Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos on köyhä siksi, että saa huonoa palkkaa tai ei ole töitä, niin MIKSI ihmiset ei uudelleenkouluttaudu?

Vierailija
08.10.2019 |

En yritä syyllistää, ihan vilpittömästi ihmettelen tätä. Tiedän että kaikki ei tykkää lukea, mutta opiskelu ei ole pelkkää lukemista. Sen lisäksi opiskeluaika on joka tapauksessa tosi lyhyt verrattuna ihmisen työvuosiin. Ikäkin on aika huono tekosyy. Opiskella voi vaikka missä iässä tahansa. Oppimiskyky ei katoa mihinkään.

Opiskelumahdollisuuksia on nykyään melkein rajattomasti. On päivä- ja iltaopetusta, monimuoto-opiskelua, oppisopimuksia, etäopiskelua jne. Koulun ei välttämättä tarvitse olla lähelläkään kotipaikkakuntaa.
Luulisi, että jokaiselle löytyy jotain, jos on aito halu parantaa elämäänsä.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ap ilmeisesti haluaa vaan provota. Ei kai kukaan järkevä, tosiasioita ymmärtävä voi vakavissaan esittää

noita mielipiteitä?

Vierailija
42/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt päästä kouluun, mutta en ole päässyt sisälle. Mitä voin vielä tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei ole kaikilla se pääasia.  Itse teen mieluummin mielenkiintoisempaa työtä huonommalla palkalla, vaikka minulla on myös yliopistokoulutus.

Vierailija
44/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatilliset oppilaitokset on melko surkeita nykyään. Liika ähän opettajia, liika vähän opetusta. Pääosin taitaa keskittyä verkko opiskeluun ja ammattitaidon kohentamiseen. Jos on suhteita ja sitä kautta onnistuu työllistämään itsensä niin asia on eri.

Vierailija
45/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju on täynnä ihmisten tekosyitä ja kykenemättömyyttä ottaa vastuuta omasta elämästä. Tietty, kaikilla ei riitä älykkyys korkeakoulututkintoon, eikä ole tarkoituskaan.

Hallituksen touhut korkeakoulupaikkojen lisäämiseksi on suurinta mahdollista tyhmyyttä, jolla lasketaan korkeakoulututkinnon tasoa.

Mutta lapset, tulot yms. ovat vain huonoja tekosyitä, joilla ihmiset perustelevat omaa saamattomuuttaan ja kykenemättömyyttään ottaa vastuuta omasta elämästään ja koska noita kykyjä ei ole, niin sitten ei ansaitsekaan parempaa palkkaa ja työpaikkaa.

Opiskelu aikuisiällä on pelkkä järjestelykysymys.

Vierailija
46/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistelette samoja tekosyitä ja kyselette minulta, mille alalle teidän pitäisi kouluttautua. Naurettavaa. Jos on halua parantaa taloudellista tilannettaan ja on pienipalkkaisessa työssä, niin vaihtoehtoja kyllä löytyy. Kaikissa elämäntilanteissa se ei ole mahdollista, tietenkään, mutta yleensä kyllä on. Jokaisella terveellä ihmisellä on kykyä oppia ja kehittää itseään syntymästä kuolemaan asti.

Olen omassa tuttavapiirissä täydellisen kyllästynyt kuulemaan valitusta pienistä työttömyystuista, kun ei olla tehty töitä vuosiin, mutta ei olla myöskään valmiita tekemään omalle tilanteelle mitään itse. Jonkun toisen pitäisi tuoda ratkaisut kotiovelle, ja jos toisikin, niistä vain etsittäisiin vikoja ja vaikeuksia.

Jos nuo teidän esilletuomat esteet olisi todellisia, kukaan ei pystyisi opiskelemaan. Mutta sehän ei ole totta. Ne pystyy jotka haluaa.

Jos et halua tehdä tilanteellesi mitään, lopeta valittaminen. Jos aidosti kaipaat neuvoja, ota niitä sitten vastaan. Ole itse aktiivinen. Etsi ratkaisuja äläkä luovuta heti ensimmäisestä (kuvitellusta) vastoinkäymisestä.

ap

Toistelet itse ihan samaa antamatta mitään konkreettista esimerkkiä. Luettele nyt ihan oikeasti sellaisia ammatteja jonne 40+ Ikäinen, 95äo:lla pystyy opiskelemaan helposti ja kun hän valmistuu, niin hänet myös palkataan vakipaikkaan.

Mitä ne ovat? Minua ei kiinnosta selittelysi, että olet kyllästynyt tai pidätkö muita saamattomina, vaan ihan oikeasti ajatuksesi mitä nämä mahdollisest koulutukset ovat, jotka ovat mahdollisia köyhille ja joita järjestetään, niin että se on taloudellisesti mahdollista heille. Koska ymmärrät kai ettei köyhät pysty maksamaan jotain 100 tuhannen euron lentokapteenikoulutuksia tai jonnekin veturinkuljettajaksi hakee 700 ihmistä ja 7 otetaan koulutukseen.

Vierailija
47/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistelette samoja tekosyitä ja kyselette minulta, mille alalle teidän pitäisi kouluttautua. Naurettavaa. Jos on halua parantaa taloudellista tilannettaan ja on pienipalkkaisessa työssä, niin vaihtoehtoja kyllä löytyy. Kaikissa elämäntilanteissa se ei ole mahdollista, tietenkään, mutta yleensä kyllä on. Jokaisella terveellä ihmisellä on kykyä oppia ja kehittää itseään syntymästä kuolemaan asti.

Olen omassa tuttavapiirissä täydellisen kyllästynyt kuulemaan valitusta pienistä työttömyystuista, kun ei olla tehty töitä vuosiin, mutta ei olla myöskään valmiita tekemään omalle tilanteelle mitään itse. Jonkun toisen pitäisi tuoda ratkaisut kotiovelle, ja jos toisikin, niistä vain etsittäisiin vikoja ja vaikeuksia.

Jos nuo teidän esilletuomat esteet olisi todellisia, kukaan ei pystyisi opiskelemaan. Mutta sehän ei ole totta. Ne pystyy jotka haluaa.

Jos et halua tehdä tilanteellesi mitään, lopeta valittaminen. Jos aidosti kaipaat neuvoja, ota niitä sitten vastaan. Ole itse aktiivinen. Etsi ratkaisuja äläkä luovuta heti ensimmäisestä (kuvitellusta) vastoinkäymisestä.

ap

Mikäs Susanna Koski täällä koittaa päteä.Eivät kaikki vaan ole niin fiksuja kuin sinä luulet olevasi.

Vierailija
48/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olenkin kouluttautunut, mutta eipä tuo palkkapussissa näy. Naiivia kuvitella, että koulutus= iso palkka.

Vierailija
49/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n järjenjuoksu on yhtä heikkoa kuin sösssön.

Vierailija
50/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsyrjintä on asia johon ei koulutus auta. Parasta ennen päivämäärä on useilla aloilla nelikymppisenä. Opiskella voi ihan omaksi iloksi.

Raivostuttavaa EK:n höpinät siitä että olisi työvoimapula, kun tietyn iän ylittäneet, vielä parhassa työiässä olevat eivät kelpaa töihin. Pitäisi saada parikymppisiä ja mielellään ilmaisiksi.

Vierailija
51/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju on täynnä ihmisten tekosyitä ja kykenemättömyyttä ottaa vastuuta omasta elämästä. Tietty, kaikilla ei riitä älykkyys korkeakoulututkintoon, eikä ole tarkoituskaan.

Hallituksen touhut korkeakoulupaikkojen lisäämiseksi on suurinta mahdollista tyhmyyttä, jolla lasketaan korkeakoulututkinnon tasoa.

Mutta lapset, tulot yms. ovat vain huonoja tekosyitä, joilla ihmiset perustelevat omaa saamattomuuttaan ja kykenemättömyyttään ottaa vastuuta omasta elämästään ja koska noita kykyjä ei ole, niin sitten ei ansaitsekaan parempaa palkkaa ja työpaikkaa.

Opiskelu aikuisiällä on pelkkä järjestelykysymys.

No, nekin ovat syitä. Ja saamattomuus ja kyknemättömyys eivät ole omia valintoja vaan osa isompaa kokonaisuutta sen ihmisen elämässä. Jos on muita kuormitustekijöitä, niin siitä seuraa saamattomuudelta näyttävää toimintaa. Ei se niin mene, että kyvykäs ihminen esittää saamatonta, koska, niin miksi?

Sinun täytyy olla itse jollain lailla vastuuta ottamaan kykenemätön ihminen nähdessäsi toisissa sellaista, sori vaan.

Vierailija
52/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Toistelet itse ihan samaa antamatta mitään konkreettista esimerkkiä. Luettele nyt ihan oikeasti sellaisia ammatteja jonne 40+ Ikäinen, 95äo:lla pystyy opiskelemaan helposti ja kun hän valmistuu, niin hänet myös palkataan vakipaikkaan.

Mitä ne ovat? Minua ei kiinnosta selittelysi, että olet kyllästynyt tai pidätkö muita saamattomina, vaan ihan oikeasti ajatuksesi mitä nämä mahdollisest koulutukset ovat, jotka ovat mahdollisia köyhille ja joita järjestetään, niin että se on taloudellisesti mahdollista heille. Koska ymmärrät kai ettei köyhät pysty maksamaan jotain 100 tuhannen euron lentokapteenikoulutuksia tai jonnekin veturinkuljettajaksi hakee 700 ihmistä ja 7 otetaan koulutukseen.

Näinpä. Jos kerran väittää, että ihmiset eivät vain OTA näitä olemassa olevia mahdollisuuksia, niin pitäähän se olla esitellä ne olemassa olevat mahdollisuudet, por favor.

Ja antaa se varma ja hyvinpalkattu ala, jolla esim. 47-vuotias vastavalmistunut työllistyy.

Vierailija
53/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole voimavaroja opiskella työnohessa eikä taloudellisesti mahdollista opiskella täysipäiväisesti. Harmittaa kyllä vähän.

Vierailija
54/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kyllä olla sivusta seuraaja Suomen syöksyssä kiitos vain.

Vierailija
55/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla syynä on se, että en ole löytänyt kiinnostavaa alaa. On minullakin toki omat kiinnostuksen kohteeni, mutta ne ovat sen verran kapea-alaisia, että niistä ei oikein saa ammattia.

Vierailija
56/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten maksaa elämisen, lainat yms opiskelin ajalta? Pienituloisella kun ei ole säästöjä. Kyllä mielelläni tienaisin ennemmin 2400 kuin nykyisen 1200e, mutta elettävä on jollain joka kuukausi

Joko aikuiskoulutustuella, työttömyystuella tai työn ohessa. Tiesit varmasti jo nämä vaihtoehdot. Jotkut työnantajatkin tukee kouluttautumista. Nykyään on todella paljon vaihtoehtoja aikuisopiskeluun, eikä tarvitse mennä sinne peruskoulusta päässeiden joukkoon, kuten joku toinen kommentoi. 

Minusta nämä kaikki tuntuu tekosyiltä, koska ne kaikki on jo ratkaistu teidän ja meidän puolesta. Todellinen syy on jossain muualla.

ap

Niin mikä se hyväpalkkainen työ on, johon voi aikuiskoulutuksella opiskella?

Mutta ennenkaikkea millä alalla, ilman työkokemusta pääset suoraan koulunpenkiltä hyväpalkkaiseen työhön yli neljäkymppisenä?

Entäs miltei kuuskymppinen sitten?

Vierailija
57/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun neuvo on vähän kuin se ”jos leipä loppuu, syökää leivoksia”.

Vierailija
58/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt ystävällisesti annat minulle viisaita täsmäneuvoja.

Valmistuin maisteriksi 25 vuotta sitten ja suoritin muutama vuosi sitten vieläkin käytännönläheisemmän AMK-tutkinnon töiden ohella. Työpaikkojen määrä putosi nopeasti, ja tuosta lähtien olen etsinyt työtä niin, että työkkärin täti jo torui minua epätoivoisuudesta. Alani ja sitä sivuavien alojen työ teetetään vastavalmistuneilla, jotka ovat halpoja ja helppoja työntekijöitä - kuten minäkin aikoinani olin. Muissa työpaikoissa, esimerkiksi toimistotöissä ja asiakaspalvelualoilla, elää vahvana se mielipide, että ylikoulutettu häipyy ensi tilassa parempipalkkaisiin ja/tai oman alansa töihin, jos tilaisuus aukeaa. Ja niin minäkin lähtisin, koska pidän kovasti omasta työstäni.

Olen 55-vuotias. Uusi maisterintutkinto tai edes kandintutkinto olisi tietysti kiva suorittaa, mutta en usko, että työnantajat repivät riemusta kiljuen kuusikymppisen noviisin töihin. Mitä ehdotat?

Vierailija
59/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kyllä ihan todella kuulla niitä aloja, joilla on hyvä työllisyystilanne ja palkkataso, ja joita pääsee opiskelemaan kohtuullisilla ponnistuksilla (eli ei mitään lääkiksen pääsykokeita). Omalta kohdaltani voin sanoa etten sovellu hoitoalalle, joten sen voi pyyhkiä pois listasta.

En minäkään sovellu, vaikka olenkin jo hoitaja - lääkäriksi en voi enää lukea, koska ikä tulee jo vastaan.

Vierailija
60/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen liian vanha. Pohjalla ei ole mitään koulutusta. Ansioluetteloni on tyhjä kuin ruokakauppa entisessä Neuvostoliitossa. Olen myös tyhmä. Mikään ala ei kiinnosta. Lisäksi vaikka sattuisin jonnekin pääsemään opiskelemaan ei se takaisi tällaiselle roskatunkiolle kuin minä todellakaan työpaikkaa.

Kelpaako syyt?