Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei koululaisen loma ole enää loma?

Vierailija
08.10.2019 |

Kesän rämpi kasvion keruussa. Nyt alkaa kohta syysloma ja syyslomaa seuraavalla viikolla on heti kolme koetta. Ja tänään tuli viesti että syyslomalla pitää lukea kaunokirjallisuutta. Eikö loma voisi oikeasti olla lomaa?!

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä ärsyttävää! En muista että omana kouluaikana olis ollut tuollaista.

Vierailija
2/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapset on pakotettava lukemaan. Ennen lomalla luettiin ihan huvin vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut tuollaista, kun luettiin ja ulkoiltiin vapaaehtoisesti.

Vierailija
4/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapset on pakotettava lukemaan. Ennen lomalla luettiin ihan huvin vuoksi.

Mun lapset lukee ihan koko ajan ja alakoulussa tekivät aina lukudiplomit. Tää jolle nyt tuli lukulista on itse kirjoittanutkin jo kaksi kirjaa pöytälaatikkoon.

T. Ap, kirjailijan tytär

Vierailija
5/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset lukee ihan koko ajan ja alakoulussa tekivät aina lukudiplomit. Tää jolle nyt tuli lukulista on itse kirjoittanutkin jo kaksi kirjaa pöytälaatikkoon.

T. Ap, kirjailijan tytär

Sittenhän lukemisen ei pitäisi olla mikään ongelma.

Vierailija
6/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap, kirjailijan tytär

Sanoinko sen olevan? Sulla ei tuo lukutaito ole kyllä kaksinen.

Mikä loma se semmonen on jolla pitää tehdä töitä? Vai vietätkö sinäkin lomasi töitä tehden?

Vierailija
7/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyaikaa. Vain harvalla on enää aikuisena vuodessa niin paljon lomaa kuin koululaisilla, joten siihen pitää valmentaa. Työ on elämän pääsisältö.

Vierailija
8/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap, kirjailijan tytär

Mikä loma se semmonen on jolla pitää tehdä töitä? Vai vietätkö sinäkin lomasi töitä tehden?

Eikö kaunokirjallisuuden luku olekaan viihdyttävää vapaa-ajanviettoa, ihmiselle joka itsekin kirjoittaa?

Lapsen koulussa kokeet on useimmiten rytmitetty ennen lomaviikkoja eli nyt on ruuhkaa, heti loman jälkeen ei ole.

Vierailija
9/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska osa opettajien töistä on ulkoistettu lapsille ilmaistyönä.

Vierailija
10/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap, kirjailijan tytär

No eiköhän huolenaihe ole aiheellinen jos joka kymmenes ei selviä lukutaidon takia (tai sen puutteen) jatkokoulutuksesta. ohistelija

Vierailija
11/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh jaa. Kyllä ennen vanhaan ne kasviotkin oli laajempia ja niitä oli useampana kesänä ja oli oltava latinalaiset nimet ulkoa opittuina jne.

Ja ennen lapset luki vapaa-ajalla joten ei tarvinnut siihen patistaa lomalla läksyn muodossa.

Vierailija
12/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh jaa. Kyllä ennen vanhaan ne kasviotkin oli laajempia ja niitä oli useampana kesänä ja oli oltava latinalaiset nimet ulkoa opittuina jne.

Ja ennen lapset luki vapaa-ajalla joten ei tarvinnut siihen patistaa lomalla läksyn muodossa.

Olen kerännyt kasvion ja se oli helpompi kuin tää mikä nyt vaaditaan.

Ap

Vierailija
13/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap, kirjailijan tytär

Eikö kaunokirjallisuuden luku olekaan viihdyttävää vapaa-ajanviettoa, ihmiselle joka itsekin kirjoittaa?

Lapsen koulussa kokeet on useimmiten rytmitetty ennen lomaviikkoja eli nyt on ruuhkaa, heti loman jälkeen ei ole.

Ei se silloij ole jos eka pitää metsästää ne kirjat ja sitten lukea määräajassa. Se on sitten koulutyötä eikä omaa lukemista, jossa luettavan saa valita ja vaikka vaihtaa jos ei tykkää.

En ylimalkaan tajua miksi edelleen jankataan samoja kirjoja kuin vuosikymmeniä sitten. Lukiolainenkin lukee ihan samat kirjat kuin minä viime vuodituhannella.

Vierailija
14/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on tieteellisiä nimiä eikä mitään latinalaisia.

Vierailija
15/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpolla nykyään pääsevät. Olen joutunut keräämään 120 kasvia ja selvittämään niistä kaiken mahdollisen ja opettelemaan tieteelliset nimet ulkoa.

Tentti oli heti alkusyksyllä.

Kirjoja kaikki lukivat ihan omasta halustaan.

Vierailija
16/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä kasvioon vaadittiin kuva kasvista, kun ennen kasvi piti prässätä ja sitoa kansioon.

Vierailija
17/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion käyttää pari päivää syyslomasta oppilaiden tekstien tarkistamiseen ja loppusyksyn suunnitelmien tarkistamiseen. Oppilaita kannustan lukemaan aamuisin vaikkapa puoli tuntia kirjaa lomalla, kun ei ole mihinkään kiire vaan voi rauhassa köllötellä herättyään. Toki voi jättää kirjan lukemisen myös loman jälkeiseen aikaan, mutta lomalla juuri kaunokirjallisuuden lukemiseen on varmaan paremmin aikaa. Terveiset yläkoulusta.

Vierailija
18/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä kasvioon vaadittiin kuva kasvista, kun ennen kasvi piti prässätä ja sitoa kansioon.

Nämä keräsi kukkivat kasvit ja prässäsi ja kiinnitti.

Vierailija
19/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se lomaa, kun ei tarvitse kouluun mennä.

Tuntuu siltä että ap:ta ärsyttää kun joutuu huolehtimaan syyslomalla joitakin lapsensa asioista, kuten lukemisesta kokeisiin tai yleensä lukemisesta.

Vierailija
20/80 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap, kirjailijan tytär

Ei se silloij ole jos eka pitää metsästää ne kirjat ja sitten lukea määräajassa. Se on sitten koulutyötä eikä omaa lukemista, jossa luettavan saa valita ja vaikka vaihtaa jos ei tykkää.

En ylimalkaan tajua miksi edelleen jankataan samoja kirjoja kuin vuosikymmeniä sitten. Lukiolainenkin lukee ihan samat kirjat kuin minä viime vuodituhannella.

Ne kirjat ovat klassikoita, siksi niitä luetaan vuosikymmenestä toiseen. Koulun tehtävä on sivistää. Selvästikään kotona tuo sivistämistavoite ei täyttyisi, jos klassikkoon tarttuminen jätettäisiin kodin vastuulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi