Teen heti lapsen, kun saadaan miehen kanssa töitä t. opettajapari
Olen 29-vuotias luokanopettaja, tehnyt pätkähommia viimeiset neljä vuotta. Mies myös opettaja. Voin kertoa, ettei ole helppoa löytää töitä. Tällä hetkellä asun itse Jyväskylän lähellä pienemmällä paikkakunnalla ja mies Oulussa. Molemmilla sijaisuudet. Ihan mahdotonta löytää töitä edes 100 km päästä toisistamme. Silloin voisimme hankkia asunnon puolivälistä matkaa. Ei sovi tähän elämäntilanteeseen kyllä lapsi, vaikka molemmat haaveillaankin.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Hittoako te molemmat töitä tarvitsette, kun et lapsen tullessa kuitenkaan kävisi. Ja siitä muutama lapsi lisää parin vuoden välein, niin hups vaan, aika rientää.
Tämä kuulostaa siltä kuin syyllistettäisiin äitejä siitä, että he hoitavat pieniä lapsia kotona. Tällaiset kommentit eivät kyllä lisää synnytyshaluja.
Perustat oman yrityksen ja teet töitä yksityisopettajana. Moni palkkaa nykyään yksityisopetusta kotiin kun koululla ei ole enää resursseja huolehtia kaikista. Oma lukunsa vielä kotiopetuksessa olevat oppilaat joiden vanhemmat saattavat palkata opettajan kotiin. Voit myydä opetusta myös netissä vaikka maailmanlaajuisesti. Onhan näitä verkkokouluja; Kulkuri, Feeniks jne. ja jos sinulla on kielitaito hallussa - lähinnä se englanti - voit myydä opetusta vaikka maailman toiselle laidalle. Muualla maailmassa netin kautta opiskelu on jo paljon yleisempää.
Tosiasiahan tuo, jos ei vakiduunia saa niin lapsen teko on kallista ja riskialtista. Tosiasia monelle, tämä yksi syy mihin Suomi kaatuu.
Taitaa jäädä lapsi saamatta. Tosi moni tekee ton virheen. Uskokaa jo, kyllä sitä omaisuutta voi kerryttää myös lasten kanssa. Ja sit tuhlataan rahaa kalliisiin ja raskaisiin hedelmöityshoitoihin. Kannattaa oikeasti miettiä, että miten asia järjestyy järkevimmin ja parhaimmilla kompromisseilla. Kun niitä lapsia ei tosta vaan tehdä.
Naisten työssäkäynti on vaan pääomapiirien salajuoni. Tuplamäärä työvoimaa niin voidaan pitää palkat alhaalla. Koko kuvio jossa pitäisi mukamas ensin olla hyvä, vakituinen työpaikka ja vasta sitten voi tehdä lapsia, on täysin kieroutunut.
Järkevämpää olisi tehdä lapset vaikka ylioppilasjuhlien jälkeen, saisi niin monta kuin haluaa ja sitten opiskella mitä lystää. Ei ikäsyrjintää, ei pelkoa välittömästi vuosiksi kotiin jäävästä työntekijästä etc.
Minua ei periaatteessa haittaisi se, että saisin kerrallaan vain vuoden pituisia sijaisuuksia, jos tietäisin, että saisin samanlaisen uuden pätkän edes 100 km säteeltä sen hetkisestä asuinpaikastani. Jatkuva muuttaminen alkaa olla raskasta ja myös kallista, etenkin kun kesät on usein työttömänä.
Lapsien tekeminen on myös hankalaa sen vuoksi, kun emme voi asua samalla paikkakunnalla. Ovulaatio kun on vain kerran kuussa.
Ap
Aika menee ohi....Itse tehny toistakymmentä vuotta luokanopettajan pätkätöitä, virkaa tuskin saan koskaan. Onneksi tein kuitenkin lapsia välissä. Tiukilla ollaan, mutta muuten ois jääny lapset tekemättä.
Nythän teillä olisi tilaisuus ainakin 3 v lapsen syntymän jälkeen ilman mitään ongelmaamasuamsamalla paikkakunnalla,mkoska on mahdollista olla hoitovapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei periaatteessa haittaisi se, että saisin kerrallaan vain vuoden pituisia sijaisuuksia, jos tietäisin, että saisin samanlaisen uuden pätkän edes 100 km säteeltä sen hetkisestä asuinpaikastani. Jatkuva muuttaminen alkaa olla raskasta ja myös kallista, etenkin kun kesät on usein työttömänä.
Lapsien tekeminen on myös hankalaa sen vuoksi, kun emme voi asua samalla paikkakunnalla. Ovulaatio kun on vain kerran kuussa.
Ap
Tässähän oli jo esitetty ratkaisu jolla saa vakituisen työsuhteen haluamaltaan paikkakunnalta.
Muuttakaa molemmat pk-seudulle. Ainoa paikka jossa lapsia ja kouluja riittää myös tulevaisuudessa. Muualla kouluja lakkautetaan ja ikäluokat pienenee.
