Kotimaisen järvikalan lisääminen muuten vegaaniseen ruokavalioon?
Oon tällä hetkellä määritelmällisesti kai vegaani, koska en käytä oikein mitään eläinperäistä. Oon syönyt purkista (vegaanista tietenkin) B12-vitamiinia. Oon kuitenkin lukenut sen verran paljon terveys- ja ympäristöhyötyjä kotimaisesta järvikalasta, että mitä ajattelette muuten vegaanisesta ruokavaliosta ja elämäntavasta, mutta poikkeuksensa olisi tuo, niin saisi luonnollisesti tietyt vitamiinit ja ravintoaineet? Etenkin soijaa voisi korvata tolla. Toki en sitten enää oo määritelmällisesti vegaani, mutta ei se kai mulle iso juttu olis.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
mitä ajattelette muuten vegaanisesta ruokavaliosta ja elämäntavasta, mutta poikkeuksensa olisi tuo
Miksi minun pitäisi ajatella siitä yhtään mitään? Syö mitä haluat.
Kunhan et sitten sano itseäsi vegaaniksi, se aiheuttaisi paljon sekaannusta.
Ekologisesti järkevä vaihtoehto järvikala saattaisi olla. Ainakin jos sinulla on kävely/pyörämatkan päässä ranta ja käyt itse onkimassa tai pidät katiskaa. Vegaanit nyt eivät ekologisesti järkeviä ratkaisuja tavoittele vaan puhuvat eläinten oikeuksista.
Ekologisesti järkevää olisi syödä myös kotimaista hevosenlihaa. Hevosia pidetään harrastuskäytön takia, mutta kun ne kuolevat ts. tapetaan, niistä tulee hankalasti hävitettävää jätettä. Monia hevosia pidetään huonoissa oloissa ja kierrätetään omistajalta toiselle, kun ei ole varaa tappaakaan.
Exäni oli melkein-kasvissyöjä, joka kasvisten lisäksi hyväksyi ruokavalioonsa järvikalan, hevosen ja hirven. (Ehkä rusakkokin olisi kelvannut, mutta niitä ei kukaan meille tarjonnut.) Eli tuollaiset eläimet, joita ei pidetä varta vasten ruoantuotantoa varten ja jotka eivät ole uhanalaisia.
Et ole tilivelvollinen vegaanipiireille mistään ei tarvitse kertoa, mitä kotona syö.
Mulla on vähän samansuuntaiset suunnitelmat nyt. Olen ollut lakto-ovo-vege pitkään, mutta olen päättänyt tiputtaa maitotuotteet ja kananmunat harvinaisiksi herkuiksi, ja alkaa toisinaan syödä kotimaista järvikalaa.
Järvikala on usein erittäin ekologista, mutta kaikki kala ei todellakaan ole. Ylikalastus uhkaa monia lajeja, ja kalankasvatus rasittaa aina ympäristöä. Se soija(kin) suoraan ihmisravinnoksi on ekologisempaa kuin soijan syöminen kasvatetun lihan kautta. Sitä tarvitaan silloin paljon vähemmän, ja edelleen vain murto-osa maailman soijasta menee suoraan ihmiravinnoksi, vaikka joissain kulttuureissa soijaa paljon syödäänkin.
Kasvatettukin kala on kuitenkin esim. hiilijalanjälkimittarilla paljon kestävämpi valinta kuin muu liha. Suomalainen kasvatettu kirjolohi tuottaa 3 kg päästöjä siinä missä nauta 15 kg ja sika 6 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin "kiimaisen järvikalan" :D
Syö mitä lystäät, se on sun oma asia.
Tämä. Kuinkahan moni syö miettien toisten hyväksyntää tai tuomiota. Kauhea ajatus.
Vegaanipiireissä sain kuulla olevani itsekäs raadonsyöjä, jos tähän ratkaisuun päädyn.
ja sinua kiinnostaa muiden mielipiteet koska...?
Jos ne sanoo ettei lapsia saa rokottaa, uskotko? Vai onko ne auktoriteetti vain tietyissä tilanteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä ajattelette muuten vegaanisesta ruokavaliosta ja elämäntavasta, mutta poikkeuksensa olisi tuo
Miksi minun pitäisi ajatella siitä yhtään mitään? Syö mitä haluat.
Kunhan et sitten sano itseäsi vegaaniksi, se aiheuttaisi paljon sekaannusta.
Ekologisesti järkevä vaihtoehto järvikala saattaisi olla. Ainakin jos sinulla on kävely/pyörämatkan päässä ranta ja käyt itse onkimassa tai pidät katiskaa. Vegaanit nyt eivät ekologisesti järkeviä ratkaisuja tavoittele vaan puhuvat eläinten oikeuksista.
Ekologisesti järkevää olisi syödä myös kotimaista hevosenlihaa. Hevosia pidetään harrastuskäytön takia, mutta kun ne kuolevat ts. tapetaan, niistä tulee hankalasti hävitettävää jätettä. Monia hevosia pidetään huonoissa oloissa ja kierrätetään omistajalta toiselle, kun ei ole varaa tappaakaan.
Exäni oli melkein-kasvissyöjä, joka kasvisten lisäksi hyväksyi ruokavalioonsa järvikalan, hevosen ja hirven. (Ehkä rusakkokin olisi kelvannut, mutta niitä ei kukaan meille tarjonnut.) Eli tuollaiset eläimet, joita ei pidetä varta vasten ruoantuotantoa varten ja jotka eivät ole uhanalaisia.
Ajattelen paljolti samoin kuin exäsi. Lisäksi pidän eettisenä kotimaista pientilan lammasta. Olenkin kauhea raadonsyöjä.
Mutta kotimainen heppa on minusta sekä eettistä että herkullista.
Olen kans kovasti pohtinut tuota, että kun kala on lähes ainoa ruoka, missä on ihmiselle välttämättömiä ravintoaineita puhumattakaan lukuisista terveysvaikutuksista. Että ihmiselle, varsinkin suomalaiselle, on luontaista syödä jonkin verran kalaa ihan meidän ympäristön takia (Suomessa on paljon järviä ja meriympäristöjä), kun siitä saa helposti D-vitamiinit pimeään aikaan, rasvahapot ja se mainittu B12-vitamiini, mitä ei vegaanisesta ruoasta juuri saa kuin pieninä pitoisuuksina tietyistä kasvimaidoista- ja juomista. Kai niitä olisi parempi syödä enemmän kalasta kuin purkista.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tilivelvollinen vegaanipiireille mistään ei tarvitse kertoa, mitä kotona syö.
Mulla on vähän samansuuntaiset suunnitelmat nyt. Olen ollut lakto-ovo-vege pitkään, mutta olen päättänyt tiputtaa maitotuotteet ja kananmunat harvinaisiksi herkuiksi, ja alkaa toisinaan syödä kotimaista järvikalaa.
Järvikala on usein erittäin ekologista, mutta kaikki kala ei todellakaan ole. Ylikalastus uhkaa monia lajeja, ja kalankasvatus rasittaa aina ympäristöä. Se soija(kin) suoraan ihmisravinnoksi on ekologisempaa kuin soijan syöminen kasvatetun lihan kautta. Sitä tarvitaan silloin paljon vähemmän, ja edelleen vain murto-osa maailman soijasta menee suoraan ihmiravinnoksi, vaikka joissain kulttuureissa soijaa paljon syödäänkin.
Kasvatettukin kala on kuitenkin esim. hiilijalanjälkimittarilla paljon kestävämpi valinta kuin muu liha. Suomalainen kasvatettu kirjolohi tuottaa 3 kg päästöjä siinä missä nauta 15 kg ja sika 6 kg.
En söisi jatkossakaan kasvatettua kalaa, vaan itsepyydettyjä, läheisen tai pienyrittäjien pyytämää järvikalaa. Muitakaan mereneläviä en jatkossa söisi. Oon tietoinen liikakalastuksesta ja kalankasvatuksen ongelmista, sen takia niitä en oo syökään. Ongelmana on nykyään se, että kotimaista järvikalaa (varsinkin särkikaloja) syödään liian vähän ja kalakannat ovat isoja. Särkikalojen syöminen vahvistaisi myös petokalakantoja.
Mä olen aina syönyt siten kun mulle on paras eli kalaa ja vihanneksia sekä hedelmiä. Tämä siis terveyssyistä, vaikka olen alkanut jonkin verran miettiä myös ekologisia syitä.
Jos joku tulee räpättämään mun ruokavaliosta, vaihdan keskustelunaihetta tai heitän jutun vitsiksi. Mun ruokavalio ei kuulu kellekään. En ole mennyt mukaan mihikään piireihin tai lahkoihin enkä ole edes määritellyt nimeä ruokavaliolle - no, tämän ketjun perusteella olen jonkin sortin pescovegaani tai pescovegetaristi.
AP:n idea on hyvä terveyden kannalta ja todellakin kala voi olla myös parempi vaihtoehto kuin raijata soijaa jostain toiselta puolelta maailmaa tai rikastuttaa jotain ulkomaisia yrityksiä, jotka keksivät turhia vegaanivaihtoehtoja herkutteluun.
Ap:n kannattaa miettiä myös jotain lähialueen kaloja merestäkin. Esim. Itämerestä pyydetty kilohaili jota saa savustettuna on terveellistä ja hyvää eikä hullumpi ekologisestikaan. Itse syön myös Suomessa ja Ruotsissa viljeltyä kirjolohta.
Paras opas kalaan on WWF:n sivusto:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin "kiimaisen järvikalan" :D
Syö mitä lystäät, se on sun oma asia.
Tämä. Kuinkahan moni syö miettien toisten hyväksyntää tai tuomiota. Kauhea ajatus.
Vegaanipiireissä sain kuulla olevani itsekäs raadonsyöjä, jos tähän ratkaisuun päädyn.
Mitä väliä sillä on, mitä vegaanipiirit syömisestäsi sanovat?
Joku aina loukkaantuu, söit miten tahansa.
Mitä itsekästä siinä kalan syömisessä muuten olisi? Keneltä se olisi poissa? Syömäsi kala joka tapauksessa päätyy jonkun ruoaksi. Onko itsekkyys siis siinä, että hauki tai lokki jää vaille sitä särkeä jonka syöt? Mutta samahan se on vegaaninakin; kyllä syömällesi ruoalle muitakin ottajia olisi.
No, minä en usko, että eläinten ja ihmisten oikeudet ovat samat.
Jos olisivat, ei saisi kyntää peltojakaan. Siinä kuolee valtavasti jyrsijöitä ja linnunpoikasiakin. Siksi varikset parveilevat kynnöksessä.
Villiomenaa puraistessakin voi tappaa madon. Ja tarhaomenasta ne on tapettu biosidillä.
Samoin eläimet rikkovat näitä ”ihmis=eläinoikeuksia” tappaessaan toisiaan lajinmukaiseksi ravinnokseen. Tokihan se tulisi estää tai ne saattaa vastuuseen. Harmi vain, ettei villin luonnon ekologia kestä, jos pedot poistetaan.
Vegaaninen ajattelu ei ole sen kestävämpää kuin yksisilmäinen vegaaninen ruokavaliokaan. Ja kun se alkaa näissä ketjuissa käydä ilmi, ne poistatetaan.