Onko täällä Mensan virallisessa testissä käyneitä?
Moneenko tehtävään ehditte vastata ja paljonko saitte älykkyysosamääräksi? Uskotteko että kaikki johon vastasitte oli oikein? Jos ei, niin montako uskotte saaneenne oikein? Yritän hahmottaa, että kuinka monta äo-pistettä menettää yhdestä väärästä vastauksesta. Ilmeisesti 42-43 testipisteellä saa maksimituloksen eli 135, mutta paljonko saa älykkyysosamääräksi vaikka 40 pisteellä? Entäs 35:llä? Kokemuksia?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku muuten että jos testin tekee toisen kerran ja se menee hurjan paljon huonommin, niin mitätöityykö se alkuperäinen hyvä tulos? Voiko siis enää sanoa että se eka tulos on oma äo, jos toinen tulos on vaikka 20 pistettä huonompi?
Mensan testeillähän ei ole muuta virallista merkitystä, kuin selvittää onko oikeus Mensan jäsenyyteen vai ei. Jos ekalla kerralla saisit tuloksen että on oikeus jäsenyyteen, ja liiittyisit, jäsenoikeus olisi elinikäinen, vaikka saisit myöhemmin huonomman tuloksen joka ei jäsenyyteen oikeuta.
Muuten, koska kyse tosiaan ei ole mistään virallisesta jutusta, voit ihan hyvin sanoa että ÄO:si on Mensan testein testatusti x pistettä ja testattu vuonna x, ja jättää kertomatta uudemmasta mittauksesta jossa huonompi tulos.
Testin yhteydessä kuitenkin kerrottiin että Mensan psykologi säilyttää sen testin tuloksen jossain. Tosin sitä ei näe kuin se ja minä. Korvaako se sen tuloksen uudemmalla, jos tekee toisen testin ja se menee huonommin? Tai laskeeko keskiarvon yms? Mietin siksi että eihän sitä koskaan tulevaisuudessa tiedä jos nuo tiedot tuleekin jonkun muun tahon tietoon, vaikka jonkun tietomurron yhteydessä ja sitten minua pidetään valehtelijana.
Vierailija kirjoitti:
Virallisessa 140 ja älykkäämpi kuin 95%, mutta tämä oli noin 20v sitten nuoruuden kukoistuksessa :D
Mulla n. 25 vuotta sitten nuoruuden kukoistuksessa sekä hölmöydessä virallisen tulokseni oli 139, mutta tulokseen todennäköisesti vaikutti se, että kun keskittymiskykyni on aina ollut kyseenalainen, unohduin kesken testin ihastelemaan cd-levyjä tai c-kasetteja, jotka olin hetkeä aiemmin lainannut seinän takaa musiikkikirjastosta. Sen hetken äo:ni jää ikuiseksi arvoitukseksi. Nyt keski-iässä lanttuni ei takuulla leikkaa enää yhtä tehokkaasti (ja cd:t ja c-kasetit ovat vaihtuneet Spotifyhin) :D
Tuossa nettitestiä napsautellessa mietinkin juuri, pitääkö yrittää saada mahdollisimman paljon vastattua vai varmasti oikein ne joihin vastaa. Sain tulokseksi 120 ja korkeampi kuin 90,9 % väestöstä. Ei liene asiaa Mensaan.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa että jos tosiaan vastausten määrä merkkaa ja jokainen vastaus on saman arvoinen, niin…
-jos aloituksen mukaan pistemäärällä 42 tosiaan sais vielä 135
- ja jos tämä joka muisteli tehneensä 46-47 tehtävää on tehnyt 3-4 väärin eli 41-42 oikeasti ja on saanut 131
-ja minä pistemäärällä 39-41 128Niin voisko olla että yhdestä väärästä vastauksesta menettää silloin jopa 3,5 pistettä?
Eli 42=135?
41=131,5= 131(jos pyöristys aina alaspäin)
40=128tätä tukisi myös jostain blogista löytynyt tieto, jossa joku toimittaja ei ollut ehtinyt tehdä 8 tehtävää eli oli ehkä saanut 37 pisteellä 117 tulokseksi.
39=124,5
38=121
37=117,5 = 117Tosin tuo tarkoittais sitä että kukaan ei ole voinut saada testistä esim. tulosta 134, 133, 132, 130, 129, 127, 126, 125, 123, 122…
Kuulostais kyllä aika omituiselta, joten joku voi heti kumota tämän ja kertoa saaneensa jonkun noista tuloksista. Lisäksi yhden tehtävän arvo tuntuu näin uskomattoman suurelta.
