Miksi kuntoutustuki on sidottu mielialalääkkeiden käyttöön?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lääkkeitä tarvii niin ongelmat on tuskin niin vakavia että kuntoutustuelle joutaisi. Niin se vaan valitettavasti menee kun järjellä ajattelee asiaa.
Mutta silti asiantuntijat, jotka päättävät kuntoutustuen hylkäämisestä vetoavat siihen, että tarvitsee lääkehoidon tai "psyykkisen puolen hoidossa parantamisen varaa". Jotenkin ristiriitaista.
Riippuu tapauksesta. Onhan se väärin antaa kuntoutustukea ilman lääkitystä.
Näin ensimmäisenä ajateltuna.
Itse kokeilin useita pillereitä, joista moneen reagoin huonosti ja aloin voida himppusen verran paremmin kun lopetin lääkekokeilut, mutta tarvin edelleen kuntoutusta. Nyt käyn terapiassa ja olen kuntoutustuella. Ja tietävät, etten suostu enää käyttämään lääkkeitä. Dg masennus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lääkkeitä tarvii niin ongelmat on tuskin niin vakavia että kuntoutustuelle joutaisi. Niin se vaan valitettavasti menee kun järjellä ajattelee asiaa.
Mutta silti asiantuntijat, jotka päättävät kuntoutustuen hylkäämisestä vetoavat siihen, että tarvitsee lääkehoidon tai "psyykkisen puolen hoidossa parantamisen varaa". Jotenkin ristiriitaista.
Näin ensimmäisenä ajateltuna.
En kyllä ymmärrä miksi. Miksi painostaa sellaisen hoitomuodon käyttöön, joka ei ole toiminut jos kerran on löytynyt toinen hoitomuoto, joka tehoaa paremmin? Mt-ongelmien hoidossa kun ei ole yhtä ratkaisua, joka toimii kaikille.
Mielisairaalat ovat mielisairaita varten, älkää menkö mielisairaalaan! Jotkut mielisairaalassa käyneet mainostavat sitä hyvänä paikkana! Sitten juodaan vaan kaljaa lääkityksellä. Kelan tuilla.ja aktiivimallin täyttämisellä ihminen tekee töitä ja näkee eteenpäin, vaikka SDP ei tee nyt tunnetusti hyvää politiikkaa niin kannattakaa kumminkin SDP:n moraalia joka on rikas pohjimmiltaan ja nekin haluavat nuoria jotka menevät amikseen ja täyttävät aktiivimallin ehdot ilman mielisairaaloita. Ihmisillä on roskan mukana kummallisia mieltymyksiä mutta aina helpoin tie ei ole paras!
Parasta on toteuttaa oma itsekuri koska itsekurin puute on ihmiskunnan suurin tappaja!
Veepeliläinen kirjoitti:
Mielisairaalat ovat mielisairaita varten, älkää menkö mielisairaalaan! Jotkut mielisairaalassa käyneet mainostavat sitä hyvänä paikkana! Sitten juodaan vaan kaljaa lääkityksellä. Kelan tuilla.ja aktiivimallin täyttämisellä ihminen tekee töitä ja näkee eteenpäin, vaikka SDP ei tee nyt tunnetusti hyvää politiikkaa niin kannattakaa kumminkin SDP:n moraalia joka on rikas pohjimmiltaan ja nekin haluavat nuoria jotka menevät amikseen ja täyttävät aktiivimallin ehdot ilman mielisairaaloita. Ihmisillä on roskan mukana kummallisia mieltymyksiä mutta aina helpoin tie ei ole paras!
Parasta on toteuttaa oma itsekuri koska itsekurin puute on ihmiskunnan suurin tappaja!
Ja tarkoitin teineille ja nuorille aikuisille jotka ovat alttiita, hyvällä ruokavaliolla ja ilman marijuanaa. Käyttäkää rahaa ruokaan mielummin koska nykyään ruoan laatu on alkanut kirjaimellisesti loistamaan huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ensimmäisenä ajateltuna.En kyllä ymmärrä miksi. Miksi painostaa sellaisen hoitomuodon käyttöön, joka ei ole toiminut jos kerran on löytynyt toinen hoitomuoto, joka tehoaa paremmin? Mt-ongelmien hoidossa kun ei ole yhtä ratkaisua, joka toimii kaikille.
Eikö ajatuksille ole näin ensimmäisesti jatkumoa? Kyllä huomaa hyvin homo sapiensin luontaisen agressiivisuuden mutta meneppäs muualle siitä "loistamaan"! En tarkoittanut nyt pahalla. Huono päivä kai...
