Anoppi muuttaa meille, pyydämme vastineeksi anopilta
1000€/kk, tähän sisältyy vesi, sähkö, ruoka, kyyditykset lääkäriin, bingoon tms. Siis ihan kaikki.
Anoppi maksaa kaiken käteisellä ja hänelle jää toinen tonni omaan käyttöön.
Tämä on kaikille hyvä järjestely paitsi miehen sisaruksille jotka eivät itse ole valmiita jörjestelyyn mutta heidän mielestään meidän ei pitäisi ottaa noin isoa maksua tästä.
Kuulostaako summa teidän mielestä isolta? Minusta ei.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi voisi laskuttaa kaiken mitä on pojalleen kustantanut, saattaisitte jäädä miinukselle. Uskomattoman häijyjä, ahneita ja itsekkäitä olette. Onneksi vauvapalsta ei edusta tavallisten ihmisten ajatusmaailmaa millään tavalla.
Mitä häijyä ja ahnetta tässä on? Kaikki palvelut tonnilla, laita heti linkki mistä saa samanlaisen palvelun samalla hinnalla! Minä maksan oman äitini hoidosta 1800€/kk
Samaa mieltä. Ja lisäksi se hyvä mieli, mikä anopilla on kun saa olla oman pojan perheen kanssa tekemisissä joka päivä. Ei ole yksinäinen vanhus ja se on korvaamattoman tärkeää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatteko verot tuosta?
Miksi ihmeessä pitäisi maksaa mitään veroja. Eihän mekään makseta miehen kanssa mitään veroja erikseen siitä, että asumme samassa taloudessa ja osallistumme molemmat talouden kuluihin laittamalla yhteiselle tilille talousrahat.
Alivuokralaisen pitämisestä tulee maksaa vero saadusta vuokratulosta, tässä 1000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole iso summa jos kaikki tuo sisältyy. Jos anoppi ja te olette tyytyväisiä niin ei siinä ole kenelläkään nokankoputtamista.
Ei tuo minustakaan isolta summalta kuulosta.
Itse asiassa mietin, että kattaako tuo kaikkia kuluja.
Siis että kattaako tonni ruokaa, bensaa ja huonetta? Meneekö jokaiselta perheenjäseneltä noihin sama tonni kuukausittain?
Äitini muutti meille. En saa mistään laskettua tonnia kuluja. Huone on ollut tyhjillään, joten siitä ei ole kuluja. Hänen ruokaan ei mene tonnia. Pari,kolme kertaa kuussa tarvitsee kyytiä.
Joten kyllä meilläkin sisarukset ihmettelisi, jos äidiltä perisin tonnin käteisenä pimeästi
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen diili ap:lle. Anoppi saa sängyn sekä syö samassa pöydässä ja maksaa tuosta ilosta koko perheen kaikki asumis- ja ruokamenot sekä vähän enemmänkin. Ai, niin ja lisäksi hänet viedään pari kertaa vuodessa muutaman kilometrin päähän bingoon. (vieläkö bingoja muuten järjestetään jossain?)
Koko perheen kaikki asumis-ja ruokakulut tonnilla?
Wau.
Meillä 4-henkisen perheen asumiskulut ovat n. 1000 €. Ruokakulut ovat n. 600 €/kk. Siivoojalle maksetaan 200 €/kk.
Jos tuohon halusisi vielä ateriapalvelun ja pyykkihuollon ostaa, niin kulut kasvaisivat merkittävästi.
Anopille on todellakin edullinen diili tulla asumaan AP n perheeseen tonnilla.
Se ei ole paha hinta täysihoidosta, johon sisältyy kuljetuspalvelukin.
Vierailija kirjoitti:
Kallis on. Kyse ei ole mistään hoivapalveluista tai omaishoidosta. Anoppihan on etsimässä uutta omaa kotia läheltä keskustaa, ei asettumassa lapsensa perheen hoidettavaksi. Ap itsekin sanoi että ruoka tulee siinä samassa kuin omallekin perheelle ja että aiemminkin ovat anoppia kyydittäneet. Nyt siis huoneesta pitää maksaa 1000 euroa! Saa olla melkoiset sapuskat tuohon hintaan. Hinta on todella kova! Ei ihme että sisarukset puuttuvat asiaan.