Veikkaan muuten että kun lähetän tämän, niin kaikki kappaleiden välit taas katoaa, kuten edellisessä viestissä ja tämä on yhtä pötköä ja kukaan ei saa tästä yhtään mitään selvää.
Kukaan ei tiedä, montako tehtävää ratkaisi oikein, tai kuinka ne pisteytetään. Muistan kuitenkin kuulleeni, että tehtävät eivät ole samanarvoisia eikä pisteytys niin suoraviivaista. Jossain helpossa päässä voi tyriä huolimattomuusvirheellä tehtävän tai usemmankin, mutta se ei romahduta äo:ta, jos loppupään vaikeat tehtävät on ratkottu täydellisesti. Tehtävien pisteytyksessä on siis jonkinlainen progressio ja kaiketi psykologi voi käyttää harkintaa lopputuloksen suhteen ilmeisissä tapauksissa.
Lisäksi ilmeisesti testi antaa teoriassa korkeampia tuloksia, mutta niillä ei ole riittävää tilastollista varmuutta, joten yli 135:n ylittävät pisteet ilmaistaan vain >135, vaikka pisteytys jonkin korkeamman luvun näyttäisikin. Ei ole pääteltävissä, montako oikeaa ratkaisua tämä "maksimitulos" >135 tarvitsee ja mikä olisi pistetulos, jos kaikki on oikein. Itse sain maksimin ilman, että ratkaisin kaikkia tehtäviä. Taisin sutaista viimeiseen pariin jonkin satunnaisen vastauksen ajan loppuessa kesken, enkä usko että ne menivät tuurilla oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettitesti 156 ja virallinen 139. Testissä oli aina useita tehtäväsarjoja ja liki jokaisesta paperista mulla jäi 1-2 tekemättä kun en vaan ehtinyt. Testissä ei saa jäädä arpomaan vaan pitää tejdä nopeasti.
Tästä on aikaa jokunen vuosi jo ja silloin pöösyraja oli 142 eli en ihab päässyt. Nyt testi on muuttubut ja raja laskenut (joku 130?) eli ehkä joku tuoreemman testin tehnyt osaa vastata paremmin.Paskapuhetta. Raja on aina ollut 131, ja sen ylittävää pistemäärää ei mainita, sanotaan vaan ylititkö vai alititko sen.
Eli et ole jäsen ja keksit koko jutun.
Kyllä tuo raja oli 142 silloin kun sen tein, olikohan 2007 tai 2008? Ja tuo viimeinen laiseesi: olet idari, etkä osaa lukea saati ymmärtää lukemaasi... onnittelut :)
Ehditkö vastata kaikkiin kysymyksiin testissä? Monenko vastasit ja mikä oli lopputulos?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku muuten että jos testin tekee toisen kerran ja se menee hurjan paljon huonommin, niin mitätöityykö se alkuperäinen hyvä tulos? Voiko siis enää sanoa että se eka tulos on oma äo, jos toinen tulos on vaikka 20 pistettä huonompi?
Ei noin voi käydä. Testiin ei myöskään voi harjoitella että saisi paremman tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Tein testin vuonna 1992. En ehtinyt joka osiossa tekemään kaikkia tehtäviä. Sain tuloksen 157 keskihajonnalla 24.
Tosiaan tuo aiempi testi oli tuolla keskihajonnalla eli Mensaan vaadittiin tulos 148 ja nykyään keskihajonta on 15 ja raja 130.
Tein testin jo kauan sitten ja silloin oli käytössä vanha keskihajonta. Tehtäviä oli 50, vastasin kaikkiin mutta kaksi viimeistä meni mutulla. Ei siis aivan arpomalla, vaan olin niitä jo miettinyt kun aika alkoi loppua ja sitten ruksasin viimehetkellä sen joka tuntui oikealta. Minulla oli käsittääkseni kaksi tai kolme väärin, eli nuo viimeiset menivät todennäköisesti väärin.
Vierailija kirjoitti:
Tein testin jo kauan sitten ja silloin oli käytössä vanha keskihajonta. Tehtäviä oli 50, vastasin kaikkiin mutta kaksi viimeistä meni mutulla. Ei siis aivan arpomalla, vaan olin niitä jo miettinyt kun aika alkoi loppua ja sitten ruksasin viimehetkellä sen joka tuntui oikealta. Minulla oli käsittääkseni kaksi tai kolme väärin, eli nuo viimeiset menivät todennäköisesti väärin.
Lisään vielä. Ainakaan tuolloin ei ollut mitään 'maksimi pistemäärää'. Kaikki oikein tuloksen pistemäärää ei kerrottu, mutta päättelin sen olevan yli 200. Asteikko harveni loppupäässä ja tiesin paitsi omani myös parin muun henkilön pistemäärät, heillä oli ilmeisesti yksi tai kaksi tehtävää vähemmän oikein.
Vanha keskustelu mutta sain tulokseksi >135. Tästä on jo aikaa, mutta muistaakseni en ehtinyt vastata kaikkiin, mutta olin melko varma että vastaukset olivat oikein. No tästä ei kyllä ollut mitään apua koska en muista :D
Nettitestissä tulee suunnilleen sama tulos joten siihen voinee verrata omalla kohdallaankin.
Vierailija kirjoitti:
Tein testin vuonna 1992. En ehtinyt joka osiossa tekemään kaikkia tehtäviä. Sain tuloksen 157 keskihajonnalla 24.
Et saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisessa 140 ja älykkäämpi kuin 95%, mutta tämä oli noin 20v sitten nuoruuden kukoistuksessa :D
Mulla n. 25 vuotta sitten nuoruuden kukoistuksessa sekä hölmöydessä virallisen tulokseni oli 139, mutta tulokseen todennäköisesti vaikutti se, että kun keskittymiskykyni on aina ollut kyseenalainen, unohduin kesken testin ihastelemaan cd-levyjä tai c-kasetteja, jotka olin hetkeä aiemmin lainannut seinän takaa musiikkikirjastosta. Sen hetken äo:ni jää ikuiseksi arvoitukseksi. Nyt keski-iässä lanttuni ei takuulla leikkaa enää yhtä tehokkaasti (ja cd:t ja c-kasetit ovat vaihtuneet Spotifyhin) :D
Nice story, bro.
Vierailija kirjoitti:
Vanha keskustelu mutta sain tulokseksi >135. Tästä on jo aikaa, mutta muistaakseni en ehtinyt vastata kaikkiin, mutta olin melko varma että vastaukset olivat oikein. No tästä ei kyllä ollut mitään apua koska en muista :D
Nettitestissä tulee suunnilleen sama tulos joten siihen voinee verrata omalla kohdallaankin.
Keksihän lisää satuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksihän lisää satuja.
Sinua näemmä korpeaa muiden äo tosi kovasti :)
Tässä on selitetty Mensan ennen käyttämän testin sekä nykyisen ero tuloksissa.
For Mensa, an applicant must achieve a score at the 98th percentile on a standardized, supervised intelligence test or equivalent. The 98th percentile is two standard deviations* above the mean (rounded off). The Stanford-Binet and many school tests have a mean of 100 and a standard deviation of 16, so Mensa's qualifying score is 132. On the other hand, the Cattell IIIB and the Raven´s Advanced Progressive Matrices (old form) have a mean of 100 and a standard deviation of 24. Mensa requires a score of 148 for these tests. The score of 148 represents exactly the same 98th percentile. An IQ score means nothing without the name of the test by which it was determined.
Minä olen tehnyt 70-luvulla Mensan testin, silloin sain yli 150. Osallistuin testiin veljeni vaatimuksesta. Testaaja oli hölmistynyt, kun en tahtonutkaan jäseneksi. Siihen aikaan lähetettiin postissa ensin jokin vastauslappu. En vieläkään tajua, mitä väliä testin tuloksilla on.
Eikö kenelläkään ole tietoa Mensan virallisista testeistä?
Mensan testeillähän ei ole muuta virallista merkitystä, kuin selvittää onko oikeus Mensan jäsenyyteen vai ei. Jos ekalla kerralla saisit tuloksen että on oikeus jäsenyyteen, ja liiittyisit, jäsenoikeus olisi elinikäinen, vaikka saisit myöhemmin huonomman tuloksen joka ei jäsenyyteen oikeuta.
Muuten, koska kyse tosiaan ei ole mistään virallisesta jutusta, voit ihan hyvin sanoa että ÄO:si on Mensan testein testatusti x pistettä ja testattu vuonna x, ja jättää kertomatta uudemmasta mittauksesta jossa huonompi tulos.