Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokia teillä ei syöyty lapsuudenkodissa? Syöttekö niitä muutettuanne omillenne?

Vierailija
09.10.2019 |

Meillä ei koskaan syöty maksalaatikkoa tai muita sisäelimistä tehtyä ruokaa. Ei myöskään syöty kasvisruokaa kaupan pinaattilettuja -ja keittoa lukuunottamatta. Lisukkeena kyllä meni vähän kasviksia, mutta ei pääruokana em. ruokia lukuunottamatta. Ylipäänsä kasvisvalikoima oli aika suppea, kurkkua, tomaattia, porkkanaa, herneitä, perunoita ja näin. Linssejä ja papujakaan ei syöty ikinä, herneitä meni hernekeitossa ja tuoreena. Pähkinöitä syötiin todella harvoin ja silloinkin vain maapähkinöitä joko sellaisenaan tai suolattuina. Näin meillä mentiin kasarilta ysärin loppuun, kun asuin lapsuudenkodissani.

Sisäelinruokia en koskaan aloittanut syödä, kasvisruokia kylläkin. Siinä olikin savottaa ottaa haltuun kaikki missaamani kasvikset, ja ensi kertaa syödä niinkin "eksoottisia" kasviksia kuin munakoiso ja kesäkurpitsa. Linssit ja pavut kuuluu nykyään myös jokapäiväiseen ruokavalioon, samoin erilaiset pähkinät.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut koskaan kuullutkaan nuudeleista ennen opiskelemaan muuttoa.

Vierailija
2/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut koskaan kuullutkaan nuudeleista ennen opiskelemaan muuttoa.

En minäkään, kuten en myöskään tofusta tai soijarouheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minestronekeitto, borssikeitto, kaupan einekset.

Vierailija
4/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syöty mitään säilykekaloja, ei tonnikalaa, ei lohta, paitsi makrillia tomaattikastikkessa - sitäkin vain kun isä oli poissa kotoa. Mulle paljastui vasta yli kolmikymppisenä, että isä oli allerginen ja nimenomaan jollekin säilykekalojen aineelle, tavallista kalaa syötiin kyllä.

Opiskelijana 1990-luvulla elin silloin halvalla purkkiboniitilla.

Vierailija
5/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät koskaan ostaneet meille vanukkaita ja olin katkera, kun en saanut niitä.

Ja silloin vajaa neljäkymmentävuotta sitten ei ollut sellaista sokeritietoisuutta kyllä kuin nykyään :D

Meillä syötiin hyvin ja monipuolista ruokaa, olen iloinen siitä, että olen saanut vanhemmiltani opin hyvään ja varsinkin melko puhtaaseen ruokaan. perheemme myös kävi melko usein ravintolassa.

Vierailija
6/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani eivät koskaan ostaneet meille vanukkaita ja olin katkera, kun en saanut niitä.

Ja silloin vajaa neljäkymmentävuotta sitten ei ollut sellaista sokeritietoisuutta kyllä kuin nykyään :D

Meillä syötiin hyvin ja monipuolista ruokaa, olen iloinen siitä, että olen saanut vanhemmiltani opin hyvään ja varsinkin melko puhtaaseen ruokaan. perheemme myös kävi melko usein ravintolassa.

Ja siis en syö niitä kyllä omassa kodisssaaan, mutta oli pieni ajanjakso omille muuton jälkeen, kun niitä ostelin.

Vierailija
7/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (puritaanissa kodissa) syötiin keitettyjä (Pito) perunoita ja ruskeaa- tai lihakastiketta, silakkalaatikkoa sekä kalakeittoa ja leivän päällä Valion Edamia - kaikki muu oli vierasta. Kerran 16-vuotiaana erehdyin tuomaan omilla rahoilla ostetun Cheddar-juustopalan kotiin ja siitä alkoi huuto, kun herralle ei kelpaa normaali ruoka, kun aina pitää olla jotain erikoisherkkuja.

