Epäilen, että vuokranantajani käy kodissani silloin kun en ole paikalla?
Muutin tänne kesän alussa. Olen hiljattain pannut merkille jotain hämärää. Joskus kun tulen kotiin töiden jälkeen niin jotkut asiat ovat liikkuneet paikoiltaan. Esimerkiksi makuuhuoneen lipaston toisiksi alimmainen laatikko oli raollaan, vaikka en ollut avannut sitä pitkiin aikoihin koska säilytän siellä tavaraa jolle on harvoin käyttöä. En edes muista milloin olisin viimeksi edes koskenut ko. laatikkoon.
Toinen esimerkki on sohvapöytä. Käytän vanhaa puuarkkua sohvapöytänä jonka sisällä säilytän kaikenlaista vierailuun/juhliin liittyvää sälää kuten koristeita, kertakäyttölaseja ja -lautasia, jne. Eli avaan arkun vain kun järjestän ystäville juhlia. No viime viikolla tulin kotiin ja huomasin arkun lukkohakasen olevan auki. Se on vanha painava metallinen hakanen joka pitää käsivoimalla avata eikä voi mitenkään aueta itsestään. Auki en ole sitä itse jättänyt koska se on tiellä jos se on auki. Myös arkun päällä oleva kynttilätarjotin oli liikkunut, pidän sitä aina samassa kulmassa ja nyt se oli lähempänä arkun keskiosaa.
Myös kylppärin valot ovat pari kertaa olleet päällä vaikka olen tosi tarkka että suljen kaikki valot kun lähden.
En ole antanut avainta kenellekään muulle ja asun yksin. En keksi muuta selitystä kuin että asunnon omistaja kävisi täällä penkomassa tavaroitani? En kyllä keksi miksi. Voiko tästä valittaa jonnekin? Inhottava tunne että joku on voinut tulla kotiini sörkkimään salaa.
Kommentit (113)
Miksi ihmeessä vukranantajasi penkoisi tavaroitasi? Mitä hän siitä voisi hyltyä? Mistä hön tietäisi, milloin olet poissa, etti koskaan vahingossa osu paikalle silloin kun sinä olet siellä, vaikka päivätorkilla?
Sori nyt, mutta ei kuulosta kovin uskottavalta. Ehkä sulla on joku harhaluuloisuushåiriö?
Tuollainen epäilyskin tekee inhottavan olon :( Valita vasta sitten jos olet saanut selkeän todisteen käynnistä. Virittele vaikka teippi aina oveen (sellainen, jota ei saa takaisin samassa kunnossa) tai muita ansoja, joista voi selkeästi sanoa, että joku on käynyt asunnossasi. Tai hommaa nannycam-tyylinen ratkaisu.
Eikö sulla ole valvontakameraa kotonasi? Ne maksaa muutaman kympin ja kertoo ketkä kämpässä pyörii kun olet pois kotoa.
Jollain muulla entisellä vuokralaisella on avain? Mutta vuokranantajia on moneksi. Esim.se yksi Airbnb jolla oli kamera keittiössä ja kärähti siitä. Hän oli vakaasti sitä mieltä, että hän saa seurata, ettei keittiössä tapahdu mitään tulipaloriskiä yms.
Täysin mahdollista, mä narautin vuokraisännän, kun oli käynyt salaa tonkimassa laatikoita, tutkinut papereita.
Mulla oli riistakamera.
Maksoi mut hiljaiseksi ja mä muutin kyllä heti pois.
Se käy nuuhkimassa sun alusvaatteita.
Saako vuokrakämpän lukon vaihtaa ilman vuokranantajan suostumusta?
Vierailija kirjoitti:
Täysin mahdollista, mä narautin vuokraisännän, kun oli käynyt salaa tonkimassa laatikoita, tutkinut papereita.
Mulla oli riistakamera.
Maksoi mut hiljaiseksi ja mä muutin kyllä heti pois.
Paljon pyysit?
Laita pieni teippi välioven yläreunaan, niin näet mitä sille on tapahtunut kun tulet takaisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Pahus! Kiinni jäin. Tottahan se on, ne pikkarit ovat vaan niin huumaavan tuoksuisia...
T. vuokrasetä
Pilveen kuvat tallentava riistakamera kuvaamaan sisäpuolelle ulko-ovea. Ei tarvi edes jemmata, saat dokumentoitua ilmeen kun tajuaa että käry kävi.
Lukkopesän vaihtaminen ei paljon maksa. Vanha pesä talteen niin voi vaihtaa takaisin poismuuttaessa. Toinen vaihtoehto on turvalukon hankkiminen.
Jonkun teippisysteemin voisinkin välioveen virittää. Saisin ainakin varmistuksen etten ole harhaluuloinen, ennenkuin lähden mitään piilokameraa ostamaan!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, koska vuokranantajalla tulee olla pääsy, mutta sitä tuskin vuokranantaja voi kieltää, että asennuttaa omalla kustannuksellaan lisäksi turvalukon, eikä sen avainta tarvitse antaa vuokranantajalle ennenkuin poismuuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahus! Kiinni jäin. Tottahan se on, ne pikkarit ovat vaan niin huumaavan tuoksuisia...
T. vuokrasetä
Vuokrasetä etsii ihan vääristä paikoista. Tuoksuvat pikkarit löytyvät likapyykistä, ei laatikostoista.
Voi olla myös entinen vuokralainen, huoltomies, isännöitsijä tai se, jolla on talossa yleisavain. Esim. hallituksen puheenjohtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, koska vuokranantajalla tulee olla pääsy, mutta sitä tuskin vuokranantaja voi kieltää, että asennuttaa omalla kustannuksellaan lisäksi turvalukon, eikä sen avainta tarvitse antaa vuokranantajalle ennenkuin poismuuttaessa.
Huollolla on HYVA olla pääsy asuntoon, vuokranantajalle EI TARVITSE antaa avainta. Vuokranantajalla on oikeus kohtuullisin väliajoin käydä tarkastamassa asunto, mutta silloin kuin vuokralainen on paikalla.
Riistakamera!
Vahva veikkaus on että joku edellisistä vuokralaisista on pitänyt itsellään avaimen tai teettänyt kopion. Toisaalta, onhan noita sekopäisiä vuokranantajiakin olemassa. Joissain yhtiöissä huoltoukot käy milloin milläkin verukkeella asukkaitten kotona ilman lupaa. Kaikki laitonta ja sellaisesta pitääkin käräyttää.
Ehdotettu lukkopesän vaihtaminen kuulostaa parhaalta ratkaisulta. Tekisin sen kertomatta vuokranantajalle. Eikä va voisi oikein kyselläkään miksei avain sovi enää lukkoon ;DD Sitten muuttaessa poies vanha lukkopesä takas. Maksaa jotain mutta tosta jo maksaakin.
Kyllä tuollaista tapahtuu. Kun olin muuttanut ekaan omaan vuokra-asuntoon niin vuokranantaja tuli ilmoittamatta käymään. En vaan ehtinyt mennä avaamaan ovea kun tuli omilla avaimillaan sisälle. Eikä hän osannut sanoa muuta syyksi kuin, että tuli tarkistamaan asunnon kunnon. Ei kyllä viipynyt kauaa, ja eu mennyt eteisestä kauemmaksi.
Lisäksi tiedän yhden toisen tapauksen missä talonmies kävi salaa naisen kotona ilmeisesti hypistelemässä tavaroita ja vaatteita. Sitten yhden kerran talonmies otaksui väärin, ettei nainen olisi kotona ja tuli avaimilla sisään. Nainen oli jo pitemmän aikaa epäillyt, että joku käy hänen luonaan salaa.
Hommaa piilokamera. Saat tallennettua todisteet jos joku oikeasti siellä käy.