Kaverisynttärit tulossa mutta häpeän kotiani :(
Lapsen kavereiden kaverisynttäreitä on nyt juhlittu pitkin vuotta, ja nyt sitten olisi minun vuoro järjestää ne meille. Lapsi tottakai haluaisi kutsua kaverinsa päiväkodista, kuten mekin olemme heillä vierailleet. Minun kaveripiirissäni ei ole hirveästi tuttavia joilla olisi samanikäisiä lapsia, kaikki ovat vauvoja tai selkeästi isompia joten en voi oikein kutsua pelkästään heitä. Joten lapseni tärkeimmät leikkikaverit ovat siis lähinnä päiväkodista ja he hän todella haluaisi kutsua.
Mutta, minua hävettää nykyinen elämäntilanteeni. Lapsen kavereiden vanhemmat ovat onnellisesti yhdessä, asuvat hienoissa isoissa omakotitaloissa hyvällä alueella, akateemista koulutusta ja rahaa löytyy. Itse taas olen opiskelija, erosin vajaa vuosi sitten lapseni isästä ja se näkyy myös asumismuodossa. Asun siis pienessä kerrostalokaksiossa huonomaineisella alueella, vaikka tämä onkin todella rauhallinen taloyhtiö. Asunto ei ole mikään uusi pinnoiltaan, kalusteet on vanhoja ja eriparisia, minulla ei ole ollut varaa hankkia vielä edes sohvaa.
Nyt sitten stressaan hirveästi mitä nuo paremmat ihmiset minusta ajattelevat. :( Tunnen itseni niin huonoksi wt-lähiömutsiksi, hävettää edes ajatella että he tulevat tänne ja näkevät millaisessa luukussa elämme. Ja tottakai minulla on hirvittävän huono itsetunto joten varmaankin stressaan asiaa ihan liikaa. Lapseni sain tuurilla tuonne paremman alueen päiväkotiin kun omalla alueella ei ollut tilaa (onneksi), mutta nyt hävettää miten eri elämäntilanteet ja tuloerot korostuvat.
Minulla ei todellakaan ole varaa mihinkään hoplop-synttäreihin tai vuokrata muuta paikkaa, onneksi sentään olen sen verran hyvä leipomaan että uskon saavani edes hyvät tarjoilut loihdittua vähän halvemmista aineksista. Minun tekisi mieli perua jollain tekosyyllä koko synttärit, mutta toisaalta tiedän että lapseni pahoittaisi varmasti mielensä, hän on jo niin pitkään odottanut niitä. Auttakaa, miten pääsen tästä häpeästä yli. :(
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset lapset eivät osaa arvioida, oliko koti hieno vai ei. Vanhemmat otat vastaan ovella ja kerrot lopetusajan. Ilmapalloja, serpentiinejä sun muuta halpaa pikkulippusiimanauhaa koristeeksi ja hämäykseksi. Seinille vaikkapa jotain kivaa kuviollista kertakäyttöpöytäliinaa sinitarralla kiinni niin ei näy ihan kaikki pinnat. Lainaa jostain jotain, mikäli näyttää liian tyhjältä tai kehu olevasi minimalisti. Aina nuo huonekalutoimituksetkaan eivät tule ajallaan ...
Panostaisin tähän. Voisit miettiä jonkun jännän teeman, jolloin pikku huushollin maskeeraaminen on helppoa ja saa näyttävää (toisin kuin isommassa kämpässä). Siitä saa helposti edullisilla koristeilla (lippusiimaa, kreppipaperia, mustia jätesäkkejä, pahvia, mitä tahansa kankaita, kukkia, ilmapalloja, serpentiiniä...) vaikka satulinnan, merenpohjaa, ralliteeman, kummituslinnan, metsän, majoja...
Kivat synttärit saa myöskin sillä, että hyvien tarjoomusten lisäksi keksit muutamia ryhmäleikkejä, niin tekemistä riittää eikä homma mene härdelliksi. Aasinhäntää, aarteen etsintää, pullonpyöritystä, sokkoa, ongintaa, adjektiivitarina, temppurata, pelejä ym. ym.
Pikkulapset ovat siitä ihania, että mitä tahansa arjesta poikkeavaa keksitkään, he yleensä arvostavat sitä. Ja vanhemmathan käyvät vain ovella.
Minun poikani mielestä tällaiset synttärit kotona olisivat paljon kivemmat kuin ne iänikuiset Hoplopit ja laser-sodat. Näitä on jokainen kaveri pitänyt vuodesta toiseen, joten ne on niin nähty jo.
Se mitä nykylapset selvästi kaipaavat, on aikuisen huomio ja sosiaalinen toiminta.
Kun joku kiva aikuinen jaksaa kehittää jotakin jännää (esim. Juuri näitä teemakoristuksia kotiin) ja vetää leikkejä, on se jopa erikoisempaa.
Tarjoilukin tuppaa monilla valmissynttäreillä olemaan sitä ankeaa sipsiä ja karkkia (ihan OK sekin), oikeaa täytekakkua ei enää missään saa. Tai jätskilinnaa. Hienoja muffinsseja harvoin on missään jne. Tämäkin on jo erikoista, että on jotakin muuta kuin pizzaa.
Ei ole mitään hävettävää. Rakkauden määrä ei ole rahasta kiinni. Onnellista kotia ei rahalla saa. Eikä oikeasti kivoja synttäreitä.
t. Ekonomiäiti joka asuu kuvaamallasi ”paremmalla tavalla”. Olen itsekin ollut tiukilla ja ymmärrän erilaisia elämäntilanteita. Kuitenkin olen huomannut, että ei se aito rakkaus tai lasten onni hienoissa kulisseissa aina elä.
Minulla on ollut vähän samankaltainen tilanne, tässä muutamia ratkaisuja:
1. Urheiluhallin kokoustila herkuttelua varten, siihen saa lisäksi useissa kaupungeissa halvalla jonkun voimistelualueen leikkejä ja pelejä varten.
2. Seurakuntasali tai kerhohuone.
3. Kysy päiväkodin kerhohuonetta tai salia vuokralle.
P.s. Ymmärrän huolesi, mutta nauti siitä että lapsesi pääsi mukavaan päiväkotiin ja hänellä on kavereita. Jos pidät synttärit kotona, voin kertoa että omakotitaloalueilla asuu pääosin fiksua ja koulutettua porukkaa, jotka ymmärtävät erilaisia elämäntilanteita eivätkä arvostele toisten koteja.
Mukavia synttäreitä!
Psyykkaa ittes ensin. Sä oot paras äiti lapselles. Tää on maailman paras koti. Ne jakkupukuiset äidit ihailee sun vapauttas ja valintoja, koska kitkuttelevat kulissiensa kanssa onnettomina ja syövät mielialalääkkeitä kestääkseen oman elämänsä paineet.
Seiso kuule vaan ryhdikkäästi ovella ja tarjoa kahvit eriparisista kupeista ja ole ylpeä lapsestasi, kodistasi ja itsestäsi. Ei tarvitse paeta mihinkään kerhotiloihin tai hoploppeihin. Älä päästä häpeää pilaamaan ainutkertaista lapsesi juhlaa. Laula ja naura, pystyt siihen!!!
Vierailija kirjoitti:
Sattuneesta syystä tämä kiinnostaa minuakin. Erityisesti mietin, että miten ihmeessä jaksaa siivota, koristella ja laittaa tarjottavat, kun samalla huolehtii lapsesta yksin ja opiskelee.
Ihan jo lahjan ostaminen netistä ja tarjoilun suunnitteleminen vievät yllättävän paljon aikaa. Sitten kaikki muu suunnittelu, tuskailu ja tekeminen päälle.
Varaa aikaa tarpeeksi.
Mieti ensin, paljonko rahaa voit panna koristeisiin (Flying tiger, Tokmanni) ja mitä sinulla jo olisi käyttää kaapeissa valmiina. Pohdi teema sen pohjalta. Ehkä voit ottaa lapsesi mukaan tekemään koristeita tai miettimään teemaa? Kodin voi laittaa vaikka viikon aikana vähitellen kuntoon. Eli teillä olisi synttäri-viikko yhden päivän sijaan!
Tarjoilut voi tehdä vähitellen ennakkoon pakasteeseen ja käyttää myös kaupan valmistuotteita. Itse synttärijuhlat kannattaa sijoittaa iltapäivään, niin ehtii laittaa vielä tarjoilut kuntoon ja esille.
Ja toki voit pyytää jotakuta kaveria avuksi?
Lapseni kävi ”ihan parhailla synttäreillä” kerrostalossa. Lapset seikkailivat aikuisen ohjaamana taskulamput kädessään kerrostalon kellarissa etsimässä aarretta ja heillä oli piknik-viltti keskellä olohuoneen lattiaa, jolla istuen annettiin lahjat pullonpyöritysleikin myötä (jokainen antoi lahjan vuorollaan sen mukaan kuin pullo osoitti, ja jokaista lahjaa ihasteltiin yhdessä ennen seuraavaa pyöräytystä). Lopuksi oli tanssikilpailu, jossa piti pysähtyä aina kun musiikki taukosi, ja voittaja sai jonkun tikkarin tms. palkinnoksi.
Lapsista on hienoa kun hyödynnetään sellaisia juttuja mitä heidän omassa kodissaan ei ole (esim. kerrostalon yleiset tilat) ja kun aikuinen ohjaa synttäreitä ja järjestää ohjattuja leikkejä.
Älä turhaan häpeile äläkä ainakaan peru mitään häpeän vuoksi! Jokainen on ollut joskus opiskelija!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä häpesin kotiani siksi, ettei se ollut moitteettomassa järjestyksessä ja säntillisen näköinen. En siksi järjestänyt kaverisynttäreitä, jonne vanhemmat voivat tulla :( Mua ei haittaisi elintaso yhtään, jos vain ois ollut siistiä ja huolehditun näköistä, mutta ei ollut :((
Et sitten voinu tehdä asialle mitään?
Ei se itseä ja omaa elämistä haitannut. Ja siis en jaksanut järjestellä sen enempää, eikö se nyt käynyt jo ilmi tekstistä?
Komppaan minäkin, että ei todellakaan mitään hävettävää, mutta leikkipuiston tilat myös oiva vaihtoehto. Ryhdistäydy ja opeta lapsellesi esimerkilläsi, että ihmisen arvo ja itsetunto ei ole kodin hienoudesta kiinni.
Mun silmissä sä olet sankari kun jaksat ne synttärit yh:na järjestää :) respect!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synttärit leikkipuistossa??? Lokakuussa???
Ainakin pk-seudulla leikkipuistoihin kuuluu sisätiloja, joita saa vuokrata halvalla.
No eihän se synttärit sitten olisi puistossa.
Kyseessä on leikkipuiston sisätilat, eli kyllä vain ovat puistossa.
Ap, minkä ikäinen lapsi? Oletan että täyttää vähintään 4? Ei ne vanhemmat tule enää mukaan synttäreille useinkaan tuossa iässä.
Älä häpeä kotiasi, koristele ja siivoa perusjutut ja leipomisen osaatkin hyvin.. On ihan paikallaan, että lapset näkevät erilaisia koteja, toivon mukaan nyt on kasvamassa sukupolvi, joka ei arvostele toisia kodin tai vaatetuksen perusteella. Ainakin vaikuttaa siltä, että kierrätyksen merkitys jo ymmärretään, eikä ilmastonmuutoskaan kaipaa suuria ökykoteja.
Ota joku ystäväsi tai sukulaisesi avuksi keittiöön ym, niin on helpompaa touhuta lasten kanssa ja järjestellä leikkejä. Voithan keksiä vaikka jonkun jännän teeman kotiisi ja haet sopivaa rekvisiittaa. Tunnelma, leikit ja tarjottavat ovat niitä tärkeitä juttuja lapsille. Uskon, että osaat luoda mukavan ilmapiirin, kunhan arvostat itseäsi etkä vähättele kotiasi.
Ymmärrän ap:n tunteen, mutta eipä asialle voi mitään. Ole ylpeästi ja sitä mitä olette, lapsikin arvostaa. Kutsu vain muutama kaveri, jotta mahdutte, max. viisi. Aikuisia voi tulla mukaan tai olla tulematta, osa jättää lapsensa eteiseen ja osa tulee istumaan kahville saakka.
Juuri näin. Hyvä tunnelma on tärkein. Sitä ei saa rahalla.