Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei koululaisen loma ole enää loma?

Vierailija
08.10.2019 |

Kesän rämpi kasvion keruussa. Nyt alkaa kohta syysloma ja syyslomaa seuraavalla viikolla on heti kolme koetta. Ja tänään tuli viesti että syyslomalla pitää lukea kaunokirjallisuutta. Eikö loma voisi oikeasti olla lomaa?!

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska osa opettajien töistä on ulkoistettu lapsille ilmaistyönä.

Eivät opettajat ole aikaisemminkaan keränneet kasvioita tai lukeneet kirjoja lasten puolesta. Ihan on itse pitänyt oppilaan läksynsä tehdä.

Vierailija
22/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääosan luettavista kirjoista oppilas valitsee itse joko ihan vapaasti tai tietyin reunaehdoin, esim genren, teeman tai aikakauden mukaan. Erikoista jos joku ope luetuttaa kaikille yhteisiä määrättyjä pakollisia kirjoja toistuvasti. Ei ole opsinmukaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempitjo onkin mitä on mun abilla. Sillä oli pari viikkoa sitten ensin jakso koe 6 perättäisenä arkipäivänä ja heti perään ylioppilaskoe.

Typerää, että ei ollut minkäänlaista lukulomaa. Ihan poikki niistä jaksokokeista mennessään yo-kokeeseen.

Vierailija
24/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se lomaa, kun ei tarvitse kouluun mennä.

Tuntuu siltä että ap:ta ärsyttää kun joutuu huolehtimaan syyslomalla joitakin lapsensa asioista, kuten lukemisesta kokeisiin tai yleensä lukemisesta.

Ei se ole lomaa jos pitää tehdä töitä. Miksi ylensä nimitetään lomaviikoksi viikkoa jolle sitten annetaan töitä?

Vierailija
25/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapset on pakotettava lukemaan. Ennen lomalla luettiin ihan huvin vuoksi.

Mun lapset lukee ihan koko ajan ja alakoulussa tekivät aina lukudiplomit. Tää jolle nyt tuli lukulista on itse kirjoittanutkin jo kaksi kirjaa pöytälaatikkoon.

T. Ap, kirjailijan tytär

Sittenhän lukemisen ei pitäisi olla mikään ongelma.

Sanoinko sen olevan? Sulla ei tuo lukutaito ole kyllä kaksinen.

Mikä loma se semmonen on jolla pitää tehdä töitä? Vai vietätkö sinäkin lomasi töitä tehden?

Eikö kaunokirjallisuuden luku olekaan viihdyttävää vapaa-ajanviettoa, ihmiselle joka itsekin kirjoittaa?

Lapsen koulussa kokeet on useimmiten rytmitetty ennen lomaviikkoja eli nyt on ruuhkaa, heti loman jälkeen ei ole.

Ei se silloij ole jos eka pitää metsästää ne kirjat ja sitten lukea määräajassa. Se on sitten koulutyötä eikä omaa lukemista, jossa luettavan saa valita ja vaikka vaihtaa jos ei tykkää.

En ylimalkaan tajua miksi edelleen jankataan samoja kirjoja kuin vuosikymmeniä sitten. Lukiolainenkin lukee ihan samat kirjat kuin minä viime vuodituhannella.

Ne kirjat ovat klassikoita, siksi niitä luetaan vuosikymmenestä toiseen. Koulun tehtävä on sivistää. Selvästikään kotona tuo sivistämistavoite ei täyttyisi, jos klassikkoon tarttuminen jätettäisiin kodin vastuulle.

Esim Häräntappoase ei ole mikään klassikko. Se on olevinaan ”uudenlainen” nuorison kirja joka ”uudistaa kieltä”. Mitä se toki tekikin silloin neljännesvuosisata sitten. Nyt aika on ajanut sen ohi.