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuntoutustukea pitäisi maksaa ihmiselle, joka kieltäytyy hoidosta eli kuntoutuksesta? Ethän sinä saa työttömyysturvaakaan, ellet täytä tuen ehtoja.
Etkä lapsilisää olemattomasta lapsesta tai asumistukea ilmaiseen telttaan.
Tollero. Muunkinlaista kuntoutusta on kuin ne pillerit. Terapia. Itse käyn lisäksi psykofyysisessä fysioterapiassa ja olen tosi paljon saanut apua unettomuuteen ja ahdistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuntoutustukea pitäisi maksaa ihmiselle, joka kieltäytyy hoidosta eli kuntoutuksesta? Ethän sinä saa työttömyysturvaakaan, ellet täytä tuen ehtoja.
Etkä lapsilisää olemattomasta lapsesta tai asumistukea ilmaiseen telttaan.Tollero. Muunkinlaista kuntoutusta on kuin ne pillerit. Terapia. Itse käyn lisäksi psykofyysisessä fysioterapiassa ja olen tosi paljon saanut apua unettomuuteen ja ahdistukseen.
Minulla toimii kuntoutus ainakin lääkkeellä.
Vaativa lääkinnällinen kuntoutus on tosiaan hieman hämäävä nimi kun sen termin alle kuuluu paljon muutakin kuin lääkehoito. Esim itse olen hakenut ratsastusterapiaa toimintaterapeutin toteuttamana mutta se voi olla myös esim fysioterapiaa, psykoterapiaa jne.
Itse olen käyttänyt viittä eri mielialalääkettä ja kaikista tuli toinen toistaan pahempia sivuoireita. Joillekin ne tuovat avun ja se on hienoa mutta lääkärit vähättelevät niiden kokemuksia joille ne eivät sovi. Ei kukaan jaksa loputtomiin niitä kokeilla ja etsiä jospa joku sieltä joukosta sopisi. Voin itse paljon paremmin ilman lääkkeitä, lääkkeiden kanssa en pystynyt sitä vähääkään normaaliin arkeen mitä nyt. Joidenkin kroppa on vaan herkempi reagoimaan lääkkeisiin negatiivisesti, eikä sille mitään voi. Tottakai olisin itsekin toivonut että ne auttavat mutta minusta ei ole reilua kuunnella lääkärien mielipiteitä siitä että en edes kuulemma halua tai yritä parantua kun enää suostu käyttämään lääkkeitä huonojen kokemusten vuoksi. Olen motivoitunut esim terapiaan ja käynyt monissa muissakin hoidoissa mutta tosiaan tuo ratsastusterapia hakemus hylättiin sillä kuntoutukseni katsotaan olevan vielä kesken. Tällä meinattiin siis nimenomaan lääkehoitoa eli niin kauan kun en suostu käyttämään lääkkeitä, kela ei aio minua muillakaan tavoin kuntouttaa.
Miksette nyt vaan syö kiltisti niitä lääkkeitä?
Näyttäkää tilasto, josta selviää kuinka moni on kuntoutustuella noussut tuottavaksi yhteiskunnan jaseneksi: Saamaan lapsia, tekemään töitä. Rakastamaan.
Arvelen, että ei yksi ainoakaan.
Silti ei edes voida millään tavalla osoittaa, että se olisi lähtökohtaisesti noista kuntoutuksessa olevista riippuvaa: Heidän tulemisensa tuottaviksi ihailluiksi kansalaisiksi on estetty peräti lailla ja rekistereillä. Siten heistä on TEHTY kelpaamattomia. Kelpaamattomia rakastamaan.
Ihan suoraan sen voi sanoa, koska tuo on totuus. Ei sen enempää tai vähempää.
Se, että on tehty kelpaamattomiksi ELATTAA, HUVITTAA ja KIINNOSTAA isoa joukkoa ns. kelpaavia.
Kokonaisuutena yhteiskunta kuitenkin kärsii. Suomella ei oikein olisi varaa, tehdä kansalaisistaan eläkeläisiä, kuten ei toki millään muullakaan kansalla. Jostain syystä niin kuitenkin halutaan, ja se on monien mielestä ihan kutittavaa.
Onhan sitä sirkusta katsella ja nauttia huvista. Sirkukseen kelpaavat kyllä gladiaattoriksi nykyisin naiset. Tasa-arvo on toteutunut.
Haudattavaksi kahle kaulassa kuten miehetkin. Roomassa gladiaattori sai kahleen hautaan mukaan. Nykyisin ns. terveystiedot pysyvätkin rekisterissä yli haudan.
Haastakaa oikeuteen. Lääkkeiden NNT on niin huono, että pitää hoitaa kahdeksaa potilasta jotta yksi saisi paremman vasteen kuin lumelääkityksellä. Tällöin Kela ei voi millään tieteeseen perustuvalla tiedolla pakottaa syömään lääkkeitä, etenkin jos lisäksi NNH on suuri. Ottakaa ihmiset asioista selvää!
No eikö niitä lääkkeitä voi vain hakea ja väittää syövänsä? Ei kai kukaan vahdi että oikeasti syöt niitä. Vie sitten lääkekeräykseen vuosien päästä.
Vierailija kirjoitti:
No eikö niitä lääkkeitä voi vain hakea ja väittää syövänsä? Ei kai kukaan vahdi että oikeasti syöt niitä. Vie sitten lääkekeräykseen vuosien päästä.
Turhaa rahan haaskausta ostaa lääkkeitä joita ei syö kun rahasta muutenkin tiukkaa. Periaatteessa voisi kyllä mutta minulle se olisi myös luovuttamista omien periaatteiden edessä, minulla on oikeus olla syömättä lääkkeitä kun niille ei pakottavaa tarvetta ole (en ole psyykosissa, muille vaaraksi tms) ja kun ne eivät todella monen kokeilun jälkeen vaan kertakaikkiaan minulle sopineet. En ole lääkevastainen, en uppiniskainen vastaan väittäjä, olen ihminen joka haluaa kuntoutua ja saada hyvää hoitoa ilman lääkitystä. Tai että lääkärit edes keskustelisivat asiasta tasavertaisesti, myös niistä haitoista, eikä vaan vähättelisi ja kieltäisi kaikkea negatiivista niihin liityyvää ja tuputtaisi niitä ainoana oikeana vaihtoehtona parantumiseen. Lääkäri on alansa asiantuntijana ja saa kertoa näkemyksensä asiaan mutta jokainen ihminen on oman kehonsa asiantuntija ja yhtälailla niitä masentuneen kokemuksia pitäisi kuunnella. Tuntuu ettei kohdella edes ihmisenä tai täysjärkisenä aikuisena tai ettei esim fyysisellä voinnilla (pahoilla sivuoireilla) olisi yhtään mitään väliä koska enhän muutenkaan tee mitään hyödyllistä elämässäni jota ne oireet voisi haitata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä lapsilisää olemattomasta lapsesta tai asumistukea ilmaiseen telttaan.Psykoterapia on kuntoutusta eli myös yksi hoitomuoto. Ei kaikille toimi samat hoidot.
Mielialalääkkeistä ja siitä, miten ne toimivat kullakin ei vielä tiedetä mitään kovin tarkkaan. Siksi niiden vaikutukset voivat olla hyvin erilaisia eri ihmisille. Joillakin toimii hyvinkin, mutta monet saavat niistä pahoja sivuvaikutuksia, mitkä haittaavat kuntoutumista. Jos psykoterapialla saa parempia tuloksia aikaan, niin silloin on kaiken järjen mukaan mielekästä hoitaa psykoterapialla.
Kuntoutusrahapäätös tehdään lääkärinlausunnon perusteella. Jos siinä lukee, että vastustat tarjottua hoitoa, niin ei sinulle tukea myönnetä. Sinähän olet se, joka hiljattain inisi siitä, kun lääkäri määräsi lääkeainelabroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä lapsilisää olemattomasta lapsesta tai asumistukea ilmaiseen telttaan.Psykoterapia on kuntoutusta eli myös yksi hoitomuoto. Ei kaikille toimi samat hoidot.
Mielialalääkkeistä ja siitä, miten ne toimivat kullakin ei vielä tiedetä mitään kovin tarkkaan. Siksi niiden vaikutukset voivat olla hyvin erilaisia eri ihmisille. Joillakin toimii hyvinkin, mutta monet saavat niistä pahoja sivuvaikutuksia, mitkä haittaavat kuntoutumista. Jos psykoterapialla saa parempia tuloksia aikaan, niin silloin on kaiken järjen mukaan mielekästä hoitaa psykoterapialla.
Kuntoutusrahapäätös tehdään lääkärinlausunnon perusteella. Jos siinä lukee, että vastustat tarjottua hoitoa, niin ei sinulle tukea myönnetä. Sinähän olet se, joka hiljattain inisi siitä, kun lääkäri määräsi lääkeainelabroihin.
