Kotimaisen järvikalan lisääminen muuten vegaaniseen ruokavalioon?
Oon tällä hetkellä määritelmällisesti kai vegaani, koska en käytä oikein mitään eläinperäistä. Oon syönyt purkista (vegaanista tietenkin) B12-vitamiinia. Oon kuitenkin lukenut sen verran paljon terveys- ja ympäristöhyötyjä kotimaisesta järvikalasta, että mitä ajattelette muuten vegaanisesta ruokavaliosta ja elämäntavasta, mutta poikkeuksensa olisi tuo, niin saisi luonnollisesti tietyt vitamiinit ja ravintoaineet? Etenkin soijaa voisi korvata tolla. Toki en sitten enää oo määritelmällisesti vegaani, mutta ei se kai mulle iso juttu olis.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin "kiimaisen järvikalan" :D
Syö mitä lystäät, se on sun oma asia.
Tämä. Kuinkahan moni syö miettien toisten hyväksyntää tai tuomiota. Kauhea ajatus.
Vegaanipiireissä sain kuulla olevani itsekäs raadonsyöjä, jos tähän ratkaisuun päädyn.
Kurjaa. Mielestäni näissä asioissa pitää ajatella kokonaisuutta, esim. itse toit esille ekologisen näkökulman ja se on mielestäni hyvä perustelu.
Itse en ole vegaani, tosin haluaisin olla. Mutta harrastan vegeilyä melko lailla yksikseni enkä liiku missään "piireissä".
Kalaa kannattaa syödä. Suosittelen myös nautaa tai lammasta silloin tällöin.
Jos olet kohdannut vegaanipiireissä arvostelua johtuuko se siitä, että aiot olla kalaa syövä vegaani? Ymmärrän kyllä silloin reaktiot.
Elän itse muuten mahdollisimman vegaanisesti, mutta syön itse kalastamaani kalaa, mutta en kutsu itseäni vegaaniksi, kerta sellainen en ole.
Ymmärrän kyllä miksi tuosta termistä ollaan tarkkoja. Se on ainoa, joka kertoo sekä eläinperäisiä asioita väittelevästä elämäntyylistä että sen arvopohjasta. Koko idea muuttuu melko campiksi, jos täällä alkaa olemaa lakto-ovo-vegaaneja jne.
Vierailija kirjoitti:
Kotimainen kala on aika paljon kalliimpaa kuin soija. Itse käyttäisin, mutta rahat ei riitä kuin silakkaan.
Kotimaista kalaa saa lähes ilmaiseksi melkein mistä tahansa lutakosta kunhan vähän perehtyy hommaan ja opettelee laittamaan muutakin kuin uunilohta.
Ekologisempaa huomattavasti kuin soijan syönti.
Soijan takia niitä sademetsiäkin poltellaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kohdannut vegaanipiireissä arvostelua johtuuko se siitä, että aiot olla kalaa syövä vegaani? Ymmärrän kyllä silloin reaktiot.
Elän itse muuten mahdollisimman vegaanisesti, mutta syön itse kalastamaani kalaa, mutta en kutsu itseäni vegaaniksi, kerta sellainen en ole.
Ymmärrän kyllä miksi tuosta termistä ollaan tarkkoja. Se on ainoa, joka kertoo sekä eläinperäisiä asioita väittelevästä elämäntyylistä että sen arvopohjasta. Koko idea muuttuu melko campiksi, jos täällä alkaa olemaa lakto-ovo-vegaaneja jne.
Englanniksi on olemassa ns. pesco vegan -ruokavalio. Ymmärrän, että termi on vähän ristiriitainen, mutta yritin miettiä, miten voisin ilmaista etten muuten käytä mitään eläinperäistä, ainoana poikkeuksena tämä. Pesco-vegetarismiin kun voidaan ajatella kuuluvan hunaja, liivate ja muita eläinperäisiä aineita, mitä en ite käytä ja haluan muuten ruokani vegaanisena. En tosin ajatellut käyttää itsestäni sitten vegaani-termiä, ehkä pääosin vegaaninen tms.