Jos minä vastaavassa tapauksessa muuttaisin yhden lapsen luo, saisin käyttööni huoneen kylppärillä, ruuat ja seuraa, maksaisin kahden tonnin eläkkeestä mieluusti tonnin lapselleni. Muilla lapsillani ei olisi mitään sanomista siihen. Minä saan käyttää omaa rahaa ihan minä haluan. Suututtaa tuollaiset ylikävelyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallis on. Kyse ei ole mistään hoivapalveluista tai omaishoidosta. Anoppihan on etsimässä uutta omaa kotia läheltä keskustaa, ei asettumassa lapsensa perheen hoidettavaksi. Ap itsekin sanoi että ruoka tulee siinä samassa kuin omallekin perheelle ja että aiemminkin ovat anoppia kyydittäneet. Nyt siis huoneesta pitää maksaa 1000 euroa! Saa olla melkoiset sapuskat tuohon hintaan. Hinta on todella kova! Ei ihme että sisarukset puuttuvat asiaan.
Jos minä vastaavassa tapauksessa muuttaisin yhden lapsen luo, saisin käyttööni huoneen kylppärillä, ruuat ja seuraa, maksaisin kahden tonnin eläkkeestä mieluusti tonnin lapselleni. Muilla lapsillani ei olisi mitään sanomista siihen. Minä saan käyttää omaa rahaa ihan minä haluan. Suututtaa tuollaiset ylikävelyt.
Ei ne sisarukset varmaan puutukaan siihen mihin äiti rahansa käyttää, vaan siihen mitä Ap:n perhe vaatii. Kyllä tonni on iso raha omalta äidiltä pyydettäväksi. Tässähän ei sanottu että anoppi tarjoaisi sitä summaa vaan sitä häneltä nimenomaan vastineeksi pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen diili ap:lle. Anoppi saa sängyn sekä syö samassa pöydässä ja maksaa tuosta ilosta koko perheen kaikki asumis- ja ruokamenot sekä vähän enemmänkin. Ai, niin ja lisäksi hänet viedään pari kertaa vuodessa muutaman kilometrin päähän bingoon. (vieläkö bingoja muuten järjestetään jossain?)
Wau.Meillä 4-henkisen perheen asumiskulut ovat n. 1000 €. Ruokakulut ovat n. 600 €/kk. Siivoojalle maksetaan 200 €/kk.
Jos tuohon halusisi vielä ateriapalvelun ja pyykkihuollon ostaa, niin kulut kasvaisivat merkittävästi.Anopille on todellakin edullinen diili tulla asumaan AP n perheeseen tonnilla.
Se ei ole paha hinta täysihoidosta, johon sisältyy kuljetuspalvelukin.
Siis neljän hengen kulut on alle 2000 mutta anopille olisi edullista maksaa yhdestä hengestä tonni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimitte lomien aikaan? Kuka huolehtii anopin ruuat, kaupassakäynnit ja kyyditykset kun ette ole paikalla? Tämähän sitoo teitä valtavasti.
Lomien aikaan kun ei olla kotona, anoppi tietysti hoitaa itse kaupassakäynnit yms. Nämä on ihan sovittavissa olevia juttuja.
Meiltä ei ole pitkä matka kauppaan eikä terveyskeskukseen, pääsee helposti myös kävellen, mutta aina minä toki kuskaan kun olen kotona, itse asiassa niin olen tehnyt jo monta vuotta aikaisemminkin kun anoppi ei vielä edes asunut meillä.Ap
Ei tämä mikään täyden palvelun talo siis olekaan. Anoppi on hyväkuntoinen ihminen, joka mitä luultavimmin osallistuu perheen arkihommiin entiseen malliin, kuten on aiemminkin autellut. Kuljetuksia ei oikeastaan edes tarvita, kun kävellen pääsee, ja kyyti tarjotaanko vain jos ollaan kotona. Ja silti maksaa tonnin.
En tiedä onko tarina tosi, mutta olen iloinen jos on. Mä pyytelin pitkään omaa äitiäni muuttamaan meille kun vointi alkoi huonontua, mutta jääräpäisesti halusi pysyä omassa kodissaan. Tavallaan kyllä ymmärrän, ettei halua kotoaan lähteä, mutta olisi ollut hienoa nähdä äiti joka päivä ja autella ruoanlaitossa ym.
Rahasta en sano mitään tässä tapauksessa, muuta kuin että jos asia on anopille ok, ei kai siihen ole muilla mitään sanomista. Tämän tarinan anoppi vaikuttaa ihan terveeltä ja täysijärkiseltä jos bingossakin käy, että on varmaan osannut itsekin laskea, onko hänellä varaa tai haluja tuota tonnia maksaa. (Kyllä on bingoiltoja nykyäänkin, jopa täällä Helsingissä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole iso summa jos kaikki tuo sisältyy. Jos anoppi ja te olette tyytyväisiä niin ei siinä ole kenelläkään nokankoputtamista.
Ellei ap asu ihan kaupungin ydinkeskustassa niin onhan tuo ihan jäätävä summa! Varsinkin jos kerran anoppi pääsisi kävellenkin liikkumaan (+julkiset?) eikä päivittäin syödä sisäfilettä, niin tuolla summalla asuisi yksinkin. Mielenkiinnosta kyllä kysyisin kuinka paljon ap:n omat asumismenot tällä hetkellä on? Haiskahtaa vähän nimittäin hyväksikäytöltä - tai provolta.
No ilmiselvä provohan tämä on. Mutta semmonen leppoisa ja kiva, eipä ainakaan anoppi oo hirviö tällä kertaa. Ensiksikin tuo tonni on järkyttävä summa, kukaan täyspäinen anoppi ei maksaisi tommoista rahamäärää kuukaudessa. Toiseksi mikä oli aapeen pointti laittaa tänne tämmönen juttu jos se olisi totta? Kysyi muka onko meidän mielestä sopiva summa, mitäs meidän mielipiteet sitä hetkauttaa. Jos ovat mukamas jo asian sopineet ja se anopillekin passaa niin ei aaveelle oisi mitään järkeä tätä ilmoitella.
No, en mä ymmärrä kyllä miksi piti provotakaan, kun ei tästä saa millään sotaa eikä kauhistelua aikaiseksi. Eikä jänskiä juonenkäänteitä.
Miten niin jäätävä summa? Mikä sun mielestä sitten olisi hyvä summa?
Ajatellaan että palvelukoti asuminen tosiaan maksaa 2000-3000 euroa.Miten niin jäätävä summa? Ap:n anoppi ei tarvii mitään palvelukotipaikkaa.
Toisaalta se 1000 on liikaa, sillä minun ja mieheni kaikki kulut ovat n 1000e/kk.
Asumme omakotitalossa ja olemme 70 vuotiaita, joten yhden ihmisen kulut n 500 e.1Ei tuo summa ole yhtään liikaa, todellakaan. Taas on 40 lukulaiset pudonneet kärryiltä miten maailma on muuttunut ja kustannukset. No, kyllä se totuus selviää kun jompakumpa joutuu hoitoon.
Sinne hoitoon ei joudu nykyään kuin vuodepotilaat ja hoitomaksu on sen eläkkeen määrä miinus n 100 e omaan käyttöön.
T. HoitajaOnko tuo totta ettei yksityisissä hoitokodeissa jätetä 100 e omaan käyttöön?
Ei ole koska käyttövara määrätty laissa, mutta tietysti riippuu millaisella sopimuksella sinne menee, kunnathan järejstää myös yksityiseltä kilpailuttamalla.
Joku vaan väitti ettei vanhukselle tarvi jättää mitään joskus aiemmin ja tässäkin ketjussa. Ymmärsin muinoin kun itse olin hoitaja että kuuluu jättää.
Kunnallisissa laitoksissa pitää jättää käyttövaraa, yksityisissä ei. Tästä on ainakin ET-lehti ja Yle kirjoittanut, löytyy netistä. Näin toimitaan vaikka kunta ohjaa vanhuksen yksityiselle puolelle, koska kunnallisissa laitoksissa ei ole paikkoja vapaana.
Kiitos näistä kahdesta fiksusta vastauksesta. Minä kohta itsekin vanhus - en tosiaan tiennyt.
Jos anopille oma vessa ja muutoinkin ei se sitten ollut kohtuuton summa.
Vierailija kirjoitti:
Äitini muutti meille. En saa mistään laskettua tonnia kuluja. Huone on ollut tyhjillään, joten siitä ei ole kuluja. Hänen ruokaan ei mene tonnia. Pari,kolme kertaa kuussa tarvitsee kyytiä.
Joten kyllä meilläkin sisarukset ihmettelisi, jos äidiltä perisin tonnin käteisenä pimeästi
Hassua.
Kyllä meillä kuluja tulee tyhjilläänkin olevasta huoneesta. Vaikka olisihan se kivaa jos taloon saisi ilmaisia lisähuoneita.
Kyllä siinä kulut kasvaa ja oma vapaa-aika vähenee jos vanhus muuttaa taloon. Se ei varmasti ole helppoa. Itse en pystyisi alkamaan koko hommaan suurestakaan summasta.
Sille omalle työllekin kannattaa laskea joku arvo. Perinteisesti naiset eivät sitä tee, mikä on johtanut naisten tekemän työn aliarvioimiseen ja naisvaltaisten alojen huonoihin palkkoihin.
Pappa asui aikoinaan meillä omassa siivessään, mutta ei häneltä mitään vuokrakuluja peritty, mutta todennäöisesti osallistui ruokakuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kyllä meilläkin sisarukset ihmettelisi, jos äidiltä perisin tonnin käteisenä pimeästiHassua.
Kyllä meillä kuluja tulee tyhjilläänkin olevasta huoneesta. Vaikka olisihan se kivaa jos taloon saisi ilmaisia lisähuoneita.Kyllä siinä kulut kasvaa ja oma vapaa-aika vähenee jos vanhus muuttaa taloon. Se ei varmasti ole helppoa. Itse en pystyisi alkamaan koko hommaan suurestakaan summasta.
Sille omalle työllekin kannattaa laskea joku arvo. Perinteisesti naiset eivät sitä tee, mikä on johtanut naisten tekemän työn aliarvioimiseen ja naisvaltaisten alojen huonoihin palkkoihin.
Se vanhus on muuttamassa myöhemmin omaan asuntoon. Tähän saakka se sama vanhus on pyörinyt auttelemassa Ap:n perhettä, ihan ilmaiseksi. Ei siitä taida kauheasti työtä ja vaivaa perheen äidille olla, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau.Meillä 4-henkisen perheen asumiskulut ovat n. 1000 €. Ruokakulut ovat n. 600 €/kk. Siivoojalle maksetaan 200 €/kk.
Jos tuohon halusisi vielä ateriapalvelun ja pyykkihuollon ostaa, niin kulut kasvaisivat merkittävästi.Anopille on todellakin edullinen diili tulla asumaan AP n perheeseen tonnilla.
Se ei ole paha hinta täysihoidosta, johon sisältyy kuljetuspalvelukin.Siis neljän hengen kulut on alle 2000 mutta anopille olisi edullista maksaa yhdestä hengestä tonni?
No, tietysti meidän tapauksessa pitäisi ostaa suurempi talo, jos haluttaisiin anopille oma huone ja vessa. Silloin tietysti asumiskulut nousisivat.
En kuitenkaan ole anoppia meille ottamassa mistään hinnasta.
Vastasin vaan kommenttiin, jossa väitettiin, että koko perheen asumis- ja ruokakulut eivät edes yhteenlaskettuna ole tuhatta euroa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon hintaan anoppi saisi kyllä ihan jonkun hoivakotipaikankin. Siellä on kuitenkin 24/7 osaavaa henkilökuntaakin,jos tarvitsee apua. Ja siellä on myös huonetovereita, joiden kanssa jutella.
Henkilökunnan osaavuudesta ja riittävyydestähän on mediassa uutisoitu pitkin vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon hintaan anoppi saisi kyllä ihan jonkun hoivakotipaikankin. Siellä on kuitenkin 24/7 osaavaa henkilökuntaakin,jos tarvitsee apua. Ja siellä on myös huonetovereita, joiden kanssa jutella.
Henkilökunnan osaavuudesta ja riittävyydestähän on mediassa uutisoitu pitkin vuotta.
Tämän ketjun anoppi ei etsi hoivapalveluja vaan väliaikaista asuntoa ennen kuin löytää itselleen uuden kodin. Hän on hyväkuntoinen, pikemminkin ap on tarvinnut anoppinsa apua. Hänellä on tulevaisuudensuunnitelmana muuttaa lähemmäs keskustaa, ei palvelutaloon. Turha viedä keskustelua hoivapalveluiden suuntaan kun sellaiselle ei ole mitään tilausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei ap asu ihan kaupungin ydinkeskustassa niin onhan tuo ihan jäätävä summa! Varsinkin jos kerran anoppi pääsisi kävellenkin liikkumaan (+julkiset?) eikä päivittäin syödä sisäfilettä, niin tuolla summalla asuisi yksinkin. Mielenkiinnosta kyllä kysyisin kuinka paljon ap:n omat asumismenot tällä hetkellä on? Haiskahtaa vähän nimittäin hyväksikäytöltä - tai provolta.
No ilmiselvä provohan tämä on. Mutta semmonen leppoisa ja kiva, eipä ainakaan anoppi oo hirviö tällä kertaa. Ensiksikin tuo tonni on järkyttävä summa, kukaan täyspäinen anoppi ei maksaisi tommoista rahamäärää kuukaudessa. Toiseksi mikä oli aapeen pointti laittaa tänne tämmönen juttu jos se olisi totta? Kysyi muka onko meidän mielestä sopiva summa, mitäs meidän mielipiteet sitä hetkauttaa. Jos ovat mukamas jo asian sopineet ja se anopillekin passaa niin ei aaveelle oisi mitään järkeä tätä ilmoitella.
No, en mä ymmärrä kyllä miksi piti provotakaan, kun ei tästä saa millään sotaa eikä kauhistelua aikaiseksi. Eikä jänskiä juonenkäänteitä.
Miten niin jäätävä summa? Mikä sun mielestä sitten olisi hyvä summa?
Ajatellaan että palvelukoti asuminen tosiaan maksaa 2000-3000 euroa.Miten niin jäätävä summa? Ap:n anoppi ei tarvii mitään palvelukotipaikkaa.
Toisaalta se 1000 on liikaa, sillä minun ja mieheni kaikki kulut ovat n 1000e/kk.
Asumme omakotitalossa ja olemme 70 vuotiaita, joten yhden ihmisen kulut n 500 e.1Ei tuo summa ole yhtään liikaa, todellakaan. Taas on 40 lukulaiset pudonneet kärryiltä miten maailma on muuttunut ja kustannukset. No, kyllä se totuus selviää kun jompakumpa joutuu hoitoon.
Sinne hoitoon ei joudu nykyään kuin vuodepotilaat ja hoitomaksu on sen eläkkeen määrä miinus n 100 e omaan käyttöön.
T. HoitajaOnko tuo totta ettei yksityisissä hoitokodeissa jätetä 100 e omaan käyttöön?
Tämä riippuu siitä, millaisella diilillä hoitokotiin on mennyt. Oma anoppini muutti yksityiseen hoitokotiin omasta tahdostaan siinä vaiheessa, kun hän ei vielä ollut kaupungin mielestä tarpeeksi hyvässä kunnossa. Muutaman kuukauden päästä kunto huononi niin paljon, että kaupunki myönsi hänelle palvelusetelin.
Vieläkään anopille ei jää eläkkeestä käteen senttiäkään, vaan päinvastoin hän maksaa joka kuukausi palvelusetelin, eläkkeen ja hoitotuen lisäksi yli tonnin vanhoista säästöistään. Myös kaikki itse maksettavat menot (esim. lääkkeet) menevät vanhoista säästöistä. Onneksi säästöjä on niin paljon, että ne riittävät ainakin satavuotiaaksi.
Emme kuitenkaan valita, sillä anoppi saa ensiluokkaista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tarina tosi, mutta olen iloinen jos on. Mä pyytelin pitkään omaa äitiäni muuttamaan meille kun vointi alkoi huonontua, mutta jääräpäisesti halusi pysyä omassa kodissaan. Tavallaan kyllä ymmärrän, ettei halua kotoaan lähteä, mutta olisi ollut hienoa nähdä äiti joka päivä ja autella ruoanlaitossa ;
No tässähän ei ole huononevat kuntoa vaan täysin väliaikainen ratkaisu. Oikeasti tarjolla ei ole mitään erityisiä palveluja, vaan samaa mitä perhe on aiemminkin mummon kanssa tehnyt, molemminpuolista apua. Anoppi on jopa muuttanut perheeseen avuksi aiemmin (ilmeisesti silloin ihan ilmaiseksi, siis ainakaan Ap ei maininnut että perhe olisi hänelle maksanut avusta). Nyt se systeemi vaan saa hintalapun.
Ei tuo minustakaan isolta summalta kuulosta.
Itse asiassa mietin, että kattaako tuo kaikkia kuluja.