M 45

Vierailija
8/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Couscous, kvinoa, bulgur, sushi, linssit, erilaiset siemenet, pesto, lime, avokado, falafel, kebap, shwarma, kikherneet. Varmaan enemmankin mutta noi tulee ekana mieleen. Ja todellakin olen ottanut nyt ruokavaliooni avokadoa, kvinoaa ja bulguria lukuunottamatta. 

Meilla syotiin kaytannossa vaan "suomalaista" ruokaa, so. liha/kana/kala + perunat/riisi ja yleensa jotain juureksia kylkeen, joskus harvoin "salaattia" (=kurkkua ja tomaattia). 

80-luvulla tama. 

Vierailija
9/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ihanan asunnon Kauppatorin kupeesta kirjoitusten jälkeen 19-vuotiaana 80-luvun alussa. Kotona ei oltu juuri syöty hedelmiä. Jotain appelsiineja nyt oli joskus. 

Ihastuin Kauppatorin valikoimaan ja ostin persikoita, vesimelonia, kiiviä ym. Tein usein näistä myös hedelmärahkaa. 

Vierailija
10/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naudan sisäfilepihvejä. Omilleen muutettua kokkikoulu harjottelussa Rossossa opin paistamaan pihvin mediumiksi ja siitä lähtien medium miinus pippuripihvi yrttimaustevoilla on ollut suosikki ruokani. Tästä on aikaa jo 15v.

Lapsuudenkodissa syötiin pääasiassa jotain vaaleaa leivitettyä possunleikettä, kanaa tai lohta ja meriahvenia.

Vierailija
11/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Couscous, kvinoa, bulgur, sushi, linssit, erilaiset siemenet, pesto, lime, avokado, falafel, kebap, shwarma, kikherneet. Varmaan enemmankin mutta noi tulee ekana mieleen. Ja todellakin olen ottanut nyt ruokavaliooni avokadoa, kvinoaa ja bulguria lukuunottamatta. 

Meilla syotiin kaytannossa vaan "suomalaista" ruokaa, so. liha/kana/kala + perunat/riisi ja yleensa jotain juureksia kylkeen, joskus harvoin "salaattia" (=kurkkua ja tomaattia). 

80-luvulla tama. 

Niin no. Voisiko olla että 80-luvulla kaupoista ei nyt saanut moniakaan näistä...

Vierailija
12/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syöty pizzaa, ei käytetty valkosipulia eikä paljoa muitakaan mausteita, mauste- ja valkopippuria ja meiramia lukuunottamatta. Vihanneksia ei juuri syöty tuoreena, hedelmiä kyllä. Tyypillistä kotiruokaa syötiin, itse tehtiin kaikki.

Tomaattimurskaa ei koskaan käytetty, ei myöskään tonnikalaa. Kalaruoat tehtiin lähivesien kalasta, silakoita kyllä ostettiin. Perunaruokia oli paljon, samoin puuroja kuten puolukka-, riisi jne. Itse en juurikaan syö perunaa enkä puuroja enää. Mutta ihan lämmöllä muistelen äidin sapuskoita.

Vierailija
13/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syöty pizzaa, ei käytetty valkosipulia eikä paljoa muitakaan mausteita, mauste- ja valkopippuria ja meiramia lukuunottamatta. Vihanneksia ei juuri syöty tuoreena, hedelmiä kyllä. Tyypillistä kotiruokaa syötiin, itse tehtiin kaikki.

Tomaattimurskaa ei koskaan käytetty, ei myöskään tonnikalaa. Kalaruoat tehtiin lähivesien kalasta, silakoita kyllä ostettiin. Perunaruokia oli paljon, samoin puuroja kuten puolukka-, riisi jne. Itse en juurikaan syö perunaa enkä puuroja enää. Mutta ihan lämmöllä muistelen äidin sapuskoita.

Ihanan kuulosta! Oot vissiin aika vanha?

Vierailija
14/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

80-luvulla tama. 

Mulla nuo samat jutut, mutta en syö itsekään, kebab ainoa koska mies ja lapset tykkää siitä. Limelle en ole oikein keksinyt mitään käyttöä, shawarmasta en ole koskaan kuullutkaan.

