Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuopion autopalo syttyi tabletista!

Vierailija
09.10.2019 |

Lapset siis olleet keskenään autossa, annettu tabletti käteen ja tabletti syttynyt tuleen.

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala ja koskettava uutinen, koska tämä olisi voinut käydä kenelle tahansa! Minullekin :(

Mulle ei olisi. Välitän lasteni turvallisuudesta ja lisäksi olen tarpeeksi täysipäinen kartoittaakseni ne ilmeisimmät riskit heidän elämästään. Kännyköiden akkujen tuleen syttyminen on yksi, lukittuun autoon sisälle jättäminen toinen. Kumpaakaan en riskeeraisi kun lapsi on noin avuttomassa iässä vielä.

t.kristallikissa

Mahtavaa, että pystyt eliminoimaan lastesi elämästä kaikki ilmeisimmät riskit, ettei lapsille ikinä käy mitään. Lapsesi eivät siis ilmeisesti ikinä poistu pehmustetusta, pyöreästä huoneestaan mihinkään?

No ei kaikkia riskejä, vaan ilmeiset. Autoon yksin jättäminen on aina riski, ilman tablettiakin.

t.kristallikissa

Vierailija
42/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te jotkut kehtaatte ratsastaa ivallanne jollain tällaisellakin asialla? Älytkää jo hävetä, ihan oikeasti.

Voimia perheelle. Kauhea onnettomuus, jonka ei soisi tapahtuvan kenellekään.

Tämä<3

Ihan oikeasti hei! Tällaisella ei mässäillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis siis voinut sattua kotonakin. Se niistä autopaloista.

Niin että kotonakin on ihan ok jättää lapset heitteille ja yksin sähläämään tabletin kanssa. Mikä tätä kansaa vaivaa!?

Minulla 5 vuotias omassa huoneessaan pelaamassa eskaripeliä tabletilla, kun halusi tehdä rauhassa. Onko hän heitteillä?

Jotain järkeä noihin suuttumisiin joka ainoasta asiasta.

No sehän on sitten vaan sun vastuulla jos se tabletti syttyy ja sun lapsi ja talo palaa. Tabletti ei ole lasten lelu.

No totta hemmetissä se on mun vastuulla. Luuletko, että lapsi jää pitämään palavaa tablettia kädessään, ei huuda tms. On vain hiirenhiljaa ja minä en kuule. Talo palaa kun minä en haista vajaan 10 metrin päähän, että lapsen huone on tulessa.

Vielä ainakin kuuluu pelin äänet eli oletan, ettei tabletti ole tulessa.

Vierailija
44/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset lukitussa autossa turvaistuimiin vyötettynä tabletin kanssa. Tabletti syttyy palamaan, lähellä ei aikuista joka pystyy auttamaan. Lapset huutavat apua, eivät pääse pelastautumaan istuimistaan/autostaan, päällä mahdollisesti vielä tekokuituiset, palonarat haalarit...

Lapset autossa turvaistuimiin vyötettynä tabletin kanssa, ajetaan moottoritiellä. Tabletti syttyy palamaan, vanhempi näkee tilanteen heti, ajaa tien sivuun, ryhtyy alkusammutustöihin, irrottaa lapset istuimista ja ohjaa heidät pientareelle.

Lapset sohvalla tabletin kanssa, vanhempi keittiössä. Tabletti syttyy palamaan. Lapset huutavat aikuista apuun, hyppäävät pois sohvalta ja juoksevat pakoon.

Itselleni ei tulisi mieleenkään jättää autoon yksin tai keskenään sen ikäisiä lapsia, jotka eivät osaa avata turvavyötään ja auton ovea.

5 v osaa avata ovet eikä ole turvaisuitmessa

Lain mukaan lapsi tarvitsee turvaistuinta autossa matkustaessaan kunnes on 135 cm pitkä. Useimmat 5-vuotiaat ovat alle tuon pituisia. Monessa perheessä auton ovissa on lapsilukot, eikä niitä saa sisäpuolelta auki.

Vierailija
45/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset lukitussa autossa turvaistuimiin vyötettynä tabletin kanssa. Tabletti syttyy palamaan, lähellä ei aikuista joka pystyy auttamaan. Lapset huutavat apua, eivät pääse pelastautumaan istuimistaan/autostaan, päällä mahdollisesti vielä tekokuituiset, palonarat haalarit...

Lapset autossa turvaistuimiin vyötettynä tabletin kanssa, ajetaan moottoritiellä. Tabletti syttyy palamaan, vanhempi näkee tilanteen heti, ajaa tien sivuun, ryhtyy alkusammutustöihin, irrottaa lapset istuimista ja ohjaa heidät pientareelle.

Lapset sohvalla tabletin kanssa, vanhempi keittiössä. Tabletti syttyy palamaan. Lapset huutavat aikuista apuun, hyppäävät pois sohvalta ja juoksevat pakoon.

Itselleni ei tulisi mieleenkään jättää autoon yksin tai keskenään sen ikäisiä lapsia, jotka eivät osaa avata turvavyötään ja auton ovea.

5 v osaa avata ovet eikä ole turvaisuitmessa

Jos on vöissä ei välttämättä saa sitä auki, jos tumput tai hihat palaa.

Vierailija
46/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että kotonakin on ihan ok jättää lapset heitteille ja yksin sähläämään tabletin kanssa. Mikä tätä kansaa vaivaa!?

Ovatko lapset heitteillä, jos sähläävät tablettinsa kanssa olohuoneen sohvalla, kun minä teen ruokaa keittiössä? Jos siis kyse 3-5-vuotiaista lapsista, kuten uutisessa? Ei mielestäni. Tämä olisi voinut tapahtua ihan yhtä hyvin minulle kotona. Autoon en lapsia ole koskaan jättänyt ihan vain siitä syystä, että pelkäisin niiden tekevän itselleen tai autolle jotain, kun olen poissa.

Tuskin lapset olisivat kotioloissa loukkaantuneet niin pahasti, sillä olisivat saaneet apua todennäköisesti nopeammin. Suljetussa autossa he olivat keskenään.

Vierailija
47/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ei vitsailtaisi asialla.

Jos poliisin mukaan lapset ovat loukkaantuneet vakavasti, se ei tiedä hyvää. Kun on seurannut sen sanan käyttöä, vakavasti loukkaantuneet ovat usein kuolleet myöhemmin.

Vierailija
48/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te jotkut kehtaatte ratsastaa ivallanne jollain tällaisellakin asialla? Älytkää jo hävetä, ihan oikeasti.

Tämä<3

Kyllä tästä nyt pitää tehdä isompi numero, että typerimmätkin lampaat heräisivät ajattelemaan edes hetkeksi

Vierailija
49/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaa nykyajan kasvatusta. Viihdelaite käteen ja pärjäilkää. Kuulostaa kieltämättä niin rankalta ettei ihme kun ei synnytytä.

Vierailija
50/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä<3

Luotammeko siihen, että ihmiset oppivat pelkästä uutisesta? Vai ovatko silleen, että VOI VOI, ONNETTOMUUKSIAHAN EI VOI ESTÄÄ? Tämän kyllä olisi voinut, ihan syytäkin olisi ollut. Tosin en itse ole joutunut käymään kaupassa kolmen lapsen kanssa, mutta juuri näin voi sitten käydä, sen kanssa en haluaisi elää. Että lahjoisin ne vaikka karkeilla ennemmin hiljaisiksi ja mukaan kauppaan (ja siis kaksi lastani eivät ole tarvinneet lahjontaa, mutta jos oletetaan, että ne ois jotain kaahopäisiä).

Vierailija
51/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että tuo on lasten heittellejättö. Ei kukaan vastuullinen vanhempi jätä lapsia autoon yksin. Oikeasti! Miten vaikeaa se on ymmärtää?

t.kristallikissa

Ihminen on tehnyt virheen, jota katuu koko loppuelämänsä, perhe-elämä ja arki riekaleina, ikuinen syyllisyyden tunne, mutta koet parhaaksi lähestymistavaksi kuitenkin vielä kääntää veistä haavassa ja heittää ripulisankon päälle? Itse ajattelisin paremmaksi lähestymistavaksi sen, että miten tästä eteenpäin. Tässä on hyvin paljon korjattavaa.

Vierailija
52/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko lapset heitteillä, jos sähläävät tablettinsa kanssa olohuoneen sohvalla, kun minä teen ruokaa keittiössä? Jos siis kyse 3-5-vuotiaista lapsista, kuten uutisessa? Ei mielestäni. Tämä olisi voinut tapahtua ihan yhtä hyvin minulle kotona. Autoon en lapsia ole koskaan jättänyt ihan vain siitä syystä, että pelkäisin niiden tekevän itselleen tai autolle jotain, kun olen poissa.

Tabletti ei ole lasten leluksi tarkoitettu. Aktivoi lapsiasi jotenkin muuten. Anna niille vaikka turvallisia leluja, piirustus välineet tai palapeli.

Ei sillä olekaan tarkoitus leikkiä, vaan sen avulla katsellaan vaikka piirrettyjä.  Onpa kamalaa! Ps. piirustusvälineet on yhdyssana.

Tiedän että on yhdyssana. Puhelimeni heitti sen ihan itse kahdeksi erilliseksi sanaksi. Mutta rakastele toki välimerkkiä kun ei kompetenssi muuhun riitä.

Ainakin se riittää korjaamaan yhdyssanat. Ymmärrän, että oma tyhmyys harmittaa.

Vierailija
53/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ei vitsailtaisi asialla.

