Tuttavani arvostelee julkkisnaisten läskejä, vaikka painaa itse 120 kg.
Onko niin, että ylipainoiset ihmiset eivät huomaa itsessään ylipainoa, vaikka jotkut heistä kärkkäästi arvostelevat muiden läskejä? Minulla on tuttavapiirissäni keski-ikäinen naishenkilö, joka saattaa päivitellä tyyliin "voi herranjestas sentään, millaiseksi läskiksi tuo on itsensä päästänyt, ei millän uskoisi, että on entinen Miss Suomi...!"
Ja samainen arvostelun kohteena oleva henkilö saattaa olla huomattavasti "hoikempi" kuin tuttavani, joka on painanut yli 100 kg jo parisenkymmentä vuotta.
Kommentit (28)
Ei ole kyse siitä, etteivät he itse tajuaisi olevansa lihavia.
Oikeasti he kommentoivat itseään. Julkkisnainen toimii vain oman itsen peilinä siinä.
t. kyökkipsykolooki
Vierailija kirjoitti:
No mistä sitten on kyse?
Minä olen ihmetellyt samaa. Ihmiset, jotka ovat itse tungettelevia haukkuvat muita tungetteleviksi. Tai ihmiset jotka ovat itse röyhkeitä haukkuvat muita röyhkeiksi.
En ole ikinä ymmärtänyt tuosta muuta kuin saman kuin ap. Että eivätkö todella näe itsessään niitä täysin samoja vikoja.
Mikä sääntö se muka on, että itse lihavana ei saisi arvostella lihavia?! Mä itse painan 134kg ja olen siis aikas lihava. Mutta kyllä mä koen oikeudekseni arvostella muita samaan tilaan joutuneita. En koskaan arvostele päin naamaa, en ole epäkohtelias, mutta arvostelen silti. Ei tämä tällaisen ihrakuorman kantaminen tervettä ole. Samoin pidän röökaamista idioottimaisena ja itse en ole päässyt kessusta eroon. Sekin on ihan sama asia.
Olen huomannut juu että monet ihmiset sekä miehet että naiset ovat sokeita omalle peilikuvalleen. Ylipaino tulee pikkuhiljaa ja vaivihkaa niin ettei sitä huomaakkaan vaikka olisi ollut kuinka laiha nuorempana. Sitten kun joku asiasta huomauttaa niin loukkaannutaan verisesti.
Miksi kukaan läski haluais julkkikseksi jos ei edes osaa painoaan pitää kurissa, ja tietää tasan tarkkaan että sitte arvostellaan jokainen mahamakkara moneen kertaan.
Olen kyllästynyt tähän myyttiin, että lihava ei itse huomaa ylipainoaan. Ei ole mahdollista. 120-kiloinen ei löydä ehkä vaatteita kuin erikoisliikkeistä ja netistä. Häntä kohdellaan eri tavalla kuin hoikempaa ihmistä. Ei sitä omaa peilikuvaansakaan voi pakoilla kovin pitkään.
Vain hoikat ihmiset kuvittelevat, että ihminen joka ei puhu painostaan 24/7, ei huomaa asiaa. On rasittavaa kun pitää joka käänteessä todistella, että tajuan olevani lihava. Olen itse lopettanut vitsien vääntämisen asiasta ja muutenkin siitä puhumisen. Ajatelkoot hoikat kaverit mitä tykkäävät.
Se on ihan mahdollista ettei huomaa esim. käyttäytyvänsä itsekin tavalla, jota muissa moittii, mutta sitä en usko ettei joku tietäisi omaa lihavuuttaan, jos nyt ei muutaman kilon ylipainosta ole kyse.
Olen läski ja tiedostan sen kyllä varsin hyvin. Tarkoittaako se, etten saisi huomata joidenkin muidenkin lihoneen? En tosin koskaan kommentoisi asiaa noin rumasti, oli kyseessä millainen julkkis tahansa, mutta ei nämä läskit tosiaan sokaise silmiäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä sitten on kyse?
Minä olen ihmetellyt samaa. Ihmiset, jotka ovat itse tungettelevia haukkuvat muita tungetteleviksi. Tai ihmiset jotka ovat itse röyhkeitä haukkuvat muita röyhkeiksi.
En ole ikinä ymmärtänyt tuosta muuta kuin saman kuin ap. Että eivätkö todella näe itsessään niitä täysin samoja vikoja.
Ei vaan ihminen todellakin oikein hyvin tiedostaa omat huonot puolensa ja siksi huomaa ne toisissakin, ja jos kokee kohteen olevan vielä huonommassa jamassa kuin hän itse, syntyy "oikeutus" arvostelulle.
Oletan , ettei tuttavasi esiinny julkisuudessa, vaan hän on yksityinen henkilö. Tyrkkyjulkkikset haluavat olla esillä ja valokeilassa, he suorastaan vaativat huomiota. Valitettavasti huomion laatua he eivät voi määrätä. Siksi jukkikset ovat avoimia kaikelle kritiikille. Niitä saa vapaasti arvostella, jos haluaa.
Meillä kaikilla on oikeus ilmaista mielipiteemme.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan läski haluais julkkikseksi jos ei edes osaa painoaan pitää kurissa, ja tietää tasan tarkkaan että sitte arvostellaan jokainen mahamakkara moneen kertaan.
Joku voi joutua julkisuuteen jonkun muun ominaisuuden kuin ulkonäön vuoksi. Ja joku voi olla hoikka ja kaunis silloin kun hänestä tulee julkkis (esim. missit) ja myöhemmällä iällä tulee sitten niitä "vuosirenkaita". Jos julkkis haluaa pois julkisuudesta, hänen pitää usein vaihtaa ammattia. Se ei aina ole helppoa.
Ei huono käytös riipu ruumiinrakenteesta.
Eihän se nyt omasta ruumiinrakenteesta riipu voiko arvostella vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei huono käytös riipu ruumiinrakenteesta.
No ei todellakaan. Ne nälkäkurjen näköiset, sateenpieksämät pirunraadot, mallintyrkyt vasta ilkeitä ovat. Huhheijaa!
Olen itse lihava en kyllä ikimaailmassa kommentoisi kenenkään julkkisen (tai muunkaan ihmisen) painoa kenellekään. Itse saatan mielessäni miettiä että kas, onpa tuokin lihonut, mutta ajatus siitä että kommentoisin sitä jollekin toiselle tuntuu absurdilta. Silloinhan vetäisin huomiota omaankin painooni! Ei riitä minulla pokka tuohon. Enkä tajua että jollakin nähtävästi riittää.
Näillä santsausorientoituneilla painokansalaisilla ei tosiaan pitäisi olla oikeutta ottaa kantaa oikeastaan mihinkään, koska ovat rasite ja kuluerä. Äänioikeus pois heiltä ja lisävero päälle. Alkaa laihdutus maistua.
Arvostelijaa luultavasti vaivaa itseään oma ylipaino, eli hän on hyvinkin tietoinen koostaan. Siitä syystä hän huomaa myös muiden kilot ja ehkä hän saa jotain mielihyvää arvostelusta. Ehkä hän haluaa sanoa, että kattokaa, tuokin on iso, minä en ole ainoa.
Joo, olen huomannut saman lähipiirissä. Muutama sairaaloisen ylipainon omaava arvostelee/puhuu muiden läskeistä. Ei ole paljon varaa arvostella, jos itse on huonommassa kunnossa. Nämä samat naiset leuhkivat myös omalla ulkonäöllään. Siihen en kommentoi mitään. Hiljaisuus puhukoon puolestaan.
P.S. Vaikka sinulla olisi kuinka muodokas vartalo, niin ylipaino on ylipainoa. Minä hyväksyn tämän itsessäni. Miksi sinä et?
koska julkkikset on julkisuudessa ja arvostelu on sallittua.