Jos on köyhä siksi, että saa huonoa palkkaa tai ei ole töitä, niin MIKSI ihmiset ei uudelleenkouluttaudu?
En yritä syyllistää, ihan vilpittömästi ihmettelen tätä. Tiedän että kaikki ei tykkää lukea, mutta opiskelu ei ole pelkkää lukemista. Sen lisäksi opiskeluaika on joka tapauksessa tosi lyhyt verrattuna ihmisen työvuosiin. Ikäkin on aika huono tekosyy. Opiskella voi vaikka missä iässä tahansa. Oppimiskyky ei katoa mihinkään.
Opiskelumahdollisuuksia on nykyään melkein rajattomasti. On päivä- ja iltaopetusta, monimuoto-opiskelua, oppisopimuksia, etäopiskelua jne. Koulun ei välttämättä tarvitse olla lähelläkään kotipaikkakuntaa.
Luulisi, että jokaiselle löytyy jotain, jos on aito halu parantaa elämäänsä.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitten maksaa elämisen, lainat yms opiskelin ajalta? Pienituloisella kun ei ole säästöjä. Kyllä mielelläni tienaisin ennemmin 2400 kuin nykyisen 1200e, mutta elettävä on jollain joka kuukausi
Joko aikuiskoulutustuella, työttömyystuella tai työn ohessa. Tiesit varmasti jo nämä vaihtoehdot. Jotkut työnantajatkin tukee kouluttautumista. Nykyään on todella paljon vaihtoehtoja aikuisopiskeluun, eikä tarvitse mennä sinne peruskoulusta päässeiden joukkoon, kuten joku toinen kommentoi.
Minusta nämä kaikki tuntuu tekosyiltä, koska ne kaikki on jo ratkaistu teidän ja meidän puolesta. Todellinen syy on jossain muualla.
ap
Aikuiskoulutustukea en saa, työn ohella ei pienten lasten kanssa onnistu (laki tulee vastaan päiväkotipäivien pituudessa), työnantajaa (kunta) ei todellakaan kiinnosta kouluttaa rivisiivoojia ja muita paskaduunareita. Luuletko etten olisi jo aikapäiviä sitten opiskellut, jos se vaan olisi jotenkin mahdollista?!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä kuitenkin menee sen verran aikaa yleensä että sitten on taas vähän vanhempi kun valmistuu ja vielä kauemmin ollut pois työelämästä että ei ole niin sanottua että kaikilla aloilla siltikään työllistyisi helposti vaikka olisi sata tutkintoa. Lisäksi ymmärrän ettei vanhemmalla iällä ole kiva opiskella missään nuorien joukossa kun sitten se on sitä että siitä sun iästä nokitellaan lähes jatkuvasti. Tätä olen ainakin yliopistossa joutunut sivusta seuraamaan paljon.
En ole törmännyt ikärasismiin yliopistossa, vaikka ikäni puolesta voisin olla kohteena. Missä tällaista tapahtuu? En siis väitä, etteikö tällaista ole, vaan hämmästelen, että on.
No, jos jotain tällaista kuulisin itseeni kohdistuvana, antaisin sillä tavoin takaisin, että muistuttaisin piirien olevan pienet ja että saatan istua rekrytilanteessa siellä pöydän toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laitapa ap joku kiinnostava hyväpalkkainen työ tähän, johon pääsee koulutukseen sisälle? Minkä takia korkeakoulut hei eivät kouluta jokaista sisälle pyrkivää? Oletko ääliö koskaan miettinyt sitä, että olisiko sillä jotain tekemistä vastauksen kysymykseesi kanssa?
Asennevammasi paistaa kilometrin päähän. Ei ole kenenkään muun tehtävä etsiä sinulle opiskelupaikkaa. Jokainen on itse vastuussa omasta elämästään. Jos et pääse tietylle alalle sinnikkäästä yrityksestä huolimatta, johonkin muualle ehkä pääset. Onko pakko mennä korkeakouluun? Pelkkiä tekosyitä.
ap
Itselläsi on asennevamma. Kaikilla ihmisillä ei ole nolla kuormitustekijää elämässään, joka ei veisi voimia opiskelulta. Osalla on niitä muita kuormitustekijöitä elämässä. Mutta mitäpä sä keskenkasvuinen kermapersevauva niistä mitään tietäisit, sinuna vain olisin täysin hiljaa saatuasi jo vastauksia.
Ja siis jos sinulla ei ole heittää hyväpalkkaisia ammatteja, joihin pääsisi halutessaan opiskelemaan, niin miksi et tajua, että siinä on vastaus ihmettelyysi? Niitä ei ole! Ei ihme, etteivät nämä ihmiset ”hakeudu niihin”. Katsos sellaiseen ei voi hakeutua, mitä ei ole olemassakaan.
Wanha, tämä sama rölliketju tuli pari kuukautta taaksepäin, tämä on suoraan sanasta sanaan siitä kopioitu.
Ap taitaa olla sellainen, jolle on tullut kaikki valmiina ilman sen suurempia vastoinkäymisiä.
Vaan mitä sitten kannattaisi opiskella, että se näkyisi varmasti myös palkassa? - Suomessa on jo vuosia moni ns. korkeakoulutettu joutuu -siis jos haluaa leipänsä ja elantonsa työnteollaan hankkia ja mahdollistaa- tekemään töitä ja askareita, joissa vai hyvin vähän, jos lainkaan pääsevät käyttämään hyväkseen opiskelujen kautta saavuttamaansa pääomaa (potentiaalista osaamista); saati, että sitä vastaan voisi saada paremman palkan. - Tähän on turhauttaa saada vasauksena, että mitä oli ni-in pöljä ja hölmö, etttei opiskellut "oikealle alalle" kun ei asia ihan näin yksinkerainen ole, vaikka toki on aloja jotka ova onnistunee kadehditavan hyvin onnisunee valvomaan alan edustajien euja ja työvoimapoliittista asemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laitapa ap joku kiinnostava hyväpalkkainen työ tähän, johon pääsee koulutukseen sisälle? Minkä takia korkeakoulut hei eivät kouluta jokaista sisälle pyrkivää? Oletko ääliö koskaan miettinyt sitä, että olisiko sillä jotain tekemistä vastauksen kysymykseesi kanssa?
Asennevammasi paistaa kilometrin päähän. Ei ole kenenkään muun tehtävä etsiä sinulle opiskelupaikkaa. Jokainen on itse vastuussa omasta elämästään. Jos et pääse tietylle alalle sinnikkäästä yrityksestä huolimatta, johonkin muualle ehkä pääset. Onko pakko mennä korkeakouluun? Pelkkiä tekosyitä.
ap
Joo, et tosiaankaan yritä syyllistää, typerä pässi 😂😂😂😅😇😇😇
Millä kun menee vuosia päästä sisään, ei aikuisena enää jaksa kilpailla joka kevät 18 vuotiaiden kanssa >:(
Ai niinkuin että menee vaan opiskelemaan hyvin palkattua alaa? Onkin tosi helppo päästä.
Yksilön ongelma toki ratkeaa, jos pääsee opiskelemaan kovempipalkkaista alaa, valmistuu sieltä ja saa töitäkin. Mutta suuremmassa kuvassa ongelma ei ratkea - jonkun on edelleen tehtävä se pienipalkkainen homma, josta saatavalla rahalla ei kunnolla elä.
Ongelma eli liian pieni palkka ei siis ratkea, se vain siirtyy toiselle.
Toistelette samoja tekosyitä ja kyselette minulta, mille alalle teidän pitäisi kouluttautua. Naurettavaa. Jos on halua parantaa taloudellista tilannettaan ja on pienipalkkaisessa työssä, niin vaihtoehtoja kyllä löytyy. Kaikissa elämäntilanteissa se ei ole mahdollista, tietenkään, mutta yleensä kyllä on. Jokaisella terveellä ihmisellä on kykyä oppia ja kehittää itseään syntymästä kuolemaan asti.
Olen omassa tuttavapiirissä täydellisen kyllästynyt kuulemaan valitusta pienistä työttömyystuista, kun ei olla tehty töitä vuosiin, mutta ei olla myöskään valmiita tekemään omalle tilanteelle mitään itse. Jonkun toisen pitäisi tuoda ratkaisut kotiovelle, ja jos toisikin, niistä vain etsittäisiin vikoja ja vaikeuksia.
Jos nuo teidän esilletuomat esteet olisi todellisia, kukaan ei pystyisi opiskelemaan. Mutta sehän ei ole totta. Ne pystyy jotka haluaa.
Jos et halua tehdä tilanteellesi mitään, lopeta valittaminen. Jos aidosti kaipaat neuvoja, ota niitä sitten vastaan. Ole itse aktiivinen. Etsi ratkaisuja äläkä luovuta heti ensimmäisestä (kuvitellusta) vastoinkäymisestä.
ap
Eipä se koulutus välttämättä auta. Voi päinvastoin johtaa siihen, ettei pääse enää edes niihin huonosti palkattuihin hommiin, koska pidetään ylikoulutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitten maksaa elämisen, lainat yms opiskelin ajalta? Pienituloisella kun ei ole säästöjä. Kyllä mielelläni tienaisin ennemmin 2400 kuin nykyisen 1200e, mutta elettävä on jollain joka kuukausi
Joko aikuiskoulutustuella, työttömyystuella tai työn ohessa. Tiesit varmasti jo nämä vaihtoehdot. Jotkut työnantajatkin tukee kouluttautumista. Nykyään on todella paljon vaihtoehtoja aikuisopiskeluun, eikä tarvitse mennä sinne peruskoulusta päässeiden joukkoon, kuten joku toinen kommentoi.
Minusta nämä kaikki tuntuu tekosyiltä, koska ne kaikki on jo ratkaistu teidän ja meidän puolesta. Todellinen syy on jossain muualla.
ap
Niin mikä se hyväpalkkainen työ on, johon voi aikuiskoulutuksella opiskella?
Mutta ennenkaikkea millä alalla, ilman työkokemusta pääset suoraan koulunpenkiltä hyväpalkkaiseen työhön yli neljäkymppisenä?
Kiinnostaisi kyllä ihan todella kuulla niitä aloja, joilla on hyvä työllisyystilanne ja palkkataso, ja joita pääsee opiskelemaan kohtuullisilla ponnistuksilla (eli ei mitään lääkiksen pääsykokeita). Omalta kohdaltani voin sanoa etten sovellu hoitoalalle, joten sen voi pyyhkiä pois listasta.
Vierailija kirjoitti:
Toistelette samoja tekosyitä ja kyselette minulta, mille alalle teidän pitäisi kouluttautua. Naurettavaa. Jos on halua parantaa taloudellista tilannettaan ja on pienipalkkaisessa työssä, niin vaihtoehtoja kyllä löytyy. Kaikissa elämäntilanteissa se ei ole mahdollista, tietenkään, mutta yleensä kyllä on. Jokaisella terveellä ihmisellä on kykyä oppia ja kehittää itseään syntymästä kuolemaan asti.
Olen omassa tuttavapiirissä täydellisen kyllästynyt kuulemaan valitusta pienistä työttömyystuista, kun ei olla tehty töitä vuosiin, mutta ei olla myöskään valmiita tekemään omalle tilanteelle mitään itse. Jonkun toisen pitäisi tuoda ratkaisut kotiovelle, ja jos toisikin, niistä vain etsittäisiin vikoja ja vaikeuksia.
Jos nuo teidän esilletuomat esteet olisi todellisia, kukaan ei pystyisi opiskelemaan. Mutta sehän ei ole totta. Ne pystyy jotka haluaa.
Jos et halua tehdä tilanteellesi mitään, lopeta valittaminen. Jos aidosti kaipaat neuvoja, ota niitä sitten vastaan. Ole itse aktiivinen. Etsi ratkaisuja äläkä luovuta heti ensimmäisestä (kuvitellusta) vastoinkäymisestä.
ap
No ei niitä vaihtoehtoja ehkä löydy, jos sinäkään et keksi yhtään ja olet kuitenkin meistä se viisas.
Vierailija kirjoitti:
ap
Tajuatko, että kaikki eivät ole terveitä? Ja että on paljon terveydentiloja, joita ei voi parantaakaan, silti ihminen ei ole hyvinvoiva ja terve. On aivan naurettavaa kuvitella, ettäkaikki ihmiset ovat energisiä ja terveitä, ja että jos joku ei ole, niin siihen olisijokin hoitomuoto tai apu olemassa. Ei ole! Moni ihminen on jo valmiiksi tosi väsynyt, ja omaa elämässään aivan muita kuormitustekijöitä, kuin opiskelua. Ei siihen päälle monestikaan vain pysty venymään. Varsinkin jos ei ole lisäksi rahaa, kuten ei ihmisillä vain ole.
Ei v*ttu miten typerä kakara sä olet, et tajua yhtään mitään, mutta muita kehtaat kyllä arvostella ja syyllistää.
Sinullahan PITÄISI olla antaa esimerkkejä siitä, että hyväpalkkaiseen työhön vaihtaminen aina on istuu, jos kerran kehtaat ihmetellä, että miksi joku eisitten vain tee sitä!
Eli laitas nyt vain tähän ne tietosi, johon ajatuksesi perustuvat. ...ai niin mutta kun eiväthän ne perustu mihinkään, paitsi pahansuopuuteesi ja ällöttävyyteesi ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
ap
MIllaista ratkaisua suosittelisit esimerkiksi minulle? Olen työtön maisteri, tehnyt parikymmentä vuotta koodaushommia. Nyt opiskelen alaa lisää. Työpaikaksi tämä aktiivisuus kuitenkaan ei ole muuttunut. Olen 57-vuotias. Olen hakenut sekä oman alan töitä että muita, sekä omalta paikkakunnaltani että muualta.
Opiskelu on helppoa joo, ja hauskaakin, mutta ei se tarkoita että sitten saisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ap rakas, kun minäkin olen miettinyt sitä sopivaa alaa jo useamman vuoden. Itselläni näin nelikymppisenä se opiskelu jonka nyt aloittaisin, olisi varmasti se viimeinen kerta, niin en halua kolmatta kertaa valita väärää alaa. En vain millään keksi mikä se oikea ala olisi.
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet kyllä tuttaviesi tasoinen tyhmyri. Yksi sinulle esitetty perustelu on ihmisten erilaiset kuormitustekijät elämässään. Niin sinä vänkäät täällä vain edelleen, että kyseinen asia ei ole todellisuutta.
On se, vaikka sinä oletkin liian tyhmä sitä tajuamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä ymmärrät, että kaikki ei vaan voi opiskella korkealle ja tehdä niitä hyväpalkkaisia hommia??? Jonkun on tehtävä myös ne pienipalkkaiset työt. Se, että joku ei tule toimeen olemattomalla palkalla vaikka käy töissä, ei ole tämän yksilön vika vaan työnantajan joka ei maksa sen verran työstä että sillä tulee toimeen.
Ap ei myöskään ottanut huomioon sellaista seikkaa, että Suomessa on ihan oikeasti aina ollut vallassa erittäin paha ikärasismi - tätä ei niinkään muualla maailmassa ole, mutta meillä ei enää 70-luvulla työnsä aloittajat pääse oikeastaan juuri minnekään työhön, vaikka olisi mikä tohtorinhattu.
Eikä sillä hatulla mitään töitä tehdäkään - mutta meillä on ihan tarpeeksi akateemisia työttömiä, aivan liikaa, joten ei se opiskelu läheskään aina sitä työn autuutta tuo.
Osalle ihmisistä kengännauhojen solmiminen on ylivoimainen tehtävä prosenttilaskusta nyt puhumattakaan.
Kouluta näitä nyt sitten.