Vierailija
26/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska koulukaan ei ole enää koulua. Autoin juuri lasta läksyissä, koko uusi alue tekemättä kun ei ollut tajunnut sitä. Oli sanonut opettajalle mutta opettaja ei ollut opettanut vaan käskenyt katsoa kirjasta. Täytyy sanoa että se selitys oli niin sekava etten minä edes olisi siitä ymmärtänyt mutta pointtina se ettei opettaja opeta, se on meidän kodin tehtävä.

Vierailija
27/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapset on pakotettava lukemaan. Ennen lomalla luettiin ihan huvin vuoksi.

Mun lapset lukee ihan koko ajan ja alakoulussa tekivät aina lukudiplomit. Tää jolle nyt tuli lukulista on itse kirjoittanutkin jo kaksi kirjaa pöytälaatikkoon.

T. Ap, kirjailijan tytär

Mikä loma se semmonen on jolla pitää tehdä töitä? Vai vietätkö sinäkin lomasi töitä tehden?

Minulla on lomaa viisi viikkoa vuodessa, koululaisilla on valtavan paljon enemmän. Enkä tosiaankaan näe lukemista tai luonnossa liikkumista työnä.

Vierailija
28/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh jaa. Kyllä ennen vanhaan ne kasviotkin oli laajempia ja niitä oli useampana kesänä ja oli oltava latinalaiset nimet ulkoa opittuina jne.

Ja ennen lapset luki vapaa-ajalla joten ei tarvinnut siihen patistaa lomalla läksyn muodossa.

Olen käynyt kouluni Helsingissä vuosina 1977-1990 enkä ole ikinä kouluaikanani tehnyt kasviota. Mökillä on kyllä Vaarini ja isäni kasviot ja ne on tosi hienoja. Ja varmaan ihan opettavaisiakin. Vaarin aikaan (s. 1918)  piti olla juuretkin mukana, isän aikaan (S.1946) vissiin riitti vain kasvin varsi. Muistelen, että kasvion keruu suurilla ikäluokilla johti joidenkin kasvien, kuten Sinivuokon rauhoittamiseen.

Mutta kasvioiden keruu on aloitettu uudestaan vasta pitkälti oman kouluaikani jälkeen. Myöskään omat lapseni (s. vuosina 2001-2005) eivät ole koskaan joutuneet keräämään kasviota, eikä edes valokuvaamaan.

Ei myöskään ollut lukudiplomia omassa lapsuudessa, kirjoja luettiin muutenkin toki. Omilla lapsilla on ollut lukudiplomit kaikilla ja ne on menneet ihan kivuttomasti, valinnanvaraa kun listoissa on. No, joku runokirja nyt on ollut hiukan pakkopullaa, mutta ne on olleet aina tosi lyhyitä.

Mutta omalla lapsellani nyt lomalla luettava kirja on määrätty, ei itse valittava ja siitä on lomalla kirjoitettava essee. Nyt kirjana on joku fantasiajuttu, joka ei genrenä kiinnosta edes itseäni pätkääkään, vaikka luen todella, todella paljon kaunokirjallisuutta. Taru Sormusten Herrastakin on jäänyt itselläni kesken jo kolmesti, vaikka se on monelle kirja, joka luetaan monta kertaa. Olisi varmaan motivoivampaa, jos luettavan kirjan saisi valita itse. Tai olisi edes vaihtoehtoja.

Muistan kun meillä oli ala-asteella joku lukemiskampanja, kaikille lahjoitettiin pokkari. Sen sai valita viidestä vaihtoehdosta ja itse löysin silloin Harjunpää -kirjasarjan. Muistan sen vieläkin, kun kirja vielä sijoittui Helsingissä lapsuudenkotini maisemiin. Avainjuttu oli, että sai valita.

En ole ap.

Vierailija
29/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin kesälomalla lapset työskentelivät maatöissä, syysloma oli sadonkorjuussa auttamista varten jne.  Ei paljon siihen nähden pitäisi tuntua jokin pikku lueskelu ja kasveista kuvien napsiminen.

Yliopistoissa ei ole lomaa. Kesällä tehdään töitä - jos niitä onnistuu saamaan - ja väliviikoilla luetaan tentteihin. Paras vaan opetella nyt heti, että lomalla ei makoilla.

Vierailija
30/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukudiplomit on vihonviimeisiä kun niitä kirjoja piti jonottaa ja etsiä!

Nyt on vähän helpompaa kun melkein kaikki on löytynyt omasta kirjahyllystä. Häräntappoaseesta Seitsemään veljekseen ja Kauppamatkustajan kuolemaan.

Vierailija
31/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kirjoja listalla on? Uteliaisuuttani kysyn.

Vierailija
32/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap, kirjailijan tytär

Minulla on lomaa viisi viikkoa vuodessa, koululaisilla on valtavan paljon enemmän. Enkä tosiaankaan näe lukemista tai luonnossa liikkumista työnä.

Kyllä se työksi kuitenkin muuttuu, jos lukemastaan kirjasta pitää tehdä arvosteltava essee tai luonnossa liikkumisen tuloksena pitää etsiä ja löytää tiettyjä kasveja, kuvata ne ja ladata jonnekin systeemiin tai vaihtoehtoisesti kerätä/kuivata ja liimata paperille.

En itse ainakaan koe vapaa-ajaksi tilannetta, jossa luen jotain, mistä minun pitää jollekin raportoida.

Vierailija
33/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kirjoja listalla on? Uteliaisuuttani kysyn.

Lukudiplomi on uudistunut, enää ei ole kirjalistoja, vain suosituksia.

Jos kestöt oksentamatta ilmaisut eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki, niin infoa löytyy täältä:

https://www.keskikirjastot.fi/web/arena/lukudiplomi

Ennen kirjallisuus oli jaettu muistaakseni kuuteen ryhmään, josta piti viisi kirjaa lukea diplomiin, kaikki siis eri ryhmistä ja yhden ryhmän sai skipata.

Ryhmät olivat muistaakseni jotenkin seuraavat: huumori, jännitys, kaverisuhteet, runous, harrastukset ja fantasia. Mutta en nyt ole ihan varma näistä, kaikki lapset jo lukiossa/yläkoulussa.

Lukudiplomi oli ihan ok, se tehtiin koko vuoden aikana ja siinä oli tosiaan valinnan varaa. Nyt ainakin meillä on ihan määrätty vain yksi kirja, joka pitää lukea lomaviikon aikana ja kirjoittaa siitä essee. Sepä jos mikä tappaa kyllä yläkouluikäisen innostuksen lukemiseen, ellei määrätty kirja sattumalta kolahda justiinsa. Eli enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
34/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap, kirjailijan tytär

Kyllä se työksi kuitenkin muuttuu, jos lukemastaan kirjasta pitää tehdä arvosteltava essee tai luonnossa liikkumisen tuloksena pitää etsiä ja löytää tiettyjä kasveja, kuvata ne ja ladata jonnekin systeemiin tai vaihtoehtoisesti kerätä/kuivata ja liimata paperille.

En itse ainakaan koe vapaa-ajaksi tilannetta, jossa luen jotain, mistä minun pitää jollekin raportoida.

Ja kun lapsella on koe nyt perjantaina ja sitten heti loman jälkeen ma, ke ja to ja niihin pitää lukea lomalla. Matikan ope on sijainen joten käytännössä matikka on opetettu kotona koko syksy.

Ja nyt nää kaunokirjallisuuden tehtävät.

Siinä se ”loma” sitten meneekin.

971

Vierailija
35/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lapsi tarvitsee 3kk joutenoloa? Opiskelun rutiinit ja taidot unohtuvat, jos mitään ei "joudu" tekemään kesällä. Kannattaisi lasten (eli vanhempien vähän muistutella) aloittaa kasvioiden teko hyvissä ajoin: kesällä voi ihan kuvata/prässätä kasvi silloin tällöin kaikessa rauhassa, eikä itkeä kun deadlineen on enää viikko. Toisaalta tämäkin pitää joskus oppia kantapään kautta.

Lukemista ei voi edes pitää kunnon läksynä, mutta opettajien on pakko määrätä lukemaan lomalla, kun oma-aloitteisesti siihen ei ryhdytä: vanhemmilta ei taida saada enää mallia lukemiseen. Tässä sen näkee, että opettajia syyllistetään työnsä tekemisestä, eli lasten SIVISTÄMISESTÄ. 

Vierailija
36/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap, kirjailijan tytär

Kakarasihan lukee muutenkin vapaa-ajallaan, miten se nyt yhtäkkiä työtä on?

Tietenkin koulun lomalla voidaan velvoittaa tekemäänkin jotain. Jos siis haluaa hyvän numeron.

Vierailija
37/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska osa opettajien töistä on ulkoistettu lapsille ilmaistyönä.

Juu. Lapsen pitää itse oppia. Eikä siitä makseta lapselle mitään!

Vierailija
38/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alunperin kesälomalla lapset työskentelivät maatöissä, syysloma oli sadonkorjuussa auttamista varten jne.  Ei paljon siihen nähden pitäisi tuntua jokin pikku lueskelu ja kasveista kuvien napsiminen.

Yliopistoissa ei ole lomaa. Kesällä tehdään töitä - jos niitä onnistuu saamaan - ja väliviikoilla luetaan tentteihin. Paras vaan opetella nyt heti, että lomalla ei makoilla.

Höpö höpö nyt taas.

Olen tuo, jonka vaari on syntynyt sotavuonna 1918 Helsingissä eikä hänole koskaan ollut maatöissä, eivät myöskään suuriin ikäluokkiin kuuluneet vanhempani. Ihan Helsingin Vallilassa asuivat, toki töitä oli jo 14-vuotiaille tsuppareina ja muina hanttihommina.

Itse olen 90-luvun laman nuoria ja silloin sai olla kiitollinen jos sai kesätöitä kuukaudeksi kesällä.

Hienosti olen oppinut töitä tekemään, vaikka en viettänyt kesiä maatöissä, en kerännyt kasviota, en lukenut pakotettuna romaaneja ja yliopistovuosinakin jouduin ihan vastentahtoisesti lomailemaan, kun kesäopetustakaan ei oikein ollut, eikä verkko-opinnoista oltu edes kuultu.

Minusta syysloma saisi olla ihan vain lomaa koululaisille. Mutta opetushan nyt on muutenkin siirtynyt kotien vastuulle, eli ei sikäli mitään uutta.

Vierailija
39/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai koululaisen loma pitää olla lomaa. Jokainen saisi valita kyllä itse kirjansa, ei koulun valitsemana tai pakottamana. 

Vierailija
40/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin lapsi tarvitsee 3kk joutenoloa? Opiskelun rutiinit ja taidot unohtuvat, jos mitään ei "joudu" tekemään kesällä. Kannattaisi lasten (eli vanhempien vähän muistutella) aloittaa kasvioiden teko hyvissä ajoin: kesällä voi ihan kuvata/prässätä kasvi silloin tällöin kaikessa rauhassa, eikä itkeä kun deadlineen on enää viikko. Toisaalta tämäkin pitää joskus oppia kantapään kautta.

Lukemista ei voi edes pitää kunnon läksynä, mutta opettajien on pakko määrätä lukemaan lomalla, kun oma-aloitteisesti siihen ei ryhdytä: vanhemmilta ei taida saada enää mallia lukemiseen. Tässä sen näkee, että opettajia syyllistetään työnsä tekemisestä, eli lasten SIVISTÄMISESTÄ. 

Vaikea aloittaa ajoissa jos tehtäväksianto tulee 31.5. Ja kun ne kasvit pitää kerätä kukkivina, ei niitä voi vain keräillä leppoisasti.

Kesäloma ei muuten ole ollut moneen vuosikymmeneen 3 kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä