Kannattaako suunnitelmistaan kertoa toisille?
Kommentit (9)
Ei välttämättä. Mulla pari kaveria kopioi täysin omat urasuunnitelmat joita olin miettinyt tarkkaan. Jos ihmiset kuulee jotain mitä joku tekee ne on silleen vau, toihan on hyvä idea, ja toimiva. Esim lasten nimetkin voidaan kopioida
Riippuu mitä suunnitelmia. Joitain ei kannata juuri kopiojuttujen yms takia, joistain on taas hyvä saada palautetta. Ja tietysti esim. parisuhteessa jos suunnittelet vaikka muuttoa toiselle puolen Suomea niin olisi hyvä kertoa.
Mulla on paha tapa kertoa, koska kaipaan läheisten tuke mietteilleni. Mieluummin kertoisin ja yllättäisin vasta, kun olen jo onnistunut.
Jos suunnitelmasi koskevat myös muita ihmisiä, kannattaa kertoa heillekin. Itselläni on paha tapa suunnitella kaikki mielessä valmiiksi ja sitten vasta kertoa toisille, kuinka asiat järjestetään. Joskus voi tulla ylläreitä ja pettymyksiä, vaikka aika hyvä suunnittelija olenkin.
En kerro. Noloa, jos ei onnistukaan. Kun hain ammattikorkeakouluun niin vain puoliso tiesi. Muille ilmoitin kun pääsin sisään. Samoin lasten hankinnat, avioliitto, ero. Hommat olleet hyvin käynnissä kun olen kertonut.
Minä en kerro, en välttämättä edes jälkikäteen että mitä olen touhuillut. Mitäpä noista länkyttämään.
Ei kannata kuin korkeintaan sellaisissa jutuissa, jotka vaikuttavat aivan suoraan läheisiisi. Esim. jos olet parisuhteessa, niin kumppanille on hyvä kertoa asioista, jotka vaikuttavat hänenkin elämäänsä.
Muiden ihmisten ajatukset, etenkin negatiiviset, voivat alitajuisesti vaikuttaa sinunkin tekoihisi ja asioiden lopputulokseen. Siksi pitää ymmärtää vaikenemisen merkitys.
Jos suunnittelet jotain rikollista, siitä kannattaa mennä ainakin kertomaan poliisille. Heillä on paljon kokemuksia rikollisten puuhista ja voivat antaa sulle hyviä vinkkejä.