ei kuitenkaan Suomessa takaa mitään, pois lukien tietenkin nämä kauppis-, oikis- lääkis-ihmiset.

Vierailija
230/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tollasilla palkoilla elä mitenkään.

...mutta pääasia, että yrityksen omistajat saavat kivaa osinkoa! Sen tarjoaa Suomen veroa maksava kansa toimeentulotuen muodostaessa osan työntekijöiden palkasta.

Vierailija
231/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy todeta tähän väliin että mun mielestä ei tarvittaisi yli 10e tuntipalkkoja.

Eli kaikille se palkka siihen kymmeneen euroon. Täällä tosi monet hyvätuloisetkin ihmettele että onko noin alhaisia palkkoja ja miten niillä pärjää.

Sitten on niitä hyvätuloisia jotka tietää että tuollaisilla palkoilla pärjää hyvin kun ei osta turhia.

Sen takia olisi hyvä että jokaiselta verotetaan niin paljon että jää se 10e tuntipalkka eikä yhtään enempää. Ympäristön vuoksi ja tasa-arvon vuoksi.

Voisi töitäkin aina vaihtaa jos tuntuu mälsältä ja mennä takaisin häntä koipien välissä paikkaamaan hampaita, kun ei jaksanutkaan raskasta maanviljelijän työtä.

Eli jokaiselle kymppi tunnissa alasta ja asemasta riippumatta. Tehtäisi ilmastotalkoot.

Tätä kutsutaan kommunismiksi

Ja arvaa toimiko

Kaikki käy joo töissä mut kukaan ei tosissaan yritä edes koska rahaa tulee silti

Vierailija
232/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...

Suomessa?!

Mikä ala ja mikä työ?

Missä päin noin matalat palkat?

Oletko opiskelija ja riistettävä?

Puutarha-alalla tesin mukainen alkupalkka on 7,38.

Vierailija
233/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...mutta pääasia, että yrityksen omistajat saavat kivaa osinkoa! Sen tarjoaa Suomen veroa maksava kansa toimeentulotuen muodostaessa osan työntekijöiden palkasta.

Höpö höpö. Pienyrityksissä moni yrittäjä ei pysty maksamaan itselleen ollenkaan palkkaa. Eli työtuntia kohti palkka on 0 euroa. Revi siitä.

Vierailija
234/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, miksi vanhempainrahat, kotihoidontuki, lapsilisät ja vanhempainlomat tulisi lakkauttaa. Kermapyllyillä on liikaa aikaa laiskotella kotisohvillaan työtätekevien rahoilla. Saisivat sen sijaan rämplätä vähemmän nettipalstoja ja mennä töihin ansaitsemaan vaipparahansa ihan itse. :)

Varma keino tuhota Suomi alhaiseen syntyvyyteen.

Kyllä tänne tulijoita riittää

Niin karvalapsia...

Vierailija
235/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajan aloituspalkka on alle 12€ tunnilta

Vierailija
236/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menette töihin mistä ei makseta kunnolla? Roskakuskikin tienaa enemmän.

Vierailija
237/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla yrittäjänä ole varaa maksaa työntekijälle kuin ~11€/h tai pulju on nurin. Sesonkimyyneistä (joulu, juhannus, pääsiäinen) saadaan se voitto millä sitten tehdään investointeja ja säästetää kesälomapalkkoihin/sairaslomiin.

Keskimäärin työntekijän palkka on kuukaudessa 1700€ ja oma palkkani 3000€

Kukahan tuotakin alapeukutti tai pikemmin mistä syystä.

Vierailija
238/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattihitsaaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metallialalla olin yli 10 v. samalla työnantajalla. Korkein palkka 11,40.

Ei voi olla mahdollista. Miksi suostut tuollaiseen ku"setukseen.?

Mitä teet?

Se on kyllä tiedossa, että teknologiateollisuuden "TES" on pas"kapaperia.

Mä olin talotehtaalla 7v 11,15€ tuntipalkalla. Olisi kyllä pitänyt ihan oikeasti herätä aikaisemmin ja lähteä. Kun kuulin vasta taloon tulleillekin maksettavan enemmän häpesin. Emmä ole kehdannut edes kertoa kellekään tosta. Että annoin hyväksikäyttää itseäni.

Vierailija
239/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siitä vain perustamaan oma yritys! Miksei kaikki tee näin? Kokeile ihmeessä ja tule sitten valittamaan tollo!

Vierailija
240/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta sitten tein hommia 9,30e tuntipalkalla. Tuosta vähennettiin verot ym. vakuutusmaksut ja mitä lie, ja käteen jäi muistaakseni semmonen 6,33e tunnilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän