Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on köyhä siksi, että saa huonoa palkkaa tai ei ole töitä, niin MIKSI ihmiset ei uudelleenkouluttaudu?

Vierailija
08.10.2019 |

En yritä syyllistää, ihan vilpittömästi ihmettelen tätä. Tiedän että kaikki ei tykkää lukea, mutta opiskelu ei ole pelkkää lukemista. Sen lisäksi opiskeluaika on joka tapauksessa tosi lyhyt verrattuna ihmisen työvuosiin. Ikäkin on aika huono tekosyy. Opiskella voi vaikka missä iässä tahansa. Oppimiskyky ei katoa mihinkään.

Opiskelumahdollisuuksia on nykyään melkein rajattomasti. On päivä- ja iltaopetusta, monimuoto-opiskelua, oppisopimuksia, etäopiskelua jne. Koulun ei välttämättä tarvitse olla lähelläkään kotipaikkakuntaa.
Luulisi, että jokaiselle löytyy jotain, jos on aito halu parantaa elämäänsä.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä ymmärrät, että kaikki ei vaan voi opiskella korkealle ja tehdä niitä hyväpalkkaisia hommia??? Jonkun on tehtävä myös ne pienipalkkaiset työt. Se, että joku ei tule toimeen olemattomalla palkalla vaikka käy töissä, ei ole tämän yksilön vika vaan työnantajan joka ei maksa sen verran työstä että sillä tulee toimeen.

Vierailija
2/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkkäri tai muu taho maksaa opiskelut ja sen ajan elämisen, niin ok.

Mutta en tussa ota enää kolmanteen tutkintoon senttiäkään velkaa 45 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä kuitenkin menee sen verran aikaa yleensä että sitten on taas vähän vanhempi kun valmistuu ja vielä kauemmin ollut pois työelämästä että ei ole niin sanottua että kaikilla aloilla siltikään työllistyisi helposti vaikka olisi sata tutkintoa. Lisäksi ymmärrän ettei vanhemmalla iällä ole kiva opiskella missään nuorien joukossa kun sitten se on sitä että siitä sun iästä nokitellaan lähes jatkuvasti. Tätä olen ainakin yliopistossa joutunut sivusta seuraamaan paljon.

Vierailija
4/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ole varaa jäädä alle tonnin tuloille edes opiskelun ajaksi. Kaikille ei myös ole suotu aivoja opiskella.

Vierailija
5/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitten maksaa elämisen, lainat yms opiskelin ajalta? Pienituloisella kun ei ole säästöjä. Kyllä mielelläni tienaisin ennemmin 2400 kuin nykyisen 1200e, mutta elettävä on jollain joka kuukausi

Vierailija
6/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on mahdollista myös työn ohessa, eikä se edellytä lainan ottamista.

Mutta tuo asenne on juuri se, mikä minua ihmetyttää eniten. "Jos joku muu ei järjestä minulle minun puolestani opiskelumahdollisuuksia, isken kantapäät saveen ja jään tähän loppuiäkseni valittamaan." Miksi? Sinun elämästäsihän siinä on kyse. Jos et suostu parantamaan sitä, niin lakkaa valittamasta.

ap

Vierailija
7/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä ymmärrät, että kaikki ei vaan voi opiskella korkealle ja tehdä niitä hyväpalkkaisia hommia??? Jonkun on tehtävä myös ne pienipalkkaiset työt. Se, että joku ei tule toimeen olemattomalla palkalla vaikka käy töissä, ei ole tämän yksilön vika vaan työnantajan joka ei maksa sen verran työstä että sillä tulee toimeen.

Ei kukaan pakota. Se on heidän vika tyytyä tuollaiseen palkkatasoon, jos työnantaja ei nosta palkkaa niin silloin yksinkertaisesti täytyy vaihtaa alaa jos meinaa pärjätä.

Vierailija
8/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin moni onkin kouluttautunut uudelleen.  Itsekin toteat että luulisi että jokaiselle löytyy jotain...

Luulo ei valitettavasti tue tosiasioita. Kouluttautuminen ei takaa jatkossakaan työpaikkaa. Nyt en puhu itsestäni, vaan lukuisista muista joiden elämää vierestä seurailen. Monenikäisiä olen nähnyt kouluttautuvan. Kilpailu työpaikoista ja pienyrittäjyyden puolella on kova. Silti osa näistä uudelleenopiskelijoista ja sitkeistäkin tyypeistä eivät vain onnistu. Työtä on sesonkina pohjoisessa rinteillä ja kokkina, mutta ei se kaikille käy. Sillä pienellä palkalla se 2-kymppinen menee kokiksi tai rinteille ja viettää itsekin vapaa-aikansa siellä rinteissä ja nauttii varmasti, mutta se perheellinen 35-vuotias ei voi tehdä samaa temppua. Elämäntilanteet luovat näkyviä ja näkymättömiä raameja ja seiniä sille, mitä kukakin voi toteuttaa. Se uudelleen opiskeleva saattaa saada kivan potin aikuisopiskelijan tukea tai kouraan voidaan tarjota se 250,28e/kk ja vaaditaan että otat 600e/kk opintolainaa sen päälle.

Minua ei naurattaisi näin 44-vuotiaana joutua opiskelemaan noin pienin tuloin.

Vierailija
9/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en pääse kouluun sisälle, olen ilmeisesti liian tyhmä. Pilipalikursseilla ei kuitenkaan saada uutta tutkintoa. Kovin toki koittavat saada ammattikorkeaan esim. polkuopintoihin-> kokopäiväistä opiskelua ilman oikeutta työkkärinrahaan tai opintorahaan.

Minulla on kaksi lasta elätettävänä ja olen heidän lähihuoltaja.

Vierailija
10/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten maksaa elämisen, lainat yms opiskelin ajalta? Pienituloisella kun ei ole säästöjä. Kyllä mielelläni tienaisin ennemmin 2400 kuin nykyisen 1200e, mutta elettävä on jollain joka kuukausi

Joko aikuiskoulutustuella, työttömyystuella tai työn ohessa. Tiesit varmasti jo nämä vaihtoehdot. Jotkut työnantajatkin tukee kouluttautumista. Nykyään on todella paljon vaihtoehtoja aikuisopiskeluun, eikä tarvitse mennä sinne peruskoulusta päässeiden joukkoon, kuten joku toinen kommentoi. 

Minusta nämä kaikki tuntuu tekosyiltä, koska ne kaikki on jo ratkaistu teidän ja meidän puolesta. Todellinen syy on jossain muualla.

ap

Vierailija
11/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laitapa ap joku kiinnostava hyväpalkkainen työ tähän, johon pääsee koulutukseen sisälle? Minkä takia korkeakoulut hei eivät kouluta jokaista sisälle pyrkivää? Oletko ääliö koskaan miettinyt sitä, että olisiko sillä jotain tekemistä vastauksen kysymykseesi kanssa?

Vierailija
12/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole keksinyt alaa joka todella kiinnostaisi ja jossa työllistyisi lähes varmasti. Tämä ainakin itselläni on se ongelma. Tykkään opiskella, mutta minulla on jo kolme tutkintoa (yo, kauppis ja amk) eikä mikään niistä osoittautunut työllistäväksi. En halua opiskella enempää turhaan.

Vierailija
13/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko aikuiskoulutustuella, työttömyystuella tai työn ohessa. Tiesit varmasti jo nämä vaihtoehdot. Jotkut työnantajatkin tukee kouluttautumista. Nykyään on todella paljon vaihtoehtoja aikuisopiskeluun, eikä tarvitse mennä sinne peruskoulusta päässeiden joukkoon, kuten joku toinen kommentoi. 

Minusta nämä kaikki tuntuu tekosyiltä, koska ne kaikki on jo ratkaistu teidän ja meidän puolesta. Todellinen syy on jossain muualla.

ap

Niin mikä se hyväpalkkainen työ on, johon voi aikuiskoulutuksella opiskella?

Vierailija
14/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitäpäs jos se sen aikainen työnantaja ei tue uudelleen kouluttautumista? Millä hyvin palkatulla alalla on jotenkin niin varma työllisyystilanne, että voi surutta ottaa lainaa?

Vierailija
15/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on mahdollista myös työn ohessa, eikä se edellytä lainan ottamista.

Mutta tuo asenne on juuri se, mikä minua ihmetyttää eniten. "Jos joku muu ei järjestä minulle minun puolestani opiskelumahdollisuuksia, isken kantapäät saveen ja jään tähän loppuiäkseni valittamaan." Miksi? Sinun elämästäsihän siinä on kyse. Jos et suostu parantamaan sitä, niin lakkaa valittamasta.

ap

Työnantaja vastasi suoraan, että miksi ihmeessä olisin maksamassa sun kouluttautumusita ensin ulos nykyisestä hommastasi ja sitten palkkaisin uuden sun tilalle koulutettavaksi? Tä?

Vierailija
16/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No laitapa ap joku kiinnostava hyväpalkkainen työ tähän, johon pääsee koulutukseen sisälle? Minkä takia korkeakoulut hei eivät kouluta jokaista sisälle pyrkivää? Oletko ääliö koskaan miettinyt sitä, että olisiko sillä jotain tekemistä vastauksen kysymykseesi kanssa?

Asennevammasi paistaa kilometrin päähän. Ei ole kenenkään muun tehtävä etsiä sinulle opiskelupaikkaa. Jokainen on itse vastuussa omasta elämästään. Jos et pääse tietylle alalle sinnikkäästä yrityksestä huolimatta, johonkin muualle ehkä pääset. Onko pakko mennä korkeakouluun? Pelkkiä tekosyitä.

ap

Vierailija
17/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ei ole päätä. Itse en saanut edes merkonomin papereita.

Vierailija
18/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on tosiaankin erilaiset resurssit, ihan alkaen henkisistä resursseista. Minä taas ihmettelisin ennemminkin sitä, jos kaikki ihmiset kykenisivät tsemppaamaan itselleen hyväpalkkaisen tutkinnon. Niin paljon näkee tyhmiä ihmisiä ympärillään, tai ihmisiä, joilla on henkiset voimat ihan loppu tai muuta kuormitusta elämässään, joka estää kouluttautumisen tai opiskelun. Taidat olla vähän tyhmä, ap.

Vierailija
19/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nämä matalapalkka-alat ovat fyysisiä ja kuormittavia. Kun ensin päivän siivoaa tai hyllyttää kaupassa, niin mistä pitäisi repiä voimia vielä opiskella päälle? Työajat ovat vaihtelevia, niin on hankala suunnitella opiskelu oheen. Irtisanoutuminen on riski vanhemmalla iällä. Ap vaan ei älyä.

Vierailija
20/75 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi ymmärrä se ettei kaikista yksinkertaisesti ole korkeakouluun, saati yliopistoon.

Amis-tutkintoja on sen sijaan helpompi opiskella työn ohessa tai aikuiskoulutuksella, mutta joillekin työn ja koulun sovittaminen on liian rankkaa ja tietenkin harva haluaa tiputtautua aikuiskoulutustuille/yms varsinkin jos on perhettä. Tai se mukavuudenhalu ja tuttu rutiini tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin muutos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän