Suuri HÄPEÄN PÄIVÄ Suomelle: Kelaa perii takaisin toimeentulotukea
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/804594-kela-perimme-takaisin-ma…
Pahaa tekee lukea tällaista. Näille rahoille on käyttöä perheessämme. Emme maksa takaisin MITÄÄN!
Suuri HÄPEÄ Suomelle! HÄPEÄ!
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
No jos sä olet työkyvyttömyyseläkkeellä niin sittenhän tämä keskustelu ei sua koske.
Tässä oli siis työttömistä kyse.Työkyvyttömiä on ikävä kyllä paljon kortistossa jos et sitä tiennyt. Miksikö, no siksi että se tulee yhteiskunnalle paljon halvemmaksi...
No jos ovat työttömyyskortistossa (=työtön työnhakija) ovat kyllä sitten ihan itse päätelleet olevansa ”työkyvyttömiä”. Vähän noin niinku ideologisesti varmaan..?
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein on periä takaisin jos on liikaa maksettu. Ei kannata Kelan kanssa pelleillä. Ja saan itsekin tt-tukea. En ole huolissani, koska ilmoitan aina kaikki muutokset Kelalle heti.
Samoin. Harmi että Kela saa kyllä itse pelleillä ja viedä lakisääteisiä etuuksia jos ihminen ei jaksa pitkää valitusprosessia. Ja kyllä, asia on todettu oikeusasiamiehen toimesta eli ei ole itse keksittyä. No kiristäkää ja nöyryyttäkää sivuun työnnettyjä aina vain lisää ja kohta jollakin napsahtaa kun loppuu jaksaminen. On kestämätöntä, että meitä rehellisiä kohdellaan siellä kuin pskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet työkyvyttömyyseläkkeellä niin sittenhän tämä keskustelu ei sua koske.
Tässä oli siis työttömistä kyse.Työkyvyttömiä on ikävä kyllä paljon kortistossa jos et sitä tiennyt. Miksikö, no siksi että se tulee yhteiskunnalle paljon halvemmaksi...
No jos ovat työttömyyskortistossa (=työtön työnhakija) ovat kyllä sitten ihan itse päätelleet olevansa ”työkyvyttömiä”. Vähän noin niinku ideologisesti varmaan..?
Ja erikoislääkärit ovat kirjoittaneet täysin ilman syytä liki 10 B-todistusta niinkö? Et viitsisi kun et tiedä mistä puhut, nolaat vaan itsesi.
Tämä on suoraa seurausta siitä että tänne pitää ottaa kehitysmaalaisia. Rahat ei riitä enää omien tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ikuista tappelua tuista. Tuet vastikkeellisiksi ja sitten jos alkavat vetämään tukia takaisin niin näytät mitä oot tehny tukien eteen (opintopisteet, vapaaehtoistyö yms. järkevä) ja pidät tuet?
Tukien kun ei missään nimessä pitäisi olla vastikkeellisia. Ei koskaan.
Yhteiskunnan päätehtävä on taata jokaiselle minimitoimeentulo, josta sitten pitää saada itse lähteä kehittämään itseään mihin suuntaan haluaakaan. Se ei voi mennä niin, että valtio kertoo sinulle mitä tietä kulkea.
Voihan sit itse valita mitä tekee yhteisen edun eteen, kunhan tekee jotain! Kyllä tuet voisi ja pitäisi laittaa vastikkeellisiksi!
Tämä! Ehdottomasti tulisi olla vastikkeellista ja tosiaankin olisi PAKKO osallistua jonkinlaiseen toimintaan niiden tukien eteen: haravointia puistossa, roskien keräilyä, puiden istutusta, mitä tahansa yhteiskuntaa hyödyttävää, you name it! Masentuneelle ja työ"kyvyttömälle" vaikka sitten raamattupiirissä istumista ja kumbaijaata jos ei mikään muu muka onnistu. Aivan järjetön ajatuskin se että valtion tulisi elättää ilman minkäänlaista velvoitetta.
Noi mainitut hommat, niin kuin yleensäkin lähes kaikki "yhteiskuntaa hyödyttävä" nyt vaan on sellaisia, että niistä maksetaan ja kuuluukin maksaa ihmisille PALKKAA.
Tässä tapauksessa se palkka olisi se maksettu toimeentulotuki! Suomessahan maksetaan palkkaa jopa täysin yhteiskuntaa haittaavasta toiminnasta, kuten alkoholismista, yleisestä perseilystä, häiriköinnistä ja narkomaniasta. Ei haittaa vaikka näitä tekisit päätyöksesi, tuet maksetaan silti avokätisesti.
Ei, toimeentulotuki ei ole palkkaa. Työttömyyskorvaus ei ole palkkaa. Kas kun palkkaan liittyy sellaisia asioita kuten työterveyshuolto, eläkekertymät, lomakertymät ja loma-ajan palkat, tietyt verovähennysoikeudet ym. Edelleen, jos henkilö pistetään tekemään työtä, oli se sitten haravointia tai vanhusten (tai koirien) ulkoilutusta, niin siitä tulevan korvauksen kuuluu olla asianmukainen, yleensä alan TES:n mukainen PALKKA kaikkine siihen liittyvine asioineen.
Tällainen inhottaa minua. Köyhä ei saa omistaa yhtään mitään, mikäli aikoo saada toimeentulotukea.
Köyhän ei kannata yrittää ponnistella mitenkään, jos elää kädestä suuhun, siihen kannattaa vain tottua, ellei saa hyväpalkkaista työtä.
Tuo alla oleva saa ahdistumaan.
En ole koskaan saanut toimeentulotukea itse. Olen joutunut seuraamaan sillä kamppailevaa. Joutui esim luopumaan saamastaan perinnöstä muiden sukulaisten hyväksi, joutui käyttämään elatukseen aikoinaan, kun puhelonosakkeer lunastettiin, kerran vietiin tililtä (Eli vähennettiin tuesta) kun oli sinne vahingossa säästänyt liikaa arkkurahat. Loput rahat ei riittäneet vaatimattomiin hautajaisiin 12 vieraalla. Siskonpoika joutui kustantamaan.
Tässä linkatista kirjoituksesta:
"Perustoimeentulotukea voidaan myöntää esimerkiksi omistusasuntoa vastaan, jolloin asunnon myyminen tapahtuu tulevaisuudessa.
Kun asunnosta saadut rahat ovat tilillä, pitää ennen sen myyntiä saadut tuet maksaa takaisin.
– Kelan on perittävä hakijalle myönnetty perustoimeentulotuki takaisin omaisuuden myymisestä saadusta rahasta, juristi Petri Lemettinen ilmoittaa Kelan tiedotteessa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä tietämättömyyttä. Tosiaan sen hoitavan lääkärin kirjoittama b-todistus on huuhaata. Vakuutuslääkäri (joka ei potilaita edes näe) arpoo kuka pääsee eläkkeelle ja kuka jää kortistoon roikkumaan vaikka kahdella eläkettä hakevalla olisi täysin sama diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen inhottaa minua. Köyhä ei saa omistaa yhtään mitään, mikäli aikoo saada toimeentulotukea.
Köyhän ei kannata yrittää ponnistella mitenkään, jos elää kädestä suuhun, siihen kannattaa vain tottua, ellei saa hyväpalkkaista työtä.
En ole koskaan saanut toimeentulotukea itse. Olen joutunut seuraamaan sillä kamppailevaa. Joutui esim luopumaan saamastaan perinnöstä muiden sukulaisten hyväksi, joutui käyttämään elatukseen aikoinaan, kun puhelonosakkeer lunastettiin, kerran vietiin tililtä (Eli vähennettiin tuesta) kun oli sinne vahingossa säästänyt liikaa arkkurahat. Loput rahat ei riittäneet vaatimattomiin hautajaisiin 12 vieraalla. Siskonpoika joutui kustantamaan.
"Perustoimeentulotukea voidaan myöntää esimerkiksi omistusasuntoa vastaan, jolloin asunnon myyminen tapahtuu tulevaisuudessa.
Kun asunnosta saadut rahat ovat tilillä, pitää ennen sen myyntiä saadut tuet maksaa takaisin.
– Kelan on perittävä hakijalle myönnetty perustoimeentulotuki takaisin omaisuuden myymisestä saadusta rahasta, juristi Petri Lemettinen ilmoittaa Kelan tiedotteessa."
Jaa no minun oikeustajuni taas sanoo, että jos ihmisellä on varallisuutta omasta takaa, ei ole oikein että pitää omaisuutensa ja saa rahat elämiseen muiden taskusta.
