Reklamaation tekeminen ja kuinka silloin käyttäydyt
Ymmärrän harmituksen kyllä, että ostat jonkin tuotteen tai palvelun ja se ei vastaakaan odotuksia tai tuote toimitetaan viallisena. Mutta miten käyttäydyt silloin kun teet siitä reklamaation?
Kysyn tätä siksi, että työskentelen myymälässä josta tavaraa myydään ulos tuhansia kappaleita päivässä. Aina välillä joku saattaa saada tuotteen, joka valitettavasti ei ole kurantti. Hoidamme reklamaation mahdollisimman hyvin ja nopeasti, mutta silti 9/10 esittää asiansa huutamalla, haukkumalla myyjää, vaatimalla ihan käsittämättömiä vaatimuksia millon mielipahasta tjms.
Te jotka aloitatte valittamisen juurikin ylläkuvatulla tavalla, luuletteko te ihan aikuisten oikeasti siitä olevan hyötyä? Kuluttaja-asiamiehellä uhkailun nopeuttavan prosessia?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhallisesti ja asiallisesti. Ymmärrän, että a) tuotteen viallisuus tai muu ongelma ei ole asiakaspalvelijan vika ja b) tuskin minulle on tarkoituksella myyty viallinen tuote tai toimitettu toimimaton palvelu.
Itseasiassa juuri sain kehuja korukaupan myyjiltä, kun palautin toimimattoman kellon 3 kertaa. Siis ensimmäinen kello pysähtyi, siihen vaihdettiin patterit, taas pysähtyi, vaihdettiin koneisto, pysähtyi, sain uuden kellon, pysähtyi. Eli siis susi erä kyseessä. 2 myyjää sanoivat että mun kanssa pitäisi ottaa selfie ja laittaa esimerkkinä heidän Faccebookiin mukavasta asiakkaasta. Monet muut kuulemma olisivat tulleet jo sen ensimmäisen pysähdyksen jälkeen liikkeeseen mesoamaan kuin raivohärät. Mikä tuntuu aivan käsittämättömältä.
Eli sait kehuja kun käyttäydyit normaalisti. Noin toimivat vanhemmat lastensa kanssa. Minusta tuntuu käsittämättömältä, että asiakaspalvelija puhuu noin alentuvasti asiakkaalle. Ei mitään ammattitaitoa.
Niin, voi kai sen noinkin kokea. Mun mielestä tilanne oli hauska ja siinä oli hyvä tunnelma, naurettiin. Ja normaali käytös on ainakin heidän mukaansa juuri sitä riehumista, mikäli siis normaalilla tarkoitetaan sitä yleisintä. Ostan seuraavankin kellon kys. liikkeestä koska asiakaspalvelu oli hyväntuulista.
/12
Niin, voihan tuollaista käytöstä hyväntuulisenakin pitää. Minusta se kertoo huonosta itsetunnosta, että alentuva asenne ei häiritse. Tulkintansa jokaisella.
Niin, mistään alentuvasta asenteestahan ei siis ollut kyse. Mutta tulkintansa tosiaan kullakin. :)
/12
Et sinä oikein voi ilmoittaa minulle mikä on oikea tulkinta ja sitten perään sanoa että jokaisella on oma tulkintansa. Nuo sulkevat toisensa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhallisesti ja asiallisesti. Ymmärrän, että a) tuotteen viallisuus tai muu ongelma ei ole asiakaspalvelijan vika ja b) tuskin minulle on tarkoituksella myyty viallinen tuote tai toimitettu toimimaton palvelu.
Itseasiassa juuri sain kehuja korukaupan myyjiltä, kun palautin toimimattoman kellon 3 kertaa. Siis ensimmäinen kello pysähtyi, siihen vaihdettiin patterit, taas pysähtyi, vaihdettiin koneisto, pysähtyi, sain uuden kellon, pysähtyi. Eli siis susi erä kyseessä. 2 myyjää sanoivat että mun kanssa pitäisi ottaa selfie ja laittaa esimerkkinä heidän Faccebookiin mukavasta asiakkaasta. Monet muut kuulemma olisivat tulleet jo sen ensimmäisen pysähdyksen jälkeen liikkeeseen mesoamaan kuin raivohärät. Mikä tuntuu aivan käsittämättömältä.
Eli sait kehuja kun käyttäydyit normaalisti. Noin toimivat vanhemmat lastensa kanssa. Minusta tuntuu käsittämättömältä, että asiakaspalvelija puhuu noin alentuvasti asiakkaalle. Ei mitään ammattitaitoa.
Niin, voi kai sen noinkin kokea. Mun mielestä tilanne oli hauska ja siinä oli hyvä tunnelma, naurettiin. Ja normaali käytös on ainakin heidän mukaansa juuri sitä riehumista, mikäli siis normaalilla tarkoitetaan sitä yleisintä. Ostan seuraavankin kellon kys. liikkeestä koska asiakaspalvelu oli hyväntuulista.
/12
Niin, voihan tuollaista käytöstä hyväntuulisenakin pitää. Minusta se kertoo huonosta itsetunnosta, että alentuva asenne ei häiritse. Tulkintansa jokaisella.
Niin, mistään alentuvasta asenteestahan ei siis ollut kyse. Mutta tulkintansa tosiaan kullakin. :)
/12
Et sinä oikein voi ilmoittaa minulle mikä on oikea tulkinta ja sitten perään sanoa että jokaisella on oma tulkintansa. Nuo sulkevat toisensa pois.
Totta tuokin kyllä. Jatketaan me erilaisia tulkintoja elämissämme, minä koen pärjääväni hyvin sillä että tulkitsen hyvän palautteen hyvänä enkä minään alentumisena.
/12
Minä olen rauhallinen, ystävällinen ja jopa hyväntuulinen - ensimmäisellä kerralla. Toisella kerrallasamasta asiasta reklamoidessani olen jo aika lailla kireämpi. Kolmannella kerralla en yleensä enää jaksa panostaa kohteliaisuuteen, vaan enemmänkin asian perille menoon.
Muistan korottaneeni ääntäni kerran, kun eräästä valtakunnanlaatuisesta påivålehdestä tuli kolmannen kerran korjausyrityksen jälkeen vielä vääränlainen tilaus ja joka kerran uusi muutaman sadan euron lasku ”uudesta tilauksesta”. Ilmoitin, että olen nyt maksanut k.o. lehden tilauksia neljäksi vuodeksi, enkä aio maksaa tätä viimeistä laskua enää, parasta löytää asiakaspalvelusta joku, jolla on valtuudet mitätöidä lasku. Hetken päästä sellainen löytyikin.
Toisen kerran paloi hihat Ikean keittiömyyjälle, jonka piti vain ja ainoastaan painaa nopeasti jo toisen myyjän kanssa läpi käydyn tilauksen vahvistunappulaa, mutta joka onnistui 3 sekunnissa sekoittamaan koko pakan niin, että sieltä puuttui puolet sovituista osista, sinne ilmestyi lisää osia, joista ei oltu sovittu, ja hinta vaihtui kokonaan. Totesin siinä, että mulla ei nyt ole aikaa tehdä tätä kolmen tunnin hommaa uudestaan, heippa.
Minä olen myyjänä myymälässä, jonne tulee aika paljon reklamaatioita, mutta yleensä asiakkaat ovat ihan asiallisia. Olen aina ystävällinen ja asiallinen, sekä sillä asenteella, että tietenkin palautetaan ja saa rahat takaisin, joidenkin tuotteiden osalta joutuu tutkimaan tarkemmin, mutta silti. Eipä minulle ole pahemmin huudettu tai käyttäydytty törkeästi. Jos asiakas kritisoi tuotetta vihaiseen sävyyn niin myötäilen häntä vaan tyyliin "niinpä, eihän tuo saisi olla noin valmistettu, ihan oikeassa ootte" niin ei ainakaan minuun kohdistu.
Entäpä ne, jotka pienessä tumussa reklaavat ihan joka asiasta. Oli aihetta tai ei. Mahtaa olla itsekkekin noloa lukea omia tekstejä aamulla 😀
Minä olen aina ihmetellyt asiakkaita, joilla on tarve selittää minulle että he tietävät ettei syy ole minun. Olen miettinyt itsekseni, luulevatko he että itken koko yön tätä valtavaa virhettä.