Itse en jaksanut tuota elämää. Halusin pysyvyyttä. Luokanopettajana koko ajan sai muuttaa, aina uusi työ, uudet ihmiset ja lapset. Koko ajan tehdä työhakemuksia. Vaihdoin alaa ja sain heti vakituisen paikan. Elämä mukavampaa kun on pysyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksanut tuota elämää. Halusin pysyvyyttä. Luokanopettajana koko ajan sai muuttaa, aina uusi työ, uudet ihmiset ja lapset. Koko ajan tehdä työhakemuksia. Vaihdoin alaa ja sain heti vakituisen paikan. Elämä mukavampaa kun on pysyvyyttä.
Kerro ihmeessä, mihin alaan vaihdoit!
On ihan kohtuutonta, että luokanopettajilla ei ole töitä. Ala, jolla kysyntä tiedetään suht tarkkaan, koulutetaan ihan liikaa väkeä ja väärissä paikoissa. Tätä siten hyväksikäytetään palkattomilla kesillä ja loputtomilla määräaikaisilla työsuhteilla.
Pk-seudulla on kuitenkin luokanopen mahdollista löytää duunia kesän palkalla ja vakkaripaikkaakin. Muuttakaa sinne, jos muutto on kerran mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
On ihan kohtuutonta, että luokanopettajilla ei ole töitä. Ala, jolla kysyntä tiedetään suht tarkkaan, koulutetaan ihan liikaa väkeä ja väärissä paikoissa. Tätä siten hyväksikäytetään palkattomilla kesillä ja loputtomilla määräaikaisilla työsuhteilla.
Pk-seudulla on kuitenkin luokanopen mahdollista löytää duunia kesän palkalla ja vakkaripaikkaakin. Muuttakaa sinne, jos muutto on kerran mahdollista.
Jos koulutusmääriä olisi pienennetty tarpeen mukaiseksi, eivät ap ja puoliso välttämättä olisi koskaan edes päässeet opiskelemaan. Silloin he olisivat joka tapauksessa joutuneet tyytymään toiseen vaihtoehtoon. Miksipä ei siis tässä vaiheessa vaihtaisi alaa, kun on jo tiedossa että kouluja joka tapauksessa tullaan lakkauttamaan 30-50% seuraavan kymmenen vuoden aikana.
En hanki lapsia maassa missä valtio on suuromistaja yrityksessä, mikä maksaa pomolle törkeän suurta palkkaa samalla kun muut työntekijät saavat orjapalkkaa. Olen katsonut miten varhaisjakelussa työskentelevän isäni palkkaa on jatkuvasti leikattu ja kaikki ihmisarvo viety.
Yleinen ilmapiiri on Suomessa aivan järkyttävä ja hallitus ei välitä p*skan vertaa ajaa omien kansalaisten asioita, vaan pitää väkisin hakea muualta tänne elättejä, jotka rynnii kaupungin vuokra-asuntoihin samalla kun veronmaksajat joutuu maksamaan asumisesta paljon enemmän.
Olen itse nykyisin hyväpalkkaisessa työssä, mutta olen aikaisemmin nähnyt ja kokenut miten kurja paikka Suomi on. Olemme mieheni kanssa muuttamassa Suomesta pois - ilmapiiriltään mukavampaan maahan, missä on kaiken lisäksi parempi ilmasto.
En yhtään ihmettele miksi tänne ei synny lapsia, syitä on vaikka kuinka paljon ja me kaikki kyllä tiedetään mitä ne ovat. Pakko ihmetellä miten päättäjät eivät ymmärrä, mutta kai ne todellakin elää niin pahasti kuplassa.
Suuri osa ystäväpariskunnistamme on jo muuttanut pois ja osa on jo hankkinut lapsia uudessa kotimaassaan.
Aina kun ehdotetaan Uudellemaalle muuttoa näille työn puutetta itkeville opettajille, palstalla tulee alapeukkuja. Miksi?
Ruotsissa on 40 000 opettajan vajaus. Saatte molemmat töitä vaikka huomenna ja voitte valita paikan, vaikka jonkun eliittikoulun tai suomalaisen koulun.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun ehdotetaan Uudellemaalle muuttoa näille työn puutetta itkeville opettajille, palstalla tulee alapeukkuja. Miksi?
Koska ei opettaja halua opettaa suitsukkeenhajuisia lapsia. Pitää olla vakituinen työ täysillä lisätunneilla ja nopeilla ylenemismahdollisuuksilla pienessä maalaiskoulussa yliopistokaupungin keskustassa jossa oppilaana vain muiden opettajien silkohapsia jotka tuovat vähintään Iittala lahjaksi lukuvuoden päätteeksi. Muuten ei voi tehdä lapsia.
Nykyisessä pätkätyömaailmassa se on aika paljon vaadittu, ehkä jopa liikaa vaadittu.