Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana ja ero ehkä edessä. Lapsen sukunimi?

Vierailija
30.09.2019 |

Lapsen isän kanssa pitkä 15 vuoden parisuhde takana ja nyt raskausaikana hänen aloitteestaan ollut eromietintää. Suhde ollut hyvä, ei erimielisyyksiä, välivaltaa tai kolmansia osapuolia. Koko asia tullut minulle shokkina. Mies haluaa olla tulevan lapsen elämässä mukana mahdollisimman paljon tasavertaisena vanhempana. Olemme olleet avoliitossa, emme siis naimisissa.

Ennen miehen ilmoitusta tunteidensa viilenemisestä ja mahdollisesta erosta olin sitä mieltä että tottakai lapselle otetaan miehen sukunimi. Toiveissa ehkä oli että olisimme koko perhe joskus samalla sukunimellä. Nyt kun tilanne on epäselvä, olen alkanut epäillä että haluaisinko todella olla koko elämäni eri sukunimellä kuin lapseni. Miten sellaiseen nykyaikana suhtaudutaan? Mies toki toivoo että poika saisi isänsä sukunimen... Molempia emme voi antaa kun eivät sovi yhteen.

Mies haluaa toisaalta rikkoa perheen jonka on kanssani jo aloittanut. Kestänkö hänen sukunsa arvostelua jos emme anna pojalle miehen sukunimeä... niin moni asia pyörii mielessä. Isyydentunnustus on jo tehty, lapsen pitäisi syntyä noin 1,5kuukauden kuluttua.

Kokemuksia?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin miehen sukunimen, jos tässä ero sattuisi tulemaan. Siksi koska se on sovittu, ja muutenkin hänen sukunimi on ”suljettu” eikä heitä ole suomessa paljoa.

Vierailija
22/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi antaiset lapselle eri sukunimen kuin itselläsi, jos kerran asutte kahdestaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin miehen sukunimen. Näköjään suurin osa antaisi omansa sillä perusteella ”se mieshän sinut tässä jättää” ei ihan mene mun jakeluun, mutta kukin tyylillään 🤷🏼‍♀️

Niin, tottakai. Lapsi luultavasti asuu äitinsä kanssa, miksi olisi kätevämpää että juuri heillä olisi eri sukunimet?

Varmasti on kätevämpää, mutta itse en antaisi näistä kätevistä syistä huolimatta omaa nimeä, vaan sen miehen. Mutta kuten sanoin, kukin tyylillään.

Okei, jos olet sitä mieltä että lapsella ei voi olla naisen sukunimeä niin ok.

Luetun ymmärtäminen. Se ei ole multa pois jos joku haluaa muksulleen antaa oman sukunimen. Niinkun ei pitäis olla senkään keneltäkään että haluan antaa miehen. Luoja 😂🤦🏼‍♀️

Vierailija
24/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi nimi on hienompi, persoonallisempi tai parempi?

Vierailija
25/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan antaisin isän. Mutta mulle perinteet onkin tosi tärkeitä. Sä teet niin kuin susta tuntuu :)

Vierailija
26/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on automaattisesti syntyessään äidin sukunimi, joten en lähtisi muuttamaan sitä. Jos mies on raskausaikana eroamassa, niin en paljoa luottaisi siihen, että mies on täysipainoisesti mukana lapsen elämässä. On sinulla kyllä ikävä tilanne ja vielä noin pitkän parisuhteen jälkeen, jaksamista.

Vierailija
27/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin miehen sukunimen. Näköjään suurin osa antaisi omansa sillä perusteella ”se mieshän sinut tässä jättää” ei ihan mene mun jakeluun, mutta kukin tyylillään 🤷🏼‍♀️

Onko mielestäsi miehen sukunimi jotenkin arvokkaampi kuin äidin sukunimi? En ymmärrä, minusta se on hyvin vanhanaikaista antaa lapselle isän sukunimeä jos kerta äitiäkään ei ole kelpuutettu kantamaan sitä sukunimeä. Miksi ei äidin sukunimi kelpaisi?

Vierailija
28/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi nimistä on kivempi? Jos sun sukunimi on junttila/mällilä/sikiö/perä-ryysylä, niin vois harkita miehen nimeä. Varsinkin jos sen voisi valita listalta nieminen, jokinen, koskinen, ahola(, eikä siis yrjölä, alkio, mäki-pökkölä, nisukkala)

Mutta jos nimet on ihan asiallisia molemmat, niin antaisin sinuna oman sukunimen. Jos ette tehneet huoltajuussopimusta isyyden tunnustuksen kanssa samaan aikaan, niin sinä sen yksin päätät. Miehen suku saa olla mitä mieltä asiasta haluaa, siitä ei tarvitse välittää.

Vierailija
29/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä varmaan antaisin isän. Mutta mulle perinteet onkin tosi tärkeitä. Sä teet niin kuin susta tuntuu :)

Kun se ei ole perinne antaa avioliiton ulkopuolella syntyneelle isän sukunimeä vaan nimenomaan äidin. Äidin tietää aina, isää ei voi 100% tietää ilman testiä, sitähän täällä moni mieskin hokee.

Vierailija
30/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä antaisi lapselleni miehen sukunimeä muutenkaan, mutta ainakaan se ei kävisi edes mielessäni mikäli mies lähtisi kävelemään kun olen raskaana. 

Oma sukunimi lapselle, sinä sitä pääasiassa hoidat tulevat vuodet ja jossain määrin loppuikäsi. Ei tuollainen mies ansaitse sukunimensä jatkamista. Tosin en ymmärrä moista perinnettä muutenkaan.

Vierailija
31/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä äidin sukunimi lapselle on itsestään selvyys, jos vanhemmilla on eri nimet. Eli pitäisi olla painavat syyt laittaa miehen nimi, tässä tapauksessa painavia syitä on päinvastoin äidin nimen puolesta.

Vierailija
32/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isyydentunnustaminen ainakin ennen tehtiin vasta lapsen syntymän jälkeen. Onko systeemi muuttunut vai tekikö provo mokan tarinassaan?

Systeemi on muuttunut. Tunnustamisen voi nykyään tehdä jo raskauden aikana.

Vierailija
33/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mielestäsi miehen sukunimi jotenkin arvokkaampi kuin äidin sukunimi? En ymmärrä, minusta se on hyvin vanhanaikaista antaa lapselle isän sukunimeä jos kerta äitiäkään ei ole kelpuutettu kantamaan sitä sukunimeä. Miksi ei äidin sukunimi kelpaisi?

Edelleen, jos joku haluaa antaa äidin sukunimen niin antaa palaa. Kummatkin ovat mielestäni yhtä arvokkaita. Haluaisin antaa miehen sukunimen, koska se vaan tuntuu oikealta minusta itsestä. En ymmärrä mikä tässä on niin hankalaa käsittää :)

Vierailija
34/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, jos joku haluaa antaa äidin sukunimen niin antaa palaa. Kummatkin ovat mielestäni yhtä arvokkaita. Haluaisin antaa miehen sukunimen, koska se vaan tuntuu oikealta minusta itsestä. En ymmärrä mikä tässä on niin hankalaa käsittää :)

Ohis, mutta itse toit esille sen että sulla ei mene jakeluun miksi joku antaisi äidin nimen. Onko ihme että joku sitten kysyy, miksi ei mene? Et sinä ensimmäisessä kommentissasi mitenkään korostanut että kumpikin nimi olisi yhtä arvokas.

30

Vierailija
35/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se ei ole perinne antaa avioliiton ulkopuolella syntyneelle isän sukunimeä vaan nimenomaan äidin. Äidin tietää aina, isää ei voi 100% tietää ilman testiä, sitähän täällä moni mieskin hokee.

kyllä mä sanoisin sitä perinteeksi kun 90% mun tietämistä avioliiton ulkopuolella syntyneillä on isän nimi. Mulle on tärkeää että lapsella on isän nimi. Tuskin se sulta on pois?

Vierailija
36/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon haluat miehen olevan tekemisissä lapsen kanssa eron jälkeen? Jos haluat, että mahdollisimman paljon, niin todennäköisesti sama sukunimi lapsella ja isällä vahvistaa lapsen suhdetta isäänsä. Eri sukunimi taas vaikuttaa toiseen suuntaan.

Vierailija
37/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta itse toit esille sen että sulla ei mene jakeluun miksi joku antaisi äidin nimen. Onko ihme että joku sitten kysyy, miksi ei mene? Et sinä ensimmäisessä kommentissasi mitenkään korostanut että kumpikin nimi olisi yhtä arvokas.

30

Edelleen se luetun ymmärtäminen. Sanoin että mulle ei mene se jakeluun siitä syystä vaan että MIES JÄTTÄÄ, haluaa erota.

Vierailija
38/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sukunimi lapselle, jonka luokse lapsi jää asumaan.

Vierailija
39/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa syntymässä sinun sukunimen. Ja sitä ei vaihdeta jos kerran ei isän kanssa ole edes suhdetta enään. Minä sanoin omalle avokilleni, että lapset ovat syntymänimellään jos ei olla naimisissa enne lapsia. Sehän on ihan automaattinen asia mielestäni eikä siitä meillä tarvinnut edes keskustella. Johan se vauva saa ekan henkäyksen jälkeen rannekkeen, jossa minun sukunimi lukee ja se siitä kunnes kositaan.

Vierailija
40/60 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30

Edelleen se luetun ymmärtäminen. Sanoin että mulle ei mene se jakeluun siitä syystä vaan että MIES JÄTTÄÄ, haluaa erota.

Missä tilanteessa sinä sen sitten ymmärtäisit, jos et siinä että ei eletä perheenä joten lapsella on sama sukunimi kuin lähivanhemmalla?

30

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi