Kaverisynttärit tulossa mutta häpeän kotiani :(
Lapsen kavereiden kaverisynttäreitä on nyt juhlittu pitkin vuotta, ja nyt sitten olisi minun vuoro järjestää ne meille. Lapsi tottakai haluaisi kutsua kaverinsa päiväkodista, kuten mekin olemme heillä vierailleet. Minun kaveripiirissäni ei ole hirveästi tuttavia joilla olisi samanikäisiä lapsia, kaikki ovat vauvoja tai selkeästi isompia joten en voi oikein kutsua pelkästään heitä. Joten lapseni tärkeimmät leikkikaverit ovat siis lähinnä päiväkodista ja he hän todella haluaisi kutsua.
Mutta, minua hävettää nykyinen elämäntilanteeni. Lapsen kavereiden vanhemmat ovat onnellisesti yhdessä, asuvat hienoissa isoissa omakotitaloissa hyvällä alueella, akateemista koulutusta ja rahaa löytyy. Itse taas olen opiskelija, erosin vajaa vuosi sitten lapseni isästä ja se näkyy myös asumismuodossa. Asun siis pienessä kerrostalokaksiossa huonomaineisella alueella, vaikka tämä onkin todella rauhallinen taloyhtiö. Asunto ei ole mikään uusi pinnoiltaan, kalusteet on vanhoja ja eriparisia, minulla ei ole ollut varaa hankkia vielä edes sohvaa.
Nyt sitten stressaan hirveästi mitä nuo paremmat ihmiset minusta ajattelevat. :( Tunnen itseni niin huonoksi wt-lähiömutsiksi, hävettää edes ajatella että he tulevat tänne ja näkevät millaisessa luukussa elämme. Ja tottakai minulla on hirvittävän huono itsetunto joten varmaankin stressaan asiaa ihan liikaa. Lapseni sain tuurilla tuonne paremman alueen päiväkotiin kun omalla alueella ei ollut tilaa (onneksi), mutta nyt hävettää miten eri elämäntilanteet ja tuloerot korostuvat.
Minulla ei todellakaan ole varaa mihinkään hoplop-synttäreihin tai vuokrata muuta paikkaa, onneksi sentään olen sen verran hyvä leipomaan että uskon saavani edes hyvät tarjoilut loihdittua vähän halvemmista aineksista. Minun tekisi mieli perua jollain tekosyyllä koko synttärit, mutta toisaalta tiedän että lapseni pahoittaisi varmasti mielensä, hän on jo niin pitkään odottanut niitä. Auttakaa, miten pääsen tästä häpeästä yli. :(
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset lapset eivät osaa arvioida, oliko koti hieno vai ei. Vanhemmat otat vastaan ovella ja kerrot lopetusajan. Ilmapalloja, serpentiinejä sun muuta halpaa pikkulippusiimanauhaa koristeeksi ja hämäykseksi. Seinille vaikkapa jotain kivaa kuviollista kertakäyttöpöytäliinaa sinitarralla kiinni niin ei näy ihan kaikki pinnat. Lainaa jostain jotain, mikäli näyttää liian tyhjältä tai kehu olevasi minimalisti. Aina nuo huonekalutoimituksetkaan eivät tule ajallaan ...
Panostaisin tähän. Voisit miettiä jonkun jännän teeman, jolloin pikku huushollin maskeeraaminen on helppoa ja saa näyttävää (toisin kuin isommassa kämpässä). Siitä saa helposti edullisilla koristeilla (lippusiimaa, kreppipaperia, mustia jätesäkkejä, pahvia, mitä tahansa kankaita, kukkia, ilmapalloja, serpentiiniä...) vaikka satulinnan, merenpohjaa, ralliteeman, kummituslinnan, metsän, majoja...
Kivat synttärit saa myöskin sillä, että hyvien tarjoomusten lisäksi keksit muutamia ryhmäleikkejä, niin tekemistä riittää eikä homma mene härdelliksi. Aasinhäntää, aarteen etsintää, pullonpyöritystä, sokkoa, ongintaa, adjektiivitarina, temppurata, pelejä ym. ym.
Pikkulapset ovat siitä ihania, että mitä tahansa arjesta poikkeavaa keksitkään, he yleensä arvostavat sitä. Ja vanhemmathan käyvät vain ovella.
Meillä päin voi varata myös päiväkodin jumppasalin ja ruokalan juhlapaikaksi. Kannattaa kysyä. Kaksio on aika pieni riehuvalle laumalle. Mutta muuten siinä ei varmasti mitään vikaa ole, lasten mielestä. Vanhempia en ehkä kutsuisi, jos ei sitä sohvaakaan ole.
Lasten on hyvä oppia, että koteja on erilaisia.
Asutaan itse pk-seudulla ns. "paremman väen" tai ainakin itseään sellaisena pitävän alueella halvimmassa mahdollisessa rivarissa ja olen sitä mieltä, että täällä eletään ihan kuplassa.
Ihmisillä on ok-talot blogisisustuksineen (ja velkaa kaulaa myöten) ja lapsilla trampat ja 200 € haalarit, mutta silti vaikea kuvitella että kukaan täysjärkinen nyrpistäisi nenäänsä mukavan ihmisen siistille ja värikkäälle kodille.
Jos joku ei halua tuoda lastaan luoksesi niin se on hänen ja lapsen ongelma ja tappio.
Vierailija kirjoitti:
Synttärit leikkipuistossa??? Lokakuussa???
Ainakin pk-seudulla leikkipuistoihin kuuluu sisätiloja, joita saa vuokrata halvalla.
Mun poikani oli viime marraskuussa eskarikaverinsa synttäreillä. Ihan tavallinen kerrostaloasunto. Kun vein pojan synttäreille, vain eteisessä oli valot. Heti ovella poika sai pahvista askarrellut silmälasit. Taikalasit. Pojan kertoman mukaan kaikki pöydät, sohvat ja nojatuolit oli peitetty lakanoilla, Aarteita oli piilotettu eri puolille asuntoa. Aarteita etsiessä piti varoa kummituksia, joiksi synttärisankarin isommat sisarukset oli puettu ja jotka ilmestyivät jostain oven takaa, vaatekaapista tms ja huhuilivat synkeällä äänellä. Kun aarteet oli löydetty, oli siirrytty pöydän ääreen, jossa oli ollut tarjolla kummitustäytekakkua, mustia karkkeja yms teemaan sopivaa. Poikani mielestä parhaat synttärit ikinä.
Talon kerhohuone tai sitten ainakin Helsingissä voi vuokrata esim. leikkipuiston tilat suht edullisella tuntihinnalla. Pelkkä ulkosynttäri minusta vähän liian karu näillä säillä viihtyvyyden kannalta, aina joku kuitenkin palelee, ja menee räkänokkien pyyhkimiseksi ja vessassa ramppaukseksi koko aika, ja entä jos vielä sataa.
Tai sitten vain hyväksyt tilanteen, ja koristelet lapsen kanssa kotinne nätiksi. Tehkää vaikka omatekoiset koristeet. Lapsille joku kiva leikkialue tai maja tai aarteenpiilotus tms. voi olla pop. Ei pienet lapset välitä hienosteluista, vaan siitä, että on juhlat ja kavereita ja hyvä meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pk-seudulla leikkipuistoihin kuuluu sisätiloja, joita saa vuokrata halvalla.
No eihän se synttärit sitten olisi puistossa.
Jos teillä ei vielä ole sohvaa niin sehän tarkoittaa vaan sitä että on enemmän tilaa juhlia 🙂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lokakuussakin voi ulkoilla. Sitä varten on ulkovaatteet. Kaupan päälle saa vielä punaiset posket:).
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla leikkipuistoissa usein talo keittiöineen, vessoineen, saleineen ja leluineen. Näitä saa vuokrata.
Ap, halusit tietää mitä me "parempi väki" ajatellaan tuollaisesta. Väitän, että mun toimitusjohtajamies ei ajattele yhtään mitään, hän ei vaan yksinkertaisesti kiinnitä tuollaiseen huomioita. Itse saatan ajatella, että aha, kiva, ollaanpa onnekkaita kun meillä on meidän oma iso okt, mutta ihmisillä on elämäntilanteet erilaisia - en siis todellakaan arvostele, vaan suhtaudun ymmärtäväisesti. Ollaan itsekin asuttu opiskelijoina Vuosaaressa vuokrakerrostalossa ja syöty pussinuudelia, vaikka sitä ei ehkä nykyään enää päältäpäin tulisi ajatelleeksi. Lapsen kavereita meillä ei todellakaan vanhemmat valitse, vaan lapset itse ja tapaamiset toteutetaan sen mukaan.
Lisäksi, useampia synttäreitä järjestäneenä, pitää tosiaan paikkansa, että valtaosa jättää lapsen ja lähtee, eikä tule siten tarkemmin nuuskimaan kotianne. Lisäksi en valmistaisi lapsia varten mitään kovin ihmeellistä: lapsille uppoavat parhaiten herkut, jota eivät normisti saa eli sipsit, karkit ja keksit, mehu ja limu. Jotain pizzapaloja ja nakkipaloja olen itse joskus väsännyt, lähes väkisin saa tuputtaa :)
Rohkeasti siis vaan juhlia järjestämään ap! T: Yksi juristi-äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se synttärit sitten olisi puistossa.
Se talo on siellä puistossa. Ja voidaanhan siinä olla sekä sisällä että ulkona.
Ap, halusit tietää mitä me "parempi väki" ajatellaan tuollaisesta. Väitän, että mun toimitusjohtajamies ei ajattele yhtään mitään, hän ei vaan yksinkertaisesti kiinnitä tuollaiseen huomioita. Itse saatan ajatella, että aha, kiva, ollaanpa onnekkaita kun meillä on meidän oma iso okt, mutta ihmisillä on elämäntilanteet erilaisia - en siis todellakaan arvostele, vaan suhtaudun ymmärtäväisesti. Ollaan itsekin asuttu opiskelijoina Vuosaaressa vuokrakerrostalossa ja syöty pussinuudelia, vaikka sitä ei ehkä nykyään enää päältäpäin tulisi ajatelleeksi. Lapsen kavereita meillä ei todellakaan vanhemmat valitse, vaan lapset itse ja tapaamiset toteutetaan sen mukaan.
Lisäksi, useampia synttäreitä järjestäneenä, pitää tosiaan paikkansa, että valtaosa jättää lapsen ja lähtee, eikä tule siten tarkemmin nuuskimaan kotianne. Lisäksi en valmistaisi lapsia varten mitään kovin ihmeellistä: lapsille uppoavat parhaiten herkut, jota eivät normisti saa eli sipsit, karkit ja keksit, mehu ja limu. Jotain pizzapaloja ja nakkipaloja olen itse joskus väsännyt, lähes väkisin saa tuputtaa :)
Rohkeasti siis vaan juhlia järjestämään ap! T: Yksi juristi-äiti
se että ei ole rahaa, miestä tai koulutusta ei tarkoita, että olisi wt.
Wt on sivistymätön moukka (kovaääninen, röyhkeä, kiroileva, alkoholisti, itsekäs, huonotapainen kaikin puolin). Tuskin olet sellainen tekstisi perusteella, joten ole ihan rauhallisin mielin. :) Lisäksi lapsia ei kiinnosta teidän kodin sisustus. Keksikää jotain jännää ja huokeaa ohjelmaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lokakuussakin voi ulkoilla. Sitä varten on ulkovaatteet. Kaupan päälle saa vielä punaiset posket:).
Luultavasti myös ikimuistoiset jos vettä räntää sataa vaakatasossa
Mitkä "paremmat" ihmiset. Eivät ole yhtään sen parempia kuin kukaan muukaan. Itse häpeäisin asua "hienossa omakotitalossa" aikana jolloin paljon huono-osaisuutta. Ja näillä "paremmilla" ihmisillä voi olla vaikka minkälaiset velat tai ulosottovelat. Älä tee asiasta vaikeampaa kuin se on. Sinun kotiasi ei saa kukaan arvostella. Pidä juhlat kotona ja suhtaudu positiivisesti asiaan.
Uimahallisynttärit.
Metsäretki luontopolulle ja laavulla grillaatte makkaraa ja vaahtokarkkeja.
Kutsutte neljä parasta kaveria ja viet lapset elokuviin ja jäätelölle.
Tai sit vaa pidät kotona, varmaan aika harvassa ne jotka ei jossain vaiheessa elämäänsä olisi asuneet vuokrakaksiossa vaikkeivät enää asuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä "paremmat" ihmiset. Eivät ole yhtään sen parempia kuin kukaan muukaan. Itse häpeäisin asua "hienossa omakotitalossa" aikana jolloin paljon huono-osaisuutta. Ja näillä "paremmilla" ihmisillä voi olla vaikka minkälaiset velat tai ulosottovelat. Älä tee asiasta vaikeampaa kuin se on. Sinun kotiasi ei saa kukaan arvostella. Pidä juhlat kotona ja suhtaudu positiivisesti asiaan.
Samaa mieltä. Kuten tässä on jo moni sanonut niin siisti ja puhdas koti on se tärkein.
Jokaisen pitäisi voida olla ylpeä kodistaan, oli se sitten sisustuslehden mukaan sisustettu tai kirpparilta ostettujen ja kavereilta saatujen huolekalujen täyttämä koti.
Sattuneesta syystä tämä kiinnostaa minuakin. Erityisesti mietin, että miten ihmeessä jaksaa siivota, koristella ja laittaa tarjottavat, kun samalla huolehtii lapsesta yksin ja opiskelee.
Ihan jo lahjan ostaminen netistä ja tarjoilun suunnitteleminen vievät yllättävän paljon aikaa. Sitten kaikki muu suunnittelu, tuskailu ja tekeminen päälle.