Työkkäri pakottaa minut
Olen siis 24v nuori. Olen käynyt ammattikoulussa merkonomin tutkinnon ja olen 18v asti ollut töissä osa-aikaisesti tai extraajana. Tällä hetkellä olen ollut samassa työpaikassa 3 vuotta toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella ja osa-aikaisesti, eli tehnyt 1-2 vuoroa viikossa. Samaan aikaan käyn iltalukiossa.
Nyt oli tullut työkkäriltä kirje, jossa pakotetaan osallistumaan työttömyys/sovitellun työmarkkinatuen menettämisen uhalla johonkin ''Tavoitteet selville'' - tilaisuuteen. Siellä annetaan neuvoa työnhakuun, kerrotaan TE- palveluiden toimista ja lopuksi täytyy valita itselleen sopiva palvelu.
Vähän ihmetyttää, että miksi mua pakotetaan tällaisiin, vaikka teen koko ajan töitä ja opiskelen iltalukiossa. Mun tavoitteena on jatkaa opiskelua yliopistossa jahka valmistun tuolta iltalukiosta ja päätyä sellaiseen työhön, josta aidosti nautin.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä ap:n kaltaiset saavat sitten rahansa? Jos työtä on noin vähän, mutta se sopii kuitenkin elämäntilanteeseen ja tarkoituksena on vieläpä kehittää itseään ja pyrkiä parempiin koulutuksiin, saako sossusta sitten rahaa ja apua elämiseen? Kyllä tuo omaan korvaani vähän erikoiselta kuulostaa.
Jos tekee 1-2 vuoroa viikossa ei voi olla liian raskas ponnitus osallistua johonkin ''Tavoitteet selville'' - tilaisuuteen avoimmin mielin ja tätä kautta saada uutta oppia elämään.
Näitä tilaisuuksia morkataan todella paljon. Omassa työssä, kun joutuu lukemaan hakemuksia ja CV näkee mitkä on ihmisetn kyvyt hakea sitä työtä ja myydä itseään.
Niin. Itsehän en tiedä mitä juuri ap käy läpi, mutta omasta puolesta voin kertoa, vastaavassa tilanteessa olleena, että masentuneena ja terapiassa käyneenä ei välttämättä voimavarat riitä mihinkään ylimääräisiin rangaistuksiin.
Sinustako on rangaistus, jos saadakseen valtiolta tuhansia euroja joutuu menemään johonkin tilaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatka sitten päämääräsi tavoittelua ilman työkkärin sponsorointia.
Eli kiristäminen ja pakottaminen on ok, vaikka toinen paiskii töitä, jotta pääsisi kohti parempaa tulevaisuutta? Ap:n kaltaisia pitäisi ennemminkin palkita siiitä, että yrittävät JA TEKEVÄT asioille jotain.
Ei kaksi vuoroa viikossa vielä mitään paiskimista ole.
Jos enemmän työtä on saatavilla, joko tuolla työnantajalla tai jollain muulla, niin tietenkin sitä pitää hakea eikä olla osa-aikainen elätti.
Vierailija kirjoitti:
Kolme vuotta 1-2 päivää viikossa on vähän. Eikä tuo nyt ole ylivoimainen ponnistus.
Olen tehnyt toukokuusta syyskuun loppuun joka vuosi sen 25-30h/vko, eli 4-6 vuoroa. Kun koulut alkaa, niin sitten taas sen 1-2 vuoroa viikossa. Ensi vuonna valmistun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä ap:n kaltaiset saavat sitten rahansa? Jos työtä on noin vähän, mutta se sopii kuitenkin elämäntilanteeseen ja tarkoituksena on vieläpä kehittää itseään ja pyrkiä parempiin koulutuksiin, saako sossusta sitten rahaa ja apua elämiseen? Kyllä tuo omaan korvaani vähän erikoiselta kuulostaa.
Jos tekee 1-2 vuoroa viikossa ei voi olla liian raskas ponnitus osallistua johonkin ''Tavoitteet selville'' - tilaisuuteen avoimmin mielin ja tätä kautta saada uutta oppia elämään.
Näitä tilaisuuksia morkataan todella paljon. Omassa työssä, kun joutuu lukemaan hakemuksia ja CV näkee mitkä on ihmisetn kyvyt hakea sitä työtä ja myydä itseään.
Niin. Itsehän en tiedä mitä juuri ap käy läpi, mutta omasta puolesta voin kertoa, vastaavassa tilanteessa olleena, että masentuneena ja terapiassa käyneenä ei välttämättä voimavarat riitä mihinkään ylimääräisiin rangaistuksiin.