Niinpä. Jengi suhtautuu toimeentulotukeen ikään kuin se olisi joku kansalaispalkka.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Niinpä. Jengi suhtautuu toimeentulotukeen ikään kuin se olisi joku kansalaispalkka.
Johtuiskohan arvostelu siitä että Suomessa ensisijaiset tuet (työmarkkinatuki esimerkiksi) ovat aivan surkean pieniä, niillä ei mitenkään elä. Viimesijaiset taas ovat runsaskätisiä. Esim. Ruotsissa asetelma on aivan toisinpäin kuten kuuluukin.
Arvostelu johtuu siitä, että suomalaisiin arvoihin kuuluu se, että pärjää omillaan eikä ole taakkana muille.
Siitä se johtuu.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Sanon suoraan sen, että perheemme EI TULE MAKSAMAAN mitään takaisin Kelalle. Tilit on tänään tyhjennetty.
ap
Rikoslaista löytyy kohta "Velallisen epärehellisyys". Googlaapa seuraukset, loinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin tyhmä että ei osaa säästää patjan alle niin silloin kannattaa olla säästämättä. Itse en kylläkään ole toimeentulotukea koskaan hakenut mutta olen säästänyt mm. Työttömyyskorvauksista lomamatkoja. Hain vaan kaikki ruuat ruokajaosta, en ostanut mitään tai korkeintaan vaatetta uffin 1-2e päiviltä.
Toimeentulotuki on viimeinen väliaikainen hätävara, sitä ei kuulu saada säästettyä ei jos siitä joku haluaa säästää hautajaisten kulut niin tuki on ehdottomasti liian suuri. Sen ymmärrän että työttömyyskorvauksesta säästää jos työttömyys on väliaikaista tai laittaa opintolainat sijoituksiin.
Etuushuijarien vuoksi moni tukiin oikeutettu rehellinen köyhä ei halua edes hakea etuuksia.
Onneksi nämä huijarit viedään kaikki oikeuteen. Hommahan muuttuu rikokseksi, kun takaisinperintää alkaa vältellä.
Vierailija kirjoitti:
Luopui perinnöstä eli pimitti rahat. Sukulaiset maksoivat rahat hänelle käteisellä. Näinhän tekevät useat toimeentulotukiasiakkaat ja ulosotossa olevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ikuista tappelua tuista. Tuet vastikkeellisiksi ja sitten jos alkavat vetämään tukia takaisin niin näytät mitä oot tehny tukien eteen (opintopisteet, vapaaehtoistyö yms. järkevä) ja pidät tuet?
Tukien kun ei missään nimessä pitäisi olla vastikkeellisia. Ei koskaan.
Yhteiskunnan päätehtävä on taata jokaiselle minimitoimeentulo, josta sitten pitää saada itse lähteä kehittämään itseään mihin suuntaan haluaakaan. Se ei voi mennä niin, että valtio kertoo sinulle mitä tietä kulkea.
Voihan sit itse valita mitä tekee yhteisen edun eteen, kunhan tekee jotain! Kyllä tuet voisi ja pitäisi laittaa vastikkeellisiksi!
Tämä! Ehdottomasti tulisi olla vastikkeellista ja tosiaankin olisi PAKKO osallistua jonkinlaiseen toimintaan niiden tukien eteen: haravointia puistossa, roskien keräilyä, puiden istutusta, mitä tahansa yhteiskuntaa hyödyttävää, you name it! Masentuneelle ja työ"kyvyttömälle" vaikka sitten raamattupiirissä istumista ja kumbaijaata jos ei mikään muu muka onnistu. Aivan järjetön ajatuskin se että valtion tulisi elättää ilman minkäänlaista velvoitetta.
Haravoinnit ja roskien keräys kuuluu kaupungin työntekijöille, heille maksetaan siitä palkkaa. Haluatko että he joutuvat työttömäksi kun tilalle saa ilmaistyöntekijöitä? Sinun ehdotuksellasi työttömyys vain lisääntyisi, hieno homma hermanni. Tiedätkö kuka maksaa raamattupiirin työntekijöiden palkan? Veronmaksajat. Eli taas ehdotuksesi lisää veromenoja. Hyvin sä vedät. Mieti vähän.
Voi voi kun sä olet huolissas siitä ettei työttömyys lisääntyisi. Just joo... eiköhän se suurin huolenaihe ja kauhistus oo se että itse joutuiskin ihan oikeesti tekemään jotain saamansa rahan eteen! By the way, noi puistohommat on pelkkä esimerkki. Ei työ tekemällä lopu, älä siitä huoli! Mene vaikka kouluun välkkävahdiksi ehkäisemään kiusaamista tai vanhainkotiin seurustelemaan ja ulkoiluttamaan vanhuksia. Tai ulkoiluttamaan eläinsuojeluyhdistyksen koiria, tai ihan mitä vaan hyödyllistä tekemistä voi kuvitella. Enkä muuten ole toi kenelle vastasit, mutta silti pakko kommentoida kun tää tuilla eläjien huoli toisten työpaikkojen viemisestä on niin hiton läpinäkyvää. Laiskuus se on suurin syy siihen ettei tukia haluta vastikkeelliseksi, ei todellakaan halu suojella toisten työpaikkoja!
Niinpä. Kyllä tuensaajilla tekosyitä löytyy kun aletaan luetella ESIMERKKEJÄ siitä mitä yleishyödyllistä puuhaa vastikkeelisten tukien eteen voisi joutua tekemään. Sen sijaan heiltä ei löydy yhden yhtä omaa esimerkkiä tai ehdotusta omasta takaa, vaan ainoastaan seliseliä siitä mitä eivät voi tehdä, samalla tavalla kuin se Vintiöiden muinainen Kesämies-sketsi: mie en voi haravoida, mie en voi tehdä vanhustyötä, mie on voi sitä, mie en voi tätä... Kyllähän tuo kertoo jo ihan selkeästi omasta asenteesta että mitään ei todellakaan haluttaisi tehdä, vaan istua valmiissa pöydässä ja odottaa ilmaista rahaa suoraan kotiin kannettuna. Jopa se lomakkeiden täyttö koetaan niin rankaksi, voi voi sentään.
Vierailija kirjoitti:
Sanon suoraan sen, että perheemme EI TULE MAKSAMAAN mitään takaisin Kelalle. Tilit on tänään tyhjennetty.
ap
Kela on hyvä perimään, koska käyttää perintätoimistoa. Ne rahat otetaan vaikka selkänahasta.
Mirjana kirjoitti:
Järkyttävää, että siellä on joku ihan tutkimassa, ettei vaan kansalaiselle ole mennyt liikaa rahaa. Koska kyllähän se vääryys olisi, ettei ihminen köyhyydessä elä. Tämä on tätä oikeistolaista politiikkaa, joka aiheuttaa lähinnä oksennusrefleksin.
Miksei hallitus ota sitä perustuloa puheeksi? Ja sen pitäisi olla tonni kuussa jokaiselle suomalaiselle. Se raha kuitenkin pyörisi kotimaisessa taloudessa ja loisi tuhansia uusia työpaikkoja itsessään. Ai niin, se olisikin liian järkevää.
Hei vitsit, minä sain susta aiemmista viesteistäsi järkevän kuvan, mutta perun ajatukseni.
Perustulokokeilun tulosten vuoksi sitä ei enää edes harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein on periä takaisin jos on liikaa maksettu. Ei kannata Kelan kanssa pelleillä. Ja saan itsekin tt-tukea. En ole huolissani, koska ilmoitan aina kaikki muutokset Kelalle heti.
Mä en vaan ihan ymmärrä, miten on mahdollista, että maksetaan liikaa tukea? Kaikki tili- ja omaisuustiedothan syynätään läpi, kun ttt:a hakee. Siis eikö nuo omaisuuden realisoiminen rahaksi käydä läpi jo siinä vaiheessa, kun päätös ttt:n myöntämisestä tehdään? Jos tuollainen tilanne on, niin sittenhän sitä ttt:a ei edes myönnetä.
Jos on vaikeasti realisoitava omaisuus. Esim asunto joka ei mene kaupaksi ja sitten kun se menee niin joutuu siitä maksamaan tukia takas. Se on järkevää ja oikein.
Se oli esimerkki. Ymmärrätkö? E-S-I-M-E-R-K-K-I. Ja kodittomista/ hylätyistä eläimistä huolehtiminen kuuluu ihan yhtä paljon työttömille kuin kenelle tahansa! Vai eikö se mennytkään niin että yhteiskunnan kuuluu huolehtia heikoimmistaan..?