Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kuntoutustuki on sidottu mielialalääkkeiden käyttöön?

Vierailija
09.10.2019 |

Eikö se loukkaa potilaan itsemääräämisoikeutta?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mt syistä työkyvyttömyyseläkkeellä ja eläke tuli sen jälkeen kun ilmoitin että en ole syönyt lääkkeitäni moneen kuukauteen enkä myöskään aio syödä. Minulta oli evätty kaikki muu kuntoutus kuin lääkkeet ja kysyin aikooko kukaan kuntouttaa minua vai ei ja jos ei aio niin pistää pysyvälle sitten, ja niin se pysyvä eläke tuli ensimmäisellä hakemisella. Ehdin olla nelisen vuotta kuntoutustuella.

Miten pysyvän eläkkeen saisi?

Lääkkeet kokeiltu, pahoja sivuvaikutuksia, vuosien terapia.

En tästä parane enkä kuntoudu :(

Mitä siinä lausunnossa pitäisi lukea?

Takana vuosia kuntoutustuella.

Vierailija
42/48 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mt syistä työkyvyttömyyseläkkeellä ja eläke tuli sen jälkeen kun ilmoitin että en ole syönyt lääkkeitäni moneen kuukauteen enkä myöskään aio syödä. Minulta oli evätty kaikki muu kuntoutus kuin lääkkeet ja kysyin aikooko kukaan kuntouttaa minua vai ei ja jos ei aio niin pistää pysyvälle sitten, ja niin se pysyvä eläke tuli ensimmäisellä hakemisella. Ehdin olla nelisen vuotta kuntoutustuella.

Varmaan pitäisi olla takana yritys ja epäonnistuminen ammatillisessa kuntoutuksessa ja/tai laaja työkykyselvitys.

Olen myös ollut vuosia kuntoutustuella, ja tähän mennessä kela on kirjoittanut päätöksiin ettei ammatillinen kuntoutus ole ajankohtaista. Mietityttää, voisinko sitten saada pysyvän eläkkeen kun muutun vuosi vuodelta vain väsyneemmäksi, vaikka olen alle 30v. Toimintakykyni on todella rajoittunutta elämän jokaisella osa-alueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuntoutustukea pitäisi maksaa ihmiselle, joka kieltäytyy hoidosta eli kuntoutuksesta? Ethän sinä saa työttömyysturvaakaan, ellet täytä tuen ehtoja.

Etkä lapsilisää olemattomasta lapsesta tai asumistukea ilmaiseen telttaan.

Joskus mielialalääkkeistä ei ole mitään hyötyä tai se voi jopa lisätä oireilua.

Vierailija
44/48 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska raitis ulkoilma, laadukas ruoka + vahvat vitamiinit eivät kartuta lääkeyhtiöiden kassaa.

Vierailija
45/48 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden ainutta lääkettä en ole edes kokeillut ja opiskelen kuntoutusrahalla tutkintoani loppuun. Hoitona oli pitkä terapia joka nyt jo päättynyt.

Vierailija
46/48 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pitäisi olla takana yritys ja epäonnistuminen ammatillisessa kuntoutuksessa ja/tai laaja työkykyselvitys.

Olen myös ollut vuosia kuntoutustuella, ja tähän mennessä kela on kirjoittanut päätöksiin ettei ammatillinen kuntoutus ole ajankohtaista. Mietityttää, voisinko sitten saada pysyvän eläkkeen kun muutun vuosi vuodelta vain väsyneemmäksi, vaikka olen alle 30v. Toimintakykyni on todella rajoittunutta elämän jokaisella osa-alueella.

En minä ainakaan ole ikinä saanut mitään kuntoutusta. Eikä ne sinuakaan aio kuntouttaa. Marssit vain lääkärille ja sanot että nyt tehdään eläkepaperit.

Vierailija
47/48 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrian potilaalla ja kelan asiakkaalla ei ole itsemääräämisoikeutta, se kannattaa oppia heti.

Jos sun on ruvettava vielä lääkkeitä kokeilemaan, niin kaikki ryhmät läpi vaan ja sitten pitäisi kelan lääkärinkin uskoa. Ei niitä niin monta erilaista lajia ole. Tarvittaessa jätät ottamatta ja valehtelet. Joku todennäköisesti auttaakin, tai ainakin ei aiheuta sivuoireita niin sitä voi lääkärin mieliksi syödä.

Lääkkeet on kustannustehokkain hoito ja toimii useimmille, on ihan ymmärrettävää että jos joku on taikauskoinen tai pitää vaan itteään lääkkeille liian hyvänä (yllättävän yleinen asenne mielialalääkkeistä) se ei yksin ole peruste kustantaa hänelle kalliimpaa hoitoa. Yhteistyön tekemistä pidetään merkkinä hoitoon sitoutumisesta, joka on terapian onnistumisen ehdoton edellytys.

Psyykenlääkkeitä ei tutkita kuin keskimäärin muutaman viikon, koehenkilöinä lähes ainoastaan lääkeriippuvaisia vieroitusoireista kärsiviä ihmisiä. Vieroitusoireet tulkitaan usein ”relapsiksi”, tosin relapsin määritelmät vaihtelevat. Kukaan ei esimerkiksi tiedä, mitä tarkoittaa psykoosilääkkeiden tutkimuksissa psykoosin relapsi. Useimmiten ei ainakaan psykoosia. Sokkoutus purkautuu usein vahvojen sivuoireiden johdosta. Näiden kokeiden pohjalta sitten suositellaan näitä ”kustannustehokkaita” hoitoja, joiden pitkäaikaisista vaikutuksista on vähemmän näyttöä. Voipi olla, että Kela tukee kustannustehokkaasti vaikean lääketiippuvuuden epidemian syntymistä ja kun lääkityksen komplikaatiot eivät tuo onnea eikä autuutta, myönnetään mielenterveysongelmaisille kustannustehokkaasti elinikäinen työkyvyttömyyseläke. Kaikki kustannustehokkuuden nimissä toki.

Vierailija
48/48 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan ole ikinä saanut mitään kuntoutusta. Eikä ne sinuakaan aio kuntouttaa. Marssit vain lääkärille ja sanot että nyt tehdään eläkepaperit.

En haluaisi vielä pysyvälle eläkkeelle, on vielä kuntoutuspsykoterapiaakin jäljellä. Mutta sen päätyttyä saattaa olla lopullinen eläke edessä. Sairaskertomukseni on pitkä ja surullista luettavaa.