Jos on köyhä siksi, että saa huonoa palkkaa tai ei ole töitä, niin MIKSI ihmiset ei uudelleenkouluttaudu?
En yritä syyllistää, ihan vilpittömästi ihmettelen tätä. Tiedän että kaikki ei tykkää lukea, mutta opiskelu ei ole pelkkää lukemista. Sen lisäksi opiskeluaika on joka tapauksessa tosi lyhyt verrattuna ihmisen työvuosiin. Ikäkin on aika huono tekosyy. Opiskella voi vaikka missä iässä tahansa. Oppimiskyky ei katoa mihinkään.
Opiskelumahdollisuuksia on nykyään melkein rajattomasti. On päivä- ja iltaopetusta, monimuoto-opiskelua, oppisopimuksia, etäopiskelua jne. Koulun ei välttämättä tarvitse olla lähelläkään kotipaikkakuntaa.
Luulisi, että jokaiselle löytyy jotain, jos on aito halu parantaa elämäänsä.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
En ole keksinyt alaa joka todella kiinnostaisi ja jossa työllistyisi lähes varmasti. Tämä ainakin itselläni on se ongelma. Tykkään opiskella, mutta minulla on jo kolme tutkintoa (yo, kauppis ja amk) eikä mikään niistä osoittautunut työllistäväksi. En halua opiskella enempää turhaan.
Minkä pääaineen ktm olet, jos työllistyminen on hankalaa? Esim sujuvaa saksaa tai venäjää puhuvia ja kirjoittavia kauppatieteilijöitä ei ole työttömänä, mikäli on oikeaa substanssiosaamista alastaan.
1) Jos lähtisin opiskelemaan, menettäisin (ainakin osalta opiskeluaikaa) kaikki yhteiskunnan tuet. Periaatteessa voisin saada 2 vuodeksi työttömyysetuutta opiskeluajalta, mutta se ei riitä, kun opintoihin menee vähintään 3 vuotta. Toimeentulotukea en saa, koska puolisoni on palkkatyössä.
2) Ei ole itsestään selvää, että pääsee opiskelemaan alaa, missä olisi realistiset mahdollisuudet työllistyä vastavalmistuneena yli 50 vuotiaana. Amistason työllisyyskursseille en pääse, koska minulla on korkeakoulututkinto. Oman alani täydennyskoulutuskursseille en pääse koska niille on riittävästi nuorempiakin hakijoita.
3) Koodaaminen-huutelijoille: Minulla on sen verran paha lukihäiriö, että en pysty tuottamaan toimivaa koodia. Kokeiltu on. Ohjelmoinnin kurssin läpäisin rimaa hipoen, koska harjoitustyöni ohjaaja korjasi koodiani sitä mukaan kun tein sitä.
4) Opiskelen silti, mutta en mitään tutkintoon johtavaa, tai sellaista, mikä vaikuttaisi millään tavalla työttömyysetuuteen. Jollain on vaan pidettävä pää sellaisessa kunnossa, etten joudu suljetulle osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistelette samoja tekosyitä ja kyselette minulta, mille alalle teidän pitäisi kouluttautua. Naurettavaa. Jos on halua parantaa taloudellista tilannettaan ja on pienipalkkaisessa työssä, niin vaihtoehtoja kyllä löytyy. Kaikissa elämäntilanteissa se ei ole mahdollista, tietenkään, mutta yleensä kyllä on. Jokaisella terveellä ihmisellä on kykyä oppia ja kehittää itseään syntymästä kuolemaan asti.
Olen omassa tuttavapiirissä täydellisen kyllästynyt kuulemaan valitusta pienistä työttömyystuista, kun ei olla tehty töitä vuosiin, mutta ei olla myöskään valmiita tekemään omalle tilanteelle mitään itse. Jonkun toisen pitäisi tuoda ratkaisut kotiovelle, ja jos toisikin, niistä vain etsittäisiin vikoja ja vaikeuksia.
Jos nuo teidän esilletuomat esteet olisi todellisia, kukaan ei pystyisi opiskelemaan. Mutta sehän ei ole totta. Ne pystyy jotka haluaa.
Jos et halua tehdä tilanteellesi mitään, lopeta valittaminen. Jos aidosti kaipaat neuvoja, ota niitä sitten vastaan. Ole itse aktiivinen. Etsi ratkaisuja äläkä luovuta heti ensimmäisestä (kuvitellusta) vastoinkäymisestä.
ap
Olet kyllä tuttaviesi tasoinen tyhmyri. Yksi sinulle esitetty perustelu on ihmisten erilaiset kuormitustekijät elämässään. Niin sinä vänkäät täällä vain edelleen, että kyseinen asia ei ole todellisuutta.
On se, vaikka sinä oletkin liian tyhmä sitä tajuamaan.
Ap on varmaan syntynyt kultalusikka suussa ja toinen perceessä, kun ei millään voi tajuta elämän ankaria realiteetteja.
Saattaa olla jopa jonkun rikkaan porhon tytär tai poika, jolle on kaikki pedattu eteen, jopa työkin järjestynyt itsestään suvun omistamassa firmassa.
Ihan kysyisin mille alalle kannattaisi 60-vuotiaa533n uudelleenkouluttautua? Anna mun kestää😂
Taas näitä oman välinpitämättömyyden oikeutuksia.
Eihän näitä näe kuin joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä kuitenkin menee sen verran aikaa yleensä että sitten on taas vähän vanhempi kun valmistuu ja vielä kauemmin ollut pois työelämästä että ei ole niin sanottua että kaikilla aloilla siltikään työllistyisi helposti vaikka olisi sata tutkintoa. Lisäksi ymmärrän ettei vanhemmalla iällä ole kiva opiskella missään nuorien joukossa kun sitten se on sitä että siitä sun iästä nokitellaan lähes jatkuvasti. Tätä olen ainakin yliopistossa joutunut sivusta seuraamaan paljon.
Minä olen iltatoteutuksessa mikä on suunnattu iäkkäämmile, ihan perus merkonomi, suunnittelen omaa tmi.
Oli pakko lopettaa kuljetusalalla terveyden takia, muutaman vuoden jonotin opiskelupaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitten maksaa elämisen, lainat yms opiskelin ajalta? Pienituloisella kun ei ole säästöjä. Kyllä mielelläni tienaisin ennemmin 2400 kuin nykyisen 1200e, mutta elettävä on jollain joka kuukausi
Miksi olisi kohtuutonta, että tekisit samoin, kuin nuoret opiskelijat? Maksaisit tietenkin itse. Opintolaina on panostus tulevaisuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä ihan todella kuulla niitä aloja, joilla on hyvä työllisyystilanne ja palkkataso, ja joita pääsee opiskelemaan kohtuullisilla ponnistuksilla (eli ei mitään lääkiksen pääsykokeita). Omalta kohdaltani voin sanoa etten sovellu hoitoalalle, joten sen voi pyyhkiä pois listasta.
En ole ap, mutta esim LVI-asentaja tai sähköasentaja. Rakennuspeltisepistä on huutava pula jos korkeat paikat ei pelota. Samoin torninosturinkuljettajista (palkka yli 3000 euroa, jopa 4000).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole keksinyt alaa joka todella kiinnostaisi ja jossa työllistyisi lähes varmasti. Tämä ainakin itselläni on se ongelma. Tykkään opiskella, mutta minulla on jo kolme tutkintoa (yo, kauppis ja amk) eikä mikään niistä osoittautunut työllistäväksi. En halua opiskella enempää turhaan.
Minkä pääaineen ktm olet, jos työllistyminen on hankalaa? Esim sujuvaa saksaa tai venäjää puhuvia ja kirjoittavia kauppatieteilijöitä ei ole työttömänä, mikäli on oikeaa substanssiosaamista alastaan.
Ilmeisesti henkilö, jolta kysyt, ei ole sujuvaa saksaa tai venäjää puhuva KTM, jolla olisi oikeaa substanssiosaamista alastaan. Huokaus...
Ap on harvinaisen tyhmä jankkaaja tai oikeastaan ei harvinaisen, nykyinen ilmapiiri on, että ihmiset ovat oikeutetusti epätasa-arvoisia, APn kaltaisten mukaan on oikein, että maailmassa on töitä, joilla ei voi elää, saatikka suunnitella tulevaisuutta.
Yksilö on vastuussa itsestään, mutta jos työstä saatava palkka on pieni, jumalauta on siitä valitettava, samoin kun sen olosuhteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työkkäri tai muu taho maksaa opiskelut ja sen ajan elämisen, niin ok.
Mutta en tussa ota enää kolmanteen tutkintoon senttiäkään velkaa 45 vuotiaana.
Opiskelu on mahdollista myös työn ohessa, eikä se edellytä lainan ottamista.
Mutta tuo asenne on juuri se, mikä minua ihmetyttää eniten. "Jos joku muu ei järjestä minulle minun puolestani opiskelumahdollisuuksia, isken kantapäät saveen ja jään tähän loppuiäkseni valittamaan." Miksi? Sinun elämästäsihän siinä on kyse. Jos et suostu parantamaan sitä, niin lakkaa valittamasta.
ap
Ajatuksesi oli hyvä, mutta komenttisi on tietämättömän ja ymmärtämättömän ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä ihan todella kuulla niitä aloja, joilla on hyvä työllisyystilanne ja palkkataso, ja joita pääsee opiskelemaan kohtuullisilla ponnistuksilla (eli ei mitään lääkiksen pääsykokeita). Omalta kohdaltani voin sanoa etten sovellu hoitoalalle, joten sen voi pyyhkiä pois listasta.
En ole ap, mutta esim LVI-asentaja tai sähköasentaja. Rakennuspeltisepistä on huutava pula jos korkeat paikat ei pelota. Samoin torninosturinkuljettajista (palkka yli 3000 euroa, jopa 4000).
Tänne ei siis saa antaa esimerkkejä kun heti alkaa alapeukutus. Pointti on ainoastaan ap:n avauksen sättiminen. Ei opiskelu kaikille ole vaihtoehto, todellakaan, mutta olen tavannut paljon yli nelikymppisiä uudelleenkouluttautujia, jotka ovat vielä työllistyneetkin. Olen ollut koulutusorganisaatiossa töissä ja siksi törmännyt tähän varmaan keskivertoa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä kuitenkin menee sen verran aikaa yleensä että sitten on taas vähän vanhempi kun valmistuu ja vielä kauemmin ollut pois työelämästä että ei ole niin sanottua että kaikilla aloilla siltikään työllistyisi helposti vaikka olisi sata tutkintoa. Lisäksi ymmärrän ettei vanhemmalla iällä ole kiva opiskella missään nuorien joukossa kun sitten se on sitä että siitä sun iästä nokitellaan lähes jatkuvasti. Tätä olen ainakin yliopistossa joutunut sivusta seuraamaan paljon.
Joopa joo. Meidän luokalla amiksessa enemmistö n. 30-40-vuotiaita eikä kukaan meistä nuorista niitä nokita. Ei tulisi mieleenkään. Löytyy alaikäisiäkin, mutta ei nekään rupea niin lapselliseksi, että pilkkaisi jonkun ikää.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen liian vanha. Pohjalla ei ole mitään koulutusta. Ansioluetteloni on tyhjä kuin ruokakauppa entisessä Neuvostoliitossa. Olen myös tyhmä. Mikään ala ei kiinnosta. Lisäksi vaikka sattuisin jonnekin pääsemään opiskelemaan ei se takaisi tällaiselle roskatunkiolle kuin minä todellakaan työpaikkaa.
Kelpaako syyt?
Ei kelpaa. Olisit vain sanonut, että olet laiska.
Mulla on kaksi huonosti työllistävää tutkintoa ja aloin juuri opiskelemaan monimuotokoulutuksessa insinööriksi, jonka avulla toivon työllistyväni joskus parempaan työhön. Nyt työskentelen toimistossa täysipäiväisesti 2200 euron palkalla.
Ymmärrän silti, ettei tämä kaikilta onnistu. Minulla ei ole lapsia, joita pitäisi hakea päiväkodista, joten ei haittaa, vaikka ehtisin kotiin vasta yhdeksältä. Luennot kestävät yleensä kahdeksaan ja en asu koulun lähellä, joten kotimatka kestää.
Lisäksi meillä on töissä käytössä liukuma, joten voin lähteä ajoissa luennoille. Tämä ei onnistuisi jos konttori olisi auki viiteen ja minulla olisi tunnin matka luennoille, jotka myös alkavat viideltä.
Lisäksi pidän opiskelusta, joten kun edellinen tutkintoni valmistui, oli minulle helppoa lähteä opiskelemaan jotain muuta.