Mikä tuota Makiaa vaivaa, nyt selvisi toinenkin logovarkaus, shampoopullosta!
Selityksiä odotellessa...
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006266627.html
Kommentit (309)
Mun on myönnettävä, että vasta tämän kohun kautta ymmärsin, että tässä on joku "vaatejätti". Tähän saakka olen kyllä jossain nähnyt jotain makia-paitoja ja kummastellut, että minkähän mainospaita toikin on, jonkun huoltoaseman ehkä.
En ilmeisesti ole kuosiin ollut ihastunut tai muuten kohderyhmää:-)
Vierailija kirjoitti:
https://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=655233&sid=33c… 😂
No mitä siellä sanotaan? En klikkaa tuolle paskafoorumille. 😣
Mielenkiinnolla odotan, että lähtevät kopioimaan jotain ison jätin logoja. 🙄 Joku suomalainen yrityshän sai miljoonasakot, kun käytti neljää raitaa. Adidas haastoi oikeuteen ja voitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti heillä on olettamus, että kun joidenkin kanssa, kuten Aalto-seura (vai mikä se on) ja Sikalan kanssa ollaan yhteistyössä, saa pienemmiltä laitoksilta kuten joku melojaseura varastaa mielin määrin. Ei tätä oikein ymmärrä.
Orkla on iso norjalainen firma, joka omistaa shampoomerkin nykyään.
Tiesivätköhän ne Makialla tämän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä siellä sanotaan? En klikkaa tuolle paskafoorumille. 😣
Siellä on erilaisia logoehdotuksia Makialle tunnetuista logoista. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti heillä on olettamus, että kun joidenkin kanssa, kuten Aalto-seura (vai mikä se on) ja Sikalan kanssa ollaan yhteistyössä, saa pienemmiltä laitoksilta kuten joku melojaseura varastaa mielin määrin. Ei tätä oikein ymmärrä.
Tästähän tulee oikeusjuttu. Orklan 4 asianajajaa selvittää asiaa.
Tavallaan ymmärrän Makian idean (pyritään nostattamaan brändin uskottavuutta fiilistelemällä suomalaisilla ja hesalaisilla jutuilla), mutta en toteutusta (pöllitään suoraan jonkun toisen tekijän luomia graafisia elementtejä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran yleissivistystä kannattaa olla. Vaikka sitten googlettamalla, jos ei muuten sitä omaa.
Makiaa mahan täydeltä ja sitten ripuli.
Vierailija kirjoitti:
En näe samaa, suomi on täynnä punaisia mökkejä poutapilven alla. Tekijänoikeusloukkaus jos myisivät shampoota, mutta kun myyvät vaatteita.
Niitä muita kuvia en ole k'ynyt katsomassa.
Olen aina käsittänyt, että tämä shampoopullon kuva viittaa nimenomaan pieneen punaiseen saunaan, missä shampoota on käytetty. Mun isovanhemmillakin oli tuollainen saunamökki aikoinaan maalla. Mutta asiaan, tämä shampoopullon kuvahan on tunnettu ikoninen Kirsti Paakkasen mainostoimiston luomus. Ei mikään kenen tahansa töherrys. Itse shampoohan on ihan kuraa, ainakin mun hiuksille. Logo ja nimi on se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästähän tulee oikeusjuttu. Orklan 4 asianajajaa selvittää asiaa.
Tuomarilla ja asianajajilla tarvitsee sitten olla myöskin taideteollista osaamista. Muutenhan juttu voi päättyä miten vaan, mielipidekysymykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Täähän oli jo neljäs tapaus. Ensimmäinen on vuodelta 2015. Saivat siitä tuomion.
Pajatso?
Mutta sen melontaseuran logon kopiointikeissi on kyllä perusteeton. Joo, onhan siinä vähän saman muotoinen M ja veden pintaa kuvaavia aaltoviivoja, mutta ei voi väittää kopioiduksi.
Vierailija kirjoitti:
:DDD
Hauskoja. Suomalaiset valloittaa maailman.
Mutta hei, ihan vakavasti ottaen, Makia olisi hyvä ruoka-brändi!!!
Vierailija kirjoitti:
Mutta sen melontaseuran logon kopiointikeissi on kyllä perusteeton. Joo, onhan siinä vähän saman muotoinen M ja veden pintaa kuvaavia aaltoviivoja, mutta ei voi väittää kopioiduksi.
Kopioitu on. Mutta kyllä musta tuossa on riittävästi omaakin, eli en antaisi tuomiota. Sitä paitsi tämä toteutus on jopa parempi kuin alkuperäinen logo mun mielestä. Siksi voisin antaa anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnolla odotan, että lähtevät kopioimaan jotain ison jätin logoja. 🙄 Joku suomalainen yrityshän sai miljoonasakot, kun käytti neljää raitaa. Adidas haastoi oikeuteen ja voitti.
Mielenkiintoista, Adolf Dassler kun itse ei edes keksinyt kolmea raitaa vaan osti sen suomalaiselta Karhulta.
Omistaako Adidas siis kaikki raidat, vaikka niitä olisi neljä tai viisi?
Tuosta H&M-logosta tuli mieleen Harry&Meghan. Heistä on käytetty brittien kommenttipalstoilla vitsikästä lyhennettä H&M. Mutta HM tarkoittaa myös Her Majestya, eli se HM:n käyttö saattaakin olla tarkoituksellista peeärrää tiettyjen suunnalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, Adolf Dassler kun itse ei edes keksinyt kolmea raitaa vaan osti sen suomalaiselta Karhulta.
Omistaako Adidas siis kaikki raidat, vaikka niitä olisi neljä tai viisi?
3 raitaa on suomalaista kansallisperinnettä ja -omaisuutta. Törkeää, että myyty ulkomaalaiselle Adidakselle! Sama juttu noiden Orklan suomalaisten brändien kanssa.
Suomalaista innovaatiota. Varmasti myös kaikki tuotteensa ovat kopioita muiden valmisteista.
Liikeideana on varmasti se että tehdään tuotteesta kopio ja myydään se kuusinkertaisella hinnalla alkuperäiseen verrattuna.
En näe samaa, suomi on täynnä punaisia mökkejä poutapilven alla. Tekijänoikeusloukkaus jos myisivät shampoota, mutta kun myyvät vaatteita.
Niitä muita kuvia en ole k'ynyt katsomassa.