Jos voisit poistaa yhden kotityön maailmasta kokonaan, mikä se olisi?
Hypoteettisessa tilanteessa siis tuota poistettua kotityötä ei enää koskaan tarvitsisi, vaan arki sujuisi ilmankin.
Oma vastaukseni: kaupassa käyminen ja ruokahuolto yleensä. En vaan JAKSA enää rahdata kasseja kaupasta niska väärällään monta kertaa viikossa.
Kommentit (230)
Imurointi on ihan ykkösinhokki. Lakaisen lattiat joka päivä, jopa monta kertaa päivässä, mutta imuroin kodin ehkä 2-3kertaa vuodessa. Kuukausi sitten jouduin imuroimaan ja luulen että seuraava kerta on joskus syksyllä.
Ärsyttää se imurin kanniskelu huoneesta toiseen, vaikka johto on muka pitkä mutta eihän joku 4 metriä nyt riitä omakotitalossa kuin yhteen huoneeseen kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu- tilatkaa säännöllinen kotisiivous.
Paitsi, että tuota mun inhokkihommaa, järjestelyä se ei ratkaise.
Jotain laukun vaihdossa pöydälle jäänyttä sälää tai lapselta kiireessä yhteen myttyyn jääneitä vaatteita, joissa vielä pidettäviä ja pyykkiin meneviä.
Kotona on esmes tällä hetkellä kylppärin lattialla sanomalehden päällä työkaluja, suihkuseinän päällä roikkuu mun goretexhousut, sohvalla kuopuksen jonkun leikin aarteita, jotka ovat ulkopuoliselle aikuiselle roskia, lapselle Salapoliisin tutkimusaineistoa. Ruokapöydällä joku piuhakatastrofi. Ja niin edelleen. Järkättävää tunniksi tai kahdeksi. Mitä siivooja tekee näille? 😂
Tää on se palvelu, mitä ei millään rahalla saa. Maksaisin innosta hihkuen satasen tunti.
Vierailija kirjoitti:
Pölyjen pyyhkiminen.
Ehdottomasti tämä pölyjen pyyhkiminen!
Ulkoistin sen heti lapsilleni, kun ne oppivat kävelemään. Rätti vaan taaperon käteen ja menoksi!
Nyt on pakko alkaa taas pyyhkiä itse kun lapset muuttivat omilleen. Niin rasittavaa!
Kyllä pölyjen pyyhkiminen on paskamaisinta. Tai sitten wc- ja pesutilojen jynssäys. Kaikki muu on periaatteessa koneiden käyttelyä ja mikäs kaupassa on käydessä.
Järjestely. (tavaroiden paikoilleen laitto, sälälle paikan löytäminen, poisheitto ym)
Orapihlaja-aidan leikkaaminen ja erityisesti leikkuujätteen käsittely. Tietysti aidan voi poistaa kokonaan ja tehdä uuden muusta materiaalista, mutta se joko on kallista tai järjettömän työlästä.
Minä olen skipannut ruokien suunnittelun, en viikkaa mitään pyykkejä en muista koska mankeloin en tyhjennä tiskikonetta . Pestään vain vaaleeta ja tummmaa eli sinistä pyykkiä. Kaupoissa tykkään käydä ja lapsia tykkään hoitaa, käsin tykkään tiskata ( kädet läpimässä ) Lapsenlapset pyyhkii pölyt ihanalla huiskalla.
Kaikista kotitöistä selviää ottamalla ahkeran vaimon.
Lattioiden luuttuaminen/moppaaminen ei vaan jaksa
Tai mattojen tamppaaminen, käsivarsiin sattuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astioiden käsin tiskaus
Tule jo viimein sieltä luolastasi nykyaikaan - Astianpesukone ON keksitty!!!
Eikös nuo luolat nimenomaan ole nykyaikaa? Tiloja joihin muut ei saa tulla? Tiskikone lienee toki huomattavasti yleisempi.
Uunin puhdistamisen, kylppärin laattojen saumojen jynssäämisen (asumme maassa, jossa on TODELLA kalkkipitoinen vesi...)
Lasten pieneksi jääneiden vaatteiden lajittelu säästettäviin muistoihin, myyntiin ja kierrätykseen.
Vaatehuolto, sis. liinavaatteet . = pyykkäys, kuivatus, silittäminen, viikkaaminen kaappiin.
Aina vaan ilmestyisi puhtaita vaatteita! Olisipa ihanaa.
Tiskaukseen, pyykinpesuun ja imurointiin on koneet/robotit - mutta vaatehuoltoon on koneista apua vain pesuun. Joku silitys/höyrytysautomaatti on olemassa, mutta siihenkin pitää vaatteet asetella ja ottaa pois.
Pölyjen pyyhkiminen taikasauvaa heilauttaen olisi myös mainio juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä keskustelu, kaikkia kotitöitä ei edes tarvitse tehdä.
Muutin lapsuudenkodista 2003 ja kerran elämässäni olen pessyt ikkunat sekä kerran pessyt uuniin. Ikinä en ole mankeloinut, silitysrautaa en ole omistanut vuosiin ja meillä 4 lasta taloudessa.Lattiakaivoa en ole tyhjentänyt/putsannut koskaan(paitsi mies on).
Ja tämä nykyinen on seitsemäs asunto lapsuudenkodin jälkeen.
Ikkunat pesee siis joku muu?
Näitä ihmisiä en ymmärrä joilla ei ole silitysrautaa. Kai joskus on käytettävä, ettekö käy juhlissa joihin tarvitaan silitetty vaate?
Ruoanlaitto ehdottomasti ykkösenä. Ihan hirveä kotihomma. Toisena tulee kaupassa käynti ja ruokakassien raahaaminen ym. Muut kotihommat sujuu ja osa ihan kivojakin esim.pyykinpesusta tykkään. Näin yh:na kaikki hommat joutuu itse tekeen ja suhteessakin kyllä melkein kaiken hoidin yksin niin mun tapauksessa helpompaa yh:na.
Pyykkihuolto- tää on suurin inhokkini.
Eniten tykkään ruuanlaitosta ja mielelläni käyn myös siellä kaupassa.
Ruokahuolto. Tykkään kyllä laittaa ruokaa mutta se suunnittelu pariksi päiväksi eteenpäin, kaupassa käynti ja kassien kantaminen kotiin ja aikataulussa pysyminen on raskasta.
Kolmen lapsen kanssa kotona niin siksi vastaan ruokahuollon.