Noloin auton reistailusi?
Meillä ainakin kun vieraiden kanssa piti lähteä pois juhlapaikasta ja automme kesti minuutti käynnistyä! Sen jälkeen taas toiminut monta vuotta ihan normaalisti... Mitä kokemuksia teillä on?
Kommentit (594)
Yhdessä autonromuistani oli julmetun kovaääninen töötti, joka jäi kovalla pakkasella jumiin pohjaan huutamaan täysillä, jos sattui vahingossakaan edes hipaisemaan ratin keskusosaa. Siinä sai naama punaisena hakata rattia, että sen saisi joskus lopettamaan.
Kerran, kun olin tankkaamassa autoa, niin unohdin laittaa bensatankin korkin takaisin paikoilleen. Mä vaa tankkasin, kävin maksamassa bensat ja lähin ajelee kotia kohti. Siihen se korkki jäi automaatin kylkeen. Hokasin asian minuuttia myöhemmin, kun satuin vilkaisee sivupeiliä ja näin luukun törröttävän avoimena. Ei muuta kuin ukari ja takasin asemalle korkkia hakeen. No tottahan sen joku oli jo ennättänyt ottaa omiin tarpeisiinsa. Sitä korkkia siinä enää ollut, mihin olin sen unohtanut. Meikäläisen tuuri on just tommonen kyrvänsyylä. Ei se paljo tarvi ku se riittää. Juu, ei muuta kuin uutta bensatankin korkkia ostaan. Sillähän siitäkin selvittiin.[/quote]
Minulla kävi vähän samoin. Kaupan parkkihallissa huomasin, että korkki puuttuu.
Takasin huoltoasemalle ja pienen etsiskelyn jälkeen korkki löytyi tieltä.
Seuraavalla viikolla bensavalo paloi. Tankkaamaan ja keskikulutus on jotain 40-50 l/100 km. Aikani pohdin ja päädyin, että viimeksi en siis tankannut ja korkki jäi takakontin päälle, josta putosi. Trippimittarin olin kuitenkin 0:nnut.
Kukaan muukaan ei ollut ehtinyt tankkaamaan piikkiini. Hajamielisyyden huippu.
Ford oli korjauksessa ja 100 km ajettuani vain kiihtyi ja kiihtyi keskellä Kouvolaa.
Jarru pohjaan ja sammutus. Lopulta tajusin, että kaasupoljin jumittaa ja pitää jalalla nostaa painamisen jälkeen. Takasin korjaamolle.
Ajoin sata kilometriä suuntaansa henkilöauto täynnä kesäkuumalla auringonpaisteessa, räpläsin kokoajan ilmastointia kun se ei viilentänyt ollenkaan?
Kotona sitten autotallin varjossa huomasin, että pieni ilmastoinnin merkkivalo ei palanut, eli ilmastointi oli ollut koko ajan off- tilassa :)
Vierailija kirjoitti:
Olin kaupungilla, kun autosta alkoi kuulumaan aivan jumalaton metallinen kirskunta. Pysäytin auton heti kun voin, sammutin vähäksi aikaa ja käynnistin uudelleen mutta heti kun lähdin liikkeelle, meteli alkoi taas. Soitin miehelle, joka oli työreissussa, ja hän käski viemään auton huoltoliikkeeseen. Soitin sinne mutta olivat sulkemassa ja käskettiin tuoda auto seuraavana aamuna. Puhelimessa ollut epäili että on jarrulevyjen välissä kivi. En uskaltanut enkä halunnut ajaa kotiin asti, joten ajoin auton aseman parkkikselle, ja sieltä hyppäsin taksiin. Aamulla piti sitten ajaa auto kirskuvana huoltoon ja toden totta, kivihän sieltä jarruista löytyi.
Se meteli oli aivan kauhea. Taksikuskikin sanoi, että hän jo luuli että asemalle tuli juna, joka kirskuu jarruttaessaan harvinaisen pahasti.
Joskus ratkesi tuo ongelma kun peruutin metrin ja jatkoin taas matkaa.
Oma noloin kokemus oli hylky kataastuksessa ruosteen takia. Köytetty toyota mutta ei miköän kammo vanha. Sen jölkeen menty euro autoilla, nyt ranskis alla. Hyvä peli tuntuis ekan kahden vuoden perusteella olevan. VW:ssä ollut eniten sähkövikaa vaikka oli muuten ok.
Vierailija kirjoitti:
Kun pakoputki tippui.
Ensin tipahti takapää, ja siinä pätevänä sidoin sen köydellä jotenkin jotta pääsisin kotiin.
Jonkin ajan päästä tipahti etupää. Ajoin siis jonkin matkaa pakari laahaten köyden jatkona auton perässä.
Yksi lapsi siinä ainakin ehti nähdä tilanteen.
Ei varmasti tippunut. Neste tippuu, kiinteä aine putoaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne kaikkein kettumaisimmat viat ole niitä jotka ilmaantuu tyyliin keskellä vilkasta kaupunkiliikennettä, kuten itsellä kun auto sammahti valoissa ja siinä sitten hampaat irvessä hermostuksissa yritin hädissäni startata. Lähti onneksi vielä käyntiin, mutta kuoli lopullisesti parkkipaikalle ja sinne piti joku sytytysyksikkö vaihtaa.
"Tyyliin" ???
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan mun ekassa autossa oli ralliratti, ja siinä olevan töötin painikkeen kanssa tuli ongelmia niin että se alkoi tööttäillä itsestään. Sitten pysähdyin risteykseen odottamaan kun joku mummo köpötteli suojatien yli, niin eiköhän se töötti just silloin taas ölähtänyt! Vähän katsoi mummo pahasti...
Sen jälkeen katsoin parhaaksi kurvata bussipysäkille repimään sulaketta irti ensi hätään.
Minulla myös hajosi vajaa 10v sitten silloisesta autosta töötti. Ensimmäinen oire oli se, kun auto alkoi tööttäämään keskellä yötä omassa pihassa, siis suoraa huutoa. Heräsin tähän, kuten myös koko naapurusto. Vähänkö pelotti mennä yöllä yksin ulos tutkimaan tilannetta, kun ensimmäinen mielikuva oli se, että joku istuu autossani ja painaa torvea pohjaan. Ketään ei näkynyt ja aikani torvea hakattuani, se hiljeni. Sama toistui viikon päästä ja taas keskellä yötä. Merkkihuolto ''korjasi'' vian ja lähdin tyytyväisenä kesälomareissulle Suomessa. Auto kylpylän parkkiin muutamaksi päiväksi ja kotiinlähdön hetkellä huomasin, että akku oli purkaantunut niin tyhjäksi, ettei edes sähkölukko auennut. Hinurin kyydissä poistuin paikalta.
Lopulta huollossa tajusivat, että koko merkinantolaite piti vaihtaa. Viallisena se purki ihan hyvässä kunnossa olleen akunkin.
JÄIN PERSEESTÄNI KIINNI VAIHDEKEPPIIN KIRPPIKSEN PIHALLA. TAI SIIS VAIHDEKEPPI JÄI PERSEESEEN.
Tämä nyt ei sinänsä ole auton reistailu, mutta kerronpa kuitenkin.
Minulla oli kuukauden verran ystäväni auto lainassa kun hän oli ulkomailla.
Oli renkaiden vaihtoaika ja tietenkin sen asianmukaisesti kävin ammattilaisella hoitamassa, kun en nuorena neitona vielä moisesta mitään ymmärtänyt.
Sanottakoon tässä välissä, että olin tosiaan nuori ja sinisilmäinen sekä isäni rakasti minun vedättämistä.
Isäni sitten sanoi, että renkaissa on vanhaa ilmaa ja ne täytyy käydä vaihtamassa. Minä sitten toki kysyin, että mitenkäs tälläinen operaatio suoritetaan ja isä ohjasi minut Shellin palvelutankkaajalle. Selvä homma. Menin sinne ja kerroin iloisesti ongelman. Tänä päivänäkin arvostan sitä vanhempaa herrasmiestä joka otti asian todesta ja auttoi neitoa hädässä, taisi haistaa, että tässä likkaa viedään kuin litran mittaa.
Noh, ilmat "vaihdettiin" ja herra toivotti mukavaa kevään jatkoa. Minä vuolaasti kiitellen lähdin jatkamaan matkaa ja sillä sekunnilla tajusin, että ei hitto, nyt ei mennyt ihan maaliin.
Soitin isälleni ja kerroin tilanteen ja hän nauraen kysyi, olenko harkinnut lobotomiaa..
Kyseessä oli siis renkaiden paineiden tarkistus.
Odottelin vuoroani katsastuskonttorin pihalla ja kuuntelin radiota. Vuoroni tullessa ei auto käynnistynyt, akku loppu. Katsastusinsinööri käynnisti apukäynnistimellä. Kuten arvata saattaa, niin hylsy tuli. Tuttu katsastusmies olisi ehkä päästänyt läpi, mutta virkaintoinen nuori nainen löi vikalistan käteen. Tämän näki jo asenteesta kun tuli käynnistämään.
Tää ei oo autoiluun liittyvää mutta mopoaikana mun mopo ei käynnistynyt ja työnsin sen pari km kotiin. Isoveli tuli sitten ja painoi tappokytkimen poispäältä ja nauroi. Kyllä mua ketutti kun olin työntänyt turhaan ja kyllähän mä tiesin nappulasta kun siinä ihan näkyvillä punainen "stop" nappula. Ei vaan tullut mieleen.
Sama homma on käynyt koulussakin vannesahan kanssa parikin kertaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin monia kokemuksia, etten osaa valita pahinta 😁.
Mm.
Lauttakuskit joutuivat avuksi ja työntämään auton pois lautalta, kun ei suvainnut käynnistyä (meren tiheän sumun ja kosteuden takia).
Sitten se pelitti taas kuin ei mitään.😣Huvittava tarina! Olikohan ranu? Niille aika tyypillinen ongelma, yliherkkiä kosteudelle ja kylmyydelle...
Ap
Ei, tämä oli uudehko Toyota. Ruostui myös aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton sähköinen käsijarru jumittui päälle. Sopivasti kun oltiin poistumassa Saksaan rahtilaivasta. Takana satoja autoja. Pieni hävetys ja tuskanv*tutus. Noi sähköiset käsijarrut pitäisi kieltää lailla. Perinteisellä kahvalla pystyy sentään tekemään vaikka käsijarrukäännöksen tiukassa paikassa. Onneksi ongelma poistui sillä, että sammutin auton, painoin pitkään pohjassa käsijarrunappia. Laiton auton uudestaan päälle ja käsijarruvalo ja lukitus oli poistunut. Mutta ne oli kyllä piinalliset 1-2 minuuttia.
Nykyään autoissa on sähköinen käsijarru, koska se on halvempi valmistaa.
Niinpä, ja paljon kalliimpi korjata kuin perinteinen kässäri. Juuri tällaisten paska-ideoiden takia pysyttelen 2000-luvun alun laadukkaissa japanilaisissa.
2000e ostaa ja sitten 1000e alustan uusimiseen niin sillä autolla ajaa maailman
tappiin asti ja säästää rahaa aivan hel vetimoisen kasan.
Netissä juttu kun nainen menee autokorjaamolle ja valittaa kun ajotietokone ilmoittaa matalasta rengaspaineesta. Asentaja ihmeissään kun yksi rengas puuttuu kokonaan! Vanne mennyt rikki ja pelkkä vanteen keskusta enää kiinni autossa 😄
Vierailija kirjoitti:
Uudehko BMW, jossa mittaristo oli epäkunnossa ja huolto tilattu. Ei siis näyttänyt esim. nopeutta. Jäin sitten risteykseen, auto vain sammui. Soitin bmw-huoltoon, josta tulivat hinaamaan sen korjaamolle.
Kolmantena päivänä tuli soitto, että he ovat tutkineet ja tutkineet eivätkä millään löydä vikaa, mutta auto ei vaan käynnisty.
Viidentenä päivänä soittivat nolona, että vika löytyi: Autossa ei ollut bensaa! No kun se mittaristo oli rikki, eihän se näyttänyt bensatilannettakaan...
Täysin uusi fiat niin vähän jo ihmettelin kun kulkee vähällä, mittari vajui hitaasti kunnes sammui keskellä korpea. Lähin puhelin n.4km josta sain apua ja hakivat korjaamolle. Tankki ei saanut ilmaa ja veti tankin kuprulle ja anturi nousi tietysti mukana. Eli bensa loppui.
Ai *aatana näitä.
Kuskin ovi ei auennut ulkoa, piti pelkääjän paikalta kavuta.
Toisella kertaa keskuslukitus meni oikariin. Ainoastaan kuskin ovi aukesi millään tavalla. Ikkunat onneksi toimivat, joten lapsen pystyi nostamaan kaukaloon ja pois ikkunasta...
Pakoputki katkesi ajossa. Äänet oli melkoiset.
Varashälytin meni johonkin vikatilaan ja alkoi huutamaan parkissa kerrostaloalueen kadulla. Purin mokoman irti siinä yleisön seuratessa.
Nainen: bensa loppui ,piti kävellä muutama km.
Rattilukko meni päälle taajaman keskustassa .
Tämä ei oikeastaan "auton" Mossen vika. Lähdettiin ajamaan ja sanoin pitää tankata Shellillä. Kaverit; ei kun tankataan Kesoililla 10 km päässä. Puolessa välissä oli Teboil ja sanoin samat. Ei kun Kesoilille.
Sitten loppu ylämäessä bensa. Tyypit lähti kävellen ostamaan bensaa. Ei ollut muuta astiaa kun 1 l tyhjä purkki roskiksesta. No ei se Mosse sillä startannu. Työntämään kohti teboilia.
500 m ennen Teboilia starttasi alamäessä.
Kaikki ohikulkijat katso, että Mosse hyytyny pakkaseen -20 C uudenvuodenaattona.