Menee hermot lapseen!! Taas tekee läksyjä aamupalapöydässä
Kysyttäessä läksyistä vastaus on, että on tehty. Aamulla "muistuu mieleen", että onkin pari sivua matikantehtäviä. Olen sanonut että autan läksyissä tarvittaessa iltapäivällä tai illalla, en nukkumaanmenoaikaan tai aamupalalla.
Mitä sille tekisi? Pelit kai kiellän ja kavereilla olemisen, ennenkuin läksyt on tehty ja ne läksyt myös esitellään minulle eikä vaan sanota, että on tehty. Lapsella ikää jo 11 ja silti pitää paimentaa! Eniten inhottaa tuo valehtelu! Eikä hänellä ole mitään syyllisyyttä vaan väittää, että unohtui vaan. Vai käyttäisikö joku vastakkaista menetelmää ja antaisitte kärsiä itse ennen pitkää seuraukset - myöhästelyt, huonot numerot, opettajan puhuttelut merkinnöistä? Lasta itseään vaan ei tunnu kiinnostavan, niin että epäilen sen tehoa.
Opettaja on sitä mieltä, että lapsi pääasiassa hoitaa itse koulunsa tuossa iässä. Se ei vaan tunnu onnistuvan.
Kommentit (23)
Olisin tyytyväinen, että nämä tehtävät muistuivat mieleen ja lapsi tekee ne.
Ootko sä ennenkin valittanut 11-v lapsestasi täällä? Tosi samantapaista tekstiä kuin muutamassa aikaisemmassa aloituksessa...
Anna lapsen tehdä läksynsä milloin haluaa, itsepä niistä vastaa. Tärkeintä että tulee tehtyä.
Suosittelisin tarttumaan asiaan jotenkin ilolla, ei niin, että lapsi kokee entistä enemmän läksyt ja oppimisen inhottavaksi pakoksi.
Sano iloisesti, että kun niitä läksyjä on nyt jäänyt niin usein tekemättä, otatte käytännön, jossa teette läksyjä yhdessä muutaman viikon ajan. Yritä tehdä läksyistä, oppimisesta ja koulussa pärjäämisestä lapselle hieno ja hauska asia.
Ensin rauhoitut. Sitten toteat, että toiveistasi huolimatta lapsesi ei ole niin itsenäinen, että saisi läksyt hoidettua ajallaan ilman apua. Tämän jälkeen selkeät rajat, mihin aikaan läksyt tehdään ja kun autat, teet sen positiivisesti etkä tiuskimalla ja ärtyilemällä ja puhisemalla kiukusta.
Mulla oli lapsena oppimisvaikeuksia (adhd, mutta ei diagnoosia vielä silloin), muistan niin selkeästi vieläkin miten tunsin itseni tosi huonoksi ja olotila oli inhottava aina kun vanhemmat "auttoivat" läksyjen teossa, ihan hirveän ärtyisää ja turhautunutta auttamista oli se. Ja valitettavasti en kyennyt itseohjautuvasti läksyjä tekemään, myöhemmin vanhemmat ei sitten enää jaksaneet auttaa ollenkaan ja sitten en vaan tehnyt läksyjä. Kyllä, vaikutti huonontavasti numeroihin, jopa tukiopettaja kielsi menemästä tukiopetukseen, koska en ollut tehnyt läksyjä.
Toivon että nykyajan lapsilla on vähän positiivisempi kasvatus, eikä ongelmia itseohjautuvuuden tms. kanssa pidetä lapsen ilkeilynä tai laiskuutena.
No en haluaisi, että lähtee kouluun viime tingassa ja kiirehtii liikenteen keskellä. Ap
Miksi pitäisi syyllistyä jos unohtaa? Jos unohtaa oikeasti niin asia on unohtunut oikeasti.
Ei pidä tehdä lapsia, jos ei kasvatus luonnistu...
No tarkasta hyvä ihminen, että ne läksyt on myös tehty!
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsen tehdä läksynsä milloin haluaa, itsepä niistä vastaa. Tärkeintä että tulee tehtyä.
Just näin. Ja jos haluat ohjeistaa lasta tekemään ne läksyt mieluummin illalla, niin ota se linja, että autat pelkästään illalla. Aamulla saa suoriutua itse, kun kerran unohti tehdä illalla.
Ottakaa sitä yhteistä aikaa vaikka iltapäivällä ja käykää kyseinen päivä ja seuraava päivä läpi ja katsotte kaiken valmiiksi.
Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu perheestään. Kun lapsi toimii tietyn kaavan mukaan hän toimii sen esimerkin mukaan, jonka on kotoaan saanut. Lapset ei opi sanomalla tai rankaisemalla vaan esimerkistä.
T. rehtori
Mulla oli murrosiän hormonaalisten muutosten kynnyksellä, juuri 11-vuotiaana, unohtelukausi. Unohdin valtavasti kirjoja ja läksyjä, sitä ennen en mitään enkä jälkeenpäinkään niin paljoa. Sain jopa jälki-istuntoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu perheestään. Kun lapsi toimii tietyn kaavan mukaan hän toimii sen esimerkin mukaan, jonka on kotoaan saanut. Lapset ei opi sanomalla tai rankaisemalla vaan esimerkistä.
T. rehtori
Moni lapsi ei opi esimerkistäkään. Siinä on sitten kurinpitäjä täysin voimaton, kun mitään keinoa ei pysty lapseen käyttämään. Opetus ei tehoa ja pakottaa ei saa.
No käsket näyttää ne illalla tietysti! Ja ilon kautta, ei niin että näytät oman ärsytyksesi. Miten vaikeeta tää voi olla?
Kaunis ajatushan tuo on, että lapsi hoitaa itse vanhempien juurikaan puuttumatta. Selvästi lapsenne ei nyt kuitenkaan tähän syystä tai toisesta pysty; tosin tekstistäsi ei nyt käy ilmi, onko tilanne aivan jatkuva, onko tätä ilmennyt lähinnä viime aikoina vai miten. Usempaan kertaan näin on kuitenkin ilmeisesti käynyt. Ymmärränkin siis, että turhauttaa.
Millainen lapsi on muuten luonteeltaan? Tosi tarkka lapsi varmasti hoitaa läksytkin ajallaan, toki unohduksia voi sattua myös tarkoille. Huolettomampi tai hajamielisempi taas kaipaa kannustusta tarkkuuteen.
Liittyykö tämä unohtelu erityisesti johonkin, esim. jääkö herkemmin tekemättä, jos menee suoraan kouluta kavereille tai kaveri tulee teille? Jos, niin käytäntöä on helppo muuttaa.
Millainen käytäntö teillä on ollut läksyjen suhteen, tai onko asiasta sovittu jotakin? Hyvä käytäntö voisi olla sopia, että lapsi tekee läksyt heti koulun jälkeen. Jos olet itse töissä tai miehesi on, ette tietenkään voi tarkistaa tilannetta ennen kuin hieman myöhemmin, mutta pääasia, että tarkistatte.
Jos siitä huolimatta läksyt jää, niin ehkä siinä vaiheessa voi antaa lapsen ottaa merkintä. Asiasta kannattaa keskustella ja miettiä yhdessä lapsen kanssa käytäntöjä ja sitä, mikä sen unohtelun takana oikeastaan on.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä tehdä lapsia, jos ei kasvatus luonnistu...
Argh että mua ärsyttää noi kommentit!
Ai että jos et käy koulua lapsen puolesta niin ei kannata tehdä lapsia?
Se että joutuu joka päivä tekemään lapsen kanssa ne läksyt on oikeasti tosi uuvuttavaa töiden jälkeen. Siinä sitten yrität ehtiä laittaa ruokaa, siivoamaan ja rentoutumaankin vielä.
Minulla on kolme koululaista enkä enää suoraan sanottuna jaksa tehdä heidän läksyjään ja istua kunkin vieressä esim tunnin joka päivä.
Minusta sen pitää riittää että vanhempi kysyy onko läksyt tehty ja jos on niin ne on. Opettaja tarkastaa ne läksyt sitten että on oikein ja jos ei ole niin näkee missä lapsi tarvitsee vielä opetusta.
Toki läksyissä voi auttaa ja pitääkin tarvittaessa auttaa muttei niin että sinua odottaa työpäivän jälkeen kasa läksyjä joka hiton päivä ja kokeet siihen päälle.
Kokeisiin harjoitellaan lapsen kanssa ja se on ihan kivaakin ajanvietettä ja itsensäkin sivistämistä kun saa kerrata asioita uudestaan.
Jos jostain syystä läksyt ei suju niin siitä pitää keskustella koulun kanssa. Eihän siitäkään pitemmän päälle ole lapselle mitään hyötyä jos ei osaa läksyjä ja esim äiti sanelee mitä kirjoitetaan. Opettajalla ei silloin ole realistista käsitystä tilanteesta vaan luulee että läksyjä on sopivasti.
Tämä lähinnä sille adhd kirjoittajalle. Minulla itselläkin on adhd ja lapsilla myös. Ymmärrän kyllä pointtisi ja koitan itse olla hermostumatta kun läksyissä autan. Muistan omat läksyhomnat kyllä kouluajoilta. (Minutkin diagnosoitiin vasta aikuisena)
Mutta ymmärrän myös vanhempiasi etteivät hekään jaksaneet ja varsinkaan jos toinen ei itse yhtään ota vastuuta eikä mikään mene päähän vaikka kuinka koitat opettaa ja neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
No käsket näyttää ne illalla tietysti! Ja ilon kautta, ei niin että näytät oman ärsytyksesi. Miten vaikeeta tää voi olla?
Näköjään yhtä vaikeeta kuin sulla luetun ymmärtäminen
Meillä on välillä tuota samaa.
Olen ratkaissut asian niin että molemmat lapset tarkistavat ennen päivällistä wilmasta että läksyt on tehty ja sen jälkeen pakkaavat laukut eteisen naulaan samalla tarkistaen lukujärjestyksestä että kaikki tarvittavat kirjat ovat laukussa.
Tähän menee aikaa n. 10 minuuttia
Ensimmäiset kolme viikkoa piti muistuttaa mitä ennen päivällistä tehdään mutta nyt menee jo rutiinilla.
Jos läksyjä on tekemättä niin lupaan auttaa ruuan jälkeen.
Jos lapsi ei saa yhtään merkintää wilmaan (unohdusta, myöhästymistä tms.) on luvassa 5€ korotus viikkorahaan, tähän sisältyy myös se että kokeisiin aletaan lukemaan itsenäisesti ja kavereita ei pyydetä meille.
Vähän tässä on köyhtynyt mutta kokeista tulee kiitettäviä ja merkintöjä ei ole tullut:)
Käsket tietysti näyttää tehdyt läksyt iltapäivällä. Jos siitä huolimatta jää jotain tekemättä niin annat ottaa unohdusmerkinnän. Tietystä määrästä varoituksia tulee jokin sanktio. Ihan niin kuin elämässä muutenkin tulee. Eli peli/kännykkä jäähylle jne.