Mutta mitä tulee tähän tarkkuuteen, niin mä toivoisin, että vegeilystä ja vegaaniusesta tulisi enemmän valtavirtaa ja se saatais näyttämään enemmän helpolta ja kivalta kuin tiukkapipooselta termitappelulta. Että se olisi helposti lähestyttävää ja kannustavaa. Toki en ole sitten vegaani enkä semmoiseksi itseäni kutsu jos tähän päädyn. Sanon varmaan tässä, että syön ja toimin muuten vegaanisesti, paitsi tässä asiassa.
Ihmeellistä että aikuiset kaipaa niitä piirejä jotta voi rakentaa identiteettiään syömällä.
Ja sit lennetään Aasiaan lomalle
Hunajan välttäminen nyt, kun pölyttäjiä uhkaa tuho, herättää minussa suurta ihmetystä.
Särki on "roskakala" joka on hyvää, mutta ruotoinen. Kalasta sitä ja jauha muussiksi niin ruodot ei haittaa. Mausta ja tee kalapullia. Kaikki hapan pehmentää loputkin ruodot kuten esim sitruuna ym. Voit säilyttää pakkasessa valmiita pullia. Siinä on ekologinen ja hyvä ruoka.
Syö mitä syöt jos vegaaniuskontosi sen sallii.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä että aikuiset kaipaa niitä piirejä jotta voi rakentaa identiteettiään syömällä.
Mulle on kans tullut tosi lahkomainen olo noista piireistä. En siis varsinaisesti pyöri niissä, pari kertaa erehtynyt näihin poruloihin ja tullut aina paska olo ja vienyt enemmän sitä energiaa ekoilla ja vegeillä. Että tarkotus ei ole edes levittää vegeä ja vegaaniutta kivana juttuna, vaan nillittää toisille ja kilpailla. Ja tietysti väärinajattelijat teilataan kuten minä. En ite oo lentänyt kuin pari kertaa elämäni aikana ja nekin Euroopan sisällä, mutta on totta, että siinä on ristiriitaa, jos saarnaa ekologisuudesta ja veganismista paljon ja sit lentelee kuitenkin monta kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten perusteella kalan lisääminen kasvisruokavalioon on terveyden kannalta hyvä idea ja kotimainen järvikala on eettisestikin varsin kestävällä pohjalla.
Terveydellisesti ja ekologisesti ihan jees varmasti, mutta ei mun mielestä kokemuskykyisten eläinten tappaminen voi kovin eettistä olla.
Siinä kai se kysymys on, että jos ei usko ihmisoikeuksiin/eläinten oikeuksiin, niin silloinhan tappaminen muuksikin kuin itsepuolustukseksi voi olla ihan hyväksyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimainen kala on aika paljon kalliimpaa kuin soija. Itse käyttäisin, mutta rahat ei riitä kuin silakkaan.
Kotimaista kalaa saa lähes ilmaiseksi melkein mistä tahansa lutakosta kunhan vähän perehtyy hommaan ja opettelee laittamaan muutakin kuin uunilohta.
Osaan kyllä perata ja laittaa mitä vain. Vantaanjoen kaloja en syö. Merikaloja kyllä, mutta en ole löytänyt paikkaa ja aikaa mistä se kalastaminen onnistuisi. Minulla ei ole aikaa kalastaminen, kuin lomalla. Teen sitä silloin mielelläni, mutta yleensä Päijänteen tai jonkun muun lutakon rannalla. Arkielämässä en kalaa pysty onkimaan, virvelöimään, pilkkimään tai mitenkään muuten hankkimaan, kuin ostamalla. Ja täällä kaupan kalat on kamalan vanhoja. Hallista pitäisi lähteä kalat hankkimaan. Sekin onnistuu vain lomalla tai korkeintaan viikonloppuna. Mistä hemmetistä te otatte ajan johonkin onkimiseen?
Vierailija kirjoitti:
Hunajan välttäminen nyt, kun pölyttäjiä uhkaa tuho, herättää minussa suurta ihmetystä.
Tähän täytyy muuten perehtyä tarkemmin. Hunajallakin on hyviä terveysvaikutuksia. Täälläkin on näitä lähituottajia, jotka valmistaa hunajaa pienillä tiloilla. Sekin olisi kai aika ekoa.
Meinasin kommentoida, että kotimainen järvikala on huomattavasti ekologisempaa kuin soija, mutta muutkin oli ennättäneet. En siis kyllä soijan syömistä pitäisi minään hyvänä asiana.
Mä itse syön mielelläni kasvispainotteisesti, mutta en ole missään asiassa fanaatikko. Enkä ymmärrä, miksi omalle ruokavaliolla pitäisi hakea hyväksyntää jostain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kans tullut tosi lahkomainen olo noista piireistä. En siis varsinaisesti pyöri niissä, pari kertaa erehtynyt näihin poruloihin ja tullut aina paska olo ja vienyt enemmän sitä energiaa ekoilla ja vegeillä. Että tarkotus ei ole edes levittää vegeä ja vegaaniutta kivana juttuna, vaan nillittää toisille ja kilpailla. Ja tietysti väärinajattelijat teilataan kuten minä. En ite oo lentänyt kuin pari kertaa elämäni aikana ja nekin Euroopan sisällä, mutta on totta, että siinä on ristiriitaa, jos saarnaa ekologisuudesta ja veganismista paljon ja sit lentelee kuitenkin monta kertaa vuodessa.
Missäköhän "piireissä" liikut? Kas kun minulle ei ole jäänyt mitenkään ahdistavaa kuvaa näistä, esim face-ryhmästä. Mutta toisaalta jos menet vegaani-ryhmään puhumaan kalansyönnistä saattaa se herättää ihmetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän täytyy muuten perehtyä tarkemmin. Hunajallakin on hyviä terveysvaikutuksia. Täälläkin on näitä lähituottajia, jotka valmistaa hunajaa pienillä tiloilla. Sekin olisi kai aika ekoa.
Käsittääkseni kaikki kotimainen hunajatuotanto on kestävää.
Laiduntavat eläimet pitävät yllä perinnemaisemaa, niittyjä, joilla myös villit pölyttäjät viihtyvät. Tämä on yksi asioista, joka saa valtavat alapeukut, kun kirjoitan sen palstalle. Kunhan edes joku lukee.
Vierailija kirjoitti:
Särki on "roskakala" joka on hyvää, mutta ruotoinen. Kalasta sitä ja jauha muussiksi niin ruodot ei haittaa. Mausta ja tee kalapullia. Kaikki hapan pehmentää loputkin ruodot kuten esim sitruuna ym. Voit säilyttää pakkasessa valmiita pullia. Siinä on ekologinen ja hyvä ruoka.
Kutuaikaan keväällä särkeä on myös helppo onkia vaikka pakastin täyteen, eikä maistu vielä mudalta vaikka olisi reheväkin vesistö, kuten loppukesästä joskus maistuu. Isompien särkien seläkkeistä saa ruodottomia, erittäin maukkaita graavipaloja - ei ole suotta särkeä taloussiiaksikin kutsuttu. Loput kannattaa tosiaan jauhaa, mutta myös särkikukkoa kannattaa kokeilla, pitkä kypsytys hävittää ruodot pienemmistä kaloista tyystin.
Toinen vähän arvostettu särkikala on salakka. Pienellä koukulla onkien tai vaikka heittoverkolla helposti pyydettävissä ja valmistaa voi kuten muikun. On herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän "piireissä" liikut? Kas kun minulle ei ole jäänyt mitenkään ahdistavaa kuvaa näistä, esim face-ryhmästä. Mutta toisaalta jos menet vegaani-ryhmään puhumaan kalansyönnistä saattaa se herättää ihmetystä.
Olen ollut muutamissa vegaanihenkisissä piireissä, missä on ollut esillä eettiset ja ekologiset näkökulmat. Osa on oma-aloitteisesti aloittanut keskustelun vaikka särkikalasta, mihin olen osallistunut. Näissä on ollut lakto-ovo-vegejä, pesco-vegejä ja kaikenlaisia vegejä. Sitten tietysti näitä tiukan linjan vegaaneja, jotka eniten ovat närkästyneet tästä.