Vaikka ei kävisi läpi mitään ylimääräistä, niin onhan se älytöntä kyykyttämistä karenssin uhalla hankaloittaa ihmisen elämää jota sitoo jo työn ja/tai opiskelun aikataulut. Ap antoi ymmärtää että tilaisuus tulee velvoittamaan myös jatkotoimiin, eli piina tulee jatkumaan rangaistuksen uhalla.
No mä en ymmärrä että miksi pitäisi mennä. Ap selvästi tekee elämällään jotain järkevää ja työllistymistä edistävää. Ehkä ennemmin työkkärin kannattaisi uhrata aikaansa näihin jotka ovat kokopäiväisesti työttömänä tai eivät opiskele. Itse jouduin aikoinaan lopettamaan koulun kun työsopimuksen loppui. En kuulemma saanut riittävästi opintopisteitä kk että saisin opintotukea, mutta kuitenkin kävin liikaa koulussa että se häiritsee kokopäivätyön vastaan ottamista. Hassua oli että olin jo 4kk opiskellut työn ohella, mutta minun olisi pitänyt opiskella 6kk töiden ohella että voisin todistaa ettei se häiritse töitä. Jouduin sitten lopettamaan koulun että sain edes jostain rahaa uutta työtä etsiessäni. Ei kannata olla itse aktiivinen kaikesta rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei kävisi läpi mitään ylimääräistä, niin onhan se älytöntä kyykyttämistä karenssin uhalla hankaloittaa ihmisen elämää jota sitoo jo työn ja/tai opiskelun aikataulut. Ap antoi ymmärtää että tilaisuus tulee velvoittamaan myös jatkotoimiin, eli piina tulee jatkumaan rangaistuksen uhalla.
On kyllä erikoista, että tässäkin langassa osa tullut ilkkumaan ja vähättelemään, vaikka ap ei edes makaa kotona tekemättä mitään. Ei ole minunkaan mielestäni oikeudenmukaista kyykyttää ihmisiä, jotka nimenomaan tekevät jotain asioidensa eteen.
Toiseksi, eivät kaikki ole oravanpyörään soveltuvia hamstereita. Joku on yrittäjä, joka lomailee talvet etelässä, joku tekee vapaaehtoistyötä ja myy taideteoksiaan, joku käy kerran pari viikossa kaupan kassalla ja opiskelee siinä ohella. Miksi tällaisia ihmisiä pitäisi rankaista? Senkö takia, ettei ole asuntolainaa, 40h viikossa työtä ja aivan kauttaaltaan stressaantunut? Tässä näkee, että nämä työttömistä huutelijat ovat ihmisiä, joille ei kelpaa mikään. Ovat näköalattomia ja empatiakyvyttömiä ihmisiä. Kaikkien muiden pitäisi elää niinkuin he ja ne, jotka eivät niin tee, niin heitä saa vapaasti rankaista ja kyykyttää oman mielen mukaan. Mitä ihmettä on maailmalle ja suomalaisille tapahtunut, jos mentaliteetti on tuollainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme vuotta 1-2 päivää viikossa on vähän. Eikä tuo nyt ole ylivoimainen ponnistus.
Olen tehnyt toukokuusta syyskuun loppuun joka vuosi sen 25-30h/vko, eli 4-6 vuoroa. Kun koulut alkaa, niin sitten taas sen 1-2 vuoroa viikossa. Ensi vuonna valmistun.
Ap
Valmistut miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja käy iltalukiota :D Se ei ole kuin pari kolme tuntia illalassa eli hänellä on kaikki päivät aikaa.
531 kirjoitti:
No mä en ymmärrä että miksi pitäisi mennä. Ap selvästi tekee elämällään jotain järkevää ja työllistymistä edistävää. Ehkä ennemmin työkkärin kannattaisi uhrata aikaansa näihin jotka ovat kokopäiväisesti työttömänä tai eivät opiskele. Itse jouduin aikoinaan lopettamaan koulun kun työsopimuksen loppui. En kuulemma saanut riittävästi opintopisteitä kk että saisin opintotukea, mutta kuitenkin kävin liikaa koulussa että se häiritsee kokopäivätyön vastaan ottamista. Hassua oli että olin jo 4kk opiskellut työn ohella, mutta minun olisi pitänyt opiskella 6kk töiden ohella että voisin todistaa ettei se häiritse töitä. Jouduin sitten lopettamaan koulun että sain edes jostain rahaa uutta työtä etsiessäni. Ei kannata olla itse aktiivinen kaikesta rangaistaan.
No mä en ymmärrä miksi ei voisi vain mennä. Haiskahtaa liikaa velvollisuudelta?
Ettekö te idiootit tajua, että AP KUTEN TUHANNET MONET MUUTKIN SUOMALAISET TEKEVÄT OSA-AIKATYÖTÄ JA TODELLA MONET OPISKELEVAT SAMALLA? MIKSI TÄLLAISTA HENKILÖÄ AHDISTELLAAN JA PAKOTETAAN TUKIEN MENETTÄMISEN UHALLA MENEMÄÄN TILAISUUTEEN, JOKA ON TÄYSIN IRRELEVANTTI KYSEISELLE HENKILÖLLE?
Minut työnantaja pakottaa tekemään kaikenlaisia työnantajan töitä. Pakottamisella tarkoitan siis sitä, että eivät maksaisi palkkaa, jos en tekisi. On se härskiä, kun työnantaja kuvittelee voivansa määrätä, mitä työajalla teen ihan vain sen vuoksi, että maksavat minulle palkkaa. Miksi orjaksi ne minua luulee!!
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te idiootit tajua, että AP KUTEN TUHANNET MONET MUUTKIN SUOMALAISET TEKEVÄT OSA-AIKATYÖTÄ JA TODELLA MONET OPISKELEVAT SAMALLA? MIKSI TÄLLAISTA HENKILÖÄ AHDISTELLAAN JA PAKOTETAAN TUKIEN MENETTÄMISEN UHALLA MENEMÄÄN TILAISUUTEEN, JOKA ON TÄYSIN IRRELEVANTTI KYSEISELLE HENKILÖLLE?
Ratkaisu on jo kerrottu. Ap lopettaa työnhaun, koska ei hae kokoaikaista työtä. Miksi juuri apn pitäisi saada iltaopiskella työttömyysturvalla?
Iltalukio on niille, jotka työskentelee päivät. Päivälukiolaisen ei tarvi hakea töitä saadakseen opintotukea. Ap on provo.
Itse ottaisin karenssin, jos nyt pakotettaisiin johonkin muuhun kuin palkkatyöhön. Mulla on kaksi osa-aikaista työtä eikä karenssi edes tuntuisi missään. Tällä paikkakunnalla vaan ei työtarjouksia satele, pk-seudulla niitä tuli suunnilleen viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tuhannet on opintotuen piirissä, koska opiskelevat kokoaikaisesti.
Ap ei tee mitään kokoaikaisesti, joten hän kuuluu tämän lain piiriin ja häntä sitoo tietyt velvollisuudet. Piste, ei auta vaikka kuinka huutaisit tuota oman pään pyhää totuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on kerran "tilaisuudesta", niin sehän on vaan yksi käynti jossain, miksei sinne voisi mennä?
Aivan, kyse on nyt yksittäisestä tilaisuudesta jossa käyt ja hoidat homman. Olet etuoikeutettu niihin tuhansiin muihin nähden, joita vähän väliä työnnetään ties minne viikkoja kestäviin kissanristiäisiin rahan menettämisen pelossa. Kyllä työkkäri voi - olen sen niin nähnyt.
Jos se yksittäinen tilaisuus on työvuoron aikaan, voi hieman haitatakin.
Mikäli opintoetuuksiin ei ole oikeutta ja opiskelee(iltalukiota ei katsota pääsääntöiseksi opiskeluksi), tulee ensisijaisesti turvata elanto muilla tavoin. Ja koska ap ei tee edes työtä elantonsa hänen on pitänyt ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä saadakseen etuutta ja siihen sisältyy tämä ehto. Mikä tässä nyt on joidenkin niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Jos se yksittäinen tilaisuus on työvuoron aikaan, voi hieman haitatakin.
Niimpä, tämä pykälä koskee lukemattomia ihmisiä, joten olisi naiivia kuvitella etteikö tämmösestä hypyttämisestä käytännön ongelmia aiheutuisi. Tosi kannustavaa joutua pahimmillaan valitsemaan työmahdollisuuden ja työttömyysrahan välillä, jos aikataulut menee päällekkäin.
Eli kaiken hyvän pitäisi tulla ilman todellista vastuuta? Mikä olisi sitten se vaihtoehto, jota ei käytettäisi hyväksi? Minä haluaisin tutkia merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään, mutta kukaan ei nyt työllistä minua joten joudun uhraamaan omaa haurasta toimeentuloa pykälien uhrina. Eli mikä se lääke tähän nyt on?