Enhän ole. Onko jotenkin yllättävää, että täällä on useampi ihminen kirjoittelemassa? Ei mikään ihme, että monellakin on tuota lääkevastaisuutta, jos ovat niitä kokeilleet eivätkä ne ole toimineet, vaan vain tuoneet ylimääräisiä huolia. Ja onpa inhottava tapa sinulla puhua toiselle. "Inisit..."
Lääkärinlausuntoni tuki psykoterapiaa. Siinä oli, että lääkkeistä on keskusteltu yhdessä potilaan kanssa, mutta aikaisempien huonojen kokemusten vuoksi potilas ei ole halukas kokeilemaan uusia mielialalääkkeitä tällä erää. Lääkäri vahvasti suositteli psykoterapiaa ja alleviivasi, että tähän potilas on erittäin motivoitunut ja siitä myös aikaisemman kokemuksen perusteella hyötyisi. Ei kaikki lääkärit tuputa lääkkeitä niitä ehdotettuaan, jos potilas ei selvästi halua. Tämä lääkäri otti sen todesta, että pelkään niitä sivuvaikutuksia yksinkertaisesti ihan liian paljon aikaisempien huonojen kokemusten vuoksi. Eli se ei vain ole järkevää painostaa ottamaan niitä väkisin, varsinkin jos muita hoitoja on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa rahan haaskausta ostaa lääkkeitä joita ei syö kun rahasta muutenkin tiukkaa. Periaatteessa voisi kyllä mutta minulle se olisi myös luovuttamista omien periaatteiden edessä, minulla on oikeus olla syömättä lääkkeitä kun niille ei pakottavaa tarvetta ole (en ole psyykosissa, muille vaaraksi tms) ja kun ne eivät todella monen kokeilun jälkeen vaan kertakaikkiaan minulle sopineet. En ole lääkevastainen, en uppiniskainen vastaan väittäjä, olen ihminen joka haluaa kuntoutua ja saada hyvää hoitoa ilman lääkitystä. Tai että lääkärit edes keskustelisivat asiasta tasavertaisesti, myös niistä haitoista, eikä vaan vähättelisi ja kieltäisi kaikkea negatiivista niihin liityyvää ja tuputtaisi niitä ainoana oikeana vaihtoehtona parantumiseen. Lääkäri on alansa asiantuntijana ja saa kertoa näkemyksensä asiaan mutta jokainen ihminen on oman kehonsa asiantuntija ja yhtälailla niitä masentuneen kokemuksia pitäisi kuunnella. Tuntuu ettei kohdella edes ihmisenä tai täysjärkisenä aikuisena tai ettei esim fyysisellä voinnilla (pahoilla sivuoireilla) olisi yhtään mitään väliä koska enhän muutenkaan tee mitään hyödyllistä elämässäni jota ne oireet voisi haitata.
Totta on että on rahan haaskausta mutta mieluummin niin kuin syödä lääkkeitä joista ei ole mitään apua. Toimeentulotuen asiakkaalle onneksi maksetaan ne pillerit jos lääkäri on kerran määrännyt, väliäkö tuolla syökö vai ei jos niistä ei apua ole.
Mielenkiintoista. Itse olen ollut jo vuosia kuntoutustuella, ja pikkuhiljaa alkaa olla koko sarja kasassa. Lääkkeiden osalta siis. Sähköhoitoa ei olla kokeiltu, yksin asuvana yksinäisenä ihmisenä se tuntuu liian riskialttiilta. Olen muutenkin saanut paljon haittavaikutuksia kymmenistä eri lääkkeistä mitä olen kokeillut lapsesta alkaen.
En haluaisi lähteä sille tielle, että pitää valehdella syövänsä lääkkeitä joita todellisuudessa ei pysty haittavaikutusten takia syömään ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla?
Tiedän monia kuntoutustuella olleita enkä ole vastaavaa kuullut (riippuu tietysti diagnoosista, mutta en ole kuullut että lääkitys vaivaan kuin vaivaan olisi edellytys kuntoutustuelle).
Mt-ongelmissa ilmeisesti on. Olen vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa, mutta kuntoutustukihakemukseni hylättiin, koska en enää suostu mielialalääkekokeiluihin. On siis huonoja kokemuksia mielialalääkkeistä, ja koen pelkän psykoterapian paremmaksi hoitomuodoksi. Hylyn syyksi ilmoitettiin, että potilas ei suostu lääkehoitoon ja hänen ongelmansa olisivat lääkkeillä hoidettavissa.
Minä kun lopetin lääkkeet niin sain pysyvän eläkkeen. Tosin ne lääkkeet ei tehnyt kuin kaheliksi, että ihan hyvä päätös.
Ei niin, kun kehitysapu tärkeämpää.