Jos poliisin mukaan lapset ovat loukkaantuneet vakavasti, se ei tiedä hyvää. Kun on seurannut sen sanan käyttöä, vakavasti loukkaantuneet ovat usein kuolleet myöhemmin.

Höpsis. "Vakavasti loukkaantunut" voi olla vaikka kolarissa loukkaantunut, jolle tuli pari murtumaa.

Vierailija
54/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että tuo on lasten heittellejättö. Ei kukaan vastuullinen vanhempi jätä lapsia autoon yksin. Oikeasti! Miten vaikeaa se on ymmärtää?

t.kristallikissa

Ihminen on tehnyt virheen, jota katuu koko loppuelämänsä, perhe-elämä ja arki riekaleina, ikuinen syyllisyyden tunne, mutta koet parhaaksi lähestymistavaksi kuitenkin vielä kääntää veistä haavassa ja heittää ripulisankon päälle? Itse ajattelisin paremmaksi lähestymistavaksi sen, että miten tästä eteenpäin. Tässä on hyvin paljon korjattavaa.

Oletan päinvastoin, että perheellä on nyt muuta mietittävää, kuin tulla Vauva-palstalle lukemaan näitä ketjuja. Voihan tuon viestini lukea sillälailla, että älä jätä lapsia autoon yksinään silloin kun ne eivät pärjäisi ikänsä puolesta suunnilleen vielä kauppaankin yksinään. (Kuiskaa syyllistävän lopun: koska ne eivät pärjää vieläitse JOS jotain tapahtuu)

t.kristallikissa

Vierailija
55/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on kuitenkin se pieni ero, että jos olet keittiössä ja lapset samassa asunnossa olohuoneessa, kuulet kyllä ne ekat, hätääntyneet äännähdykset, kun se tabletti syttyy ja ehdit hätiin, ennen kuin on koko olkkari liekeissä. Plus ne lapsetkin pääsevät karkuun, kun eivät ole suljettuna pieneen peltikoppiin. Itse en ikinä uskaltaisi jättää lapsia yksin autoon juurikin sen takia, että ihan mitä tahansa voi käydä ja lapset ovat silloin käytännössä lukittuna pieneen tilaan, eivätkä pääse pakoon tai välttämättä kukaan edes tajua, että jotain on hätänä. Tabletin lisäksi ihan se auto itsessään tai viereinen auto voi syttyä sähkövian takia, lapsi voi satuttaa itseään kiipeillessään, joku oman elämänsä kimiräikköinen voi ajaa pysäköityä autoa päin ja lapset lennellä mihin sattuu...

Vierailija
56/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pelkkään "voi kun kamalaa, voimia perheelle"-voivotteluun tyytyjät tässä sen karhunpalveluksen tekevät. Nyt kaivattaisiin isompaa yhteiskunnallista keskustelua "äly"laitteiden vaikutuksista ja vaaroista jotta se herättäisi mahdollisimman monen vanhemman ajattelemaan niiden haittoja ja vaaroja

Vierailija
57/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Oletan päinvastoin, että perheellä on nyt muuta mietittävää, kuin tulla Vauva-palstalle lukemaan näitä ketjuja. Voihan tuon viestini lukea sillälailla, että älä jätä lapsia autoon yksinään silloin kun ne eivät pärjäisi ikänsä puolesta suunnilleen vielä kauppaankin yksinään. (Kuiskaa syyllistävän lopun: koska ne eivät pärjää vieläitse JOS jotain tapahtuu)

t.kristallikissa

Haista sinä nyt pitkä viddy, mokomakin Vuoden Äiti. Sinähän et edes asu samassa osoitteessa kakaroittesi kanssa.

Vierailija
58/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän 3-vuotias poika osaa itse avata turvaistuimen vyön ja tulla siitä pois. Vähän hankala kun se joskus ajon aikanakin alkaa temppuilemaan...

Vierailija
59/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kristallikissa

Miten vaikeaa se on ymmärtää, että sinä et päätä onko se heitteillejättö vai ei. Mikään laki Suomessa ei kiellä jättämästä lapsia autoon kauppareissun ajaksi, joten se ei voi olla heitteillejättö.

Se oli todella ikävä onnettomuus, ei rikos.

Vierailija
60/133 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään olisi tuon ikäisiä lapsia jättänyt yksin autoon, mutta varmasti lasten isästä tuntuu nyt ihan hirveältä, joten on takuulla läksynsä oppinut. Toivottavasti lapset toipuvat kokonaan, eikä jää esim. elinikäisiä arpia.

Mutta muistakaa nyt kaikki, että ette jätä mitään puhelimia, tableteita tai edes sähköhammasharjaa vartioimatta yöksi latautumaan!! Ja missään tapauksessa laturia ei saa koskaan jättää pistokkeeseen ilman että ladattava vehje on siinä kiinni! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi