Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen, että vuokranantajani käy kodissani silloin kun en ole paikalla?

Vierailija
07.10.2019 |

Muutin tänne kesän alussa. Olen hiljattain pannut merkille jotain hämärää. Joskus kun tulen kotiin töiden jälkeen niin jotkut asiat ovat liikkuneet paikoiltaan. Esimerkiksi makuuhuoneen lipaston toisiksi alimmainen laatikko oli raollaan, vaikka en ollut avannut sitä pitkiin aikoihin koska säilytän siellä tavaraa jolle on harvoin käyttöä. En edes muista milloin olisin viimeksi edes koskenut ko. laatikkoon.

Toinen esimerkki on sohvapöytä. Käytän vanhaa puuarkkua sohvapöytänä jonka sisällä säilytän kaikenlaista vierailuun/juhliin liittyvää sälää kuten koristeita, kertakäyttölaseja ja -lautasia, jne. Eli avaan arkun vain kun järjestän ystäville juhlia. No viime viikolla tulin kotiin ja huomasin arkun lukkohakasen olevan auki. Se on vanha painava metallinen hakanen joka pitää käsivoimalla avata eikä voi mitenkään aueta itsestään. Auki en ole sitä itse jättänyt koska se on tiellä jos se on auki. Myös arkun päällä oleva kynttilätarjotin oli liikkunut, pidän sitä aina samassa kulmassa ja nyt se oli lähempänä arkun keskiosaa.

Myös kylppärin valot ovat pari kertaa olleet päällä vaikka olen tosi tarkka että suljen kaikki valot kun lähden.

En ole antanut avainta kenellekään muulle ja asun yksin. En keksi muuta selitystä kuin että asunnon omistaja kävisi täällä penkomassa tavaroitani? En kyllä keksi miksi. Voiko tästä valittaa jonnekin? Inhottava tunne että joku on voinut tulla kotiini sörkkimään salaa.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vain kävin, T. Polstergeist

Ei vaan, kaverin tapauksessa oli ex ex vuokralainen. Kävi esimerkiksi varkaissa, lainaamassa vaatteita tai harrastamassa seksiä uuden kumppanin selän takana. Oli tehnyt sitä vuosia.

Vierailija
62/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotettu lukkopesän vaihtaminen kuulostaa parhaalta ratkaisulta. Tekisin sen kertomatta vuokranantajalle. Eikä va voisi oikein kyselläkään miksei avain sovi enää lukkoon ;DD Sitten muuttaessa poies vanha lukkopesä takas. Maksaa jotain mutta tosta jo maksaakin. 

Vaan ei saa vaihtaa omin lupineen. Ovi on taloyhtiön omaisuutta, lukkoineen.

Kameroiden hankkiminen on oikea ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sun tartee olla aikamoinen salapoliisi. Levitä ennen lähtöäsi lattialle jauhoja. Teippaa kirkkaalla teipillä kaikki aukeava. Teippaa myös elmukelmua kulkuväylille ja viritä siimoja. Ja järjestele huonekalusi niin, ettei minnekään voi mennä penkomaan ja kirjoita aukeavien juttujen sisälle:"Jäitpäs kiinni"

Vierailija
64/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ole valvontakameraa kotonasi? Ne maksaa muutaman kympin ja kertoo ketkä kämpässä pyörii kun olet pois kotoa.

Onko kaikilla muka automaattisesti joku valvontakamera himassa?

Vierailija
65/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs päivä kun tulin töistä kotiin, kiinnitin Heti huomiota että väliovet eivät olleet niinkuin ne jätin. Tiesin kuitenkin epäillä, että huoltomiehet on ehkä käyneet kun olin viikko aikaisemmin ilmoitellut eräästä viasta. Niinhän se sitten olikin, kun varmistin toimistolta. Ärsyttävää kuitenkin, kun eivät näköjään katso tärkeäksi ilmoittaa käynnistä asukkaalle mitenkään ja itse joutuu puolivainoharhaisena selvitellä.

Vierailija
66/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on kyllä ihme luuloja. Kellään huoltomiehellä, taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalla tai vuokranantajalla ei ole oikeutta tulla ilmoittamatta toisen kotiin. Huoltomies voi tulla hätätilanteessa ja käynnistä informoidaan asukasta tarvittaessa myös jälkikäteen.. Huollon mahdollisista käynneistä ilmoitetaan asukkaalle hyvissä ajoin ja siinä ilmoituksessa mainitaan, että käytetään yleisavainta, jos asukas ei voi olla paikalla. Poliisikaan ei voi tulla ilman todella painavaa syytä. Kotietsintälupa pitää olla, eikä se heltiä, ellei asukasta epäillä rikoksesta, josta voi saada yli vuoden vankeustuomion. Jos on todisteita asiattomista käynneistä, pitää tehdä rikosilmoitus. 

Ei tuo taida kovin harvinaista olla. Minun asunnossani on kaksi kertaa käynyt vuokranantaja poissa ollessani ja ilman lupaa. Siis kaksi eri vuokranantajaa kahdessa eri asunnossa. Kaverini kotona oli käynyt taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja sillä aikaa kun kaveri ei ollut kotona.

Vierailija
67/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ole valvontakameraa kotonasi? Ne maksaa muutaman kympin ja kertoo ketkä kämpässä pyörii kun olet pois kotoa.

Onko kaikilla muka automaattisesti joku valvontakamera himassa?

Ihmettelen samaa. Kai se on tätä nykyaikaa. Ja laitetaanko sitten youtubeen video siitä kuinka vuokranantaja käy asunnossa?

Vierailija
68/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin mahdollista, mä narautin vuokraisännän, kun oli käynyt salaa tonkimassa laatikoita, tutkinut papereita.

Mulla oli riistakamera.

Maksoi mut hiljaiseksi ja mä muutin kyllä heti pois.

Noin suosittelen aptäki toimimaan. Eikö sen kameran voi lauttaa hälyyttämään itselle esim kännykkään kun kohteessa tapahtuu jotakin?

Vierailija
69/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä vukranantajasi penkoisi tavaroitasi? Mitä hän siitä voisi hyltyä? Mistä hön tietäisi, milloin olet poissa, etti koskaan vahingossa osu paikalle silloin kun sinä olet siellä, vaikka päivätorkilla?

Sori nyt, mutta ei kuulosta kovin uskottavalta. Ehkä sulla on joku harhaluuloisuushåiriö?

Siksi koska luulevat ettå heillä on siihen oikeus ja luulevat että ovat lain ja hyyryläisenn yläpuolella eli vuokraisäntiä.

Vierailija
70/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako riista- tai muun valvontakameran virittää tuosta vaan? Olen käsittänyt, että siitä pitää olla aina ilmoitus, muuten syyllistyy rikokseen. Vaikka siis kysymyksessä on oma koti.

Vierailija
71/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako riista- tai muun valvontakameran virittää tuosta vaan? Olen käsittänyt, että siitä pitää olla aina ilmoitus, muuten syyllistyy rikokseen. Vaikka siis kysymyksessä on oma koti.

Kyllä omassa kodissa saa olla, mutta esimerkiksi pihaa kuvattaessa pitää asiasta ilmoittaa.

Vierailija
72/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää että kirjoitat millin kokoiselle paperille johonkin nurkkaan oma keksimälläsi kielellä että valvontakamera käytössä.

Vierailija
73/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikoksen tekee se luvatta kämpässä käyvä tyyppikin. Eihän sitä oikeuteen tarvitse viedä, vaan asian voi sopia myös kahdenkesken (rahalla) eikä se vierailija varmasti halua videokuvan itsestään haistelemassa pikkuhousuja yms., leviävän.

Vierailija
74/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs päivä kun tulin töistä kotiin, kiinnitin Heti huomiota että väliovet eivät olleet niinkuin ne jätin. Tiesin kuitenkin epäillä, että huoltomiehet on ehkä käyneet kun olin viikko aikaisemmin ilmoitellut eräästä viasta. Niinhän se sitten olikin, kun varmistin toimistolta. Ärsyttävää kuitenkin, kun eivät näköjään katso tärkeäksi ilmoittaa käynnistä asukkaalle mitenkään ja itse joutuu puolivainoharhaisena selvitellä.

Aina pitåå ilmoittaa ennakkoon jos huoltoyhtiö tms tulee käymään koska voi.sopia että käyvät kun itse pystyy olemaan paikalla.

Vierailija
75/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän sitä oikein hevoskuiskaajien kaikkitietävät näyttää totuuksia jakelevan. Jospa nyt vähän oikeaa tietoakin, ihan viran puolesta.

Asuntoosi ei mene kukaan ilman ennakkoilmoitusta, paitsi poliisi, jos on syytä epäillä rikosta, mistä seurauksena (ehdotonta) vankeutta, tai akuutissa väkivalta, tai muussa uhkaavassa tilanteessa, tai palokunta vaaran uhatessa. Sisältäen siis mahdollisen äkillisen vesivahingon. Muut tekevät ennakkoilmoituksen ajankohdasta, milloin asunnossa tullaan käymään. Myös käynnin jälkeen, jos paikalla ei ole ollut ketään, jätetään kirjallinen ilmoitus asukkaille.

Eli riistakamerasi saattaa tehdä sinulle hyvät tienestit, jos osaat oikein asian hoitaa. Tai ainakin saat mielenrauhan.

Vierailija
76/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä ei kyllä yleisavainta isännöitsijällä ole. Mitä ihmettä se sillä tekisi. Ei ole yleisavainta myöskään taloyhtiön hallituksen jäsenillä. Huoltoyhtiöllä on yleisavain, mutta he ilmoittavat tulostaan pari viikkoa ennen. Jos itse tilaa jonkun heille kuuluvan korjauksen, tulevat jutun hoitamaan, ja jättävät käynnistään lapun. Suomessa kotirauhalla on hyvin vahva lain antama suoja. Ei periaatteessa tarvitse kotiaan vahtia kameroilla. Hyvin hoidetuissa taloyhtiöissä on helppo selvittää, keillä on pääsy asuntoihin ja miksi. Yleensä se on huoltoyhtiö, jotka eivät riskeeraa sopimuksiaan siksi että asunnoissa huvikseen käytäisi. Yksityisten kanssa vuokrasopimusta tehdessä, nuo asiat pitää selvittää ja kirjata sopimukseen.

Vierailija
77/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijä kirjoitti:

Täällähän sitä oikein hevoskuiskaajien kaikkitietävät näyttää totuuksia jakelevan. Jospa nyt vähän oikeaa tietoakin, ihan viran puolesta.

Asuntoosi ei mene kukaan ilman ennakkoilmoitusta, paitsi poliisi, jos on syytä epäillä rikosta, mistä seurauksena (ehdotonta) vankeutta, tai akuutissa väkivalta, tai muussa uhkaavassa tilanteessa, tai palokunta vaaran uhatessa. Sisältäen siis mahdollisen äkillisen vesivahingon. Muut tekevät ennakkoilmoituksen ajankohdasta, milloin asunnossa tullaan käymään. Myös käynnin jälkeen, jos paikalla ei ole ollut ketään, jätetään kirjallinen ilmoitus asukkaille.

Eli riistakamerasi saattaa tehdä sinulle hyvät tienestit, jos osaat oikein asian hoitaa. Tai ainakin saat mielenrauhan.

Miksi riistakamera tekisi hyvät tienestit, jos kukaan ei mene asuntoon ilman ennakkoilmoitusta? Kuulostaa ristiriitaiselta tuo sinun juttusi.

Vierailija
78/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pengotut paikat kuulostavat sellaisilta, missä joku voisi säilyttää käteistä rahaa tai muita arvokkaita juttuja, esim. arvopapereita... :/

Vierailija
79/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeudeton kuvaaminen kotirauhan suojaamassa paikassa, kuten asunnossa, on salakatselua. Valvontakameran asentaminen omaan asuntoon ei lähtökohtaisesti ole oikeudetonta, eli siinä ei tapahdu mitään rikosta.

Kuitenkin jos sinulla on valvontakamera ja kutsut esimerkiksi vieraita kotiisi, kuvaaminen voi muuttua oikeudettomaksi, jos et kerro heille kamerasta. Kodissa luvatta käyvän ihmisen tallentuminen kameralle ei luonnollisestikaan ole oikeudetonta - sitä vartenhan kamera juuri on asennettukin.

Vierailija
80/113 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta omaan asuntoon niin ei tartte pelätä meitä vuokranantajia. Kavisit itsekin katsomassa jos olis 280 000 euroa kiinni asunnossa ja ei ole mitään tietoa miten tuota 280 000 euroa käsitellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi