Sori, taas yksi Estoniaa sivuava ketju mutta.. Jos heräisit uppoavassa laivassa ja olisit nukkunut alasti, pukisitko pääll koska sisäinen
Sisäinen sivistynyt ihmisesi inttää että ethän sinä nyt voi juosta tissit paljaana tai munasillaan hytistä ulos ! Vai miettisitkö että " vi tut" ja syöksyisit ovesta aataminasussa.
Minä en tiedä. Ehkä tekisin kompromissin ja nappaisin jonkun paidan päälleni, mutta unohtaisin housut ja kengät.
Kommentit (56)
Nukun aina jotain vaatetta päälläni ja jos ei olis niin vetäisin jotain edes päälleni kunhan ei kuluisi liikaa aikaa.
Äiti oli traumaantunut Estoniasta (oli toisella laivalla kun tuo tapahtui ja itse meinannut hukkua nuorempana) ja siksi opetti et aina nukutaan vaatteet päällä ja pitää olla valmiina siihen et kävis noin. Itelle jääny päähän tollanen hätätilanteeseen valmistautuminen. Muistan kun oltiin risteilyllä 2000-luvun alussa ja äiti oli ahdistunut koko ajan ja murehti kaikkia pieniäkin kolahduksia.
Adrenaliini auttaa kylmyyttä vastaan. Mä en varmaan pukisi. Tai korkeintaan heittäisin äkkiä jonkin mekon/takin niskaan. Alastomuus ei ole mulle tabu, enkä usko tuossa tilanteessa ihmisten tuijottelevan toisten tissejä.
Selvisikö yksikään alasti tai pelkissä alusvaatteissa ollut nainen kuutta tuntia kylmää vettä puolillaan olevalla lautalla?
Ilman muuta siinä kannattaa jotain kiskaista päälleen, edes paita ja housut. Kengännauhoja ei kannattane jäädä solmimaan.
Helposti puettavat vaatteet kannattaa jättää esille nukkumaan mennessään. Vielä mieluummin pitää ne valmiiksi päällään.
Vierailija kirjoitti:
Selvisikö yksikään alasti tai pelkissä alusvaatteissa ollut nainen kuutta tuntia kylmää vettä puolillaan olevalla lautalla?
Ilman muuta siinä kannattaa jotain kiskaista päälleen, edes paita ja housut. Kengännauhoja ei kannattane jäädä solmimaan.
Helposti puettavat vaatteet kannattaa jättää esille nukkumaan mennessään. Vielä mieluummin pitää ne valmiiksi päällään.
Ei niistä vaatteista ole hyötyä, kun ne kuitenkin kastuvat märiksi ja paleltavat vain enemmän. Jos veden varaan joutuu, niin märissä painavissa vaatteissa on raskasta uida.
Vierailija kirjoitti:
jännä, että jotkut sanotte että kotona nukutte kyllä alasti, mutta ei esim. hotellissa tai laivalla. kyllähän kotonakin voi tulla esim. tulipalo.
ne jotka selvisi hengissä, sai käsittääkseni puettua hypotermiapuvun, eli ei kai vaatteilla suurta merkitystä tuossa ollut (voin toki olla väärässä)
Koti ei keiku meren aalloilla. Jos joutuisin pakenemaan kotoa alasti, saisin pian jonkun huovan tai kaavun päälleni. Hakisin vaikka varastosta pressun.
Laivasta pelastuslauttaan paetessa joutuisin odottelemaan lämmikettä ties kuinka kauan.
Todellakaan kaikki pelastuneet eivät olleet missään hypotermiapuvuissa. Monilla lautoilla niitä ei edes kukaan löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vähintään nappaisin vaatekasan mukaan. Pukisin ne ylleni matkalla tai heittäisin pois, jos ei pysty.
Miten kannata vaatemyttyä ja puet vaatteita päällesi samalla kun kiipeät jyrkästi kaltevaa tasoa pitkin ja väistelet panikoivia ihmisiä sekä lentäviä/liukuvia esineitä?
Mä luultavasti empisin kuolemaan asti vaan hytissä, että pitääkö tästä nyt lähteä katsomaan mistä on kyse, ettei nolaa itseään ylireagoimalla :D
Jos olisin ollut Estonialla, olisin manaillut myrskyä ja ihmettelyt kovia ääniä mutta en olisi tajunnut tilanteen vakavuutta vaan olisin pyöriskellyt sängyssä yöpaidassa ja lopulta liian myöhään koettanut vaihtaa päivävaatteisiin. Olisin kuollut toinen sukka jalassa ja paita puoliksi päällä.
Jos taas tänä päivänä joutuisin tuollaiseen tilanteeseen, nukkuisin Estonia mielessä legginseissä ja topissa kengät niin lähellä sänkyä että löytäisin ne käsikopelollakin. Ja jotkut nauhattomat tennarit jotka saisi vauhdilla jalkaan !
Vierailija kirjoitti:
Mä luultavasti empisin kuolemaan asti vaan hytissä, että pitääkö tästä nyt lähteä katsomaan mistä on kyse, ettei nolaa itseään ylireagoimalla :D
Samoin, olisi noloa juosta tissiliiveissä ja tukka pystyssä kiljuen ulos ellei mitään hätää olisi. Loppuristeilynä ei kehtaisi poistua hytistä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä vaatteista ole hyötyä, kun ne kuitenkin kastuvat märiksi ja paleltavat vain enemmän. Jos veden varaan joutuu, niin märissä painavissa vaatteissa on raskasta uida.
Estonian tapauksessa juurikin pukeutuminen oli todella ratkaisevaa monissa tapauksissa. Lautalla ollessa ensimmäisenä kuolivat vähissä vaatteissa olijat. Märkäkin vaate lämmittää, kun ollaan katoksen alla suurimmalta tuulelta suojassa.
Ilman lauttaa pinnalla pysymiseen kohtuullinen määrä lämmintä vaatetta ei suuresti vaikuta, kun päällä on pelastusliivit.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ollut Estonialla, olisin manaillut myrskyä ja ihmettelyt kovia ääniä mutta en olisi tajunnut tilanteen vakavuutta vaan olisin pyöriskellyt sängyssä yöpaidassa ja lopulta liian myöhään koettanut vaihtaa päivävaatteisiin. Olisin kuollut toinen sukka jalassa ja paita puoliksi päällä.
Jos taas tänä päivänä joutuisin tuollaiseen tilanteeseen, nukkuisin Estonia mielessä legginseissä ja topissa kengät niin lähellä sänkyä että löytäisin ne käsikopelollakin. Ja jotkut nauhattomat tennarit jotka saisi vauhdilla jalkaan !
Paitsi että laivan kallistuttua ne sun kengät on jo toisella puolen hyttiä.
Moni täällä sanoo, että jäisi hyttiin pähkäilemään ja empimään, ettei vain nolaa itseään jos onkin väärä hälytys. Miten toimitte muuten elämässä, kun tulee palohälytys tms.? Mä oon aina se nolo, joka menee tarkastamaan tilannetta ja selvittämään, onko oikea hätä. Koskaan ei ole ollut, mutta silti toimin yhä niin. Se on vain automaattista. Työkaverit jää työpisteillensä ja vähän hörähtää.
Sammun aina laivapanon jälkeen. Ei haittaa uppoamiset.
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä sanoo, että jäisi hyttiin pähkäilemään ja empimään, ettei vain nolaa itseään jos onkin väärä hälytys. Miten toimitte muuten elämässä, kun tulee palohälytys tms.? Mä oon aina se nolo, joka menee tarkastamaan tilannetta ja selvittämään, onko oikea hätä. Koskaan ei ole ollut, mutta silti toimin yhä niin. Se on vain automaattista. Työkaverit jää työpisteillensä ja vähän hörähtää.
Täällä toinen nopea. Meitäkin tarvitaan, vaikka muut ei tajuaisi mitään.
Tuolla oli semmoinen maailmanlopun meininki ettei sitä voinut pitää vääränä hälytyksenä, ainakin jos nukkui autokannen alla ja kuuli paikoiltaan liikkuvan auton sekä metallin kirskeen. Ääntähän kuvattiin "pahaksi " ja "poikkeavaksi". Joten luultavasti siinä olisi tullut juostua peffa vilkkuen ja paljasjaloin.
Mitä olen tässä pari päivää lukenut Estoniasta useita tunteja kaikkea, niin ei tee enää edes mieli lähteä laivalle.
Seuraava reissu olisi ehkä tiedossa marraskuussa ja taidan oikeasti pakata kaikki selviytymisvehkeet mukaan enkä juo itseäni umpihumalaan.