Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkäri pakottaa minut

Vierailija
01.10.2019 |

Olen siis 24v nuori. Olen käynyt ammattikoulussa merkonomin tutkinnon ja olen 18v asti ollut töissä osa-aikaisesti tai extraajana. Tällä hetkellä olen ollut samassa työpaikassa 3 vuotta toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella ja osa-aikaisesti, eli tehnyt 1-2 vuoroa viikossa. Samaan aikaan käyn iltalukiossa.

Nyt oli tullut työkkäriltä kirje, jossa pakotetaan osallistumaan työttömyys/sovitellun työmarkkinatuen menettämisen uhalla johonkin ''Tavoitteet selville'' - tilaisuuteen. Siellä annetaan neuvoa työnhakuun, kerrotaan TE- palveluiden toimista ja lopuksi täytyy valita itselleen sopiva palvelu.

Vähän ihmetyttää, että miksi mua pakotetaan tällaisiin, vaikka teen koko ajan töitä ja opiskelen iltalukiossa. Mun tavoitteena on jatkaa opiskelua yliopistossa jahka valmistun tuolta iltalukiosta ja päätyä sellaiseen työhön, josta aidosti nautin.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen työtön kotiäiti ja tuommoisiin tilaisuuksiin meneminen on melko hankalaa kun ei ole lapsille hoitopaikkaa. Mut tottakai menen koska saan joka kuukausi työttömyysetuutta ja sen saaminen edellyttää että hakee kokoaikaista työtä. Tosin ei oo nyt reilu puolen vuoden aikana tarvinnut käydä kuin kerran jossain ja lisäksi katsoa yksi videoseminaari, joten ei tuon rahan eteen kamalasti ole vaivaa tarvinnut nähdä. Nuo tilaisuudet voi muuten olla ihan hyviäkin, itse ainakin olen saanut ihan hyviä vinkkejä työhakemusten tekoon, vaikka en kokenutkaan erityistä tarvetta millekään opastukselle. Ap:n tilanteessa tuohon yhteen tilaisuuteen meneminen ei kuulosta mitenkään kovin työläälle saati rangaistukselle. Työkkärin näkökulmasta ap on pitkään hakenut kokoaikaista työtä sitä saamatta joten he olettavat että ap saattaisi tarvita jotain apua sen saamiseksi ja kutsuvat tilaisuuteen. Se ettei ap edes hae työtä taas on oikeastaan työttömyysetuuden väärinkäyttöä, se on tarkoitettu työnhakijoille eikä opiskelijoille.

Vierailija
42/43 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen. Minäkin kävin vuosia sitten iltalukiossa, enkä ollut oikeutettu opintotukeen, koska se ei ollut päätoimista opiskelua. Töissä kävin myös 3-4 krt viikossa ja sain tietenkin työttömyystukea, koska kokopäiväistä työtä ei ollut tarjolla, enkä sellaista olisi voinut masennuksen ja koulun takia edes ottaa. Vuosien terapiakäynnit jatkuvat yhä ja olen itsetuhoinen, mutta yliopistossa opiskelen silti kaikesta huolimatta. Mun kaltaisten ihmisten rangaistamista en vaan ymmärrä. Yritetään parhaansa mukaan nousta sieltä suosta ja pitää langat ohjaksissa ja tämäkö on palkka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tilaisuudet voivat olla ihan hyödyllisiä, mutta en tiedä onko tuo ihan oikea paikka aloittajalle, jolla on kuitenkin suunnitelmia ja asiat edenneet näiden suunnitelmien mukaan tähänkin mennessä. Enemmänkin tuollaiset tilaisuudet on tarkoitettu niille, joilla ei ole oikein hajua mitä haluaisivat elämältään ja ovat ns. jumissa. Lisäksi noissa yleensä sitoudutaan osalliseksi johonkin palveluun, joka voi olla erittäin aikaa vievä, eikä näin ollen sovi aloittajan elämäntilanteeseen alkuunkaan. Valitettavasti käskyn käydessä TE-toimiston puolelta ei aloittajalla ole vaihtoehtoa olla menemättä tai muuten edessä on karenssi.