Millaisella ruokavaliolla jotkut naiset pitävät siron vartalon?
Hirveästi liikuntaa? Vai syövätkö vain harvoin? Puhun siis sellaisita xs-koon naisista.
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Jaajo sanoi joskus radiossa, että mäkkärissä pitäisi olla myynnissä myös naistenateria. Vaimon pitää kuulemma ottaa lastenateria ilman lelua tai jätskiä, kun aikuisille ei ole vastaavaa tarjolla. Silloin tajusin, että joillakin taitaa oikeasti olla tapana syödä aika paljon minua vähemmän. Itse kuitenkin näin m-kokoisena valitsen jonkun kerrosaterian, enkä ole huomannut kaivata "naistenateriaa".
En ota lastenateriaa, koska niissä ei ole täytteitä. Ikinä en ole jaksanut syödä loppuun koko ateriaa (hamppari, ranskalaiset ja juoma). Tykkään Mäkkiruoasta, mutta roskiin menee aina puolet jos olen yksin, jos olen miehen kanssa niin myös syö mun jämät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni on syntynyt 50 -luvulla ja päivittelee tämän päivän ihmisten lihavuutta. Esim. että hänen lapsuudessaan ei kuulemma lihavia lapsia ollut. Se oli hyvin hyvin harvinaista. Ja noin 60-vuotiaat työkaverini intoutuivat muistelemaan entisaikojen kauppojen pientä tarjontaa myös eräs päivä. Ei ollut hyllyittäin roskaruokaa ja sokeria tarjolla. Geenit ei ole muuttuneet mihinkään, joten niitä on turha syyttää. Kyllä se on se ruokavalio ja liika syöminen, joka tähän tilanteeseen on johtanut. Länsimaissahan on meneillään lihavuusepidemia WHO:n mukaan.
Onko isäsi sitten hoikka?
On. Äitini on myös hoikka. Isä pyöräilee ja kävelee paljon. Äitini ei enää pysty, kun on lonkkavaivaa. Syövät terveellistä kotiruokaa. Keittoja ja ylipäänsä paljon kasviksia ja kalaa. Ei sellaista kotiruokaa, että kaikki lillutetaan kermassa jne. Äitini on kyllä kakkujen ja piirakoiden perään jonkin verran, mutta toisaalta syö sitten vain pieniä annoksia. Itsekin olin hoikka, mutta viimeiset viisi vuotta minulla on ollut vähän mahaa ja löllöä noin 5-10kg ylimääräistä. Ihan olen syönyt ja herkutellut itseni tällaiseksi epäterveellisillä ruuilla ja syömällä liian usein :)
Aamupalalla syön usein jugurtin ja leivän juustolla, kahvia.
Lounaaksi sosekeitto tai salaatti
Iltapäiväkahvilla pulla ja kahvi
Illallisella esim pastaa, kalaa ja perunoita, tortilloja yms
Iltapalalla leipä juustolla ja aina jotain herkkua, esim salmiakkia, vanukas tai sipsiä
Olen aina voinut syödä oikeastaan mitä vain, enkä liho. Ehkä hieman kiinteytyisi jos katsoisi tarkemmin mutta ihan tyytyväinen olen peilikuvaani näinkin joten olkoon.
Tärkeimpänä varmastikin hyvät geenit, sori 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään erityistä ruokavaliota.
Olen vain sellainen "huono syömään". Eli ruokahalua ei oikein ole. Syön vain kun on pakko. Eli tilanteissa, joissa tarjotaan ja olisi epäkohteliasta olla syömättä ja toinen on kuolemannälkä.
Täysin kaikkiruokainen olen ja silloin kuin syön, se saa olla mitä vain. Makeasta en juuri välitä. Syön sitäkin silti, jos tarjolla on.
Mitään anoreksiaa ei ole, jos tulee epäilys. Lähinnä yritän kovasti pitää painon viidenkympin paikkeilla. Jos velttoilee syömisen suhteen, niin äkkiä se on 47 kg ja se on todellakin liian vähän 170 -senttiselle naiselle vaikka hyvin hentorakenteinen olenkin.
Tupakoitko? Se vie nälänhalun.
50 kg aikuiselle 170 cm naiselle on liian vähän, todellakin näyttää anorektikolta.
Yksi tuttuni on 50/165 ja käyttää 34-kokoisia vaatteita, ja näyttää aivan anorektikolta.
Ai, itse 170/46 ja käytän aina ainakin alaosissa 36 vaatteita. Ja näytän iha normaalilta.
Just katsoin vaakalukeman. 53 kg/173 cm. Näin jo 30 vuoden ajan. En erityisemmin joudu miettimään ruoan määrää. Tykkään monista energiapitoisista ruoka-aineista, kuten pähkinöistä ja juustoista. Niistä pidän aina välillä taukoa, jottei paino nousisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mul se vaatis sitä et päivittäiset kalorit on keskimäärin 1300kcal per päivä. Jos ton yli menee nii ei pysty olee hoikka. 😊Ja oon 161cm.
Tilaanko sulle jo hauta-arkun? Riittääkö pelkkä uurna?
Sut ainakin pitää polttohaudata kun et arkkuun mahdu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen xs-kokoinen nainen. Syön 90% kurinalaisesti, pääosin kasvispainotteisesti. Jos en tee niin lihon heti. Olen laihduttanut näihin mittoihin kovalla työllä. Harrastan tehokasta urheilua pari kertaa viikossa. Herkuttelen vain satunnaisesti.
Olet sairas ortorektikko. Kuolet tavallista nuorempana.
Olet sairas läski. Sinun suonesi tukkeutuvat.
Olin pitkään XS-kokoinen ja erittäin hoikka, vatsa oli lempiruumiinosani, koska se oli timmi ja litteä.
Sitten täytin 30 ja jotain tapahtui ja nykyään olen kokoa S. Vatsa ei todellakaan ole lempparikohta vartalostani, vaan näen sen kohtuuttoman isona. Tiedän järjellä ajateltuna, ettei se kenenkään muun mielestä ole sitä - itse vain olin tottunut koko ikäni siihen littanavatsaan, niin kaikki sitä isommat tuntuu suurelta. 🙄
"Hoikkina" aikoinani en tehnyt koskaan mitään pitääkseni kroppani sellaisena, vaan söin jopa tosi epäterveellisesti - olen herkkusuu ja tykkään karkista, levonnaisista, suklaasta yms. eikä minun ole koskaan tarvinnut rajoittaa syömisiä millään tavalla. Olisin voinut syödä vaikka joka päivä hesemätöt, eikä se olisi näkynyt vartalossa mitenkään. Enkä harrastanut liikuntaa.
Olen sittemmin ajatellut, että ehkä kropassa "piti" tapahtua muutos, jotta alkaisin syömään terveellisesti ja harrastamaan liikuntaa, sillä ylläkuvatun kaltainen elämäntyyli ei johda mihinkään hyvään, vaikka se ei fyysisessä kehossa näkyisikään. Tai sitten vaan aineenvaihdunta yksinkertaisesti hidastui iän myötä ja kaipa se keho nyt vaan muuttuu. 🤷
Nyt olen ollut pari vuotta kasvipainotteisella sekaruokavaliolla, syön mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa ja vältän herkkuja, pidän rasvat (myös ne hyvät) minimissä, en juo alkoholia tai kahvia lainkaan, mutta en silti ole palannut entisiin mittoihin ja se on vähän ärsyttävää kun olen tehnyt niin ison muutoksen ruokavalioon eikä se näy missään. Luulen, että pitää seuraavaksi alkaa harrastamaan enemmän liikuntaa.
Mielenkiintoista kylläkin on, että vaa'an mukaan olen painan pari kiloa vähemmän kuin noina "hoikkina" aikoina.
Lisäys: vanhempani ovat myös olleet aina melko hoikkia etenkin nuorena, joten geeneistä johtunee minullakin se että oon luontaisesti suht laiha.
T. Nro 329
Vierailija kirjoitti:
Olin pitkään XS-kokoinen ja erittäin hoikka, vatsa oli lempiruumiinosani, koska se oli timmi ja litteä.
Sitten täytin 30 ja jotain tapahtui ja nykyään olen kokoa S. Vatsa ei todellakaan ole lempparikohta vartalostani, vaan näen sen kohtuuttoman isona. Tiedän järjellä ajateltuna, ettei se kenenkään muun mielestä ole sitä - itse vain olin tottunut koko ikäni siihen littanavatsaan, niin kaikki sitä isommat tuntuu suurelta. 🙄
"Hoikkina" aikoinani en tehnyt koskaan mitään pitääkseni kroppani sellaisena, vaan söin jopa tosi epäterveellisesti - olen herkkusuu ja tykkään karkista, levonnaisista, suklaasta yms. eikä minun ole koskaan tarvinnut rajoittaa syömisiä millään tavalla. Olisin voinut syödä vaikka joka päivä hesemätöt, eikä se olisi näkynyt vartalossa mitenkään. Enkä harrastanut liikuntaa.
Olen sittemmin ajatellut, että ehkä kropassa "piti" tapahtua muutos, jotta alkaisin syömään terveellisesti ja harrastamaan liikuntaa, sillä ylläkuvatun kaltainen elämäntyyli ei johda mihinkään hyvään, vaikka se ei fyysisessä kehossa näkyisikään. Tai sitten vaan aineenvaihdunta yksinkertaisesti hidastui iän myötä ja kaipa se keho nyt vaan muuttuu. 🤷
Nyt olen ollut pari vuotta kasvipainotteisella sekaruokavaliolla, syön mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa ja vältän herkkuja, pidän rasvat (myös ne hyvät) minimissä, en juo alkoholia tai kahvia lainkaan, mutta en silti ole palannut entisiin mittoihin ja se on vähän ärsyttävää kun olen tehnyt niin ison muutoksen ruokavalioon eikä se näy missään. Luulen, että pitää seuraavaksi alkaa harrastamaan enemmän liikuntaa.
Mielenkiintoista kylläkin on, että vaa'an mukaan olen painan pari kiloa vähemmän kuin noina "hoikkina" aikoina.
Onko muu kroppa lihonut kuin vain vatsa? Kuulostaa ennemmin joltain suolisto-ongelmalta. Jatkuvaa turvotusta? IBS?
Ennen vanhaan ihmisten ruokavalio ei välttämättä ollut kovin terveellinen. Ruokaa vain oli paljon vähemmän tarjolla ja ei ollut mitään välipaloja tai samanlaista napostelukulttuuria kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Lisäys: vanhempani ovat myös olleet aina melko hoikkia etenkin nuorena, joten geeneistä johtunee minullakin se että oon luontaisesti suht laiha.
T. Nro 329
Tiedän monia, joilla geenit on sellaiset, että pysyvät nuorena ja nuorena aikuisena helposti hoikkana tai laihana. Toki ei kukaan voi esim. joka päivä syödä kuutta heseateriaa päivässä lihomatta. Jossain vaiheessa kaikille tulee juuri tuo, että syömisiin on kiinnitettävä kunnolla huomiota. Se tulee kaikille. Joillekin ennemmin, joillekin myöhemmin, mutta takuuvarmasti se tulee.
Kaikki menee lopulta oman kroppansa ehdoilla, ja selitykset sikseen, ja tekee omalle kropalleen sen, minkä se vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muu kroppa lihonut kuin vain vatsa? Kuulostaa ennemmin joltain suolisto-ongelmalta. Jatkuvaa turvotusta? IBS?
Vatsa vain on kasvanut. Olen joskus lääkäriltä yrittänyt kysyä mistä voisi johtua, mutta kysymykset on vaan sivuutettu. Olen ajatellut että ehkä näin edelleenkin melko hoikkana ihmisenä tämmöistä "ongelmaa" ei oteta vakavasti.
Iltaisin hiukan turvottaa kyllä, mutta ei vatsa aamullakaan ole sellainen litteä mikä se ennen oli. Mutta ei minun vatsa ole silti mikään raskausvatsan näköinen kuten olen nähnyt IBS:ää sairastavilla olevan. Vain vähän sellainen kohonnut etenkin alavatsan kohdalta, mitä olen nähnyt koko ikäni muilla naisilla jotka tuntuu pitävän vatsaansa ihan normaalina, että en tiedä sitten. 🤷 Minulle tämä on vaan epänormaalia, mutta hävettää avautua kenellekään tästä koska ihmiset yleisesti ottaen pitää minua hoikkana kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ihmisten ruokavalio ei välttämättä ollut kovin terveellinen. Ruokaa vain oli paljon vähemmän tarjolla ja ei ollut mitään välipaloja tai samanlaista napostelukulttuuria kuin nykyään.
Are UPFs really that bad? Here’s what food experts say on the rise of ultra-processed foods
How do vegan UPFs affect our health?
The UK’s BBC Panorama show recently highlighted several health risks that could be linked to UPFs, including cancer, cardiovascular disease, diabetes, stroke and obesity.
The picture for plant-based meat substitutes is more complicated. Some researchers stress that these products have less saturated fat and more fibre than meat equivalents.
...in ultra processing, it's almost like the products aren't foods anymore.
Cathy Cliff
Policy advisor, Soil Association
https://www.euronews.com/green/2023/06/24/are-upfs-really-that-bad-here…
Vierailija kirjoitti:
Ikää liki 60 vuotta. Olen aina ollut siro. Syön mitä haluan, mutta vain sen verran, että tulen täyteen. Minulla se tarkoittaa pienempiä annoksia kuin vaikka ylipainoisella kaverillani.
Sen verran olen ihmisiä nähnyt, että tuntemani lihavat syövät isoja annoksia ja napostelevat. Kahvinkin kanssa pitää yleensä olla herkkuja. Ylipaino johtuu siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa, geenit ovat pelkkä kätevä tekosyy. Nämä tuntemani ihmiset eivät ole sairauden takia lihavia vaan kaikki on hankittu syömällä.
Nyt kun kerroit tämän tosiasian saat palstamammojen vihat niskaan. Heitä nimittäin lihottaa lääkitys, ei ylensyönti.
Jos tarkkoja ollaan niin ihan mitä sattuu.
Esim. päivän ruokiin voi kuulua: Saarioisen roiskeläppä, iso annos puuroa punaiseen maitoon keitettynä, voisilmällä, ja vaikka banaani tai riisimuroja hedelmäsoseella.
Tai: perunoita, lihapullia ja kermakastiketta, leipä, rahka mehukeitolla.
Yhtenä päivänä meni puolikas Kotipizza, paketti vanilja jäätelöä ja kolme metrilakua.
Syön pieniä annoksia ja en kovin montaa kertaa päivässä. Geenit vaikuttaa myös. Liikunta on kevyttä lenkkeilyä noin 4 krt viikossa.
BMI on 19.6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ruumiinrakenne. Ei auta ruokavalio jos sitä ei ole.
Läski kyllä kertyy myös niiden sirojen luiden päälle jos syö liikaa.
Joo mut jos on romuluinen, on sitä myös laihana. Ei siroksi millään ruokavaliolla ruveta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha "keskustelu" ottaen huomioon minkälaisia traanivalaita suomalaiset naiset nykyään on. Täysin turhaa spekulaatiota asiasta joka ei ole todellisuutta. Suomalainen nainen & ja normaali paino = yhdistelmä jota ei ole olemassakaan enää.
Tässä ketjussa tosiaan useimmat epätavallisen siroja ja hoikkia.
Typerä kommentti. Muutama vuosikymmen sitten oli hyvin epätavallista olla lihava. Terveelliset ruokailutottumukset opittiin jo kotona. Vanhemmat olivat normaalipainoisia eli hoikkia. Usko vaan se juuri on ihmisen normaalipaino. Koskaan ei saa syödä ähkyksi ja mässäillä. Hyi olkoon.
Mikä tossa on typerää? Nykyisin nuoretkin ovat läskejä, eli epätavallista olla hoikka ja siro.
Mättöruokaa menee ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Se on ruumiinrakenne. Ei auta ruokavalio jos sitä ei ole.
Tämä! Mä olen pienimmilläni ollut kokoa 34. Pituutta on 162cm. Olin toki hoikassa kunnossa, mutta en kuitenkaan näyttänyt sirolta, koska löytyy hartioita ja peppua ja paksut pohkeet ja nilkat.
Tuossa koossa liikuin paljon ja söin maltillisesti. Pidin sellaisia näkkäri+raejuusto päiviä. Ei kovin tervettä. Toki nuorena pienessä vaatekoossa itsensä pitäminen onnistui helpommin.
Pitää syödä kohtuudella ja selvät ruoka-ajat, joiden välissä ei syödä mitään. Vähärasvaista, terveellistä ruokaa. . Illalla en enää syö vaan päivän tärkeimmät ateriat ovat runsas aamupala ja päivällinen. Paljon kasviksia ja hedelmiä. Jätin pullan ja pikkuleivät. Jossain juhlissa voin syödä. Jos söisin pullaa kahvin kanssa viikottain, olisin pian läski pullero :). Herkkujen vaihtaminen terveellisiin vaihtoehtoihin,vaikka hedelmään, rahkaan, ruissipseihin tms.