Eli mun lapset saa aika pitkälti samaa ruokaa sekä kotona että isovanhempien luona. Makaroonivelli on sellainen mitä mun lapset rakastaa ja minä inhoan, sitä pyytävät aina isoäitiä tekemään.

Vierailija
15/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

80-luvulla tama. 

Niin no. Voisiko olla että 80-luvulla kaupoista ei nyt saanut moniakaan näistä...

Saattaa olla. Toisaalta on mielenkiintoista miten mon on ollut vastaanottavainen ja pitää nyt monia sellaisia ruokia ja ruokaiaineita jokapäiväisinä, joista ei ollut 80-luvulla kuullutkaan. Toisaalta on myös jännä ajatella kuinka moni syö edelleen yksinkertaitaen niin kuin 80-luvulla ja ketkä ovat olleet valmiimpia hakemaan uusia makuja ottanut ne omakseen. Onko jako niin selkeä kuin, nuoret vs. vanhat? -En usko.  Vaan mitähän syömme 2040-luvulla.  Ovatko esimerkiksi hyönteiset ihan arkinen juttu? - Ja ihmettlemme, että miksi niitä aiemmin syötiin niin vähän. Onko  Lidlin jälkeen tullut joku uudempi päivittäistavara kauppaketju rikastuttamaan tarjonnallaan kuluttajien vaihtoehtoja? Tilaammeko netin kautta yksilöllisesti valitut raaka-aineet ja ruokamme yhä enemmän kotiimme (tai missä kulloinkin olemme)? Vieläkö ruuan ja päivittäistavaroiden myynti on yhtäkeskittynyttä kuin nyt; eli lähinnä Keskon ja SOK:n hallussa?

Eri

Vierailija
16/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

80-luvulla tama. 

Niinpä, ap:n mainitsemia ruokiakaan ei juuri kasarilla ollut. Paha niitä silloin syödä. Enkä syönyt minäkään vanukkaita kun ehkä kerran vuodessa. Ne oli kalliita herkkuja. Nykyään meillä on niitä aina lapsille jääkaapissa.

Vierailija
17/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

80-luvulla tama. 

Veikkaan etta Helsingista jo sai osittain, luulisi etta ulkomaalaisvaestoa oli silloin (eritoten turkkilaisia) jo sen verran, etta tarvetta oli. Mutta en tieda varmaksi. Anyway.

Yleisemmin, jos vertaan omaa ruokavaliotani lapsuudenkotini ruokavalioon, niin en syo oikeastaan mitaan sellaista saannollisesti, mita siella syotiin. Esim joku makaronilaatikko tai jauheliha/nakkikastike tai kaalikaaryleet tai kanaa riisipedilla on semmoisia retroruokia, mita lahinna pyydan aitia laittamaan jos nostalgiapuuska iskee. Syon naita ehka kerran puolessa vuodessa. 

Vierailija
18/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kodissani ei syöty koskaan mm pastaa, avokadoja, katkarapuja ja mangoja. Näitä kaikkia syömme nykyään säännöllisesti.

Vierailija
19/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

80-luvulla tama. 

Mulla nuo samat jutut, mutta en syö itsekään, kebab ainoa koska mies ja lapset tykkää siitä. Limelle en ole oikein keksinyt mitään käyttöä, shawarmasta en ole koskaan kuullutkaan.

Eli mun lapset saa aika pitkälti samaa ruokaa sekä kotona että isovanhempien luona. Makaroonivelli on sellainen mitä mun lapset rakastaa ja minä inhoan, sitä pyytävät aina isoäitiä tekemään.

Limehan nyt on esim. thaikeittiossa aika "pakollinen" ainesosa, ja toimii hyvin myos kalan ja muitten "meren hedelmien" kanssa. 

Shawarma on ihan vaan tietylla tavalla maustettua suikaloitua lihaa, yleensa kanaa tai lammasta :) 

Vierailija
20/29 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syöty kaurapuuroa.

Nyt aikuisena se on yksi lempiruuistani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi